[Artikel] Mer Canyon 2018: Nya Torque, Sender AL och komponenter till MTB

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Canyon-news-2018-1800x1067.jpg

Canyon har mer på gång till 2018 än Spectral som presenterades förra veckan. På Madeira visades Canyon även upp en ny Torque, en aluminiumversion av Sender och en ny serie egna MTB-komponenter.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=31064

Senast ändrad:
Bravo Canyon. Nya Torquen ser riktigt schysst ut.
Lite väl köttig för min åkning men absolut habegär på den.

Meeeen... När kommer nästa Strive?? Det är ju den vi vill ha!

Klavikel sa:

De kanske dumpar Strive?

Det är ju inte något jättegap mellan Spectral och Torque känns det som.

theBrand sa:
Klavikel sa:

De kanske dumpar Strive?

Tänkte samma sak själv. Finns det någon plats för en 160-hoj där?

Strive och sender var ju race-hojarna. Spectral och torque lekhojar.

Iofs... Svårt att veta. Som någon smart skrev i nån annan tråd så lär det väl dröja ett tag hur som eftersom Striven släpptes med nya färger inför 2018....
Men mja.... Okej, till geometrin sett ja, men till slaglängd och vikt så finns det ändå ett segment att fylla....
Känner att jag har lite svårt att tro att en hoj som är riktad mot freeride och dh ska va nåt bra att köra vanliga tramp-stök-stigar med....

Lite stort steg från 140 vs 175 bak också kan jag tänka men jag kanske bara är fördomsfull.....

Fan, måste att AM-hojar väga +14kg nu förtiden?
Kolfiber front och helt godkända komponenter. Vad gör dom för att tjocka till hojarna så mkt...

Klavikel sa:
Fan, måste att AM-hojar väga +14kg nu förtiden?
Kolfiber front och helt godkända komponenter. Vad gör dom för att tjocka till hojarna så mkt...
Canyon har ju verkat ha lätta cyklar dom senaste åren (kanske för lätta, har ju sett endel rambrott på Canyons komponenter), Spectral 2018 & nya Torque har ju vänt på det, men är hojarna verkligen tyngre? Tillverkare har ju gärna listat glädjesiffror på deras hemsidor men dom brukar väl ligga en bit över den vikten när cyklarna väl kommit ut till kunden, så Canyon kanske helt enkelt har börjat vara mer realistiska, eller så är det bara så enkelt som att dom numera hellre producerar hållbara ramar & därför offrar lite vikt.

Finns ju skitiga stökhojar som väger en braaaaa bit under 13kg så när det börjar hamna kring 14,5-15kg så tycker iaf jag att det är lite väl mkt plast och lim i grejerna...

Sen verkar det lustigt om Nya Torque ska ersätta en strive som inte kommer komma när nya Spectral ersätter gamla Spectral vilket då innebär att gamla Torque inte ersätts av nya Torque....
Hade de namngett den annorlunda så hade det kanske varit mer vettigt men när båda andra modellerna fått ersättare så vore det förvånansvärt om inte också Strive får en ny modell....

Behöver ju inte dröja till 2019 modellår iofs heller, räcker väl bara att kalla den Strive 2.0 eller något liknande...

Fast gamla Torque var väl både #Frirajd och DH. Den fanns med såväl dubbelkrona som med hammerschmidt och enkelkrona (#ålmaontäjn)

Sen kom Sender och ersatte DHn.

Så nya Torque tar väl inte riktigt samma plats som den gamla?

Luthman Photography sa:
theBrand sa:
Klavikel sa:

De kanske dumpar Strive?

Tänkte samma sak själv. Finns det någon plats för en 160-hoj där?

Njae, men en 150mm’s FS29’a skulle ju passa in i beskrivningen:

Racet mot klockan är det mer tänkt att modellerna Strive och Sender ska stå för

BTW. Torque ser ju riktigt nice o vettig ut! Men precis som Klavinkel skriver, ”för mycket” hoj för min typ av cykling... Ända tråkiga är att dom som vanligt är lite för konservativa i geometrin :/

Ser verkligen fram emot Strive’n :D

Vet inte, jag är snart för trött för att följa mitt egna resonemang känner jag...
Men om man nu får låtsas vara logisk så känns det ju mer rimligt att en ny Torque ersätter än gammal Torque snarare än en gammal Strive?

Även om den gamla råkade ha DH-fåuk och messerschmidtpropulsion

Förresten. Såg precis en sak som jag råkade missa första gångerna ja studerade siffrorna.

BB-drop på 15mm på en hoj med 175/180 i slag?????

Jomenvisst.. Kommer ju bli kul att trampa runt på den i terräng som är värt namnet..
Ännu en hoj som är skapad för byggda banor och släta berms... So much for "allsidighet" Good work!

Om det nu kommer en ny Strive lär den ju följa samma designmönster som övriga. Då borde väl den där sjejpsjiftern plockas bort? Eller går det att fula in den i en sån där konstruktion? Antagligen kommer den inte att ha dylik och anledningen kommer att vara att öänkaget ger så mkt stöd och är så fulländat att det inte behövs....

Nu tänkte du väl ändå lite fel?
SS hade väl inte med ett ofulländat länkage att göra? Det var ju för att ändra BB/HA för att klättra/bomba bättre. Uppstyvning på köpet iofs.

Torquen har ju inte ens plats för flaska.. Inte ett dugg AM.
Klart det kommer en ny Strive =)

Trots att presentationen var fullmatad med Spectral, Torque och Sender AL så försöker man alltid att få reda på mer om kommande framtida modeller. Canyon, liksom alla övriga cykelföretag i branschen, talar dock aldrig om vad de har på gång i pipen utan det får visa sig framöver. Så frågor som inte rör de aktuella modellerna besvaras alltid med ett leende och ett "jag vet inte" :-)

Men angående Strive, hjulstorlekar och framtida Enduro-hojar sa Fabien lite svävande ungefär så här:

"Det är ingen ny Strive på gång just nu."
"Klart vi testar med 29 och troligtvis kommer det dyka upp på modeller i framtiden. Men för den familjen av cyklar vi visar upp nu håller vi oss till 27,5."
"Ingen av de två (Spectral och Torque) är tänkta att prestera mot klockan utan snarare ha prestanda för stigen."

Klavikel sa:
Nu tänkte du väl ändå lite fel?
SS hade väl inte med ett ofulländat länkage att göra? Det var ju för att ändra BB/HA för att klättra/bomba bättre. Uppstyvning på köpet iofs.

Torquen har ju inte ens plats för flaska.. Inte ett dugg AM.
Klart det kommer en ny Strive =)

Jag tänkte inte. Jag bara skrev, men går det att peta in en sån länk som SS har/är i den här konstruktionen.

Jag gillar verkligen Canyon. Välutrustade, välutvecklade och priser som gör att musen hovrar läskigt länge över köpknappen. Men av de senaste tio årens utvecklingssteg inom Mountainbike tycker jag 29"-hjul är den största (ihop med höj-/sänkbar sadelstolpe) förbättringen.

När de kommer med Spectral, Strive, Tourque med 29" kommer det i princip bli omöjligt för mig att inte köpa ett par Canyon cyklar.

FreddeP75 sa:
Jag gillar verkligen Canyon. Välutrustade, välutvecklade och priser som gör att musen hovrar läskigt länge över köpknappen. Men av de senaste tio årens utvecklingssteg inom Mountainbike tycker jag 29"-hjul är den största (ihop med höj-/sänkbar sadelstolpe) förbättringen.

När de kommer med Spectral, Strive, Tourque med 29" kommer det i princip bli omöjligt för mig att inte köpa ett par Canyon cyklar.

Fab Barrel gav ju en viss antydan till 29" på nästa strive. Anledningen till valet av enbart 27,5 på både tourquen och på Spectralen är för att de klassar dessa cyklar som "lek-hojar" och inte tävlingscyklar. Då tyckte Canyon att 27,5 passade bättre ? vi får helt enkelt vänta tills nästa år.

Oh oh, elefanten i rummet...
Betyder det att det nu är vedertaget att:
29” = snabbast
27.5” = roligast

Ehm, det är fan dax för 28.25” nu!

FreddeP75 sa:
Jag skiter i vad som är snabbast. Jag tycker 29" är roligast.

Själv är jag kluven, dom är kul på olika sätt, #knixochtrixskoj vs. #bombapåsatanskoj

Pga min lathet att inte träna kondition tillräckligt så håller jag mig med 29” för att den även rullar lättare i låg fart...

BTW, vem tror ni blir först av Canyon och Commencal att erbjuda en enduro med 29”? (Dvs Strive eller Meta...)

larsaw sa:
FreddeP75 sa:
Jag skiter i vad som är snabbast. Jag tycker 29" är roligast.

Själv är jag kluven, dom är kul på olika sätt, #knixochtrixskoj vs. #bombapåsatanskoj

Pga min lathet att inte träna kondition tillräckligt så håller jag mig med 29” för att den även rullar lättare i låg fart...

BTW, vem tror ni blir först av Canyon och Commencal att erbjuda en enduro med 29”? (Dvs Strive eller Meta...)

Commencal, tror jag faktiskt....

Mja, jag tror inte kåmmenkal blir först. De har haft gott om tid på sig att ta fram en. De lär aldrig få Ravanel att sätta sig på en 29a....

Kanske inte Ravanel men dom kan ju sätta ngn annan på en ev. Meta 29...
Det är ju inte så att dom missat att 29” kan rull på bra :)
(Iom deras DH29-satsning...)

Tillbaka
Topp