[Artikel] Guide till Sveriges bästa bikeparks

Redaktionen

Medlem
TL_EasyRider_2020-2000x960.jpg

Sugen på en semester på två hjul och hög fart i sommar? Happyride har satt ihop en guide till Sveriges alla bikeparks med lift, från norr till söder.

Läs hela artikeln:

Hallstabackens cykelbanor saknas med.

Hallstabackens cykelbanor saknas med.
Inlagt. Fixar in bild och text senare idag.

Sunne är försatt i konkurs, så de har stängt tills vidare.

Uppdaterat artikeln.

Sökte lite snabbt men har bara hittat låsta nyhetsartiklar än så länge. Rubriken på den ena är extra intressant:

Visa bilaga 637738

Verkligen tråkigt om det blivit en sådan missräkning att de hamnat på obestånd. Tyvärr är timingen nog sämst tänkbara. Nu tror jag det är svårt att etablera nya parker, det är hård konkurrens av Järvsö och andra orter. Det tar nog lång tid att bygga upp en fungerande verksamhet.

Verkligen tråkigt om det blivit en sådan missräkning att de hamnat på obestånd. Tyvärr är timingen nog sämst tänkbara. Nu tror jag det är svårt att etablera nya parker, det är hård konkurrens av Järvsö och andra orter. Det tar nog lång tid att bygga upp en fungerande verksamhet.
Det är dock jävligt långt till både Järvsö och Åre för oss här i väster så det är nog snarare Hafjell man konkurrerar med av de större parkerna. Men instämmer helt att det oavsett inte är en verksamhet man bygger upp över natten.

Det är dock jävligt långt till både Järvsö och Åre för oss här i väster så det är nog snarare Hafjell man konkurrerar med av de större parkerna. Men instämmer helt att det oavsett inte är en verksamhet man bygger upp över natten.

Absolut och de är ju etablerade verksamheter.

Det tar nog lång tid att bygga upp en fungerande verksamhet.
Hur lång tid tog det inte att bygga upp skidåkningen till det den är idag? Vi pratar en jäkla massa år plus Stenmarkseffekten innan utförsåkning blev en folksport. Och enorma satsningar på utbudet runtomkring själva skidåkningen som finns för att locka folk.

Ingen verkar göra den jämförelsen när det kommer till cykling utan tror att det är bara att bygga fyra halvbra leder, öppna liften och servera en ljummen korv i basområdet så kommer folk i hög från när och fjärran inom en vecka, utan någon som helst marknadsföring.

Senast ändrad:
Hur lång tid tog det inte att bygga upp skidåkningen till det den är idag? Vi pratar en jäkla massa år plus Stenmarkseffekten innan utförsåkning blev en folksport. Och enorma satsningar på utbudet runtomkring själva skidåkningen som finns för att locka folk.

Ingen verkar göra den jämförelsen när det kommer till cykling utan tror att det är bara att bygga fyra halvbra leder, öppna liften och servera en ljummen korv i basområdet så kommer folk i hög från när och fjärran med en gång, utan någon som helst marknadsföring.
Och hur många av skidbackarna var från början kommunala, med subventionerade liftkort? Bla Järvsö var en av 4-5 kommunala skidbackar i Ljusdals kommun på 80-talet. Vi som gick i kommunens grundskolor fick köpa årskort som gällde i alla backarna för typ 50spänn.

Uppdaterat artikeln.

Sökte lite snabbt men har bara hittat låsta nyhetsartiklar än så länge. Rubriken på den ena är extra intressant:

Visa bilaga 637738

Ingen verkar göra den jämförelsen när det kommer till cykling utan tror att det är bara att bygga fyra halvbra leder, öppna liften och servera en ljummen korv i basområdet så kommer folk i hög från när och fjärran inom en vecka, utan någon som helst marknadsföring.

Sant. Är nog lättare om verksamheten i början drivs av entusiaster som Järvsö och Kisa. Tror Vallåsen har en framtid då den också är entusiastdriven nu. Finns väl också andra saker som ligger parkåkning i fatet, innan det blir en folksport. Dyrare utrustning. Verkar mer farligt (även om det kanske inte är det), har träffat på några MTB-cyklister som testat park och inte vill göra om det. Svårare att få med hela familjen särskilt små barn.

Självklart fattar man ju att det är vinterdriften som står för den stora kostnadsökningen, och i förlängningen bidragit mest till konkursen. Samtidigt verkar man trott att det skulle gå snabbare att få lönsamhet på sommaren, utan att kanske skapa en solid grund att stå på för att locka tillräckligt med gäster.

Sant. Är nog lättare om verksamheten i början drivs av entusiaster som Järvsö och Kisa. Tror Vallåsen har en framtid då den också är entusiastdriven nu. Finns väl också andra saker som ligger parkåkning i fatet, innan det blir en folksport. Dyrare utrustning. Verkar mer farligt (även om det kanske inte är det), har träffat på några MTB-cyklister som testat park och inte vill göra om det. Svårare att få med hela familjen särskilt små barn.
Det Järvsö gjorde från dag ett var att sätta upp en tydlig plan för hur man skulle lyckas kommersiellt, locka en bredare målgrupp och få ihop alla delar som behövs för det: leder, lift, uthyrning, verkstad, guidning/coachning, shop, restaurang, socialt häng och marknadsföring.

Och man byggde inte tre svarta stökleder det första man gjorde utan man byggde Barbro, trots att DH-Sverige tyckte det var mesigt med en blå flowled. Plus en blå till, en röd och en svart led. Så redan från start kunde man erbjuda något för alla smaker vilket inte många andra parker lyckats med.

Det finns ju olika tankar på happy också om det är bäst att satsa på ett komplett paket eller renodlad extremsport
För en utomstående verkar det ändå svårt att gå runt på enbart liftkort. Vill man ändå försöka gör man det nog ännu svårare om man envisas med kass lift eller t.o.m stänga av sittliften. Även om de hårdaste 3% på happy tycker att en bra lift är trams...så det kanske ändå en lite för liten målgrupp.
Om inte vintersäsongen betalar för liften.

Vi väntar fortfarande på första liften byggd för cykel?

Tjänar Järvsö mer på cyklingen än på skidåkningen? Är det någon (annan) anläggning som gör det?

Tjänar Järvsö mer på cyklingen än på skidåkningen? Är det någon (annan) anläggning som gör det?
Jag vet inte om någon anläggning finansierar liften med/för cykling. Det är det jag tycket är mest intressant om det ens är möjligt.

Vad jag "hört" drar isaberg in en stor del på sommaren så en dålig vinter är det kanske mer. Tex 2020 men det var ju +covid och 100% beläggning på sommaren.

Men inte är det liftkortet som de går runt på. Möjligen behövs liften för att dra dit folk.

Edit. I Sunne finns det väl möjligen snö på vintern? Då är det så klart inget fel att gå runt på det. Om runt man går

Senast ändrad:

Det är ju olika bolag men gör det också lätt att jämföra.

Järvsöbacken (skidor)
IMG_7959.jpeg

Järvsö bergcykel park
IMG_7958.jpeg

Så ja, skidor är betydligt mer lönsamt enligt dessa siffror (brasklapp för att jag inte roddat i årsredovisningar och holdingbolag med hotell och annat. Men hotellet ska ligga i ett separat bolag).

Det är ju olika bolag men gör det också lätt att jämföra.

Järvsöbacken (skidor)
Visa bilaga 637925

Järvsö bergcykel park
Visa bilaga 637926

Så ja, skidor är betydligt mer lönsamt enligt dessa siffror (brasklapp för att jag inte roddat i årsredovisningar och holdingbolag med hotell och annat. Men hotellet ska ligga i ett separat bolag).
Nu känner jag inte till just Järvsö men tror man måste kolla på hela destinationen. Och liftens roll som direkt inkomst eller dragplåster

Och då är väl Järvsö en stor spelare på cykelsidan, och ganska liten på skidsidan dessutom? Ändå ser ekonomin ut som den gör.
Nu är jag usel på redovisning men var ligger liften eller är den avskriven?

Min gissning, baserad på att ingen gjort det, är att det inte går att driva lift för cykling om investeringen inte redan är gjord.

Nu känner jag inte till just Järvsö men tror man måste kolla på hela destinationen. Och liftens roll som direkt inkomst eller dragplåster

Svårt utan lift. Jag orkade inte åka till Sunne i våras när sittliften var stängd. För en skidanläggning kan det ju finnas en poäng i att låta liften gå på sommaren om man kan dra in pengar på det, men då måste det ju verkligen bli ett plus. Eller hyra ut som i Järvsö till en sommaraktör.

I mitt fall är det sonen (som har just fyllt 10 år) som gillar stökiga, branta, svarta stigar och också stora hopp, medan jag är feg. Men antar att vi är undantaget.

Utifrån egna lekmannamässiga iakttagelser så verkar de flesta orter tjäna betydligt mer på vintern än på sommaren.

Undantaget är Isaberg som verkar tjäna lika mkt på sommaren som vintern (läste ngn artikel eller två med intervju bl a från VD:n för ett par år sedan).

Det finns några orter som har betydligt fler typer av aktiviteter för att kunna dra hela familjen och fler som inte enbart är intresserade av MTB. MTB verkar fortfarande vara en nischsport så det behövs nog höghöjdsbanor, rodelbanor, kanoter o badsjöar, restauranger, stugor o cafeér oxå för att det ska bli en ordentligt lönsam sommardestination.

Nu är jag usel på redovisning men var ligger liften eller är den avskriven?

Min gissning, baserad på att ingen gjort det, är att det inte går att driva lift för cykling om investeringen inte redan är gjord.
Jag har inte hundra koll hur det ser ut i Järvsö, om anläggningen ligger i ett tredje bolag eller inte. Men det kan vara så att JBP betalar hyra till Järvsöbacken för anläggningen, vilket såklart gör det lite svårt att jämföra rakt av.
Men jag håller med, jag tror också att vinterverksamhet är förutsättning (alt komma över konkursad anläggning med lift billigt) för att driva bike park. Marknaden är för liten för att det ska gå ihop annars.

I mitt fall är det sonen (som har just fyllt 10 år) som gillar stökiga, branta, svarta stigar och också stora hopp, medan jag är feg. Men antar att vi är undantaget.

Ja jag tror det. Är nog lätt att gå i den fällan när man ser små barn hoppa gap hopp i Lite för liten. Tror inte jag skulle få med mig mina tjejer 8 och 6 år i ens den gröna leden i Järvsö.

Jag har inte hundra koll hur det ser ut i Järvsö, om anläggningen ligger i ett tredje bolag eller inte. Men det kan vara så att JBP betalar hyra till Järvsöbacken för anläggningen, vilket såklart gör det lite svårt att jämföra rakt av.
Men jag håller med, jag tror också att vinterverksamhet är förutsättning (alt komma över konkursad anläggning med lift billigt) för att driva bike park. Marknaden är för liten för att det ska gå ihop annars.

Vi får se hur Vallåsen klarar sig.

Ja jag tror det. Är nog lätt att gå i den fällan när man ser små barn hoppa gap hopp i Lite för liten. Tror inte jag skulle få med mig mina tjejer 8 och 6 år i ens den gröna leden i Järvsö.

Jag överväger nu att åka till Åre med sonen och kanske tar Järvsö på vägen. Enda jag var rädd för är att sonen skulle åka för snabbt utför (och att jag behövde går då och då såklart). Men dagen på branta, tuffa stigar i La Thuile visade att sonen har full koll när det är svårt. Han ramlade bara lätt två gånger på enklare delar på slut av åk när han var lite trött.

Även om vintern är mångdubbelt större på alla sätt har cyklingen sommartid varit extremt positivt för orter som Åre och Järvsö när det kommer till att skapa ett samhälle som lever året runt. Cyklingen skapar en anledning att bosätta sig på orten, för restauranger och butiker att hålla öppet även under lågsäsong, ger arbetstillfällen på helår och anläggningen kan behålla kompetent arbetskraft över betydligt längre tid än tidigare.

Det är bara att kolla på utbudet i själva byn i Järvsö före och efter cykelparken startades. Eller hur Åre växt fram till ett av Sveriges mest expansiva samhällen, och det i vad som faktist är glesbygd. Visst, det finns en hel del baksidor av det myntet men jag själv och många, många andra hade aldrig bosatt oss i Åre om det inte hade varit för cyklingen. Skillnaden på byn när jag flyttade dit 2006 till nu går knappt att jämföra.

Så även om cyklingens intäkter är blygsamma jämfört med skidåkningens så är går det inte att se bort ifrån dess effekter på den lokala ekonomin. Förutsatt att man bygger upp cyklingen på rätt sätt och med rätt förväntningar. Sedan skadar det inte att ha ett lokalsamhälle som andas outdoor till viss del från början.

Även om vintern är mångdubbelt större på alla sätt har cyklingen sommartid varit extremt positivt för orter som Åre och Järvsö när det kommer till att skapa ett samhälle som lever året runt. Cyklingen skapar en anledning att bosätta sig på orten, för restauranger och butiker att hålla öppet även under lågsäsong, ger arbetstillfällen på helår och anläggningen kan behålla kompetent arbetskraft över betydligt längre tid än tidigare.

Det är bara att kolla på utbudet i själva byn i Järvsö före och efter cykelparken startades. Eller hur Åre växt fram till ett av Sveriges mest expansiva samhällen, och det i vad som faktist är glesbygd. Visst, det finns en hel del baksidor av det myntet men jag själv och många, många andra hade aldrig bosatt oss i Åre om det inte hade varit för cyklingen. Skillnaden på byn när jag flyttade dit 2006 till nu går knappt att jämföra.

Så även om cyklingens intäkter är blygsamma jämfört med skidåkningens så är går det inte att se bort ifrån dess effekter på den lokala ekonomin. Förutsatt att man bygger upp cyklingen på rätt sätt och med rätt förväntningar. Sedan skadar det inte att ha ett lokalsamhälle som andas outdoor till viss del från början.

Så är det absolut. Men cyklingen måste ju bli åtminstone bli svarta siffror på sista raden för att det ska vara värt (alt att Regeringen pumpar i någon miljard i glesbygdsstöd så att det finns incitament att fortsätta). Visst har företag ett ansvar att skapa en levande landsbygd men man kan ju inte backa på det.

Så är det absolut. Men cyklingen måste ju bli åtminstone bli svarta siffror på sista raden för att det ska vara värt (alt att Regeringen pumpar i någon miljard i glesbygdsstöd så att det finns incitament att fortsätta). Visst har företag ett ansvar att skapa en levande landsbygd men man kan ju inte backa på det.
Pratade med en av personerna bakom Idre Fjäll för något år sedan. Kort sammanfattat så hade området Idre fler gäster på sommaren än på vintern. På sommaren är dock gästerna mer utspridda över hela nejden medans på vintern bor alla kring anläggningen. Vintergästerna spenderade också mycket mer pengar per person (liftkort, skidhyra, skidskola, mat) medans sommargästerna gjorde mer gratisaktiviteter och åt matsäck.

De första åren de drev sommarverkasamhet var det mest för att minska förlusterna på de stora fasta kostnader som anläggningen har samt att kunna erbjuda åretruntanställning för viktig personal (skidskolechef blir cykelchef typ).

Men sedan ett antal år tillbaka går Idre Fjälls sommarverksamhet med plus vilket så klart ökar möjligheten för ytterligare investeringar.

Om vintern bär både sig själv och hela året så finns det väl inga som helst problem med att ta med mjuka värden i sommarmodellen. Speciellt inte för att attrahera och behålla rätt folk.

Var i närheten av Isaberg utan cykel igår, passade på att kolla eftersom jag inte cyklat där och ville se innan jag drar med mig mtb-kompisar som inte varit i bike parks tidigare. Vilken jäkla aktivitet det var, massor av folk och fullt på den stora parkeringsplatsen. Kändes mer som Liseberg än vad jag hade väntat mig, mkt hyrcyklar. Väldigt mkt andra aktiviteter förutom cykling, långt ifrån grusparkering, varm korv och full face. Kul med olika typer av ställen.

Var i närheten av Isaberg utan cykel igår, passade på att kolla eftersom jag inte cyklat där och ville se innan jag drar med mig mtb-kompisar som inte varit i bike parks tidigare. Vilken jäkla aktivitet det var, massor av folk och fullt på den stora parkeringsplatsen. Kändes mer som Liseberg än vad jag hade väntat mig, mkt hyrcyklar. Väldigt mkt andra aktiviteter förutom cykling, långt ifrån grusparkering, varm korv och full face. Kul med olika typer av ställen.
Ja, jag har pratat med lite folk där och det är väldigt tydligt att ledningen satsar på sommaraktiviterna. Det är all in-attityden som råder där enligt uppgift (när det kommer till investeringar).

Senast ändrad:
Precis så upplever jag det. Full rulle redan på parkeringen. Speciellt när vi kom dit första gången 2020 en lördag med fint väder.

Järvsöbacken har funnits sen 30talet. Att som företagare få köpa en kommunal skidbacke som funnits i 40år, ligger i ett stationssamhälle, och i en ort som främst lever på annat än skidbacken, är att starta med goda förutsättningar. Speciellt som kommunens huvudort saknar skidbacke. Fanns även redan aktiv utförsåkningsklubb osv. Järvsö som samhälle är relativt levande för att vara glesbygd, men byn var på många sätt mer levande på 80-talet, och hade ungefär lika många invånare.
Att andra skidbackar i kommunen försvunnit gör ju att deras ställning stärkts. Sen finns även Harsa som är ett snösäkert längdåkningsställe 1mil bort. Det var även etablerat som turistort sen tidigare.

Jag vet inget om Sunne, men jag har svårt att se att dom hade samma förutsättningar.

Ja, jag har pratat med lite folk där och det är väldigt tydligt att ledningen satsar på sommaraktiviterna. Det är all in-attityden som råder där enligt uppgift (när det kommer till investeringar).
Det satsas en hel del men jag hade hoppats på fler liftburna leder, har varit där ett par gånger och tävlat nån gång men jag tycker att det ofta blir tråkigt ganska snabbt för att det inte finns så stort utbud. Det finns 6 leder som man kan ta lift till och ett par av dem är korta avstickare, nu kanske jag är i minoriteten då jag tycker att pelikanen blir tråkig efter ett åk, albatrossen har inget riktigt flow (jag tror den har byggts om nu) och jättestigen, piece of cake, norway och nomercy är alla roliga men då liften tar i princip 1 minut och åken är så korta blir man trött och vill ha variation efter ett tag. Sen kan man ta sig vidare till hoppen som är riktigt roliga men blir jobbigt efter nån timme då man måste cykla upp igen. Jag skulle gärna ha sett ett större utbud, det känns inte som att det byggs mycket på själva berget men kollar man t.ex vallåsen så har de lite större utbud och bygger lite oftare ut sina leder även om de kanske inte har lika stor mängd besökare.

Tillbaka
Topp