[Artikel] SON: En av världens bästa dynamodrivna cykelbelysningar

Wingqvist

Aktiv medlem
bla-2000x1045.jpg

SON Nabendynamo är kända för sina tåliga och effektiv dynamos som levererar cykelbelysning även i ett kallt Sverige.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=36485

Nya Shimano DH-UR705-3D dynamo sägs vara ännu lite effektivare än både SON och SP. Har ni sett någon sådan där?

Så lustigt, jag som surfade på de där just idag!

Konstaterade att den man helst vill ha, SONdelux Disc, finns BARA med centerlock! :(

Det samma verkar det vara med den där Deore XT :(

Är det verkligen så bedrövligt att de bara finns med centerlock?

Sambal Oelek sa:

Konstaterade att den man helst vill ha, SONdelux Disc, finns BARA med centerlock! :(

Vad är det för fel på CL då?

Bengt-re sa:
Då får man ju ha en extra adapter där om man har 6-bults skivor, de CL-skivor som finns är ju i två delar. Förstår inte varför man krånglar till det, vad är det för fel på 6-bult? :)

Sambal Oelek sa:
Bengt-re sa:
Då får man ju ha en extra adapter där om man har 6-bults skivor, de CL-skivor som finns är ju i två delar. Förstår inte varför man krånglar till det, vad är det för fel på 6-bult? :)

Vad är det för fel på tvådelade skivor?

...och med CL behöver man ett specialverktyg för att montera. Det är lite motsägelsefullt då en dynamohub är perfekt för riktiga långturer, men om det krånglar ute i fält och man behöver byta skiva blir det ju inte lika kul :)

Kanske bara jag som är fånig men det hade ju varit trevligt om båda versionerna fanns.

Bengt-re sa:
Sambal Oelek sa:

Sitter själv och spånar ihop delar till mitt nya cyklalångtbygge, CL har fått mig att tveka lite på då man inte så enkelt fixar till nåt i fält.

Raggamuffin sa:
Sitter själv och spånar ihop delar till mitt nya cyklalångtbygge, CL har fått mig att tveka lite på då man inte så enkelt fixar till nåt i fält.

Men just bromsskivor är väl ytterst sällan någon man får problem med på landsvägen. Har nog inte ens läst något om det när det gäller alla problem folk har på IPWR, TCR, TABR, etc. Det är mest växelöron, växelförare och knäckta fälgar.

Samma verktyg som kassetten.

För du måste väl ta med dig ett kassettverktyg om den havererar på långcykling?

Raggamuffin sa:
ja, men det kanske är så att om man ska ha en cyklalångthoj, då har man inte Delux-versionen!? För den är ju extra klen. Och då blir inte detta något problem :)

(men jag kanske skaffar den ändå, kanske får stå ut med CL)

Spacekitty sa:
Raggamuffin sa:

Men just bromsskivor är väl ytterst sällan någon man får problem med på landsvägen. Har nog inte ens läst något om det när det gäller alla problem folk har på IPWR, TCR, TABR, etc. Det är mest växelöron, växelförare och knäckta fälgar.

Nej det är kanske inte ett problem, det kanske bara är jag som överdriver mina förberedelser :)

LucasNilsson sa:

Nej det tror jag inte blir ett problem. Men skivor som lossnar på MTB har jag stött på, varför de gjort det vet jag inte.

Raggamuffin sa:
Spacekitty sa:
Raggamuffin sa:

Nej det är kanske inte ett problem, det kanske bara är jag som överdriver mina förberedelser :)

LucasNilsson sa:

Nej det tror jag inte blir ett problem. Men skivor som lossnar på MTB har jag stött på, varför de gjort det vet jag inte.
Men om en eker går sönder kanske man måste lossa bromsskivan. Det är ju högst troligt däremot, ekerbrott är ju inte helt ovanligt på långfärdscykling. Sist mötte jag några polacker som hade varit ute en månad, en av dem hade fått ekerbrott tre ggr på den tiden.

Jag har SONnav på 3 cyklar med en sammanlagd körsträcka på strax över 6000 mil. Det som rullat längst ca 3300 mil. Helt problem- och underhållsfritt. Rekommenderas!

bsandborgh sa:
Jag har SONnav på 3 cyklar med en sammanlagd körsträcka på strax över 6000 mil. Det som rullat längst ca 3300 mil. Helt problem- och underhållsfritt. Rekommenderas!

+1 Det äldsta har gått +3000 (2013) och överlevt 2 cyklar, det nya för disc kanske 500 men är det ngt jag litar på så är det naven. Inte hört om mer än 1 nav som pajat någonsin så bra är dom. I mitt fall SON28 då jag ändå aldrig får upp farten i annat än medvind.

...nähe, nu beställde jag en vanlig Son 28 6-bult, det verkar som det är bättre trots allt :) bra pris (?) i England just nu, får passa på innan Brexit :)

Måste tipsa om en väldigt bra sak. Om man ens har den minsta misstanke om att man behöver TA (through axle versionen). Så skaffa TA! Det går nämligen lätt att konvertera till QR mha en axel bara. Tvärtom går inte dock!

Jag upptäckte denna pryl när jag skulle köpa lite grejer och den passar hur bra som helst, väger något tiotals gram bara. Så helt plötsligt kan jag använda dynamohjulet på nästan alla hojar jag har!

_1020439.jpg

_1020440.jpg

Måste tipsa om en väldigt bra sak. Om man ens har den minsta misstanke om att man behöver TA (through axle versionen). Så skaffa TA! Det går nämligen lätt att konvertera till QR mha en axel bara. Tvärtom går inte dock!

Jag upptäckte denna pryl när jag skulle köpa lite grejer och den passar hur bra som helst, väger något tiotals gram bara. Så helt plötsligt kan jag använda dynamohjulet på nästan alla hojar jag har!

Visa bilaga 420149

Visa bilaga 420150

Det där är nog en bra grej! Jag sitter i omvända situationen med två hjulpar och det är lite segt. Inte för att jag saknar TA på något vis, men för att de flesta nya cyklar har just TA.. Jag räknar kallt med att mina två hjulpar kommer hålla i typ 20 år eller så, under vilken tid jag lär ha bytt cykel ett par gånger.

> In fact, you’ll often find the drag is 50% less on the SON28.

Men det verkar vara ett alternativ i vissa applikationer. Du ska nog ha ett SON-nav ändå.
Det var ju ingen kul läsning... (om man nu som jag inte är sugen på att slanta 3k för SON).
Men tack för länken.

Om det är någon tröst så harvade jag runt på ett Shimano DH-UR705-3D på PBP tillsammans med andra på SON-nav (antar SON delux i de flesta fall) och batterilampor och tyckte att det funkade bra. Kör med SON Edelux II som lampa och har ingen setup för laddning (kör med powerbank).

Jag har inte läst igenom artikeln noggrant, men är det inte rätt stor skillnad mellan SON och Shimano redan med lampan avslagen (2,5 W)? Jag tyckte lagren var för hårt spända från fabrik på mitt Shimano-nav och har justerat det, undrar om något sånt kan påverka resultatet? Skulle jag bygga nytt idag hade jag antagligen ändå gått på ett SON-nav, mest p g a möjligheten att köra med 28 ekrar och sänka vikten lite.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp