I somras fick jag en stressdiagnos som visade sig genom ett ödem i näthinnan och fick mig att oroa mig för att inte kunna se, varpå jag la klimat och politisk moral åt sidan och spontanbokade en cykelresa till ett land med tveksamma politiska rörelser och magbakterier.
En träningsplan gjordes upp, ignorerades, och när det var dags att borda planet hade jag knappt cyklat sedan ESS i gesunda. Det kändes oroande att kanske vara den svagaste länken i gruppen men när vi var igång så var vi en ganska jämn grupp vilket såklart gjorde cyklingen roligare.
Planet landade sent på kvällen och för första gången på många många år fick jag känna doften och värmen från ett tropiskt klimat. Fuktiga ruttna växter, blommor, frukt och sopor i en vibrerande värme, det är en fest för min näsa!
Så snart vi kom ut från flygplatsen möttes vi av vår guide och chaufför som packade in i minibussen och påbörjade resan till första orten vi skulle bo i. Trafiken i indien är klart annorlunda än vår plus att det guppade och krängde och man ville gärna se så mycket som möjligt av omgivningen. Ändock somnade vi i bussen och vaknade till någon gång mitt i natten när vi var framme vid vårt boende , snabb inkvartering och fortsatt sömn. En van guide styrde upp vår sömn de kommande dagarna så att vi acklimatiserade oss smidigt även på den fronten. Med tanke på att vi var i något liknande ett u-land förvånades jag inte nämnvärt när det inte fanns varmvatten men tydligen så är det allmänkunkap att strömbrytarna till badrummet är: höger lampa, mitten fläkt och vänster är varmvattenberedare… Så resterande kvällar kunde jag och min rumskamrat duscha i varmvatten.
Allt ingick i resans pris, vi behövde bara följa vår ledare från frukost, på fina single och doubletacks genom framförallt teplantager men även kaffe, kardemumma, gummi och ett och annat parti naturskog. När det var dags för te eller matpaus så serverades allt upp utan att vi behövde lyfta ett finger vilket var tur för skulle jag varit där själv hade jag nog inte ens förstått att vissa ställen serverade mat, än mindre hur och vad man skulle beställa. Stigarna var överlag riktigt fina, torrt hårt packad sand med vissa mer tekniska partier med dropps, skutt, stenkistor och trappor. Stigarna anpassas som jag förstod det till gruppen men det vi körde påminde i stort om svensk enduro, lätt uppför och snabbt och en del tekniskt utför. Det här var faktiskt första tillfället som jag använde min cykels shapeshifter så som det är tänkt och jag är mycket glad och imponerad över funktionen, ungefär lika glad som jag är över att jag bytte till en mindre framklinga inför resan… Cyklingen varvades med härliga upplevelser av södra Indiens landsbygd och mindre städer och byar. Ingen brådska under dagarna utan upplevelsen, gött häng och trevligt umgänge var väl minst lika viktigt som cyklingen. Vi var ute ungefär 4-5 timmar och cyklade ca 30-40km per dag. Guiderna tog väl hand om oss och när något behövde fixas så gjorde de verkligen vår resa mycket enklare genom sitt engagemang. Någon saknade en dropper vilket guiderna uppmärksammade och installerade efter första dagen, någon krashade sin cykel och fick genast låna en annan osv.
Kerala är ett kristet område vilket vi väl mest märkte på vårt första hotell där det i byn varje hel timme “slog i klockan” - dock genom en högtalare varpå en kortare predikan förkunnades. Lite snopet så gick den dock fel och slog klockan 8 min över varje hel timme, humor! Vid nästa hotell var det en minaret som gjorde utrop och senare var det ett party som ljöd över samhället. Det är hela tiden väldigt mycket ljud och dofter, framförallt ligger currybuskens doft som en dimma över tillvaron med sin säregna smak och doft av hydraul/motorolja från en gammal lastmaskin från 60-talet.
Det var en fantastisk upplevelse! jag skulle inte säga att detta är en cykelresa, det här är en resa fylld av upplevelser där cyklingen är en del av alla upplevelser och trots att cyklingen var riktigt fin så konkurrerar själva cykelupplevelsen med så många andra sinnesintryck att den får svårt att ta hävda sig i konkurrensen.