Artikel: Sidenvägen - Stellan är på god väg!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Någon gång i slutet av förra året kom det upp en tråd på Happy "Cykla sidenvägen". Det blev en kul tråd med mycket skitsnack om utrustning och om vem som vet vad. Det var då jag bestämde mig för att göra ett försök att cykla sidenvägen. Att ta cykeln från Europa till Kina genom Centralasien. Jag har för all del redan cyklat till Kina en gång 2002-03 men då blev det den norra rutten, Baltikum, Vitryssland, Ryssland, irrtur i Centralasien, Tibet och till sist Kina med avslutning i Hong Kong.

http://happymtb.org/2007/08/24/sidenvagen-stellan-ar-pa-god-vag/

Hejja Stellan! Vad kul att läsa din RR. Hoppas du skriver mer när du får tid. Kul att du verkligen gick och gjorde det alla sa att de drömde om. Fniss :-)

Patrik

Senast redigerad av en moderator:
Impad.. Min nya idol. Att kunna påbörja ett sånt projekt gör en lite avundsjuk.

Fast själv är jag nöjd när mitt vevparti äntligen dyker upp till min planerade långhoj som jag tänkt cykla långt på.. antagligen slutar den som jobbpendel :D

Kommer ihåg hur inspirerad jag var när jag började läsa din och din kompis(?) rese-skildring för några år sedan.
Men det var tills jag kom till slutet - nästan stenad och en yxa över käkbenet (kompisen) - intressant läsning dock.

Lycka till.

Kul att texten blev uppskattad...

Jag korsade graensen till Azerbajdzjan idag och kommer att cykla mot Baku. Vael daer kommer jag att skriva naagot paa hemsidan men inte paa Happy. Kanske blir det aeven naagra bilder fraan Georgien och de foersta dagarna i Azerbajdzjan. Jag uppdaterar hemsidan ganska regelbundet typ en gaang var tredja vecka saa det aer bara att kolla daer om naagon vill ha de senaste nyheterna. Naesta inlaegg paa Happy kommer troligtvis fraan Iran.

Rogger: Jag cyklar sjaelv denna gaang. Tycker det aer enklare och jag kan irra runt saa mycket jag sjaelv vill. Behoever inte stressa mellan staederna laengs vaegen utan kan cykla runt i bergen saa laenge jag vill.

alarix: Turen som skulle ha gaatt mellan Nordkap och Kapstaden blev skit... Jag kom till Etiopien innan jag gav upp. Men spricker i skallbenet aer det inte kul att cykla. Daniel fick en yxa i ansiktet med splittrat kaekben som foeljd. Han tog naagra maanader paus innan han fortsatte igen. Han kom fram till Kapstaden foer naagon maanad sedan.

/Stellan
http://sandstorm.se

Lite cykelbilder från "Neutrala Zona" Området mellan Georgien, Ryssland och de autonoma republikerna Syd Osseti, Nord Osseti och Tjetjenien.

DSC_1569.JPG ht=400

DSC_1571.JPG ht=400

DSC_1634.JPG ht=400

/Stellan
http://www.sandstorm.se

På de slänterna skulle man kanske vilja slänga packningen och dåna på...

Grymt läckert!

Neutrala Zonen? - Ett ingenmansland eller?

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Neutrala Zonen? - Ett ingenmansland eller?

Bilderna aer tagna i Georgien om man kollar paa kartan men samtidigt saa var jag tvungen att staempla ut mig ur landet. Finns naagra graenspoliser i omraadet och passerare man en viss punkt saa aer man officielt utanfoer landet men aendaa inom landets graenser. Omraadet ska kontrolleras av georgisk och rysk millitaer men det samarbetet aer inte bra speciellt sedan Ryssland slaeppte en bomb i Georgien naagon vecka sedan.

I praktiken saa fungerar "Neutrala Zona" som en korridor i Kaukasus daer smuggling sker mellan de olika autonoma republikerna som vill bli mer eller mindre sjaelvstaendiga, Abkhazia, Cherkessia, Kabardino-Balkaria, South Ossetia, North Ossetia, Ingushetia, Tjetjenien och Dagestan. Finns inga vaegar utan all transport sker paa haestrygg genom omraadet. Ryssland har aeven staengt alla graenserkontroller Georgien/Ryssland och Azerbajdzjan/Ryssland foer utlaeningar.

Omraadet har vacker natur med bokskogar, maanga floder och en del bergstoppar som gaar oever 5000 m.

/Stellan

Nu har Stellan lämnat Kaukasus bakom sig och är i Garmi i norra Iran.
Han har cykla 540 mil sedan starten i Egypten och det 10:de inlägget är utlagt på hemsidan.

Läs det senaste inlägget och kolla på bilderna på http://www.sandstorm.se

/Gun

vilken terräng att cykla i.. funkra det bra?
Fast det kanske inte är några lngre sträckor i väglös terräng?

Grymt häftigt..

lleberg skrev:
> vilken terräng att cykla i.. funkra det bra?
> Fast det kanske inte är några lngre sträckor i
> väglös terräng?

Jag gillar berg men det gaar inte saa bra att cykla daer. Det gaar inte att cykla naagra laengre straeck och ofta faar man leda cykeln istaellet baade pga av det aer brant och av saekerhetsskael. Jag unviker att cykla paa kostigar naer naer de gaar laengs stup eller vaeldigt brant klippor. Ibland aer det bara foer brant saa jag har blivit tvungen att lasta av allt paa cykeln och baera utrustningen en bit till naesta plats det aer plant igen. Ofta handlar det inte om maanga meter man faar baer grejorna men det tar tid.

Det har inte blivit saa laanga straecker i vaegloes teraeng i aar. Kanske totalt handlar det om 50 mil men hade gjaerna gjort betydligt mer. Aer nu i Iran och haer finns det bra berg att cykla runt i.

/Stellan

Stellan skrev:
> Aer nu i Iran och haer finns det bra berg att
> cykla runt i.
>
> /Stellan

Underbart. Du får det att låta helt självklart.
Hur är kaffet i Iran? :)
Heja Stellan!

/Johan

JojjeM skrev:
> Underbart. Du får det att låta helt
> självklart.
> Hur är kaffet i Iran? :)
> Heja Stellan!
>
> /Johan

Vet inte om kaffe aer bra eller daaligt haer. Har varit haer i knappt en veckas tid och har inte hittat naagot kaffe aennu. Haer finns bara te... Kan man bli te-foergiftad?

Har gjort slut paa allt kaffe jag hade kvar fraan Syrien som innehoell 25% kardemumma och aeven allt Zoegas kaffe... Nu aer det te och koffientabletter som gaeller.

Ska nu cykla till berget Sabalan och se hur hoegt jag kan komma... http://www.summitpost.org/mountain/rock/150657/sabalaan.html

/Stellan

Aer tillbaka i CyberWorld igen efter naagra dagar ute i naturen. Det gick hyfsat bra att cykla till berget Sabalan. Laemnade Ardebil och fick cykla samma vaeg tillbaka som jag hade cyklat dagen innan. Efter drygt en halvtimme var jar troett paa det och taenkte foer mig sjaelv. Vaerfoer cykla asfalt naer det finns grus? Kollade kartan och se om det fanns naagra andra vaegar att cykla istaellet men det fanns ingen som passade men tyckte att det borde finnas en vaeg som gick direkt dit jag ville. Fraagade naagra boender om det gick att cykla direkt dit jag ville men svaret blev nej. Fraagade daerefter naagra poliser och det blev oxaa nej. Fraagade naagra andra boender igen och det blev oxaa nej. Taenkt foer mig sjaelv igen... Det borde finnas en vaeg och sedan laemnade jag asfaltvaegen och cyklade efter kompassen istaellet. Det fanns ingen vaeg upptaeckte jag men det gick aendaa att cykla...

Lite bilder fraan de senaste dagarna...

DSC_0395.JPG ht=399

Det saag ofta ut saa haer. Fina grusvaegar att foelja

DSC_0421.JPG ht=399

DSC_0426.JPG ht=399

Eller lite saemre vaegar med maanga loesa stenar

DSC_0507.JPG ht=399

DSC_0510.JPG ht=399

Paa vaegen upp paa berget fick jag passera genom molnen och sikten var nere paa naagra meter ibland

DSC_0451.JPG ht=399

DSC_0452.JPG ht=399

Det var taelt som gaelde paa vaegen dit och utsikten var ofta vaeldigt bra.

DSC_0477.JPG ht=399

Hoegre aen saa haer gick det inte att komma, 4811 m men jag hade daa laemnat cykeln tidigare nere paa 3750 m hoejd.

/Stellan

Grumt! Du borde ha med en happyflagga till topparna. ;)

Fast jag tycker du har alldeles för trevligt faktiskt, skärpning! :)

Jag tycker det skulle vara lättare att läsa för mig och lättare att skriva för dig om du bara skrev a-a-o istället för aa-ae-oe.

the_TnT skrev:
> Grumt! Du borde ha med en happyflagga till
> topparna. ;)

Jag har tyvar ingen Happyflagga... Om jag hade haft en skulle den har varit pa toppen. Jag var med i Iransk TV for drygt en vecka sedan och da hade jag en happymtb.org troja pa mig.

> Fast jag tycker du har alldeles för trevligt
> faktiskt, skärpning! :)

Min semester ar snart slut sa du kan vara noejd. Har bara 6 veckor till...

>
> Jag tycker det skulle vara lättare att läsa för
> mig och lättare att skriva för dig om du bara
> skrev a-a-o istället för aa-ae-oe.

Jag tycker faktiskt att det ar lattare med aa-ae-oe...

/Stellan

> Jag har tyvar ingen Happyflagga... Om jag hade
> haft en skulle den har varit pa toppen. Jag var
> med i Iransk TV for drygt en vecka sedan och da
> hade jag en happymtb.org troja pa mig.

Grymt! Kan tyvärr inte säga att antalet besökare från Iran har ökat sedan dess :)

Av bilderna att döma så har du det riktigt bra.

Stellan skrev:
> Har bara 6 veckor till...

Jag har bara resten av den här månaden, men jag gör ju samma sak som när jag jobbar. Dvs. surfar happy...

the_TnT skrev:
> Jag tycker det skulle vara lättare att läsa för
> mig och lättare att skriva för dig om du bara
> skrev a-a-o istället för aa-ae-oe.

Såg du inte den 'danska' flaggan? ;)

Grümt förövrigt!!

Har varit foer laenge framfoer datorn... Borde ge sig ut paa cykeln igen och leta efter naagra nya berg...

/Stellan

Tillbaka i Sverige... Jag kom bara till Armenien och har lämnat cykeln där. Kommer att flyga tillbaka i januari och sedan fortsätta igen.

Är det någon som har vägarna förbi Skummeslövstrand i södra Halland så bjuder jag gärna på kaffe.

/Stellan

Wilier skrev:
> Du låste den va?

Jag låste den. Fastlåst i ett element i ett låst rum i källaren på ett hotell i Yerevan.

/Stellan

ameh! Nu vet ju bovarna var du gömt hojen!

Stellan skrev:
> Wilier skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du låste den va?
>
> Jag låste den. Fastlåst i ett element i ett
> låst rum i källaren på ett hotell i Yerevan.
>
> /Stellan

SuperApe skrev:
> ameh! Nu vet ju bovarna var du gömt hojen!
>

Lite risker får man ta i livet... Kommer bovarna så har jag en stor anledning att köpa en ny cykel :)

/Stellan

blir det så startar jag en insamlingstråd till en ny hoj. men du får nog vara beredd på att uppvisa det trasiga låster och båda nycklarna. ;-)

Stellan skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ameh! Nu vet ju bovarna var du gömt hojen!
> >
>
> Lite risker får man ta i livet... Kommer bovarna
> så har jag en stor anledning att köpa en ny
> cykel :)
>
> /Stellan

JLarsson skrev:
> Liten fråga: Vad kostar ett hotellrum i Armenien
> per natt?

I Yerevan som är huvudstaden kostade det 7000 dram ungefär 140kr/natt för en säng i delat rum på det vandrahem som jag stannade på. Hotellet ligger i centrum och är klart det billigaste i området. http://www.envoyhostel.com Normalt ligger priset runt 200 kr/nat för en person. På landsbyggden och i mindre städer är det billigare och priset hamnar då mellan 80-150 kr/natt för de sämre hotellen. Bättre hotell ligger ofta priset på 300-500 kr/natt. Armenien är inte billigt... Det brukar gå att stanna hemma hos familjer och då kostar det ofta mellan 50 och 100 kr/natt

/Stellan

SuperApe skrev:
> blir det så startar jag en insamlingstråd till
> en ny hoj. men du får nog vara beredd på att
> uppvisa det trasiga låster och båda nycklarna.
> ;-)

Inga problem. Jag ringer hotellet i kväll och frågar om de kan skicka bilder.

/Stellan

Tillbaka
Topp