[Notis] Ny remote till Reverb

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Reverb1X.jpg

RockShox Reverb får ett nytt remotereglage i form av en spak istället för knapp.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=28431

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
Hede den här nyheten kommit på 1/4 hade nog ingen trott på den! Verkligen på tiden att dom gjort något åt den där remoten.

Ja verkligen. Alla andra tillverkare har fattat grejen, RS är sist på bollen vad jag vet. Det gamla reglaget är verkligen inte bra. Ffa inte monterat med matchmakers så att det inte går att styra individuellt.

Jag måste erkänna att jag läst på dåligt kring reglagen till reverben...men vad är det som är så dåligt? För egen del har jag mer fokus på själva cyklingen än reglaget :)

Jag tycker att det är rätt oergonomiskt. Litet och svårt att träffa när et stökar på. De flesta paddlar som alla andra har är mkt lättare att träffa och i en bättre vinkel.

Toppen. Nu ska de bara slopa hydrauliken i reglaget och lösa luftproblemet i stolparna så kanske de snart har en produkt som folk och tillverkare faktiskt efterfrågar och inte bara tvingas leva med för att kunna köra med övriga SRAM-prylar.

patten sa:
Jag måste erkänna att jag läst på dåligt kring reglagen till reverben...men vad är det som är så dåligt? För egen del har jag mer fokus på själva cyklingen än reglaget :)

Det är väl lite det som är definitionen av ett bra reglage.
Ett dåligt reglage gör att man måste fokusera mer på reglaget än på cyklingen när man ska använda det.

Luthman Photography sa:
Jag tycker att det är rätt oergonomiskt. Litet och svårt att träffa när et stökar på. De flesta paddlar som alla andra har är mkt lättare att träffa och i en bättre vinkel.

Okej då är jag med! Det är det som jag ser som fördel med reglaget, lätt att hitta med tummen :)

N_sandstrom sa:
patten sa:

Det är väl lite det som är definitionen av ett bra reglage.
Ett dåligt reglage gör att man måste fokusera mer på reglaget än på cyklingen när man ska använda det.

Ja det är helt sant! Var mest intresserad av vad som är dåligt med det men fick en bra förklaring av Luthman.

ceel sa:
H. sa:
Toppen. Nu ska de bara slopa hydrauliken i reglaget och lösa luftproblemet i stolparna så kanske de snart har en produkt som folk och tillverkare faktiskt efterfrågar och inte bara tvingas leva med för att kunna köra med övriga SRAM-prylar.

Hydrauliken kan man ju nästan välja bort med en sån här: https://m.pinkbike.com/news/bike-yoke-cable-conversion-for-reverb-dropper-posts.html

Är ju faktiskt mer lockande att skaffa DE-HY kittet istället för den nya remoten, då priset verkar vara typ samma.

Min Reverb har behövt service ett par gånger men hydrauliken i sig har jag aldrig haft problem med. Den bara funkar. Så vad är grejen med att slippa den?

Att reglaget är "meh" håller jag med om. Men vi får väl se hur länge min stolpe från 2013 får fortsätta hänga med.

Rattnalle sa:
Min Reverb har behövt service ett par gånger men hydrauliken i sig har jag aldrig haft problem med. Den bara funkar. Så vad är grejen med att slippa den?

Att reglaget är "meh" håller jag med om. Men vi får väl se hur länge min stolpe från 2013 får fortsätta hänga med.

Du har måhända hört talas om att ganska många haft problem med sina Reverbs, även om det finns ett par som har klarat sig undan dylika, problem alltså? Problemet består oftast i att hyrdauliken strular på något sätt. Ingen hydraulik -> inga problem som drabbar hydraulik.

Reverb känns ju för övrigt som en sån där produkt som man om tio år kommer att skratta åt och inte fatta hur någon kunde acceptera. Ja, det finns de som inte har problem. Men det är så otroligt många som har problem med dem att det känns orimligt att de ens lämnat prototypstadiet.

Rattnalle sa:

En vajer är mer lättjobbad om man behöver ta bort stolpen. Vilket man behöver rätt ofta iom den kassa kvalitenpå reverbs.

Bengt: Nu menade jag reglagets hydraulik. Min stolpe har dött årligen internt men reglaget har aldrig strulat på något sätt. Senaste gångerna har jag lämnat in lokalt då garantin upphört och då petar jag inte på slangen alls. En vajer löser inga av problemen med att ifpn läcker.

Jag tycker på det stora hela att vajer inte är särskilt mycket mer lättjobbat än slangar. Men jag kanske är en naturbegåvning på slangar. Eller urkass på vajer.

Rattnalle sa:
Bengt: Nu menade jag reglagets hydraulik. Min stolpe har dött årligen internt men reglaget har aldrig strulat på något sätt. Senaste gångerna har jag lämnat in lokalt då garantin upphört och då petar jag inte på slangen alls. En vajer löser inga av problemen med att ifpn läcker.

Jag tycker på det stora hela att vajer inte är särskilt mycket mer lättjobbat än slangar. Men jag kanske är en naturbegåvning på slangar. Eller urkass på vajer.

Jag tycker själv det är lättare att spänna en vajer än att lufta en slang. Jag har fått byta ut mitt reglage en gång då det började läcka (garanti). Tror jag kör på tills det är dags att lufta och byter till vajer istället för att skaffa luftningskit.

Jag knäckte slangen på min reverb en gång, då var det rätt svårt att fältmeka ihop den. En extra vajer kan man ha i ryggan och byta på typ tio minuter om man inte har en skinkmacka i varje hand. Men ffa är det lättare att montera av och på när det behövs.

Hej på er, har till denna säsong velat byta ut den dåliga plunger remoten på min reverb till en bikeyoke dehy men så kommer denna ut. Båda är samma pris, men jag ser inga fördelar för hydralik över en vajer. Precis som ovan säger så är det ju lättare att ha en extra vajer i ryggan ifall nått pajar än ett luft-kit. Är det nån som vet varför sram valde hydralisk slang över vajer på reverb och vad fördelarna isåfall är?

Det konstiga är ju egentligen att det verkar vara så otroligt svårt att göra en sänkstolpe som funkar fint i längden.

Och konstigt nog är det den äldsta konstruktionen, Gravity Dropper, som verkar vara den driftsäkraste. Devolution?

Ja, lite intressant att de vågade välja hydraulik. Ingen i världshistorien har ju lyckats få dem driftsäkra. Således kan man inte beskylla RS för att vara kassa, utan de är otroligt våghalsiga.

twbywn4nkyzekhrrigxk.jpg

Eller vänta nu. Nä. De är uppenbart kassa.

H. sa:
Ja, lite intressant att de vågade välja hydraulik. Ingen i världshistorien har ju lyckats få dem driftsäkra. Således kan man inte beskylla RS för att vara kassa, utan de är otroligt våghalsiga.

HAHA! den va bra:)

Det man kan bjuda RS på är att inte så många som mekar med deras grejjer är servicemekaniker för tunga fordon med pyttesmå händer...

Min Reverberfarenhet har varit att om du servar den ordentligt 1-2 gr per år så funkar dom rätt fin. Folk verkar tro att dom servar sig själva eller innehåller magi i stället för olja, packningar och luft som i vanliga dämpare.

Aalex sa:
H. sa:

HAHA! den va bra:)

Det man kan bjuda RS på är att inte så många som mekar med deras grejjer är servicemekaniker för tunga fordon med pyttesmå händer...

Min Reverberfarenhet har varit att om du servar den ordentligt 1-2 gr per år så funkar dom rätt fin. Folk verkar tro att dom servar sig själva eller innehåller magi i stället för olja, packningar och luft som i vanliga dämpare.

Fast det är ju ganska många som får problem efter bara ett par turer. Min säckade till exempel ihop efter en halvtimme. Visst ska de servas, men det känns som de oftast inte hinner (inom rimlig tid) servas innan de packar ihop.

Min går som en klocka ett år i stöten ungefär. Hittills.

Angående slang och vajer. Har ni mekaniska bromsar också? Jag har inga problem att acceptera att vissa haverier sabbar cykelturen. Om det så är bromsar, växlar eller att dämparen skjuter en packning. Jag har aldrig växelvajer med mig ut. Vurpar jag sönder den är det rätt rimligt att jag knäckt nåt mer reglage eller dängt i ramen i samma sten ändå.

Missförstå mig rätt. Reverbens reglage är kasst. Men jag tycker inte det beror på hydrauliken i det. Busenkelt att lufta är det ju dessutom.

Jo, vi har förstått att din reverb fungerar utmärkt. Det är inte det det handlar om.

Jämförelsen med bromsar haltar ju rätt saftigt. Det är väldigt stor skillnad i prestanda i mekaniska och hydrauliska bromsar. Skillnaden i prestanda mellan hydraliskt och mekanisk reglage till hisspinnen är minimal.

Visst. Men risken att det ska strula just där bör vara rätt likvärdig. Konsekvenserna av att kvadda bromsarna desto större. Stollen går i värsta fall att trycka ner lite djupare i ramen.

Jag försöker bara förstå varför just hydrauliken i reglaget är föremål för sånt hat.

Ok. Nu har jag precis återmonterat en reverb och luftat den. Det är faktiskt väldigt enkelt. Fast en vajer är nog ännu enklare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp