[Artikel] Hardline – omänskligt men inte omöjligt!

hannaej

Aktiv medlem
[Artikel] Hardline – omänskligt men inte omöjligt!
1.jpg


Omänskliga men inte omöjliga är hoppen och droppen som slingrar sig nedför den tuffa och utmanande downhillbanan i Wales. Jag håller andan när cyklisterna kommer utskjutande som pilar ur skogen i över 60 km/h. Cyklarna kvider till när de slår i marken och det är svårt att förstå att de inte exploderar i tusen bitar. Red Bull Hardline lever upp till sitt namn. Det är verkligen en av världens svåraste downhillbanor och ett test för människa och maskin, för cyklist och cykel. Man kan inget annat än att hålla med om att banan som skapades av Dan Atherton uppfyller sitt syfte – att pusha sporten till sitt yttersta och bevisa vad som faktiskt är möjligt. Red Bull Hardline är allt och lite till.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=26396
 
Senast redigerad av en moderator:
[Artikel] Hardline – omänskligt men inte omöjligt!
Lika overkligt som att klättra höga E-grader. Sjukt imponerande långt bortom sunt förnuft.

Tack för repotaget!!
 
Senast ändrad:
[Artikel] Hardline – omänskligt men inte omöjligt!
Bra artikel!

Såg eftersändningen/recap:en nyligen och även om jag inte gillar att se folk krascha så kunde jag konstatera att *samtliga* krascher i finalen hade redigerats bort. De nämndes inte ens, utan snarare hade man ansträngt sig för att få det att se ut som om alla som startade kom ner.
Jag tycker det är oärligt och respektlöst mot de som faktiskt deltog och gjorde sig illa.

Lite får man känslan av att Redbull fortsätter på samma spår som tidigare med mörkning av risker/olyckor och bristande respekt för deltagare. Detta trots att man lovat en nystart i år, speciellt med Rampage. Dåligt... :-/
 
[Artikel] Hardline – omänskligt men inte omöjligt!
Foxis sa:
Bra artikel!

Såg eftersändningen/recap:en nyligen och även om jag inte gillar att se folk krascha så kunde jag konstatera att *samtliga* krascher i finalen hade redigerats bort. De nämndes inte ens, utan snarare hade man ansträngt sig för att få det att se ut som om alla som startade kom ner.
Jag tycker det är oärligt och respektlöst mot de som faktiskt deltog och gjorde sig illa.

Lite får man känslan av att Redbull fortsätter på samma spår som tidigare med mörkning av risker/olyckor och bristande respekt för deltagare. Detta trots att man lovat en nystart i år, speciellt med Rampage. Dåligt... :-/

Vad tråkigt att dom gör så än☹ men vilka crasha i finalåken?
 
[Artikel] Hardline – omänskligt men inte omöjligt!
Har inte koll på namnen, men enligt både artikeln och Pinkbike etc. så var det 14 startande i finalen. På Redbull TV visades 8 eller möjligen 9 åkare.
Det var ju som tur var inga allvarliga skador (värsta var väl ordentlig hjärnskakning) så det är mycket underligt att det inte ens nämns.

Men en glorifierad bild av sporten kanske är vad vi förväntas betala för att allt betalas av sponsorer.
 
[Artikel] Hardline – omänskligt men inte omöjligt!
Alla 14 som körde finalen kom ner utan krascher! De krascher som hände skedde tidigare. Så de har inte mörkat någonting.

Foxis sa:
Bra artikel!

Såg eftersändningen/recap:en nyligen och även om jag inte gillar att se folk krascha så kunde jag konstatera att *samtliga* krascher i finalen hade redigerats bort. De nämndes inte ens, utan snarare hade man ansträngt sig för att få det att se ut som om alla som startade kom ner.
Jag tycker det är oärligt och respektlöst mot de som faktiskt deltog och gjorde sig illa.

Lite får man känslan av att Redbull fortsätter på samma spår som tidigare med mörkning av risker/olyckor och bristande respekt för deltagare. Detta trots att man lovat en nystart i år, speciellt med Rampage. Dåligt... :-/
 
[Artikel] Hardline – omänskligt men inte omöjligt!
Jahopp, då har jag missuppfattat och gjort bort mig. Sorry, och tack för korrigering!

Till mitt ringa försvar så gav både artikeln här och Pinkbike gav intrycket av att det kraschades i finalen. Sändningen saknade resultat-tavla så det var inte uppenbart hur många som körde.

Kul dock att finanlen därmed gick utan skador! Tycker allmänt att det är knepigt med tävlingar som denna och Rampage. Det är kul att sporten avancerar, men samtidigt blir konsekvenserna ständigt större. Jag hoppas att de som kör verkligen vill göra detta och inte känner sig "tvungna" karriärsmässigt. En del lät som att det var lite skraja, på riktigt.
 
[Artikel] Hardline – omänskligt men inte omöjligt!
Även de själva verkar vilja pusha sina gränser. En sån bana som Hardline finns ju inte i hela världen. Även i Whistler finns tex Crabapple, men det består bara av 4-5 hopp och det är bara 1-2 av hoppen som är stora. Det är nog en sjukt häftig känsla att få åka så många stora hopp som Hardline i ett 4 min åk. Många var absolut skraja/nervösa inför att köra tex Renegade, men vore också konstigt om det inte kändes i magen innan de ska köra mot det i full hastighet första gången. Det går inte att komma ifrån att det är stora hopp och om nåt går fel så kan det få konsekvenser.
 
[Artikel] Hardline – omänskligt men inte omöjligt!
För mig är det halvt omöjligt att fatta vad det är som driver deltagarna men det finns ju annat sedan länge som tex Isle of Man. :)

Vid sidan om Crankworx (dirt) och Rampage (freeride) känns det som det saknades ett utrymme för de som vill cykla riktigt stort på tid istället för domarbedömning.

Känns dock som det första dödsfallet bara är en tidsfråga, nåt litet tekniskt fel på cykeln eller en miss räcker :(
 
[Artikel] Hardline – omänskligt men inte omöjligt!
Kristoffer R sa:
Känns dock som det första dödsfallet bara är en tidsfråga, nåt litet tekniskt fel på cykeln eller en miss räcker :(

Det är precis det jag har svårt för. Tycker det är väldigt dubbelt att titta på Rampage, Hardline, för att inte tala om moderna sjud/snowboardfilmer där det helst ska dras igång laviner stup i kvarten.

Det är häftigt och de som åker är riktigt imponerande, men vetskapen om hur snett det kan gå förtar glädjen lite.
 
[Artikel] Hardline – omänskligt men inte omöjligt!
Galet men ändå sjukt roligt att se att vissa verkligen inte har några begränsningar i sin självbevarelsedrift.
Sen var det ju faktiskt lite roligt med snubben som hoppa in trädgrenarna och typ ramla rakt ner (visst inte kul för honom men för oss).
 
Tillbaka
Topp