[Artikel] De osynliga snubbeltrådarna

Aron

Inventarie
IMG_9011.jpg

Med bara några veckors mellanrum har tre cyklister runt om i landet cyklat omkull p.g.a kablar dragna över väg- och cykelbana.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=24850

Det här med tillstånd för att få utföra ett vägarbete är lite intressant.
Jag är inte alls insatt i hur det går till, men efter att ha varit i kontakt med kommunen för att få ta del av en TA-plan över ett vägarbete så fick jag informationen att den skriver entreprenören själv så jag skulle kontakta projektledaren.
Jag menade då att den måste väl vara godkänd av någon på kommunen, och fick då till svar att "det var olika personer varje gång" så det kunde man inte svara på vem det var.
Låter i mina öron som att kommunen inte tittar igenom materialet speciellt noga utan bara skriver under dom som kommit in.
Man ville inte heller tala om hur man får ta del av dom mer än att den ska finnas på plats på arbetet och man fick gå den vägen.

De finns bara ett sätt att få entrepenörerna att ta säkerhetsarbetet på allvar och det är att bötfälla dem hårt, och regelbundet.

eketjall sa:
Jag är inte alls insatt i hur det går till, men efter att ha varit i kontakt med kommunen för att få ta del av en TA-plan över ett vägarbete så fick jag informationen att den skriver entreprenören själv så jag skulle kontakta projektledaren.
Jag menade då att den måste väl vara godkänd av någon på kommunen, och fick då till svar att "det var olika personer varje gång" så det kunde man inte svara på vem det var.
Låter i mina öron som att kommunen inte tittar igenom materialet speciellt noga utan bara skriver under dom som kommit in.
Man ville inte heller tala om hur man får ta del av dom mer än att den ska finnas på plats på arbetet och man fick gå den vägen.

Är den godkänd av någon på kommunen är det rimligtvis en offentlig handling som omfattas av offentlighetsprincipen. Du har alltså rätt att få tillgång till den, av kommunen.

frause sa:
eketjall sa:

Är den godkänd av någon på kommunen är det rimligtvis en offentlig handling som omfattas av offentlighetsprincipen. Du har alltså rätt att få tillgång till den, av kommunen.
Jo, om man orkar vara jobbig när kommunen inte är samarbetsvillig att börja med.

eketjall sa:

Jag kan vittna om motsatsen.
I Kungälvs kommun har de en mycket nitisk trafikansvarig på kommunen som verkligen såg till att de TA-planer vi lämnade in motsvarade alla krav och även följde upp att vi efterlevde dem.
Som vanligt funkar det olika bra på olika kommunkontor...

Jättebra artikel!

Jag arbetar på en mindre kommun och en av mina uppgifter är att granska TA-planer. Jag vill så gärna lyfta fram cykelperspektivet tydligare men känner ett visst motstånd både från (externa) entreprenörer och kommunens egna anläggningsbyggare. Kommunen äger till exempel inga tillfälliga skyltar användbara för cykeltrafik (här finns traditionellt ingen cykeltrafik, bara gångåcykeltrafik) vilket bara det skulle innebära en inköpskostnad på ett sexsiffrigt belopp. Frågan måste förankras politiskt för att jag ska kunna trycka på - vilket säkert inte vore några problem alls - men bland alla tusen arbetsuppgifter man har, allt ifrån TA-plansgranskning till översiktlig fysisk planering, så hamnar sånt en bit ner på prioritetslistan. Tyvärr.

(Därmed inte sagt att jag släpper igenom rent trafikfarliga TA-planer. Bara att ibland går det inte att få gehör för att cykelanpassa dem fullt ut.)

Angående slangar och sånt skit är de "utlagda" högst tillfälligt (någon parkarbetare (entrepenör hos kommun) som vattnar blommor el dyl) varför inte krävs någon TA-plan. Däremot behövs verkligen utbildning av entrepenörer om hur man lägger ut slang, att varningsskylt alltid måste ställas ut om slang och dito måste dras över cykelväg osv.

Har fortfarande inte överklagat beslutet från Stockholm Stad där de menade att skadan som orsakades av slarvigt utlagd blöt slang var helt mitt fel då jag skulle ha klivit av cykel och passerat platsen som gående när jag såg att någon arbetade bredvid cykelbanan... Fick ett tips om ett vägledande rättsfall ang slang över cykelbana här på happy.

"Slang över cykelbana 

I ett hovrättsfall (FFR 1975 s. 209) dömdes en kommun att betala ersättning 
till en person som kört omkull på cykel. Omkullkörningen orsakades av en 7 
cm tjock vattenslang som lagts ut tvärs över vägbanan. Slangen var inte utmärkt 
med varningsmärken. Det var fullt dagsljus vid tillfället. Cyklisten ansågs 
i viss mån ha varit ouppmärksam. Kommunens vållande ansågs dock så 
stort i förhållande till cyklistens att skadeståndet inte jämkades på grund av 
medvållande från cyklistens sida. Fallet har egentligen inget med gatu- och 
vägarbete att göra. Slangen hade lagts ut på vägbanan av en parkarbetare som 
var anställd hos kommunen. Principen för bedömning av skadeståndsskyldigheten 
kan dock sägas vara densamma."

Vid snabb googling hittar jag inte själva rättsfallet utan bara själva innehållet, just att kommunen är helt ansvarig trots att cyklisten kan anses medvållande till personskada.

När det handlar om när vägarbeten el dito av tredje part etc och slang/elledningar osv ska ju finnas godkänd TA-plan med de villkor som gäller för dito (varningsskyltar, säkra omledningar osv).

NAnders sa:
Jättebra artikel!

Jag arbetar på en mindre kommun och en av mina uppgifter är att granska TA-planer. Jag vill så gärna lyfta fram cykelperspektivet tydligare men känner ett visst motstånd både från (externa) entreprenörer och kommunens egna anläggningsbyggare. Kommunen äger till exempel inga tillfälliga skyltar användbara för cykeltrafik (här finns traditionellt ingen cykeltrafik, bara gångåcykeltrafik) vilket bara det skulle innebära en inköpskostnad på ett sexsiffrigt belopp. Frågan måste förankras politiskt för att jag ska kunna trycka på - vilket säkert inte vore några problem alls - men bland alla tusen arbetsuppgifter man har, allt ifrån TA-plansgranskning till översiktlig fysisk planering, så hamnar sånt en bit ner på prioritetslistan. Tyvärr.

(Därmed inte sagt att jag släpper igenom rent trafikfarliga TA-planer. Bara att ibland går det inte att få gehör för att cykelanpassa dem fullt ut.)

Behövs väl inga särskilda tillfälliga varningsskyltar, en dubbelsidig markeringskärm på båda sidor el vad fasen som helst som syns. Går väl till och med med en vägarbetsskylt även om det oftast inte är ett egentligt vägarbete när en slang el elledning dras över cykelväg.

E folk blinda eller... Hur kan man missa ett 15cm rör tvärs över vägen?!

Och om man missar det... skulle man gnälla om det? Nej man skulle ju skämmas som en hund.

Stalle

Kung Stalle sa:

Och om man missar det... skulle man gnälla om det? Nej man skulle ju skämmas som en hund.

Stalle
Testa och lägg ut ett 15cm rör över E4'an utan utmärkning och se vad som händer....

Aliide sa:
NAnders sa:
Jättebra artikel!

Behövs väl inga särskilda tillfälliga varningsskyltar, en dubbelsidig markeringskärm på båda sidor el vad fasen som helst som syns. Går väl till och med med en vägarbetsskylt även om det oftast inte är ett egentligt vägarbete när en slang el elledning dras över cykelväg.

Jag pratar om märkning i allmänhet för cykling i allmänhet vid vägarbeten i allmänhet, inte bara om slangar. Vi har inga vägmärken som är användbara för cykeltrafik specifikt, bara skyltar för fordonstrafik eller för gångtrafik (och cykeltrafik räknas traditionellt som gångtrafik).

Kung Stalle sa:

Stalle

Ja du det var lätt att missa. Och jag skäms inte som en hund för det heller!

NAnders sa:
Jag pratar om märkning i allmänhet för cykling i allmänhet vid vägarbeten i allmänhet, inte bara om slangar. Vi har inga vägmärken som är användbara för cykeltrafik specifikt, bara skyltar för fordonstrafik eller för gångtrafik (och cykeltrafik räknas traditionellt som gångtrafik).

Cykel räknas väl som annan fordonstrafik om det inte markerats annorlunda. Eller har ni lokala trafikföreskrifter som påbjuder cykling på trottoarer och övergångsställen i er kommun?

knight22 sa:
bra artikel!

får man lov att plocka bort en sådan här grej om man upptäcker den?

Hur plocka bort? Slang och el-ledningar brukar vara anslutet i båda ändar liksom. Om det går att dra en slang som ligger längsmed tvärsöver så det går att cykla över utan att halka över om man är ouppmärksam och inte ser skiten är det väl okej att ändra om man vill och kan själv.

eketjall sa:
Kung Stalle sa:

Stalle
Testa och lägg ut ett 15cm rör över E4'an utan utmärkning och se vad som händer....

Det känns kanske som att man inte är riktigt alert om man missar ett sånt rör på cykelbanan i den förhållandevis ( i jämföreöse med E4'an) moderata fart man håller där.

Luthman Photography sa:
eketjall sa:
Kung Stalle sa:

Stalle

Det känns kanske som att man inte är riktigt alert om man missar ett sånt rör på cykelbanan i den förhållandevis ( i jämföreöse med E4'an) moderata fart man håller där.

Tja, ett asfaltfärgat "rör" är inte alltid lätt att uppmärksamma när man är fokuserad på tex trafiken runt omkring el annat på den annars raka vägen, där du håller en förhållandsvis bra fart eftersom vägen vanligtvis är utan hinder.

"Hastighet

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."

Alltså, som "går att förutse". Ett omärkt hinder går oftast inte att förutse.

Aliide sa:
knight22 sa:
bra artikel!

Hur plocka bort? Slang och el-ledningar brukar vara anslutet i båda ändar liksom. Om det går att dra en slang som ligger längsmed tvärsöver så det går att cykla över utan att halka över om man är ouppmärksam och inte ser skiten är det väl okej att ändra om man vill och kan själv.

Man kan ju prova och dra i den och se vad som händer, tänkte mest om man fick lov? har för mig att det finns någon regel om att man får avlägsna hinder på vägar. Ibland har jag sett att det varit kopplade till något som stod precis intill cykelbanan, så man hade kunnat dra ut .

knight22 sa:
Aliide sa:
knight22 sa:
bra artikel!

Man kan ju prova och dra i den och se vad som händer, tänkte mest om man fick lov? har för mig att det finns någon regel om att man får avlägsna hinder på vägar. Ibland har jag sett att det varit kopplade till något som stod precis intill cykelbanan, så man hade kunnat dra ut .

Går det så torde det inte vara fara rent juridiskt, säkraste är väl att samtidigt anmäla hindret och kanske tala om "avlägsnadet".

1. Skulle nog vara försiktig med att avlägsna denna typ av hinder, kan ju faktiskt medföra allvarliga konsekvenser beroende på vad syftet med den tillfälliga ledningen är.

2. Är ju alltid lite extra lömskt att ta hänsyn till "snabbcyklister" vilket väl inte är dimensionerande underlag för varken vägens utformning från början eller kanske regler/utformning av tillfälliga hinder.

3. Affärsidé: Tillverka och försälja kabelskydd och slangar i röd-gult varselmönster.

Stumpy sa:
NAnders sa:

Cykel räknas väl som annan fordonstrafik om det inte markerats annorlunda. Eller har ni lokala trafikföreskrifter som påbjuder cykling på trottoarer och övergångsställen i er kommun?

Mellan 95 och 99 % av all skyltad cykelinfrastruktur i Sverige är omskyltade trottoarer och gångbanor, så ock i vår kommun. Till detta krävs ingen lokal trafikföreskrift, bara en skylt, och praxis är dessutom att man inte skyltar i varje korsning (vilket alltså överlåter till trafikanten själv att bedöma om detta är en trottoar man får cykla på). Oftast är denna "cykelbana" dubbelriktad och belägen på ena sidan av gatan. Gräver man av en "cykelbana" är det därför troligt att gångtrafiken och cykeltrafiken inte kan omledas på samma sätt om man vill att trafikanterna ska följa trafikreglerna och därmed behövs särskilda skyltar för cykeltrafik. Det traditionella sättet är annars att skylta "Gående hänvisas till andra sidan" eftersom cykeltrafik traditionellt betraktas som gångtrafik i Sverige och hanteras tillsammans med gångtrafiken med de gåendes trafikregler.

Det pekas alldeles för mycket med fingrar och snackas för mycket onödigt trams. Efter att jag läst artikel kunde jag inte låta bli att skratta, min absolut första tanken var att många borde nog ta och lära sig att cykla ordentligt först...på riktigt kommer du inte över en kabel eller slang, trottoar kanten känns som ett hinder och ett par ojämnhet i vägbanan är rena rama Downhill då borde man ta sig personligen ett ordentligt fundering. Man måste ju i princip sova eller vara ordentligt synskadad om du inte ser ett hinder som är mitt framför dig på vägen när du kör i knappt 20km/h även under dåliga ljusförhållande och inte hinna stanna??? stop sträcka även på en gammal kronan cykel är högst 3-4m.....Ut till närmaste parkering plats och lär dig ordentligt! innan man kommer och påstår att ens egna kunskap/teknik brister är alla andras fel och inte ens egen.... löjligt

Affe.A sa:
Det pekas alldeles för mycket med fingrar och snackas för mycket onödigt trams. Efter att jag läst artikel kunde jag inte låta bli att skratta, min absolut första tanken var att många borde nog ta och lära sig att cykla ordentligt först...på riktigt kommer du inte över en kabel eller slang, trottoar kanten känns som ett hinder och ett par ojämnhet i vägbanan är rena rama Downhill då borde man ta sig personligen ett ordentligt fundering. Man måste ju i princip sova eller vara ordentligt synskadad om du inte ser ett hinder som är mitt framför dig på vägen när du kör i knappt 20km/h även under dåliga ljusförhållande och inte hinna stanna??? stop sträcka även på en gammal kronan cykel är högst 3-4m.....Ut till närmaste parkering plats och lär dig ordentligt! innan man kommer och påstår att ens egna kunskap/teknik brister är alla andras fel och inte ens egen.... löjligt

Är du efterbliven eller bara dum i huvudet?

Ni som tycker att man borde se ett hinder som är säg 10cm högt; Säg att ni satt i bilen och såg ett hinder som var 30cm högt (borde vara ungefär lika lätt att köra över med bilen som ett 10cm hinder med "standardcykel").
Vad gör du? Kliver hur och lyfter bilen över hindret?
Det räcker ju med att man vet hur det känns i bilen när man kör över ett sånt där tillfälligt farthinder på ca 2-3cm i 20km/h för att förstå att det är risk för rejäl vurpa om man kör över samma hinder med cykel. Om det dessutom inte ligger 90º mot fartriktningen blir det ännu mer "spännande".

Affe.A sa:

Jo för en vuxen är det sällan ett problem - så länge man ser dem - men när ens unge kommer i full karriär med ett hjul som knappt är större än hindret är det ju inte lika kul för honom.

Jaga entreprenörerna, de behöver ses efter. I åratal har smc spridit för att entreprenörer ska följa regler om att märka ut halka (gruslagningar) sopa bort överflödigt grus men inget händer. Vi motorcyklister har en app där vi kan fota och skicka in bristfälligheter så kan smc skicka samlad statistik till beslutsfattare men det går trögt. Så om det är nåt som är tok så fota och skicka till kommunen, får ni ett diarienummer måste det behandlas.

Affe.A sa:

Tack Affe för att du så tydligt visar problematiken med utformningen av trafikmiljön för cyklister. "Skyll dig själv, skärp dig och lär dig att cykla"... För bilister utformas trafikmiljön för att orsaka så få olyckor som möjligt och varje olycka ses som ett misslyckande i utformningen av trafikmiljön. Som bilist kan jag i princip alltid vara säker på att det är uppskyltat, varnat och informerat. Men du visar tydligt på hur cyklisterna skall göra. Skyll dig själv och gå och ställ dig i ett hörn och skäms.

Så länge den attityden som du uppvisar finns kvar kommer cyklisterna vara smuts som våra fina bilar bara blir irriterade över att behöva offra plats till

Mr Handley sa:
Affe.A sa:

Tack Affe för att du så tydligt visar problematiken med utformningen av trafikmiljön för cyklister. "Skyll dig själv, skärp dig och lär dig att cykla"... För bilister utformas trafikmiljön för att orsaka så få olyckor som möjligt och varje olycka ses som ett misslyckande i utformningen av trafikmiljön. Som bilist kan jag i princip alltid vara säker på att det är uppskyltat, varnat och informerat. Men du visar tydligt på hur cyklisterna skall göra. Skyll dig själv och gå och ställ dig i ett hörn och skäms.

Så länge den attityden som du uppvisar finns kvar kommer cyklisterna vara smuts som våra fina bilar bara blir irriterade över att behöva offra plats till

+1 ( aka +100 alt stjärnstopp)

http://www.cyklistbloggen.se/2014/1...r-den-ar-viktig-att-kanna-till-for-cyklister/

Affe.A sa:

Vilket enastående ruttet resonemang. I så fall kan vi ju sluta göra handikappanpassade byggnader, trottoarramper och liknande. De får väl för fan lära sig att hantera rullstolen! Det finns ju folk som klarar att köra i trappor med rullstol så då ska de som inte kan det hålla käften eller öva.

Tror du min snart 70-åriga mor klarar att cykla upp för en 10 cm hög trottarkant i farten? Tror du att hon ens skulle kunna lära sig det vid den åldern, havandes reumatism och lite andra krämpor?

#idot

Edit: Felciterat. Fixat.

Senast ändrad:
Det blir ju hysteriskt roligt när random internetcyklist tycker att Bernt Johansson (OS-guld i linjelopp samt svensk mästare i XC, m.m. m.m.) ska "lära sig cykla ordentligt". XD

Sarvi sa:
Det blir ju hysteriskt roligt när random internetcyklist tycker att Bernt Johansson (OS-guld i linjelopp samt svensk mästare i XC, m.m. m.m.) ska "lära sig cykla ordentligt". XD

Han kanske börjar bli gammal? Ur gängorna?

Nej men seriöst. Ditt argument är väldigt dåligt.

Nu lite mer seriositet. Var är osynligheten utlovad i trådtiteln och hur lyckas man ramla av en kabel som ligger på marken?

En grundprincip i modernt trafiksäkerhetsarbete är att människor gör misstag och misstag ska inte leda till allvarlig skada eller död. Det är alltså irrelevant om någon är en slarvig eller ouppmärksam cyklist, slarvet ska inte straffas med hjärnskakning, brutna armar och utslagna tänder. Eller värre saker.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp