[Notis] Sensor på hjälm ska larma om hjälp

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
crashsensor_helmet05-1800x1200.jpg

De flesta av oss har kanske en ICE (in case of emergency) kontakt upplagd i mobilen. Detta underlättar för sjukvårdspersonal om olyckan skulle vara framme. Men vad händer om olyckan skulle vara framme då vi är ute och cyklar på egen hand utan sällskap?

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=26395

Senast ändrad:
Atlas sa:
Bra men visst fanns denna redan för typ fem-åtta år sedan?

Tror den lanserades för c:a 3 år sedan (give or take).
Den då rådande nackdelen var att den funkade bara ihop med ett par specifika Nexus modeller.

Nu är appen körbar på de flesta gångbara smartphones har jag för mig.

Fick en av min sambo för ett år sedan. "Bra att ha när du är ute själv och donar i skogen." Osäker på om den verkligen fungerar. Tycker man får dänga till den rätt hårt för att den ska reagera. Men den kanske är "intelligent" och känner igen en krasch på accelerationsmönstret? Vådliga krascher behöver inte vara så våldsamma för att bli otäcka.

Vernersson sa:
Atlas sa:
Bra men visst fanns denna redan för typ fem-åtta år sedan?

Tror den lanserades för c:a 3 år sedan (give or take).
Den då rådande nackdelen var att den funkade bara ihop med ett par specifika Nexus modeller.

Nu är appen körbar på de flesta gångbara smartphones har jag för mig.

Ja, förutom windowsbaserade, men det är ju tydligen på gång.

En nackdelen tycker jag är att om man vill byta till en smartphone med ett annat operativsystem än det man köpte sensorn för, så måste man köpa en helt ny. Uppenbarligen finns ingen möjlighet att själv ladda ned och installera en annan mjukvara till sensorn. Då finns ju en uppenbar risk att man måste köpa en helt ny sensor när man framöver uppgraderar OS:et på sin smartphone till senare versioner. Nu kanske inte 1 000 spänn är en förmögenhet, men ändå...lite retsamt skulle jag tycka det är.

Som vanligt Nowdays - bara man har rätt App och köpt rätt (dyra) prylar, så är man safe .....

Bikzz sa:
Som vanligt Nowdays - bara man har rätt App och köpt rätt (dyra) prylar, så är man safe .....

Som vanligt nowadays, cynism. ;)
Seriöst så är det en rätt bra pryl om man hojar mycket ensam (som undertecknad, mest dagtid då alla gör annat). Man är inte säker, men väsentligt säkrare om man vurpar och slår i huvudet hårt eller på annat sätt inte kan påkalla hjälp. Billig försäkring IMHO.

Foxis sa:
Bikzz sa:

Som vanligt nowadays, cynism. ;)
Seriöst så är det en rätt bra pryl om man hojar mycket ensam (som undertecknad, mest dagtid då alla gör annat). Man är inte säker, men väsentligt säkrare om man vurpar och slår i huvudet hårt eller på annat sätt inte kan påkalla hjälp. Billig försäkring IMHO.

+1

Ett bra sätt att iaf öka oddsen för att bli hittad i någorlunda tid om skiten träffar fläkten på riktigt.

Tillbaka
Topp