[Artikel] Cykeln och kollektivtrafiken

Aron

Inventarie
JonaspannagelKopenhamn.jpg

Regering och kommuner säger sig vilja vill öka cykeltrafiken och utveckla cykelturismen i Sverige. Men vad säger verkligheten?

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=23954

Tack för en fantastisk artikel! Hoppas detta uppmärksammas mer i framtiden. Att endast 8% av resorna i Muteborg sker på cykel är bedrövligt...

Norrtåg har cykelställ i sina tåg som körs längs botniabanan men det är ändå förbjudet att ta med sin cykel. Senast jag åkte mellan Sundsvall och Umeå informerade konduktören en medpassagerare att han minsann var tvungen att lämna cykeln men att det fanns iaf tre minuter till godo att ställa den i cykelstället. Tåget avgick 30s senare...

ÅÅåhhh! Tack för en superartikel.
Nu kan vi fortsätta tramsa på forumet och ändå stolt säga att "Jag är happyit."

Bra artikel!

Lite ledsamt att det känns lite som samma sak som med cykelinfrastrukturen; dvs lösningarna finns redan framgångsrikt implementerade på annat håll, forskning talar för det men från politiskt håll finns vackra ord men ingen handling.

kadabra sa:
Norrtåg har cykelställ i sina tåg som körs längs botniabanan men det är ändå förbjudet att ta med sin cykel. Senast jag åkte mellan Sundsvall och Umeå informerade konduktören en medpassagerare att han minsann var tvungen att lämna cykeln men att det fanns iaf tre minuter till godo att ställa den i cykelstället. Tåget avgick 30s senare...

Var väl en cykelturist som tänkte ta tåget en bit för att spara tid, hann hänga upp cykeln, sätta sig och tåget avgick innan "tilltaget" uppdagades och han kastades av (hade väl missuppfattat regeln om att trots att plats finns och så gott som tomt tåg så är det inte tillåtet...)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6438917

Tack för fin artikel. Sorglig verklighet vi lever i. Bra att ni tog med barnfamiljer på ett hörn. Som småbarnsförälder vill man absolut inte hamna i en situation där semesterplanerna grusas för en grinig konduktör inte tycker det finns plast för en cykel till. Det skulle resultera i ledsna barn och en förstörd semester. Sedan vill man ju få med familjens alla cyklar, då duger det inte med max två om det får plats. Har man yngre barn måste man ha med en cykelvagn. Är det semester så skall ju även packningen med, en vagn till kanske eller en lådcykel. Cykelsemester med barn gör man lättast med bil idag, garanterat att man får med allt, inga krångliga osäkra byten allt funkar bara. Cykelsemester utan bil långt bort kommer jag inte få uppleva med mina barn, kanske mina barnbarn?

Tillbaka
Topp