[Artikel] Offroad Finnmark - 700 km stig mot klockan.

Beofred

Aktiv medlem

Det finns långlopp och så finns det långlopp. HappyMTB bevittnade ett av Europas hårdaste motionsrace som gick kring samhället Alta i högst upp i norra Norge. Ett lopp på 70 mil genom ödemark belyst av midnattssolen med renar, mygg och par-ryttaren som sällskap.
Läs mer

Grymt. Träffade Rune Høydahl igår, tyvärr fått en inflammation i knät efter de, hård tävling.

Danskarna hade dock en väldigt lugn och ödmjuk framtoning. Riktigt trevliga killar. Inget stråk av galenskap direkt. Men någon form av sadister lär de ju vara....

Långloppscupen ska nog behöva byta namn nu att detta är känd för den svenska mtb scenen! :)
Trevlig läsning Beo!

Träffat Erik ett par gånger och Esben som körde med Erik förra året jobbar jag med. Sjukt trevliga killar och ödmjuka. Och riktigt bra cyklister så klart. De kör 12-timmars race imorgon här i Danmark ;)

Har sett vikingen vinna soloklassen på H12 de senaste två åren. För två år sen var det absurt, vi i vårt lag om fyra hyfsat tränade killar skrapade ihop 17 varv tillsammans med en snittvarvtid på strax över 40 min. Erik drog ihop 18 varv själv. Han hade ett varv då han körde på över 40 min, det varvet stannade han och beställde en pizza till depån. I depån drog han i sig sin pizza på tio min och sedan stack han ut och körde nästa varv på 37 min. Galet...

Bra skrivet! Det är mycket man inte känner till här i världen. Hela upplägget verkar vansinnigt och genomförandet omöjligt. Starka psyken och kroppar därute i midnattssolens sken.

70 mil stig. Lite lönt :)
Undrar om det verkligen är 70 mil stig eller om det är hälften grusväg som på andra mtb-långlopp? Det värsta för egen del hade nog varit att slåss med myggen

Jenny W skrev:

> Undrar om det verkligen är 70 mil stig eller om
> det är hälften grusväg som på andra
> mtb-långlopp? Det värsta för egen del hade nog
> varit att slåss med myggen

Jag fick uppfattningen att det inte var speciellt mycket grusväg, snarare mycket fyrhjulingsstigar, traktorstigar och vandringsstigar. tekniskt lätt cykling förvisso och väldigt platt, men betydligt mer trögrullat och skumpigt än ren grusväg a'la Birkebeinerrittet. Nu hade det varit torrt länge så det var nog förhållandevis snabbrullat, för att vara där. Men jämförelsen med Birken går inte riktigt att göra, detta är två helt skilda saker. Däremot finns Ultrabirken sen några år tillbaka, begränsat med platser, längre sträcka och tuffare terräng än vanliga. Desutom ny bansträckning för varje år.

Och myggen i Alta var inte såååå farliga, "den säsongen var förbi" enligt ortsborna. Och så länge man cyklar är de knappast ett problem iaf :)

Beofred skrev:
-------------------------------------------------------
> Jenny W skrev:
>
> > Undrar om det verkligen är 70 mil stig eller
> om
> > det är hälften grusväg som på andra
> > mtb-långlopp? Det värsta för egen del hade
> nog
> > varit att slåss med myggen
>
>
> Jag fick uppfattningen att det inte var speciellt
> mycket grusväg, snarare mycket fyrhjulingsstigar,
> traktorstigar och vandringsstigar. tekniskt lätt
> cykling förvisso och väldigt platt, men
> betydligt mer trögrullat och skumpigt än ren
> grusväg a'la Birkebeinerrittet. Nu hade det varit
> torrt länge så det var nog förhållandevis
> snabbrullat, för att vara där. Men jämförelsen
> med Birken går inte riktigt att göra, detta är
> två helt skilda saker. Däremot finns Ultrabirken
> sen några år tillbaka, begränsat med platser,
> längre sträcka och tuffare terräng än vanliga.
> Desutom ny bansträckning för varje år.
>
> Och myggen i Alta var inte såååå farliga, "den
> säsongen var förbi" enligt ortsborna. Och så
> länge man cyklar är de knappast ett problem iaf
> :)

Erik berättade att han blivit sur när han körde Birkebeinerrittet för att han inte tyckte att det var ett riktigt mtb-lopp (och han hade valt helt fel utväxling).

Beofred skrev:
> Jenny W skrev:
>
> > Undrar om det verkligen är 70 mil stig eller
> om
> > det är hälften grusväg som på andra
> > mtb-långlopp? Det värsta för egen del hade
> nog
> > varit att slåss med myggen
>
>
> Jag fick uppfattningen att det inte var speciellt
> mycket grusväg, snarare mycket fyrhjulingsstigar,
> traktorstigar och vandringsstigar. tekniskt lätt
> cykling förvisso och väldigt platt, men
> betydligt mer trögrullat och skumpigt än ren
> grusväg a'la Birkebeinerrittet. Nu hade det varit
> torrt länge så det var nog förhållandevis
> snabbrullat, för att vara där. Men jämförelsen
> med Birken går inte riktigt att göra, detta är
> två helt skilda saker. Däremot finns Ultrabirken
> sen några år tillbaka, begränsat med platser,
> längre sträcka och tuffare terräng än vanliga.
> Desutom ny bansträckning för varje år.
>
> Och myggen i Alta var inte såååå farliga, "den
> säsongen var förbi" enligt ortsborna. Och så
> länge man cyklar är de knappast ett problem iaf
> :)

Så länge man cyklar ja. Bäst att inte få punka då :)
Lockande. Kanske blir att köra någon gång.

Dirty_rider skrev:
> Låter spännande, kan nog bli nästa års
> satsning.

Coolt. Kan vi få ihop två lag från Skåne?

Bara en dryg vecka kvar till årets Offroad Finnmark.
En viss nervositet börjar så smått infinna sig. Vad har man gett sig in på?
Dom riktigt hårda kör 70mil. Jag är inte lika tuff utan nöjer mig med 30 mil. 30 mil mtb i fjällterräng. 30 jobbiga, men samtidigt förhoppningsvis fantastiska mil.
Är jag förberedd? Har jag tränat tillräckligt? Har jag koll på all utrustning?
Förra året gick segrande lag in på knappt 19 timmar. Hur lång tid kommer vårt lag behöva. Kommer vi klara det på 24 timmar, eller kommer det ta 30 timmar. Kanske tar det ännu längre tid.
Men det sista lite längre träningspasset är genomfört och nu är det bara "finputsningen" kvar.
4 aug kl 18:00 smäller det.

alm sa:
Bara en dryg vecka kvar till årets Offroad Finnmark.
En viss nervositet börjar så smått infinna sig. Vad har man gett sig in på?
Dom riktigt hårda kör 70mil. Jag är inte lika tuff utan nöjer mig med 30 mil. 30 mil mtb i fjällterräng. 30 jobbiga, men samtidigt förhoppningsvis fantastiska mil.
Är jag förberedd? Har jag tränat tillräckligt? Har jag koll på all utrustning?
Förra året gick segrande lag in på knappt 19 timmar. Hur lång tid kommer vårt lag behöva. Kommer vi klara det på 24 timmar, eller kommer det ta 30 timmar. Kanske tar det ännu längre tid.
Men det sista lite längre träningspasset är genomfört och nu är det bara "finputsningen" kvar.
4 aug kl 18:00 smäller det.

Lycka till!

Tanken var att jag skulle ställa upp på Solo150 men mitt knä stretar emot lite. Så min rehab träning har inte gått i den takt jag velat.
Mycket möjligt jag satsar på nästa år istället.

alm får jag ge dig/er lite tips.
Har själv bott/arbetat där uppe å cyklat endel på Finnmarksvidden, så jag har lite insikt på terrängen.

Se till att vara beredd på att vada över älvar och bäckar. Var där för två veckor sen på en cykelsemester och alta älven var 3-4fot högre än normal!!!
Nu har jag inte lusläst OF300 sträckan men brukar vara endel myr övergångar. Satsa ej på smala däck utan helst något med lite mera flyt.
Tror ärligt att 2.8 -3" däck kan vara ett jävla smart val då hastigheten inte är av allra viktigaste punkt.
Utan de är uthålligheten och där spelar komforten en stor roll.

Önskar er lycka till. Hoppas ni lägger upp lite bilder och berättar hur de gått!

Trist att höra om ditt knä. Kör på med rehaben så blir det snart bra igen.

Skoj att höra från en som känner till området. Tips är aldrig fel.
Har hört talas om att det är relativt mycket vatten där uppe. Nu verkar det som att det inte har regnat på ett tag så med lite tur så har det väl sjunkit undan något. Men jag räknar ändå med att jag kommer vara konstant blöt om fötterna.
Vad det gäller däckval så kommer vi köra på 2,25". Rätt eller fel men så blir det.
Komforten har säkert en väldigt stor betydelse över hur njutbart det blir och det troliga är nog att rumpan är det som kommer ta slut först.

Bifogar en länk till översikten över banan.
http://offroadfinnmark.no/assets/Kart-spor/of300-2016/Statnett-of300-Oversikt.pdf

Lag 716 klarade 288km av OF700. Alltså bröt dom racet.

alm jag antar ni är lag 380 på OF300 och då klarade ni ju genom hela racet på 34h, ej inkluderat pauserna.
Bra kämpat för årets upplaga av Offroad Finnmark verkar ha varit tuffaste som kört någonsin. Vansinnigt vått! 5/5 tummar upp.

Racerapport ”Offroad Finnmark 300” 4-6 aug 2016

Vad var det då för äventyr jag och min teamkompis Tobias deltog i?
30 mil mtb nonstop med start och mål i Alta i Nordnorge. (För dom som inte tycker 30 mil räcker så finns det även 70 mil. ) Tävlingen anses vara en av de tuffaste i världen. Detta var 8:e året tävlingen arrangerades. 4 svenskar har tagit sig i mål innan årets tävling. 8 svenskar var anmälda till årets tävling.
2 tog sig i mål!

Innan start pratades det om att årets tävling skulle bli extra tuff. Stora mängder regn hade fallit under sommaren och man uppmanades att lägga på några timmar på sin förväntade sluttid.
Utmed banan passerade man ett antal checkpionts där man var skyldig att stanna minst 5 min. På en av dessa checkpoints (valfri) var man även tvungen att stanna minst 1 timma. Banan var inte markerad utan man navigerade med hjälp av GPS. Då man mellan checkpointsen var helt utlämnad så gällde det att ta med sig det man ansåg sig behöva. Detta gjorde att man hade några kilo i ryggsäcken. Laget var även skyldig att ha en tracker med sig så arrangören kunde ha koll på vart man befann sig.

Starten gick kl 18:00 torsdagen den 4:e augusti.
Delsträcka 1: Alta-Alta, 41,9km. 2:43h Vi hade pratat om att vi skulle ta det lugnt, då vi förstod att det skulle vara lätt att ryckas med i det höga tempot som vissa lag skulle dra upp. Denna sträcka kom att bli den lättaste. Gick till stor del att jämföra med ett normalt svenskt långlopp. Vissa delar var dock ej cykelbara, så där var det bara att gå. På en sådan här tävling så vill man inte riskera något utan man går hellre av o går än att chansa. Vid 1:a checkpoint fick vi reda på att vår tracker inte fungerade. Efter att ha fått en ny så var det bara att ge sig iväg igen.

Delsträcka 2: Alta-Tutteberget, 49,1km. 4:05h. Lättåkt ca 15km innan tävlingen nu, så att säga, började på riktigt. 1,3km med 13% lutning. Väl uppe på ”vidda” så väntade några mil med fantastiska vyer, steniga småvägar och otaliga bäckar och surhål. Blöt om fötterna blev man redan på delsträcka 1 och det kom man att vara hela racet. Vattentemp: kallt!

Delsträcka 3: Tutteberget- Suossjavri, 60,9km. 5:57h Denna delsträcka var ungefär som de sista milen på delsträckan innan. Fantastiska vyer, långa sluttningar, steniga småvägar, bäckar och surhål. På denna sträcka började Tobias få ont i ryggen. En smärta som kom att tillta mer och mer ju längre tävlingen pågick. På denna sträcka hade vi även racets längsta vattenpassage. Ca 40m, knädjupt! In mot kontrollen väntade några kilometrar som var otroligt vattensjuka. En och annan mygga hade kläckts i detta område. :-) Väl framme vid checkpoint så valde vi här att ta vårt långa stopp. Innan start hade man fått lämna in en väska med div tillhörigheter som man ville ha utmed banan. Denna väska fanns här. Med varm mat i magen, torra kläder på kroppen och fickorna fyllda med bars så gav vi oss iväg på nästa delsträcka.

Delsträcka 4: Suossjavri-Masi, 54,8km. 7:04h Den på förhand tuffaste sträckan hade vi fått höra. En medelhastighet på 7,75km/h vittnar om att det inte var speciellt lättcyklat. En lång sträcka nästan helt utan stig sänkte medelhastigheten kraftigt. Likande mer en fjällvandring än en cykeltur.

Delsträcka 5: Masi-Jotka, 46km. 5:39h Från att i stort sett ha haft kanonväder i ca 22 mil blev det nu helt plötsligt både kallt, blåsigt och regnigt. På med alla kläder man hade med sig, stoppa huvudet under armen och bara köra på.

Delsträcka 6: Jotka- Mål, 47,7km. 5:16h. Från att ha varit oförskämt pigg större delen av racet blev jag nu rejält sliten. Vid det här laget så hade man frusit om fötterna i hur många timmar som helst så det brydde man sig knappt om längre. Nu var det annan smärta som började göra sig påmind. Mitt ena knä började ge upp. Gjorde rejält ont när jag stod upp o trampade. Problemet var dock att jag nu också hade så ont i baken att jag knappt kunde sitta på sadeln. Och Tobias hade ju sin rygg… Ungefär 10 min kunde han cykla innan vi var tvungna att stanna och gå en stund. Dom sista 15km var nog dom längsta 15 km jag någonsin cyklat. Men vilken känsla när man fick se målportalen!! Med en tår i ögonvrån kände jag en enorm glädje, enorm lättnad och en enorm stolthet. Jag gjorde det! Vi gjorde det! Hade man låtit förnuftet styra så hade man klivit av efter delsträcka 2. Redan då undrade man vad man höll på med. Ska det vara så här? Men tanken på att bryta fanns aldrig. Vi skulle bara klara det!

Summering: 85 lag kom till start, 30 lag bröt. Sträcka:300,33km. Tid: 1 dygn, 10h, varav tid i checkpiont 3:16h. Placering: 31:a Positiva höjdmetrar: ca 7000m. Hade en del strul med GPS/pulsklocka så följande värden är ungefärliga. Medelpuls: ca 120. Kaloriförbrukning: minst 13000 Kcal. Ett överansträngt knä samt ett antal förfrusna tår.
Ett otroligt proffsigt arrangemang rakt igenom. Fantastiska funktionärer.

David Alm
Team 8848Altitude/Kumla Cykelcenter

Bilagor

• DSC03805.JPG
    DSC03805.JPG
    292.9 KB · Besök: 117
  • DSC03826.JPG
    DSC03826.JPG
    431.5 KB · Besök: 122
  • DSC03830.JPG
    DSC03830.JPG
    294.7 KB · Besök: 111
  • DSC03831.JPG
    DSC03831.JPG
    407.3 KB · Besök: 112
  • DSC03836.JPG
    DSC03836.JPG
    376 KB · Besök: 114
  • DSC03841.JPG
    DSC03841.JPG
    437.4 KB · Besök: 108
  • DSC03849.JPG
    DSC03849.JPG
    210.2 KB · Besök: 109
  • DSC03851.JPG
    DSC03851.JPG
    505.9 KB · Besök: 112
  • DSC03857.JPG
    DSC03857.JPG
    303.4 KB · Besök: 104
  • DSC03865.JPG
    DSC03865.JPG
    146 KB · Besök: 111
  • DSC03876.JPG
    DSC03876.JPG
    224.2 KB · Besök: 114
Tack för RR. Man blir ju lite sugen alltså.
När det gäller mygg? Är det sant att de inte finns 100 möh? Ohemula mängder av mygg får en myggfobiker som mig att tveka.

Mygg finnes men saken är väl att det väldigt ofta blåser på "vidda". Så det är lite pest eller kolera. Antingen så är det bra väder, vindstilla å mygg. Eller så blåser det och är kallt.

Mygg fanns det en hel del av, men dom var inte det stora problemet. Det är knotten som är dom jävliga. Hugger så blodet rinner, och det kliar så in i h-vete efteråt.

Tillbaka
Topp