Artikel: Långtest del1: Magura Thor, 140 mm

mt140am.jpg

Magura har länge varit ett ansett märke när det kommer till hydraulbromsar men deras framgafflar har levt en undanskymd tillvaro på våra stigar. Happy har tagit sig an ett långtidstest av All Mountain-gaffeln Thor med dess 140 mm luftfjädrade slaglängd.

Läs mer.

Senast redigerad av en moderator:
Vad anger de för serviceintervall i manualen? Det känns hyggligt relevant, Fox och RS hade i alla fall tidigare löjligt korta intervall.

Jag gillar (dock partisk) BOS serviceintervall på DH gafflar, 1 gång vartannat år :)
(fast 1gång/år om du är "pro rider")

Så när de börjar släppa enduro och AM gafflar blir det grejjer.

Magura känns dock bra och tyskt, så har säkert fina serviceintervall också.
Framförallt är det roligt med lita andra märken än Fox och RS

Oj, allt lät ju super ända till slutet "riktpris 9990" :)

Jag skulle inte tacka nej till en gaffel med Disneyland After Dark :) (I'm sleepin' my day away...)

/Johan

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad anger de för serviceintervall i manualen?

Före varje tur:

* Använd hjälm.

* Kolla efter mekaniska skador.

* Kolla snabbkopplingen till hjulet.

* Kolla så skruvarna på delar som styrstam, styrlager och barends är åtdragna med rätt moment.

* Cykelhållare där gaffelns drop-outs monteras i hållaren (dvs. med hjulet borttaget) rekommenderas ej.

* Kolla bromsarna.

* Tänk på att gaffeln kan vara olaglig för vägbruk då det är en off-road gaffel. Den kan sakna reflexer etc., kolla med lagarna i ditt land.

* Kolla efter oljeläckage. Lite olja på innerbenen är normalt, speciellt på en ny gaffel. Torka bort överflöd.

* Har gaffeln förvarats hängande eller upp och ned ska gaffeln komprimeras några gånger för att fylla dämpenheterna med olja.

Underhåll

* Rekommenderat avtorkning av innerbenen efter varje tur. Extern smörjning behövs ej då de smörjs internt.

* Rekommenderat regelbunden tvätt med vatten, mild tvål och borste. Inte högtryckstvätt.

* Årlig service. Elitåkare och "milätare" ska tänka på att de sliter mer på gaffeln och behöver service samt kontroll oftare (betyder det att man ska kolla styrstammens moment oftare än före varje tur?).

Varning: Gaffeln kan bara öppnas av auktoriserade verkstäder eftersom de interna delarna är trycksatta och kan orsaka allvarliga skador.

Manualen innehåller för övrigt en sprängskiss med alla delars nummer samt eventuella åtdragningsmoment. Manualen är generell för hela gaffelprogrammet och har även kapitel för Wotan, Durin Race, Durin SL, Durin Marathon, Menja och Odur.

Har iaf enbart gott och säga om Maguras gafflar, har hatt en Phaeon va lite flexig i början.
Men efter första sevice monterade jag ett glidlager till så det blev 3 i varje ben ( efter tips från en service kille på magura )massor med fina inställningar och leka med det var iaf en pluch och lätt gaffel ... Saknar den faktiskt lite ..

//svein

Måste man köra gaffeln med slaglängsfjärren, kan man helt enkelt bara fimpa den eller ställer det till med problem vid tryckjustering eller annat?

pean skrev:
> Måste man köra gaffeln med slaglängsfjärren,
> kan man helt enkelt bara fimpa den eller ställer
> det till med problem vid tryckjustering eller
> annat?

Det är bara att plocka bort den.

Den gör ingen annan nytta än att sänka gaffeln om man har behov av det. Som TnT skrev så funkar den bra. Men om man ska få gaffeln lång igen så får man antingen köra på bakhjulet eller stanna.

Jag har testat garantiservicen på Magura eftersom jag hade stiction på min wotan och den fungerade alldeles ypperligt. Gaffeln tog en semesterresa på 2 veckor till tyskland och var som ny när den kom tillbaks.

/H

jomper skrev:
> Då är det en Magura eller en BOS jag vill ha med
> andra ord..

Mmmmmm, jag ska nog invänta och se vad BOS säger gällande leveransdatum på den 160mm's luftgaffel dom tydligen skall släppa i vinter.

pean skrev:
> kan man helt enkelt bara fimpa den

Det går utmärkt att vrida direkt på gaffeln, dvs. det är inga problem att skippa styrreglaget om man vill.

jomper skrev:
> Då är det en Magura eller en BOS jag vill ha med
> andra ord..

Skillnaden är väl att BOS själva är väldigt tydliga med att man ska kunna demontera och serva sin dämpare, medan Magura säger att man inte får serva själv...

Men 10k, inte ens BOS borde väl kunna ta mer för en 140mm gaffel :)

marran skrev:
> Men 10k, inte ens BOS borde väl kunna ta mer för en 140mm gaffel :)

High-end gafflar har blivit skitdyra. Här är några andra som har listpris på ~10k:

DT Swiss EXC 150
DT Swiss XMC 130 - 15mm
Rock Shox Lyrik Solo Air
Rock Shox Lyrik 2-Step Air
Marzocchi 55 RC3 Ti
SRAM Sid XX World Cup Dual Air Forks
FOX 32 F120 RL Disc Remote
FOX 32 F100 RLC Disc white

går säkert få tag i för lägre pris. fick själv tag i en ny durin SL för 4700 kr. ny från butik. crc tar väll 7200 kr för den. så det går att fynda, gäller bara att hitta vart :D

Jättebra test och så. MEN kan ni ni lägga in länk till själva artikeln och inte till förstasidan.
Eftersom förstasidan innehåller ett begränsat antal artiklar så försvinner de gamla helt när dom har trillat av förstasidan.

Vi länkar till förstasidan medan diskussionstråden är klistrad, sen länkar vi direkt till artikeln. Det är inte så många som vet om att happy har en framsida. ;)

the_TnT skrev:
> Varning: Gaffeln kan bara öppnas av auktoriserade
> verkstäder eftersom de interna delarna är
> trycksatta och kan orsaka allvarliga skador.

När tänker du skruva isär den?

Välskriven artikel, tack!

Har själv haft min Thor sedan december 2008 och testat den runtom i Göteborg.
Här kommer några kommentarer:

1) justera lufttryck
Man behöver absolut inte ta bort Maguras pump för att jämna ut lufttrycket i luftkamrarna. Jag pumpar till önskade tryck, vrider för hand direkt vid gaffeln. pumpar mer, vrider igen tills jag är nöjd med sag:en. Pumpen är utformat för att kunna följa ventilen vid vridning av FCR:n. Testa att inte skruva in pumpen helt. Funkar fint.

2) Maguras trycktabell
Jag har pratat med Magura och enligt dem anger de trycknivåer som tillåter att använda hela slaglängden (dvs 140 mm hos Thor). Fox och Rock Shox brukar inte använda hela slaglängden och de rekommenderar således högre trycknivåer. Följer man Maguras rekommendationer behövs AS funktionen för att undvika nämnda gaffeldykning. Själv kör jag mycket högre tryck än på tabellen och justerar returen så att gaffeln just inte "toppar ut". Detta fungerar mycket bättre för mig än att försöka att hitta den optimala inställningen av sag och plattformdämpningen (AS), plus returen förstås. Måste dock tillägga att jag fortfarande experimenterar... ;)
Gaffeln är inte av typen "pumpa in lite sag och kör". Den kräver lite tid att hitta rätt inställningar men gör man det så är det en fantastisk gaffel.

3) Flightcontrol spaken
Crap. Den går av hur lätt som helst och är alldeles för klen. Kan bara rekommendera att byta den mot Rock Shox pop lock. Fungera fint. Själv har jag tagit bort den helt eftersom jag inte behöver FCR funktionen här i Göteborg.

Ska bli kul att läsa del 2.

Ser fram emot att provrulla cykeln med gaffeln i fråga snart. :)

Verkar ju lovande om fel nyans på en klibba måste tas upp som en 'nackdel'. ;)

42Hz skrev:
> Verkar ju lovande om fel nyans på en klibba måste tas upp som en 'nackdel'. ;)

Tja, för tio lakan kan man tycka att det inte ska vara ett problem.

the_TnT skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Verkar ju lovande om fel nyans på en klibba
> måste tas upp som en 'nackdel'. ;)
>
> Tja, för tio lakan kan man tycka att det inte ska
> vara ett problem.

Det kan ju absolut inte vara så att det är meningen?!

Flera nyaser av vitt. :)

42Hz skrev:
> Det kan ju absolut inte vara så att det är meningen?!

Tja, överskatta aldrig en tysk designer. ;)

Tillbaka
Topp