[Artikel] Nu är det okej med cykel nerpackad i cykelväska på SJ:s tåg

Synd det ska vara så svårt. Sverige har ju blivit ett U-land när kommer till spårbunden trafik.

Reste i Finland med cykel i somras. Mycket smidigt och bra, men kan vara fördel om man bokat cykelplats innan. De hade två modeller av cykelplatser, en mer avancerad där man hängde upp dem i nått slags spel och kunde låsa fast dem med ett myntlås (funkade dock ej, eller vi lyckades vart fall inte få till det) samt ett par enklare platser med hål för hjulen. De enklare (se bild) var nog att fördra, vart fall med en finare cykel.

Bilagor

• Foto 2021-08-06 19 15 18.jpg
    Foto 2021-08-06 19 15 18.jpg
    529.7 KB · Besök: 122
För mig är det tyvärr inte tillräckligt då det är alldeles för lätt att "fixa" dom flesta lås på marknaden. Så det lutar åt ståplats i dryga 3h, inga problem jag har hyfsat starka ben och paranoia?
du får ta din brompton;)

annars kan en väg att minsk stöldrisken vara att dela av ett eller båda hjulen och ta med i påsar till din sittplats

du får ta din brompton;)

annars kan en väg att minsk stöldrisken vara att dela av ett eller båda hjulen och ta med i påsar till din sittplats
Jo brommien är standard men nu gäller det en förmodad transport enkel väg, mer info kommer i en annan tråd.....osvuret är bäst.

Jo brommien är standard men nu gäller det en förmodad transport enkel väg, mer info kommer i en annan tråd.....osvuret är bäst.
n+1 ;) ?

om du vill ha uppsikt är det väl en bra metod att ta loss hjulen, använda väska, påse eller annat fodral, och sedan ta med in som handbagage.

nu uttryckligen på sj tillåtet, så länge paketet är under 140cm:)

Synd det ska vara så svårt. Sverige har ju blivit ett U-land när kommer till spårbunden trafik.

Reste i Finland med cykel i somras. Mycket smidigt och bra, men kan vara fördel om man bokat cykelplats innan. De hade två modeller av cykelplatser, en mer avancerad där man hängde upp dem i nått slags spel och kunde låsa fast dem med ett myntlås (funkade dock ej, eller vi lyckades vart fall inte få till det) samt ett par enklare platser med hål för hjulen. De enklare (se bild) var nog att fördra, vart fall med en finare cykel.
I tyska regio - tåg sitter man mittemot cyklar i samma vagn. Samma i Polen. Man behöver inget lås utan bara lite kaffe att INTE somna :-)

Var sitter man? Jag är supernojjig och vill se cykeln från där jag sitter. Å andra sidan kan jag stå brevid även om det tar flera timmar.
Det är tyvärr inga sittplatser så man kan titta direkt på hojen. Jag nöjde mig med att den var fastlåst och att jag kunde se ut mot dörren från kupen. En riktig ninja kanske hade kunnat smyga förbi och dyrka låset men känns som att genomsnitts tjuven hade fått det kämpigt.

Tillbaka
Topp