Racerapport ”Offroad Finnmark 300” 4-6 aug 2016
Vad var det då för äventyr jag och min teamkompis Tobias deltog i?
30 mil mtb nonstop med start och mål i Alta i Nordnorge. (För dom som inte tycker 30 mil räcker så finns det även 70 mil. ) Tävlingen anses vara en av de tuffaste i världen. Detta var 8:e året tävlingen arrangerades. 4 svenskar har tagit sig i mål innan årets tävling. 8 svenskar var anmälda till årets tävling.
2 tog sig i mål!
Innan start pratades det om att årets tävling skulle bli extra tuff. Stora mängder regn hade fallit under sommaren och man uppmanades att lägga på några timmar på sin förväntade sluttid.
Utmed banan passerade man ett antal checkpionts där man var skyldig att stanna minst 5 min. På en av dessa checkpoints (valfri) var man även tvungen att stanna minst 1 timma. Banan var inte markerad utan man navigerade med hjälp av GPS. Då man mellan checkpointsen var helt utlämnad så gällde det att ta med sig det man ansåg sig behöva. Detta gjorde att man hade några kilo i ryggsäcken. Laget var även skyldig att ha en tracker med sig så arrangören kunde ha koll på vart man befann sig.
Starten gick kl 18:00 torsdagen den 4:e augusti.
Delsträcka 1: Alta-Alta, 41,9km. 2:43h Vi hade pratat om att vi skulle ta det lugnt, då vi förstod att det skulle vara lätt att ryckas med i det höga tempot som vissa lag skulle dra upp. Denna sträcka kom att bli den lättaste. Gick till stor del att jämföra med ett normalt svenskt långlopp. Vissa delar var dock ej cykelbara, så där var det bara att gå. På en sådan här tävling så vill man inte riskera något utan man går hellre av o går än att chansa. Vid 1:a checkpoint fick vi reda på att vår tracker inte fungerade. Efter att ha fått en ny så var det bara att ge sig iväg igen.
Delsträcka 2: Alta-Tutteberget, 49,1km. 4:05h. Lättåkt ca 15km innan tävlingen nu, så att säga, började på riktigt. 1,3km med 13% lutning. Väl uppe på ”vidda” så väntade några mil med fantastiska vyer, steniga småvägar och otaliga bäckar och surhål. Blöt om fötterna blev man redan på delsträcka 1 och det kom man att vara hela racet. Vattentemp: kallt!
Delsträcka 3: Tutteberget- Suossjavri, 60,9km. 5:57h Denna delsträcka var ungefär som de sista milen på delsträckan innan. Fantastiska vyer, långa sluttningar, steniga småvägar, bäckar och surhål. På denna sträcka började Tobias få ont i ryggen. En smärta som kom att tillta mer och mer ju längre tävlingen pågick. På denna sträcka hade vi även racets längsta vattenpassage. Ca 40m, knädjupt! In mot kontrollen väntade några kilometrar som var otroligt vattensjuka. En och annan mygga hade kläckts i detta område. :-) Väl framme vid checkpoint så valde vi här att ta vårt långa stopp. Innan start hade man fått lämna in en väska med div tillhörigheter som man ville ha utmed banan. Denna väska fanns här. Med varm mat i magen, torra kläder på kroppen och fickorna fyllda med bars så gav vi oss iväg på nästa delsträcka.
Delsträcka 4: Suossjavri-Masi, 54,8km. 7:04h Den på förhand tuffaste sträckan hade vi fått höra. En medelhastighet på 7,75km/h vittnar om att det inte var speciellt lättcyklat. En lång sträcka nästan helt utan stig sänkte medelhastigheten kraftigt. Likande mer en fjällvandring än en cykeltur.
Delsträcka 5: Masi-Jotka, 46km. 5:39h Från att i stort sett ha haft kanonväder i ca 22 mil blev det nu helt plötsligt både kallt, blåsigt och regnigt. På med alla kläder man hade med sig, stoppa huvudet under armen och bara köra på.
Delsträcka 6: Jotka- Mål, 47,7km. 5:16h. Från att ha varit oförskämt pigg större delen av racet blev jag nu rejält sliten. Vid det här laget så hade man frusit om fötterna i hur många timmar som helst så det brydde man sig knappt om längre. Nu var det annan smärta som började göra sig påmind. Mitt ena knä började ge upp. Gjorde rejält ont när jag stod upp o trampade. Problemet var dock att jag nu också hade så ont i baken att jag knappt kunde sitta på sadeln. Och Tobias hade ju sin rygg… Ungefär 10 min kunde han cykla innan vi var tvungna att stanna och gå en stund. Dom sista 15km var nog dom längsta 15 km jag någonsin cyklat. Men vilken känsla när man fick se målportalen!! Med en tår i ögonvrån kände jag en enorm glädje, enorm lättnad och en enorm stolthet. Jag gjorde det! Vi gjorde det! Hade man låtit förnuftet styra så hade man klivit av efter delsträcka 2. Redan då undrade man vad man höll på med. Ska det vara så här? Men tanken på att bryta fanns aldrig. Vi skulle bara klara det!
Summering: 85 lag kom till start, 30 lag bröt. Sträcka:300,33km. Tid: 1 dygn, 10h, varav tid i checkpiont 3:16h. Placering: 31:a Positiva höjdmetrar: ca 7000m. Hade en del strul med GPS/pulsklocka så följande värden är ungefärliga. Medelpuls: ca 120. Kaloriförbrukning: minst 13000 Kcal. Ett överansträngt knä samt ett antal förfrusna tår.
Ett otroligt proffsigt arrangemang rakt igenom. Fantastiska funktionärer.
David Alm
Team 8848Altitude/Kumla Cykelcenter