[Artikel] Sweden Bike Expo 2016 - Cyklande poliser

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Cyklande-polis-1800x1329.jpg

Cyklande poliser blir ett allt mer frekvent inslag i städerna. Happyride haffade (!) en av dem på mässan för en liten pratstund.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=23283

Inte ens dämpad gaffel fick dom. Men att "stöta" ner någon med framhjulet verkar ju vara något den där polisen är fett sugen på att få göra nån gång i framtiden.

Jag fick förklarat för mig att de har valt att inte ha dämpad gaffel, skivbromsar och utanpåliggande växlar för att de var för lätta att ha sönder. En spark på växel eller skiva immobiliserar cykel och ett fall i t ex en trappa kan enkelt förstöra innerbenen på gaffel. De vill helt enkelt ha det simpelt så det är lätt att byta men också för att det ska vara svårare att förstöra.

En av poliserna som stod där i söndags, som själv körde MTB i mestadels Hellas, var den som var med och valde ut komponenterna. Jag var faktiskt förvånad över hur genomtänkt det var när han började argumentera. Vi kom la inte helt överrens om alla komponenter var rätt, men med deras budget så har de gjort ett rätt bra jobb ändå.

Han berättade också att det var från botten man jobbade fram beslutet om att skaffa cykelpoliser, det kom inte från högre instans. Så de som kör är hängivna cyklister (mestadels om jag förstod rätt). Så all respekt åt dom!

I morse stod de och stoppade bilar som ville köra skeppsbron, cyklarna var parkerade som barriär :-)

Tillbaka
Topp