Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jonte987 sa:Spelar det roll om det är uthållighet eller kondition när man pratar hjälpmotor?
Finns säkerligen en betydande genetisk komponent i det hela, men nog lär man få träna för att få till ett högt VO2max också.C-dale sa:Men syreupptag är väldigt genetiskt betingat så Jenny kan tacka sina föräldrar för sina fina värden. Ang. Mx åkare så har de en väldigt hög puls redan från start pga nerverna och eliten har säkert tränat upp sig till sitt
maximala syreupptag .
Sen gäller det att ha god rörelseekonomi o uthållighet.
ooms sa:Det är en intressant frågeställning. Finns det några mtb-lopp på elitnivå (dvs världselit) som likt de flesta lvg-lopp på world tour har åktider på uppåt 4-6 timmar? Det är ju efter 2 timmar som uthålligheten verkligen sätts på prov (energi måste tillföras, osv). Eller är det så att mtb-loppen primärt handlar om kondition, och mindre uthållighet?Luthman Photography sa:CW sa:Luthman Photography sa:Raggamuffin sa:Luthman Photography sa:Henrik_E sa:Den där FIM-tävlingen var nog det bästa argumentet mot elmtb jag sett. Kalastöntigt.
Ja, det såg ju bara fånigt ut. Men UCI-varianten såg ju vettig ut.
+1
Uci-varianten verkar riktigt rolig.
På lvg vet jag inte riktigt hur det skulle tillföra med tanke på hur loppen ser ut.
Kanske ett intensivt GP i ett industriområde men de upplever jag som de går fort nog och är farliga nog som de är om jag ska vara ärlig :)
Poängen med el-lvg är väl mer att det skulle bli en mer stilmässig och skitnödig debatt eftersom det inte finns några gråzoner angående huruvida det är lagligt eller inte. Det skulle bara handla om att folk tycker att det är fjösigt att köra med elcykel. Dvs sämre argument från nejsägarna.
Landsvägscykling har ju det här med uthållighet, vilket liksom faller bort när du har en motor som hjälper dig på traven.
Hur många elcyklar har du fotografen?
Ingen. Du menar att uthållighet inte är en grej för mtb-cyklister?
Man kan ju dra en parallell till längdskidåkningen där långloppen (ex.vis Vasaloppet) ställer helt andra krav än världscuploppen som numer oftast är 10-15km långa.
ooms sa:Det är en intressant frågeställning. Finns det några mtb-lopp på elitnivå (dvs världselit) som likt de flesta lvg-lopp på world tour har åktider på uppåt 4-6 timmar? Det är ju efter 2 timmar som uthålligheten verkligen sätts på prov (energi måste tillföras, osv). Eller är det så att mtb-loppen primärt handlar om kondition, och mindre uthållighet?
Man kan ju dra en parallell till längdskidåkningen där långloppen (ex.vis Vasaloppet) ställer helt andra krav än världscuploppen som numer oftast är 10-15km långa.
Har du siffror på syreupptag på eliten inom mx?dardos sa:MX och enduro kräver väldigt bra kondition och styrka, sedan kan folk som inte vet sitta och gissa vad de vill.
Ja, det vore ju konstigt om det inte fanns. Hur stort är detta jmf med ex.vis xco? Sällan det tas upp här på happy, annat än de svenska långloppen som väl inte direkt kan betraktas som världselittävlingar.skier sa:ooms sa:Det är en intressant frågeställning. Finns det några mtb-lopp på elitnivå (dvs världselit) som likt de flesta lvg-lopp på world tour har åktider på uppåt 4-6 timmar? Det är ju efter 2 timmar som uthålligheten verkligen sätts på prov (energi måste tillföras, osv). Eller är det så att mtb-loppen primärt handlar om kondition, och mindre uthållighet?
Det är ju det som är xc marathon, finns massor med tävlingar, inklusive ett eget VM i marathon. Så här såg senaste tävlingen ut, med vinnartid strax över 6h.
ooms sa:Ja, det vore ju konstigt om det inte fanns. Hur stort är detta jmf med ex.vis xco? Sällan det tas upp här på happy, annat än de svenska långloppen som väl inte direkt kan betraktas som världselittävlingar.skier sa:ooms sa:Det är en intressant frågeställning. Finns det några mtb-lopp på elitnivå (dvs världselit) som likt de flesta lvg-lopp på world tour har åktider på uppåt 4-6 timmar? Det är ju efter 2 timmar som uthålligheten verkligen sätts på prov (energi måste tillföras, osv). Eller är det så att mtb-loppen primärt handlar om kondition, och mindre uthållighet?
Det är ju det som är xc marathon, finns massor med tävlingar, inklusive ett eget VM i marathon. Så här såg senaste tävlingen ut, med vinnartid strax över 6h.
Jag har inte koll på mx så jag har ingen aning om i vilken utsträckning de ens testar maximalt syreupptag. Om de inte mäter det är det ju svårt att ha någon klar bild av läget. Hade jag avtvingats en gissning hade jag dock, som du, sagt att styrka hade relativt sett varit viktigare och maximalt syreupptag mindre viktigt om man jämför med XCO-cyklister.skier sa:ooms sa:Ja, det vore ju konstigt om det inte fanns. Hur stort är detta jmf med ex.vis xco? Sällan det tas upp här på happy, annat än de svenska långloppen som väl inte direkt kan betraktas som världselittävlingar.skier sa:ooms sa:Det är en intressant frågeställning. Finns det några mtb-lopp på elitnivå (dvs världselit) som likt de flesta lvg-lopp på world tour har åktider på uppåt 4-6 timmar? Det är ju efter 2 timmar som uthålligheten verkligen sätts på prov (energi måste tillföras, osv). Eller är det så att mtb-loppen primärt handlar om kondition, och mindre uthållighet?
Ute i Europa är det stort, regerande världsmästare på herrsidan är Avancini från Brasilien (som oxå är långt framme på xco-tävlingarna).
På damsidan har danskan Annika Langvad vunnit flera gånger. Generellt verkar xcm-cyklisterna vara några år äldre än xco-cyklisterna. Det går inte alls att jämföra med svenska långlopp som är så mkt kortare och framförallt har väldigt mycket mindre höjdmeter än loppen i Europa.
Ang. mx-förare så gissar jag att de har bättre styrka och fler snabba muskelfiber än en cyklist, men sämre maximalt syreupptag.
Det finns ju rätt många topplistor över syreupptag och det brukar vara längdskidåkare, roddare och cyklister som är högst upp på de listorna. Kraven är nog helt enkelt annorlunda på en Mx-förare.
plumse sa:hm sa:Maraton på elhyrskoter givetvis begränsad till 20km/h och 6 km/h vid knepiga passager. Fritt att ställa den ifrån sig mitt i banan när batteriet är slut och springa vidare eller försöka hitta en ny via appen.
Helt ärligt... Det där lät faktiskt ganska kul!
Men mer som ett spex än som seriös tävling dock.
Är de nykterister?NickPick sa:Mxåkare har en helt annan spritkultur.