[Artikel]AM-grupptestet sammanfattat - Åsikter och alternativ

Westman

Aktiv medlem
dsc_3379-448x314.jpg

Nu när grupptestet av AM-cyklar är slut är det dags att knyta ihop säcken. Vi diskuterar lite om olika subtyper av AM-cyklar samt om våra testcyklar och andra alternativ inom de kategorierna. Oavsett om du följt vår artikelserie eller ej så kan följande artikel vara intressant. Ifall du tillhör skaran som följt testerna kan vi också fresta med att här erbjuda personliga åsikter och reflektioner om cyklarna. Jo just ja - och så får alla välja varsin vinnare förstås.

http://happymtb.org/2009/07/03/am-grupptestet-sammanfattat-asikter-och-alternativ/

Tack för en bra artikelserie och sista jämförande artikel:-D. Det har varit riktigt intressant att läsa och bra presenterat, ofta med flin-roliga formuleringar.
Vet inte vad ni har cyklat på tidigare men ni får gärna komplettera med lite mer jämförelser med de andra exempel ni nämner i artikeln (framförallt Enduron;-))

/Per
NNNN

Bra jobbat gossar!

Bra utförlig artikelserie och som att det inte räckte en killer till avslutning/sammanfattning.

/Carl

grym artikelserie som gav mig ett sjukt köpbegär...!!

gött jobbat...fixa en till hösten !

/mattias

Stort tack för en underhållande och inspirerande artikelserie från en samling duktiga cyklister och skribenter!!!

Skönt att min nya AM-hoj inte var med i testet. Nu slipper jag oroa mig för att jag valt fel. Den är bäst, det är jag säker på. ;-)

Blev lite nyfiken på att ni klassar Specialized Pitch som lycra medans Specilized Enduro SL klassas som baggy, har inte dessa samma geometri? är det valet av dämpare och gaffel som gör skillnaden?

Har nämligen en Pitch själv och är riktigt nöjd men har kommit på att utför är roligare än uppför och går i lite lätta uppgraderingstankar.

/Carl

Ni är grymma. Gediget och samtidigt personligt. Blev sugen både på att cykla och köpa cykel.

Kul att ni gillar serien och det jobb vi lägger ner! :)

carl.josefsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Blev lite nyfiken på att ni klassar Specialized
> Pitch som lycra medans Specilized Enduro SL
> klassas som baggy, har inte dessa samma geometri?
> är det valet av dämpare och gaffel som gör
> skillnaden?
>
> Har nämligen en Pitch själv och är riktigt
> nöjd men har kommit på att utför är roligare
> än uppför och går i lite lätta
> uppgraderingstankar.
>
> /Carl

Både nuvarande Pitch och Enduro är som du säger jämbördiga och borde vara i samma kategori. Enduro 2010 har dock 160mm slag och 66 graders styrvinkel (och kolfibervarianten S-works väger 12,25kg komplett..) och får därmed klassas som baggy. Vi ligger helt enkelt lite före. ;)

beffebdb48607599c3ea7f6865427c42_z_12462582825173.jpg

"vanlig" Enduro 2010

a716dfcdaa5a96793696e098b090cd5a_z_12462570535173.jpg

S-works
http://www.velovert.com/Reportage_VTT_en_direct/34/207/Tous-les-autres-velos

Samtliga modeller i serien kommer med höj/sänkbar sadelstolpe.

mvh
W

I de personliga reflektionerna hade jag tyckt det varit intressant om testarna jämfört mer med de cyklar de har eller har haft. Lite som Westman jämför med sin Prophet.

Westman skrev:
> Kul att ni gillar serien och det jobb vi lägger
> ner! :)
>
> Både nuvarande Pitch och Enduro är som du säger
> jämbördiga och borde vara i samma kategori.
> Enduro 2010 har dock 160mm slag och 66 graders
> styrvinkel (och kolfibervarianten S-works väger
> 12,25kg komplett..) och får därmed klassas som
> baggy. Vi ligger helt enkelt lite före. ;)
>
> Samtliga modeller i serien kommer med
> höj/sänkbar sadelstolpe.
>
> mvh
> W

Det förklarar ju saken.... 12,25 kg låter är ju inte deppigt

/Carl

Senast redigerad av en moderator:
Väl skrivet och intressanta cyklar. Hade inte varit dumt att prova någon... :-9 Tror nog att samtliga testhojar hade gjort bra ifrån sig i Göteborgsskogarna, där 6-7" slaglängd är väldigt trevligt ibland.

Klassningen av cykeltyperna säger jag inget om, men då vet jag att det är "Skydd-AM" jag cyklar runt med i skogarna... :-)

/Leo

marran skrev:
> I de personliga reflektionerna hade jag tyckt det
> varit intressant om testarna jämfört mer med de
> cyklar de har eller har haft. Lite som Westman
> jämför med sin Prophet.

Jag ska se om jag kan få övriga att kommentera lite och jämföra med sina egna cyklar!

För egen del så kör jag en prophet med Pike 454 Coil och 140mm slaglängd fram och bak. 14kg utan pedaler och lekfull geometri (67.5 grader styrvinkel, ca 33cm vevlagerhöjd och 420mm kedjestag) gör en busrolig hoj i skogen. Har en M i storlek, men den är ganska lång för en M med 600mm topprör,detta med mina 187cm ger en smidig och lekfull cykel. Sunnen och Roscoen ligger ganska nära i känsla. Snärtig i skogen men ändå busig nedför. Låg vevlagerhöjd och korta kedjestag är bra för lekfullheten, är min erfarenhet.

Det jag kan göra på Propheten som inte går på testcyklarna är att byta fästhål för bakdämparen till ett XC-läge och vips höja BB med 2cm och få en styrvinkel på 69 grader istället. Inte så dumt om man ska prata mångsidighet.

Scott Genius har ju ett intressant koncept med dämpare som går att låsa helt, eller ha på ett halvt läge. Hade vart intressant att se hur den står sig i konkurensen, den nämns inte alls i testerna.

marbor skrev:
> Scott Genius har ju ett intressant koncept med
> dämpare som går att låsa helt, eller ha på ett
> halvt läge. Hade vart intressant att se hur den
> står sig i konkurensen, den nämns inte alls i
> testerna.

Mig veterligen har ingen av oss cyklat på den. Den hör ju helt klart till det lättare sub-segmentet i alla fall.

Låsbar bakdämpare behöver du dock inte stirra dig blind på, min erfarenhet säger att olåst bakdämpare är bättre än låst för klättring, eftersom det ger mer grepp. Sittande klättring då alltså.

marran skrev:
> I de personliga reflektionerna hade jag tyckt det
> varit intressant om testarna jämfört mer med de
> cyklar de har eller har haft. Lite som Westman
> jämför med sin Prophet.

Jag har ett litet glapp i mitt cykelstall i AM-regionen :-)

Snäppet spädare än den mest stigorienterade cykeln i testet (Roscoe) finns min Specialized S-Works Enduro som med en Pike i fronten ger 132/140 mm. Vikt kring 13 kg komplett och geometri som följer: 67,7 grader styrvinkel, 343 mm vevlagerhöjd (Nobby Nic 2.4) och 424 mm kedjestag. Min är en medium med ett effektivt överrör på 585 mm som ihop med en 75 mm styrstam funkar bra för den typ av stigcykling som jag gillar (stigcykling med tonvikt på skoj utför). Ganska lik Roscoe på det viset att den äter stigcykling till frukost och rapar belåtet men också har mer utförskapacitet än slaglängden ger sken av.

I andra änden av AM-spektrumet finns en till Specialized, en SX Trail närmare bestämt. En Marzocchi 66SL och en Fox DHX5 ger 170/170 mm och paketet väger ca 15,5 kg komplett med Maxxis DHF single ply runt fälgarna. Geometrimässigt har den styrvinkel på 65,6 grader, 360 mm vevlagerhöjd och 424 mm kedjestag. Effektiva överröret på min medium är 595 mm vilket jag kombinerat med en 55 mm styrstam. I en jämförelse med testcyklarna liknar den Commencalen på det sättet att båda är något av mini-downhillcyklar som går att köra "scary fast" utför. Fast SXTn liknar även Trek Remedy genom att den är otroligt väluppfostrad och mångsidig och utan vidare kan tas på några timmars stigtur om det behövs.

Tycker ni gjorde ett fantastiskt jobb! Det har varit oerhört spännande att läsa, och man blir sjuk avis på att ni få köra runt på alla olika hojar(behöver ni extra hjälp nästa gång, säg till bara!!). Tycker speciellt att noggrannhet ni har lagt på att mätta upp geometri själv ska få en extra guld stjärna i kanten.

Tre möjliga punkter för konstruktiv kritik tills nästa gång:

Mer cyklar!! Ja, varför inte?

Snabbare fram med resultaten!!
Knappast kritik, men när man är en självdiagnossirad ADHD fall som dricker för mycket kaffe och har det lite tråkigt på jobbet, vill man gärna ser lite tätare mellanrum med artiklarna.(NUNUNUNUNU!!;)

Tidigare med testet:
Eftersom många kommer kanske använda detta som en köpguide, är det lite synd att det kommer mitt i cykelsäsongen, efter en hel del grejar är redan slutsåld eller svår att få tag i.

Bra jobbat, och tack för hemskt roligt läsning!!
/Chris

marbor skrev:
Scott Genius har ju ett intressant koncept med
dämpare som går att låsa helt, eller ha på ett
halvt läge. Hade vart intressant att se hur den
står sig i konkurensen, den nämns inte alls i
testerna.

Jag hade en scott genius, tycker inte den passar bland dessa cyklar
den kändes mer som en xc-cykel.
Nu har jag en Scott Ransom och den kanske hade passat här, den har ju också
tre lägen på bakdämparen.
Det stela läget använder jag väldigt sällan endast på vanliga vägar ibland,
så det kunde man vara utan.
Jomper kan nog svara bättre på om man hade haft någon nytta av tre lägen på dämparen, för det är hans gamla Ransom jag har och han va ju med på test-resan

Ja vad ska jag säga, ännu ett "tack för bra artikel"-inlägg. Jag har följt hela testet och kan inte säga att jag saknar något. Testet har pågått under så lång tid att om det var något jag saknade borde jag ha kommit på det nu, så för att sammanfatta; Tack för ett bra test!

Kul test, var särskilt intresserad av coilairen för jag var sugen på att köpa en sådan men köpte en Kona dawg istället. Det är jag glad för då jag läser att magic link ger mer flex i ramen. Tror att Dawg kan vara en bra all mountain allternativ till coilairen och den är betydligt billigare.

Kalasbra artikelserie! Väldokumenterat och gediget. Skönt med ett ärligt och utförligt test där ni inte skyr att både ge ris och ros. Stort plus med egna mätningar och videofilmande mm.

Jag ser med stor spänning fram emot att följa upplagan med DH/FR cyklar också! :) För det kommer väll som en naturlig uppföljning av detta eller? (Jag håller iaf tummarna för det, vore riktigt skoj).

Min favorithoj efter att ha läst artiklarna men inte provat någon utav hojarna (ja...cyklat runt på en parkering med CoilAiren då...) blir Gary Fisher Roscoe, verkar vara en riktigt skoj cykel.

Cred till dem ni fick låna cyklarna av också.

Jag har som North antyder ovan cyklat en hel del på Scott Ransom innan, den har tre "lägen" på bakdämparen. Helt låst använde jag sällan, däremot fick mellanläget med kortare slag och mer kompressionsdämpning jobba en hel del t.ex. vid transportcykling och klättringar i alperna. Fungerade väldigt bra faktiskt, namnet "traction mode" är väl valt.

Min Scott var dock inte fabriks-specad utan köptes som lös ram. Jag hade SRAM x.9 drivlina, Float 36 gaffel och Formula Oro K18-bromsar. Vet tyvärr inte vad den vägde, runt 15 kilo skulle jag tro med ganska lätta hjul (Hope XC / Bulb och XM321 fälgar).

Den hamnar nog som tämligen utförsorienterad i den här samlingen, men inte riktigt lika mycket stridsvagn utför som Commencal Mini DH. En ypperlig alpcykel som funkade att köra i skogen med också även om den inte var lika lekfull som t.ex. Sunn Kern LT.

Innan dess hade jag en Spec Enduro S-Works (130mm slag) med Maverick-gaffel (150mm). Antagligen den bästa stigcykel jag haft, men inget att cykla utför med jämfört med Scotten.

Happy levererar - en grum artikelserie helt enkelt!

Jag är väldigt imponerad av hur pass metodiskt och nogrant ni gått tillväga.

Nedan några saker jag gillar i artikelserien:
- geometrimätningarna
- videosekvensern som är en verkligt unik möjlighet med ett internetforum.
- klassificering av AM i tre sub grupper i sista artikeln.
- både roligt och intressant med diskussionstrådarna i anslutning till artiklarna.

Just nu är jag långt ifrån ett köp av ny hoj men processen har börjat så smått och artiklarna har gett inpiration att tänka i nya banor.

Fantastiskt kul artikelserie, väl skrivet och bra balans mellan hårda fakta (geometri etc) och mer subjektiva omdömen! Nu väntar jag bara på nästa serie - vad blir det? Hardtails? Olika cykeldestinationer i Europa?

AWi skrev:
> Nu väntar jag bara på
> nästa serie - vad blir det? Olika
> cykeldestinationer i Europa?

Now we're talkin'! :-)

Jättebra med såna här testserier, och riktigt bra genomfört. Nu ser vi fram emot stora 29-er-testserien!

Intressanta tester, men ärligt talat är det nödvändigt att dela upp AM segmentet i flera kategorier?Låter ju på er som man måste byta cykel varje gång det kommer en stenkista, eller dropp, platta stigar och när det kommer uppförsbackar. Nästa gång kan varje cykel ha en egen kategori :)

Hi hi lyfter tråden
Jag har nu läst denna tråd och kommit fram till vag jag gillar med cykling och det är Lycra-AM.
Men vad är det för cyklar som går in i den kategorin ?
Tipps på cykel?

Tillbaka
Topp