[April] UCI öppnar upp för el

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
C-dale sa:
Men syreupptag är väldigt genetiskt betingat så Jenny kan tacka sina föräldrar för sina fina värden. Ang. Mx åkare så har de en väldigt hög puls redan från start pga nerverna och eliten har säkert tränat upp sig till sitt
maximala syreupptag .
Sen gäller det att ha god rörelseekonomi o uthållighet.
Finns säkerligen en betydande genetisk komponent i det hela, men nog lär man få träna för att få till ett högt VO2max också.

Poängen är dock huruvida syreupptaget i XCO är en relativt sett viktigare faktor för att avgöra framgång än i mx och där inbillar jag mig att så är fallet och om det är korrekt skulle det i mx gå att komma undan med att inte ha absoluta toppvärden vad gäller syreupptag och ändå kunna vara konkurrenskraftig. Men som sagt, jag gissar bara. Om man vill veta skulle man behöva mäta syreupptag på eliten i de olika grenarna och se om det är någon skillnad.

Pulsbiten och dess höjd pga nervositet känns inte relevant för diskussionen kring syreupptag.

Ja det gör det men gissar ändå att detta inte är tillräckligt för ett stöd för motor i lvg hos någon större majoritet.

Men visst tjata om det nu hela helgen. Jag kan hjälpa till, MS från F1 hade tydligen en fantastiskt fysik. Koppling till el cykel är oklar.

Sen är det klart det är roligt, på rätt bana. Just nu är det väl uppenbart att det är reklam, inte en sport. Säg till när en ung talang går från emtb till mtb eller lvg. Lär väl ta ialla fall 15-20 år?

ooms sa:
Luthman Photography sa:
CW sa:
Luthman Photography sa:
Raggamuffin sa:
Luthman Photography sa:
Henrik_E sa:
Den där FIM-tävlingen var nog det bästa argumentet mot elmtb jag sett. Kalastöntigt.

Ja, det såg ju bara fånigt ut. Men UCI-varianten såg ju vettig ut.

+1
Uci-varianten verkar riktigt rolig.

På lvg vet jag inte riktigt hur det skulle tillföra med tanke på hur loppen ser ut.
Kanske ett intensivt GP i ett industriområde men de upplever jag som de går fort nog och är farliga nog som de är om jag ska vara ärlig :)

Poängen med el-lvg är väl mer att det skulle bli en mer stilmässig och skitnödig debatt eftersom det inte finns några gråzoner angående huruvida det är lagligt eller inte. Det skulle bara handla om att folk tycker att det är fjösigt att köra med elcykel. Dvs sämre argument från nejsägarna.

Landsvägscykling har ju det här med uthållighet, vilket liksom faller bort när du har en motor som hjälper dig på traven.

Hur många elcyklar har du fotografen?

Ingen. Du menar att uthållighet inte är en grej för mtb-cyklister?
Det är en intressant frågeställning. Finns det några mtb-lopp på elitnivå (dvs världselit) som likt de flesta lvg-lopp på world tour har åktider på uppåt 4-6 timmar? Det är ju efter 2 timmar som uthålligheten verkligen sätts på prov (energi måste tillföras, osv). Eller är det så att mtb-loppen primärt handlar om kondition, och mindre uthållighet?
Man kan ju dra en parallell till längdskidåkningen där långloppen (ex.vis Vasaloppet) ställer helt andra krav än världscuploppen som numer oftast är 10-15km långa.

Hört talas om xcm? Cape epic?

ooms sa:
Det är en intressant frågeställning. Finns det några mtb-lopp på elitnivå (dvs världselit) som likt de flesta lvg-lopp på world tour har åktider på uppåt 4-6 timmar? Det är ju efter 2 timmar som uthålligheten verkligen sätts på prov (energi måste tillföras, osv). Eller är det så att mtb-loppen primärt handlar om kondition, och mindre uthållighet?
Man kan ju dra en parallell till längdskidåkningen där långloppen (ex.vis Vasaloppet) ställer helt andra krav än världscuploppen som numer oftast är 10-15km långa.

Det är ju det som är xc marathon, finns massor med tävlingar, inklusive ett eget VM i marathon. Så här såg senaste tävlingen ut, med vinnartid strax över 6h.

marathon.JPG

skier sa:
ooms sa:

Det är ju det som är xc marathon, finns massor med tävlingar, inklusive ett eget VM i marathon. Så här såg senaste tävlingen ut, med vinnartid strax över 6h.
Ja, det vore ju konstigt om det inte fanns. Hur stort är detta jmf med ex.vis xco? Sällan det tas upp här på happy, annat än de svenska långloppen som väl inte direkt kan betraktas som världselittävlingar.

ooms sa:
skier sa:
ooms sa:

Ja, det vore ju konstigt om det inte fanns. Hur stort är detta jmf med ex.vis xco? Sällan det tas upp här på happy, annat än de svenska långloppen som väl inte direkt kan betraktas som världselittävlingar.

Ute i Europa är det stort, regerande världsmästare på herrsidan är Avancini från Brasilien (som oxå är långt framme på xco-tävlingarna).
På damsidan har danskan Annika Langvad vunnit flera gånger. Generellt verkar xcm-cyklisterna vara några år äldre än xco-cyklisterna. Det går inte alls att jämföra med svenska långlopp som är så mkt kortare och framförallt har väldigt mycket mindre höjdmeter än loppen i Europa.

Ang. mx-förare så gissar jag att de har bättre styrka och fler snabba muskelfiber än en cyklist, men sämre maximalt syreupptag.
Det finns ju rätt många topplistor över syreupptag och det brukar vara längdskidåkare, roddare och cyklister som är högst upp på de listorna. Kraven är nog helt enkelt annorlunda på en Mx-förare.

skier sa:
ooms sa:
skier sa:
ooms sa:

Ute i Europa är det stort, regerande världsmästare på herrsidan är Avancini från Brasilien (som oxå är långt framme på xco-tävlingarna).
På damsidan har danskan Annika Langvad vunnit flera gånger. Generellt verkar xcm-cyklisterna vara några år äldre än xco-cyklisterna. Det går inte alls att jämföra med svenska långlopp som är så mkt kortare och framförallt har väldigt mycket mindre höjdmeter än loppen i Europa.

Ang. mx-förare så gissar jag att de har bättre styrka och fler snabba muskelfiber än en cyklist, men sämre maximalt syreupptag.
Det finns ju rätt många topplistor över syreupptag och det brukar vara längdskidåkare, roddare och cyklister som är högst upp på de listorna. Kraven är nog helt enkelt annorlunda på en Mx-förare.
Jag har inte koll på mx så jag har ingen aning om i vilken utsträckning de ens testar maximalt syreupptag. Om de inte mäter det är det ju svårt att ha någon klar bild av läget. Hade jag avtvingats en gissning hade jag dock, som du, sagt att styrka hade relativt sett varit viktigare och maximalt syreupptag mindre viktigt om man jämför med XCO-cyklister.

Letade upp en studie där man testat motocrossförare på en monark, 57.5 +- 6.7 ml/kg

https://bjsm.bmj.com/content/bjsports/39/12/927.full.pdf

Jag har själv kört motocross och kan intyga att det är sjukt jobbigt. Väldigt hög puls och väldigt mycket laktat.
När jag började köra så orkade jag precis köra ett varv på banan innan jag var tvungen att gå in och vila en stund. Det blev såklart lättare med bättre teknik och vana.

Bilagor

• BDA7553B-A9ED-447E-85CD-73B579E4BA6B.png
    BDA7553B-A9ED-447E-85CD-73B579E4BA6B.png
    82.6 KB · Besök: 281
Senast ändrad:
Edit,tvåa på pucken;

Det finns såklart en del studier om fysiska krav för mx-åkare en är:
Physiological characteristics of top level off-road motorcyclists av A W Gobbi, R A Francisco, B Tuy, R S Kvitne
9st. motocrossåkare med internationella meriter testades
Syreupptagning 57.5+-6.7 ml/kg på Monark testcykel
Under tävling tid 30min; Puls 180–200bpm; % av Vo2max 80–100%; Mjölksyra mellan 3,2-7,4mMol (taget två minuter efter målgång)

Det jag mer tycker mig kunna dra för slutsatser är att de är starka i överkroppen och kan prestera relativt bra ”effekt” i överkroppen på en rehab-armcykel.

Senast ändrad:
Abstract på denna https://www.researchgate.net/publication/6609138_The_Physiology_of_Mountain_Biking säger att

Mountain bikers’ physiological characteristics indicate that aerobic power (VO2max >70 mL/kg/min) and the ability to sustain high work rates for prolonged periods of time are prerequisites for competing at a high level in off-road cycling events.

Om detta är sant och de ovan nämnda värdena för mx-åkare är relevanta förefaller syreupptag vara viktigare i XCO än mx. Jennys värde var om jag inte minns galet 75 mL/kg/min, vilket ju är klart över värdena för mx-åkarna vilka väl(?) dessutom var män.

Värdselit på mtb ligger nog mellan 75 och 85 ml/kg/min för herrar, så en rätt mycket högre än mx-åkarna.
Men det är ju ett värde som påverkas av kroppsvikten, utan att veta skulle jag gissa att mx-åkarna har mer överkropp och högre kroppsvikt vilket isf drar ner deras syreupptagning/kg även om de kanske har en lika bra eller bättre total syreupptagningsförmåga.

75 ml/kg/min för en kvinna är extremt högt.

plumse sa:
hm sa:
Maraton på elhyrskoter givetvis begränsad till 20km/h och 6 km/h vid knepiga passager. Fritt att ställa den ifrån sig mitt i banan när batteriet är slut och springa vidare eller försöka hitta en ny via appen.

Helt ärligt... Det där lät faktiskt ganska kul!
Men mer som ett spex än som seriös tävling dock.

Med tanke på hur det ser ut i Sthlms innerstad runt 04 när jag åker hem från jobbet så har dom nog redan börjat med såna tävlingar.

Tillbaka
Topp