[Artikel] Norska Trailguide satsar i Europa

Beofred

Aktiv medlem
Trailguide_peter-1-1800x1012.jpg

Att lansera en internationellt gångbar kart-applikation för mountainbike idag låter som en rätt svår uppgift. Ändå satsar norska Trailguide.net på just det, att med små medel ta striden mot världens största cykelmedia.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=29386

Där jag bor har Openstreetmap och dess olika avknoppningar (bla OpenCycleMap) klart fler stigar än Terrängkartan. Google maps finns ju inte ens på kartan (!) för icke bilburna- eller urbana tillämpningar. Terrängkartan innehåller ju mest officiella vandringsleder och vägar. Orienteringskartor har ju mest detaljer, men täcker ganska små områden.

Kul att dom försöker, oavsett konkurrens.

Trailforks har ju rejält dåligt användargränssnitt så det finns definitivt en möjlighet att konkurrera. Men de har stort försprång när det kommer till innehåll här hemma!

jomper sa:
Trailforks har ju rejält dåligt användargränssnitt så det finns definitivt en möjlighet att konkurrera. Men de har stort försprång när det kommer till innehåll här hemma!

+1 Dessutom, funktionen att lägga på ett Strava-lager för att se var folk kör är ju genialisk :) Frågan är bara om TrailGuide hinner locka över tillräckligt många användar tills TrailForks hunnit lägga till den funktionen i sin app?

På tal om stigguidening såg jag på någon cykelsite (kommer för stunden dock inte på vart...) att ett bolag numera erbjuder "guidening per app inkl shuttle".
Konceptet är att dom kan ta emot vid flygplatsen, ordna logi och mat om så önskas, likaså shuttling men själva guideningen görs via egen app med GPS-rutter. Kör en vilse finns ständig telefonsupport som även skickar efter assistans om olyckan är framme.
Vette tusan om jag själv skulle vilja snurra runt på alpstigarna efter denna modell, men för någon mera äventyrlig kanske det kan vara något.

Uppdaterar med med länk när jag väl hittat reportaget...

larsaw sa:
jomper sa:

+1 Dessutom, funktionen att lägga på ett Strava-lager för att se var folk kör är ju genialisk :) Frågan är bara om TrailGuide hinner locka över tillräckligt många användar tills TrailForks hunnit lägga till den funktionen i sin app?

På tal om stigguidening såg jag på någon cykelsite (kommer för stunden dock inte på vart...) att ett bolag numera erbjuder "guidening per app inkl shuttle".
Konceptet är att dom kan ta emot vid flygplatsen, ordna logi och mat om så önskas, likaså shuttling men själva guideningen görs via egen app med GPS-rutter. Kör en vilse finns ständig telefonsupport som även skickar efter assistans om olyckan är framme.
Vette tusan om jag själv skulle vilja snurra runt på alpstigarna efter denna modell, men för någon mera äventyrlig kanske det kan vara något.

På vilket sätt tycker ni Trailforks fungerar dåligt. Tycker heatmap-funktionen är grymt bra för att hitta nya stigar. Hur genereras de kartorna förresten, räcker det att man har appen installerade för att stigarna man cyklar ska loggas eller måste man logga sin tur. Gissar på det sistnämnda.

Det missade jag faktiskt att nämna i artikeln, trailguide är en plattformsoberoende webb-app som på iphone läggs till på hemskärmen alltså inte laddas ner från app store. Så egentligen är det ju inte ens en app riktigt.

Kanada ligger väl i Nord America? ;) Ang Strava så finns redan ett Stravalager att lägga in i Trailforks samt att det är på gång en bra bakgrundskarta. Men som med alla open sourceprylar så blir de ju bara så bra som dess användare som bidrar och uppdaterar innehåll. Vi får se vart det landar.

Måste verkligen plussa trailguide. Är och cyklar i Storhogna-Vemdalen nu. Trailguide slår trailforks med hästlängder. Har hittat flera nya leder med hjälp av TG. Trailforks är helt oanvändbart här, TG har bättre grundkarta och lägger till stravas heatmap vilket är riktigt smart. TF lägger till segment men inte alla? Jag vet att det finns ett antal segment som inte dyker upp på kartan.
Ett par bilder för att illustrera del hela...
Strava är valt som kartlager på båda.
[attachment 328530 IMG_1017.PNG
IMG_1018.PNG

Bilagor

• IMG_1017.PNG
    IMG_1017.PNG
    150.6 KB · Besök: 95
larsaw sa:

Bump på mig själv, hittade företaget i fråga: http://indierides.net/

Indierides.net.jpg

Om man diskuterar trailguide och kartor i Norge så tycker jag att man måste ta med mtbmap.no
http://www.mtbmap.no/#6/63.400/10.390
som är baserad på openstreetmap. Där kan man också se på strava heat map.

Verkar väl som att folk tycker lite olika om vad som är en bra guide/kart sida men jag tycker att det allra viktigaste är en fin karta med graderade stigar och möjligheter att enkelt kunna se andra kartlag som strava heat map och satellit bilder. Extra funktionalitet som att kunna se fler delaljer per stig är också bra. Möjlighet att kunne visa kartor baserad på olika filter är också bra. En laga tur funktion är också en fördel.

Att visa stigrundor kan ibland vara bra men i områden med många stigar och alternativ till turer tycker jag inte att det är spesiellt användbart.

Tillbaka
Topp