Aron
Inventarie
[Artikel] De osynliga snubbeltrådarna
Med bara några veckors mellanrum har tre cyklister runt om i landet cyklat omkull p.g.a kablar dragna över väg- och cykelbana.
Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=24850
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vem ska göra det när kommunerna inte tycks bry sig?Adam K sa:De finns bara ett sätt att få entrepenörerna att ta säkerhetsarbetet på allvar och det är att bötfälla dem hårt, och regelbundet.
eketjall sa:Det här med tillstånd för att få utföra ett vägarbete är lite intressant.
Jag är inte alls insatt i hur det går till, men efter att ha varit i kontakt med kommunen för att få ta del av en TA-plan över ett vägarbete så fick jag informationen att den skriver entreprenören själv så jag skulle kontakta projektledaren.
Jag menade då att den måste väl vara godkänd av någon på kommunen, och fick då till svar att "det var olika personer varje gång" så det kunde man inte svara på vem det var.
Låter i mina öron som att kommunen inte tittar igenom materialet speciellt noga utan bara skriver under dom som kommit in.
Man ville inte heller tala om hur man får ta del av dom mer än att den ska finnas på plats på arbetet och man fick gå den vägen.
Jo, om man orkar vara jobbig när kommunen inte är samarbetsvillig att börja med.frause sa:eketjall sa:Det här med tillstånd för att få utföra ett vägarbete är lite intressant.
Jag är inte alls insatt i hur det går till, men efter att ha varit i kontakt med kommunen för att få ta del av en TA-plan över ett vägarbete så fick jag informationen att den skriver entreprenören själv så jag skulle kontakta projektledaren.
Jag menade då att den måste väl vara godkänd av någon på kommunen, och fick då till svar att "det var olika personer varje gång" så det kunde man inte svara på vem det var.
Låter i mina öron som att kommunen inte tittar igenom materialet speciellt noga utan bara skriver under dom som kommit in.
Man ville inte heller tala om hur man får ta del av dom mer än att den ska finnas på plats på arbetet och man fick gå den vägen.
Är den godkänd av någon på kommunen är det rimligtvis en offentlig handling som omfattas av offentlighetsprincipen. Du har alltså rätt att få tillgång till den, av kommunen.
eketjall sa:Det här med tillstånd för att få utföra ett vägarbete är lite intressant.
NAnders sa:Jättebra artikel!
Jag arbetar på en mindre kommun och en av mina uppgifter är att granska TA-planer. Jag vill så gärna lyfta fram cykelperspektivet tydligare men känner ett visst motstånd både från (externa) entreprenörer och kommunens egna anläggningsbyggare. Kommunen äger till exempel inga tillfälliga skyltar användbara för cykeltrafik (här finns traditionellt ingen cykeltrafik, bara gångåcykeltrafik) vilket bara det skulle innebära en inköpskostnad på ett sexsiffrigt belopp. Frågan måste förankras politiskt för att jag ska kunna trycka på - vilket säkert inte vore några problem alls - men bland alla tusen arbetsuppgifter man har, allt ifrån TA-plansgranskning till översiktlig fysisk planering, så hamnar sånt en bit ner på prioritetslistan. Tyvärr.
(Därmed inte sagt att jag släpper igenom rent trafikfarliga TA-planer. Bara att ibland går det inte att få gehör för att cykelanpassa dem fullt ut.)
Testa och lägg ut ett 15cm rör över E4'an utan utmärkning och se vad som händer....Kung Stalle sa:E folk blinda eller... Hur kan man missa ett 15cm rör tvärs över vägen?!
Och om man missar det... skulle man gnälla om det? Nej man skulle ju skämmas som en hund.
Stalle
Aliide sa:NAnders sa:Jättebra artikel!
Jag arbetar på en mindre kommun och en av mina uppgifter är att granska TA-planer. Jag vill så gärna lyfta fram cykelperspektivet tydligare men känner ett visst motstånd både från (externa) entreprenörer och kommunens egna anläggningsbyggare. Kommunen äger till exempel inga tillfälliga skyltar användbara för cykeltrafik (här finns traditionellt ingen cykeltrafik, bara gångåcykeltrafik) vilket bara det skulle innebära en inköpskostnad på ett sexsiffrigt belopp. Frågan måste förankras politiskt för att jag ska kunna trycka på - vilket säkert inte vore några problem alls - men bland alla tusen arbetsuppgifter man har, allt ifrån TA-plansgranskning till översiktlig fysisk planering, så hamnar sånt en bit ner på prioritetslistan. Tyvärr.
(Därmed inte sagt att jag släpper igenom rent trafikfarliga TA-planer. Bara att ibland går det inte att få gehör för att cykelanpassa dem fullt ut.)
Behövs väl inga särskilda tillfälliga varningsskyltar, en dubbelsidig markeringskärm på båda sidor el vad fasen som helst som syns. Går väl till och med med en vägarbetsskylt även om det oftast inte är ett egentligt vägarbete när en slang el elledning dras över cykelväg.
Kung Stalle sa:E folk blinda eller... Hur kan man missa ett 15cm rör tvärs över vägen?!
Och om man missar det... skulle man gnälla om det? Nej man skulle ju skämmas som en hund.
Stalle
NAnders sa:Jag pratar om märkning i allmänhet för cykling i allmänhet vid vägarbeten i allmänhet, inte bara om slangar. Vi har inga vägmärken som är användbara för cykeltrafik specifikt, bara skyltar för fordonstrafik eller för gångtrafik (och cykeltrafik räknas traditionellt som gångtrafik).
knight22 sa:bra artikel!
får man lov att plocka bort en sådan här grej om man upptäcker den?
eketjall sa:Testa och lägg ut ett 15cm rör över E4'an utan utmärkning och se vad som händer....Kung Stalle sa:E folk blinda eller... Hur kan man missa ett 15cm rör tvärs över vägen?!
Stalle
Luthman Photography sa:eketjall sa:Testa och lägg ut ett 15cm rör över E4'an utan utmärkning och se vad som händer....Kung Stalle sa:E folk blinda eller... Hur kan man missa ett 15cm rör tvärs över vägen?!
Stalle
Det känns kanske som att man inte är riktigt alert om man missar ett sånt rör på cykelbanan i den förhållandevis ( i jämföreöse med E4'an) moderata fart man håller där.
rekrej sa:Kung Stalle sa:E folk blinda eller... Hur kan man missa ett 15cm rör tvärs över vägen?!
Stalle
Ja du det var lätt att missa. Och jag skäms inte som en hund för det heller!
Aliide sa:knight22 sa:bra artikel!
Hur plocka bort? Slang och el-ledningar brukar vara anslutet i båda ändar liksom. Om det går att dra en slang som ligger längsmed tvärsöver så det går att cykla över utan att halka över om man är ouppmärksam och inte ser skiten är det väl okej att ändra om man vill och kan själv.
knight22 sa:Aliide sa:knight22 sa:bra artikel!
Hur plocka bort? Slang och el-ledningar brukar vara anslutet i båda ändar liksom. Om det går att dra en slang som ligger längsmed tvärsöver så det går att cykla över utan att halka över om man är ouppmärksam och inte ser skiten är det väl okej att ändra om man vill och kan själv.
Man kan ju prova och dra i den och se vad som händer, tänkte mest om man fick lov? har för mig att det finns någon regel om att man får avlägsna hinder på vägar. Ibland har jag sett att det varit kopplade till något som stod precis intill cykelbanan, så man hade kunnat dra ut .
Stumpy sa:NAnders sa:Jag pratar om märkning i allmänhet för cykling i allmänhet vid vägarbeten i allmänhet, inte bara om slangar. Vi har inga vägmärken som är användbara för cykeltrafik specifikt, bara skyltar för fordonstrafik eller för gångtrafik (och cykeltrafik räknas traditionellt som gångtrafik).
Cykel räknas väl som annan fordonstrafik om det inte markerats annorlunda. Eller har ni lokala trafikföreskrifter som påbjuder cykling på trottoarer och övergångsställen i er kommun?
Affe.A sa:Det pekas alldeles för mycket med fingrar och snackas för mycket onödigt trams. Efter att jag läst artikel kunde jag inte låta bli att skratta, min absolut första tanken var att många borde nog ta och lära sig att cykla ordentligt först...på riktigt kommer du inte över en kabel eller slang, trottoar kanten känns som ett hinder och ett par ojämnhet i vägbanan är rena rama Downhill då borde man ta sig personligen ett ordentligt fundering. Man måste ju i princip sova eller vara ordentligt synskadad om du inte ser ett hinder som är mitt framför dig på vägen när du kör i knappt 20km/h även under dåliga ljusförhållande och inte hinna stanna??? stop sträcka även på en gammal kronan cykel är högst 3-4m.....Ut till närmaste parkering plats och lär dig ordentligt! innan man kommer och påstår att ens egna kunskap/teknik brister är alla andras fel och inte ens egen.... löjligt
Affe.A sa:Det pekas alldeles för mycket med fingrar och snackas för mycket onödigt trams. Efter att jag läst artikel kunde jag inte låta bli att skratta, min absolut första tanken var att många borde nog ta och lära sig att cykla ordentligt först...på riktigt kommer du inte över en kabel eller slang, trottoar kanten känns som ett hinder och ett par ojämnhet i vägbanan är rena rama Downhill då borde man ta sig personligen ett ordentligt fundering. Man måste ju i princip sova eller vara ordentligt synskadad om du inte ser ett hinder som är mitt framför dig på vägen när du kör i knappt 20km/h även under dåliga ljusförhållande och inte hinna stanna??? stop sträcka även på en gammal kronan cykel är högst 3-4m.....Ut till närmaste parkering plats och lär dig ordentligt! innan man kommer och påstår att ens egna kunskap/teknik brister är alla andras fel och inte ens egen.... löjligt
Mr Handley sa:Affe.A sa:Det pekas alldeles för mycket med fingrar och snackas för mycket onödigt trams. Efter att jag läst artikel kunde jag inte låta bli att skratta, min absolut första tanken var att många borde nog ta och lära sig att cykla ordentligt först...på riktigt kommer du inte över en kabel eller slang, trottoar kanten känns som ett hinder och ett par ojämnhet i vägbanan är rena rama Downhill då borde man ta sig personligen ett ordentligt fundering. Man måste ju i princip sova eller vara ordentligt synskadad om du inte ser ett hinder som är mitt framför dig på vägen när du kör i knappt 20km/h även under dåliga ljusförhållande och inte hinna stanna??? stop sträcka även på en gammal kronan cykel är högst 3-4m.....Ut till närmaste parkering plats och lär dig ordentligt! innan man kommer och påstår att ens egna kunskap/teknik brister är alla andras fel och inte ens egen.... löjligt
Tack Affe för att du så tydligt visar problematiken med utformningen av trafikmiljön för cyklister. "Skyll dig själv, skärp dig och lär dig att cykla"... För bilister utformas trafikmiljön för att orsaka så få olyckor som möjligt och varje olycka ses som ett misslyckande i utformningen av trafikmiljön. Som bilist kan jag i princip alltid vara säker på att det är uppskyltat, varnat och informerat. Men du visar tydligt på hur cyklisterna skall göra. Skyll dig själv och gå och ställ dig i ett hörn och skäms.
Så länge den attityden som du uppvisar finns kvar kommer cyklisterna vara smuts som våra fina bilar bara blir irriterade över att behöva offra plats till
Sarvi sa:Det blir ju hysteriskt roligt när random internetcyklist tycker att Bernt Johansson (OS-guld i linjelopp samt svensk mästare i XC, m.m. m.m.) ska "lära sig cykla ordentligt". XD
Fy fan vilken usel bilförare! Han borde ta och lära sig köra bil ordentligt!eketjall sa:En kabel som ligger på marken sitter oftast fast i iaf en ände.