Köpa/bygga HT med lång slaglängd (GBG-HT?)

tcognito

Ny medlem
Mitt köpbegär börjar fokusera sig lite...

Det är en HT jag ska ha, med en framgaffel med mycket slag, 130-150 mm ungefär. Jag vill kunna cykla fort till och i skogarna kring Stockholm, i i stort sett vilken terräng som helst, utan att behöva oroa mig för att cykeln ska hålla. Inget hoppande för hoppandet skull, men jag vill klara drops uppåt en meter sådär och sansad nerförsåkning, utan att cykelns hållbarhet blir begränsningen (och ja, jag kommer att vänta med det tills min teknik tillåter...).

Jag skulle helst köpa något färdigbyggt, men kan väl i värsta fall tänka mig att skruva ihop något själv. Jag är 181 cm lång och väger kring 70 pannor, om det påverkar något.

Jag behöver alltså hjälp att välja, så låt åsikterna flöda! Personliga erfarenheter välkomnas. Några heta kandidater:

Färdiga cyklar:

Orange P7 Pro, stål, 100-140mm: http://www.orangebikes.co.uk/2009bikes/bike.php?model_id=150
Orange Crush, alu, 120-150mm: http://www.orangebikes.co.uk/2009bikes/bike.php?model_id=89
OnOne 456, 100-130?: http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=47_140&products_id=1092
Whyte 905 Trail, alu, 120mm: http://www.whytebikes.com/2009/905.html
Whyte 19 Trail, alu, 120mm: http://www.whytebikes.com/2009/19trail.html

Bygga själv:

Cotic Soul
Cotic BFe
Alternativt någon av ramarna från cyklarna ovan.

Mina favoriter för tillfället är Orange P7 och Cotic Soul... Jag tycker att båda Orange P7 och Whyte-cyklarna verkar väldigt prisvärda, är de verkligen det eller är det något fusk på gång?

Jag har ju en Crush (2007 ram) som jag byggde ihop förra året, http://happymtb.org/forum/read.php/1/906475/
Ingen hemlighet att jag e nöjd med den, senast för några veckor sen fick den smaka diverse mtb i Norge allt från 6h tur på fjället till utför i Hafjell, http://happymtb.org/forum/read.php/1/1186097/1194143#msg-1194143 å det funkar bra.

Jag tror dock inte att du kommer att bli besviken på någon av cyklarna du har listat. Har du vägarna förbi Gbg, eller om jag får tummen ur och tar mig upp till Tjockholm så e du välkommen att prova.

/CJ

Senast redigerad av en moderator:
Det bästa vore om du fick provat både en stål och en alu hardtail, så blir nog valet lättare kanske. :-)

Jag har som sagt en Cotic Soul, som går hårt i skogarna. Den är dock ingen droppmaskin, så max 0.5-1.0m får den flyga utför ibland på stigarna och det funkar kanonbra. Nästa steg är Cotic BFe, som tål nära nog allt, men väger lite mer och är lite styvare/stelare än Soul.

/Leo

En tjej i min klass har en Azonic DS1 eller vad den heter med ganska fina prylar på. Sitter en Mz AM2-gaffel med 150mm slag, som hon vill bli av med!

Hör av dig om du är intresserad, bara att droppa mig ett PM

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det bästa vore om du fick provat både en stål
> och en alu hardtail, så blir nog valet lättare
> kanske. :-)
>

Stål e för mjukisar... ;-)
Sen har jag hört att "ståleffekten" bara e placebo. :-)

/CJ

Eller en vanlig 456a, funkar också bra till GBG, jag har en blå.

3222588481_767f46e890_o.jpg

OT: snacka inte skit om Placebo, det är världens bästa drog, helt utan biverkningar & gratis :)

Tack för input!

Jag är rätt sugen på att bygga "själv" på Cotic Soul, men innan jag bestämmer mig: Borde jag (utifrån användsningsområdena som jag beskrev ovan) satsa på en Cotic Soul med max 130mm slag eller någon annan (t.ex. Orange Crush) där jag kan få uppåt 140-160mm slag? Eller mellantinget, Orange P7, med 100-140mm? Spelar det någon roll?

Om jag skulle köra på en Orange P7 med 140mm normalt, funkar det då att ställa ner den några cm om man vill köra lite mer rejsigt (typ på grusväg) eller blir det galet map. geometrin?

Jaja, men om jag vill cykla så o-långsamt som möjligt då? Jag har ingen bil och måste på ett eller annat sätt (helst cyklandes) ta mig från stan till skogen, och det jag undrar är om det då är ett vettigt alternativ att skruva ner gaffeln eller om det är en dålig idé.

Jag tycker du är inne på rätt spår med Soul och 130 mm gaffel.
Är du en väldigt aggressiv pilot skulle jag välja BFe, men bara om du tror att Soulen inte skulle hålla.

Jag har kört HT med 130 mm gaffel många år, först med alu-kona och nu med titanram och jag kan inte se att jag skulle behöva mer slag på en HT. Det är i så fall annat som sätter stopp för en smidig/snabb/bekväm framfart före gaffeln skulle behöva mer slag.

Detta kan bara du avgöra hur det funkar för dig, provkör gärna olika varianter innan köp.
Det går inte att läsa sig till hur det känns, men jag har som sagt aldrig kännt behov av mer slag på HT.

Sedan är det skillnad på känsla i olika material, det har debatterats väldigt om blindtester osv, och skulle man först sätta sig på en aluram och sedan en i titan med exakt samma dimensioner, viklar, rördiameter och godstjocklek skulle man nog inte känna skillnad, men det går ju att bygga
de olika materialen med så olika diametrar och tjocklek.

När jag bytte från tjocka fyrkantsrör i alu till tunna titanrör var det skillnad fast alla viktiga komponenter var samma. Återigen, prova om du kan.....annars köp Cotic Soul....;)

tcognito skrev:
> Jaja, men om jag vill cykla så o-långsamt som
> möjligt då? Jag har ingen bil och måste på ett
> eller annat sätt (helst cyklandes) ta mig från
> stan till skogen, och det jag undrar är om det
> då är ett vettigt alternativ att skruva ner
> gaffeln eller om det är en dålig idé.

I teorin är det en vettig ide. I praktiken brukar man snabbt sluta med sånt. Att låsa gaffeln brukar vara tillräckligt för att få till hyfsat asfaltsrull. Men oavsett så kommer den typ av cykel du skissar på nu kännas rätt trött på asfalt. Men den kommer garanterat vakna till liv ute på stigarna.

tcognito skrev:
> Jaja, men om jag vill cykla så o-långsamt som
> möjligt då? Jag har ingen bil och måste på ett
> eller annat sätt (helst cyklandes) ta mig från
> stan till skogen, och det jag undrar är om det
> då är ett vettigt alternativ att skruva ner
> gaffeln eller om det är en dålig idé.

Jag har ju 160mm, om det verkligen behövs eller inte låter jag vara osagt... :-D
Jag kan ställa ner den till 120mm och har prövat ett par gånger men kommit fram till att det inte spelar så stor roll, så nu gör jag inte det mer, däremot är det lite skönt att låsa gaffeln vid längre transporter på asfalt/grusväg.

/CJ

Edit, Rippa var lite snabbare... :-)

Ja, det jag menade var alltså som påpekats, den kommer med största sannorlikhet få däck i dimension upåt 2.4" som brukar köras med ganska lågt tryck för gött grepp i skogen. Det kommer väl inte vara några ultralätta xc-hjul på, isf funderar man inte över ramens hållbarhet. Antagligen är körställningen hyfsat "chopper", vilket är mer underhållande och effektivare när det går nerför en rotmatta än på en platt asfaltsväg. Detta sammantaget gör att den förmodligen inte kommer vara särskilt rolig att nöta grusväg med, men att cykla till och från skogen gör du utan problem. Det gör jag ganska enkelt med min Giant Glory och definitivt med min Trance med 140mm pike i fronten, BigBetty och tunga hjul.

En Cotic Soul med Big Betty 2.4" däck rullar riktigt lätt och snabbt på både grusväg och asfalt, samt ger riktigt bra komfort i skogen. Min väger totalt ca 13.5 kg komplett med en "tung" Z1 Freeride 130mm gaffel på 2.35kg.

/Leo

Leo skrev:
> ... med Big Betty 2.4" däck rullar
> riktigt lätt och snabbt ...

Jo, tjena! :)

Rippa skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... med Big Betty 2.4" däck rullar
> > riktigt lätt och snabbt ...
>
> Jo, tjena! :)

Jo Leos lär ju göra det iaf :)

Rippa skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... med Big Betty 2.4" däck rullar
> > riktigt lätt och snabbt ...
>
> Jo, tjena! :)

Citerat från Velolink

"Lite Leo fakta:
När Leo trampar på så är det inte cykeln som rör sig framåt, utan världen som rör sig bakåt.
Svettet från Leo botar cancer, synd att Leo inte svettas.
Omöjliga backen i Änggårdsbergen var en gång i tiden en brant bergshäll, tills Leo cyklade där.
Leo behöver bara 20 minuter för att cykla i en timma."

Tillbaka
Topp