[Artikel] Långloppscupen byter ägare inför säsongen 2026

Jag har aldrig riktigt förstått det här med seedningen på långloppscupen. Varför slår man ihop alla klasser till en gemensam seedning?

Hade det inte varit bättre att dela upp startfältet klassvis och släppa varje klass med någon minuts mellanrum? Sen t.ex låta de 10 med flest poäng starta längst fram i respektive fålla.

Vet inte om jag kommer med något nytt direkt, men för många känns det ju väldigt onödigt att betala 960 plus avgifter för en tävlingslicens för att köra tävlingsklass på långloppscupen, det gör ju även att samma personer "inte kan" starta XC-lopp annat än i sportklass (som väl knappt brukar ha startande, samt är kortare i längd?) under hela året. Fördelen med att föräldrar kör är ju att det väcker ett intresse hos barn och unga. Ska barn och unga börja så krävs det support hemifrån.
Har man köpt sin licens för säg 460:- plus avgifter känns det konstigt att köpa den igen fast för 960 plus avgifter. Man erbjuds inte att kunna uppgradera.
Det är lite samma för mig i år: Ska jag köpa den där dyra licensen för att eventuellt starta i några långlopp om det fungerar med småbarnslivet? Oklart. :)

Hur skillnaden på seedning blir vet jag inte mycket om, men förut tog det ju väldigt lång tid innan man blev "uppflyttad" i fållorna. trots att man körde snabbt nog för tex fålla 2.

Och angående dyraste loppet cykelvasan: Det tar ju människan som "ska göra en klassiker!" det är ju ett eventjippo i sig och gör man inte alla delar så har man inte gjort klassikern... Klassikerpersoner har ju redan bestämt sig, allt ska genomlidas oavsett pris. Merparten kör inte andra lopp under året heller.

Hur gör man med sista deltävlingen när de även är SM med poängen? Då Elit kör 9mil och vi andra 7mil?.
Känns som att vissa kommer hamna i helt fel fålla med detta systemet, sen kanske de är förtidigt att säga. Mest hur de brukar vara på andra race när många tror att dom är snabbare än dom egentligen är. Kommer de bli ännu mer köande in i fålla med detta system?.

Tillbaka
Topp