Artikel: Pedal för den som inte sätter ner foten

img_0971.jpg

En kombipedal är en pedal för den som inte kan bestämma sig för vilken sko man ska cykla i. Det går att snöa in på allting så vi testar så klart även sånt. Shimanos relativt nya kombipedal PD-A530 har fått snurra på pendlarcykeln ett halvår.

Läs mer

Edit: Bort med klistret, direktlänk.

Senast redigerad av en moderator:
Är det någon skillnad på längden från infästningen till spd på de här pedalerna? Om det är någon skillnad i bredden mellan fötterna när man trampar alltså. Jag tycker det är ett otyg med långa pedalaxlar som tvingar fram högre "q-faktor", jag vill trampa så smalt som möjligt.

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det
> går att snöa in på allting så vi testar så
> klart även sånt. Shimanos relativt nya
> kombipedal PD-A530 har fått snurra på
> pendlarcykeln ett halvår.

Det verkar som ni trots det har missat en del. Tex klossarna:
SM-SH71 funkar med PD-M324 men inte med PD-A530

/Håkan

Jag har kört med dessa pedaler i ca ett år nu på hybriden, och är helnöjd.
De kan kanske vara något hala om man har lite slitna sneakers och det är blött, men i övrigt är de kanon.

SH51-klossar medföljer när man köper pedalerna, men det ska även funka med SH56 som finns att köpa löst.

Nog borde det gå att borra små hål ner i "piggarna" på pedalen (det är väl alu där) och sen skruva dit stålstavar med spets? För att få bättre grepp, alltså.

Jag trivs bra med mina M324:or. Funkar utmärkt både med SPD-kloss och vanliga skor.

Själv kör jag med den enkelsidiga varianten, A520 på lsportcykeln, tycker det fungerar mycket bra. Men funderar på att skaffa något vändbart till pendlarcykeln, såna kanske kan bli ett alternativ.

DIRAVI skrev:
> Själv kör jag med den enkelsidiga varianten,
> A520 på lsportcykeln, tycker det fungerar mycket
> bra.

Samma här. Enda nackdelen är att den har sitt "viloläge" uppåner, dvs man måste alltid snurra upp den för att kunna klicka i...

Beeblebronx skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vill ha kombipedal med äggvisp. När kommer
> det?
>
>
> Söker du nåt sånt här?
> http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mount
> ainbike/komponenter/pedaler/clipless/crank-brother
> s-mallet-1-pedaler-svart.html
>
> http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mount
> ainbike/komponenter/pedaler/clipless/crank-brother
> s-acid-1-pedaler-gra.html

Nä.. sånt har jag redan. Vill ha en sida utan och en med. Men jag antar att CB konstruktionen gör det lite knepigt att få till.

Rippa skrev:

>
> Nä.. sånt har jag redan. Vill ha en sida utan
> och en med. Men jag antar att CB konstruktionen
> gör det lite knepigt att få till.

Aha, då förstår jag.

Men uppfyller inte dina pedaler behovet att cykla både med vanliga skor och med cykelskor?

På pendelhojen har jag inte riktigt fattat vad man ska med sådana pedaler till. I cykelrummet på jobbet står det cyklar med två sorters pedaler: de som man cyklar med i vanliga skor och de man cyklar i med cykelskor. De som har vanliga pedaler cyklar i vanliga skor och de som har pedaler för cykelskor cyklar helt otippar i cykelskor.

Pendlingen är ju en rutin, något som händer varje arbetsdag. Jag går upp, tar på mig cykelkläderna, packar ned kontorskläderna, tar på mig cykelskor, hjälm och handskar och rullar ut cykeln. Det är ju inte så att jag upptäcker en morgon att jag råkat cykla iväg i ett par vanliga puppor.

Och de dagar jag har behövt cykla hojen till stan utan cykelskor så har jag ju fått bita i det sura äpplet och sänka sadeln en bit och trampa på som vanligt, det är ju inte på något sätt omöjligt.

Sedan har jag ett par platta pedaler hemma i fall något skulle inträffa (t ex ett cykelsuget besök) som gör att jag måste sätta på ett par andra pedaler, men det tar ju inte ens en minut.

mzi skrev:
> På pendelhojen har jag inte riktigt fattat vad
> man ska med sådana pedaler till. I cykelrummet
> på jobbet står det cyklar med två sorters
> pedaler: de som man cyklar med i vanliga skor och
> de man cyklar i med cykelskor. De som har vanliga
> pedaler cyklar i vanliga skor och de som har
> pedaler för cykelskor cyklar helt otippar i
> cykelskor.
>
> Pendlingen är ju en rutin, något som händer
> varje arbetsdag. Jag går upp, tar på mig
> cykelkläderna, packar ned kontorskläderna, tar
> på mig cykelskor, hjälm och handskar och rullar
> ut cykeln. Det är ju inte så att jag upptäcker
> en morgon att jag råkat cykla iväg i ett par
> vanliga puppor.
>
> Och de dagar jag har behövt cykla hojen till stan
> utan cykelskor så har jag ju fått bita i det
> sura äpplet och sänka sadeln en bit och trampa
> på som vanligt, det är ju inte på något sätt
> omöjligt.
>
> Sedan har jag ett par platta pedaler hemma i fall
> något skulle inträffa (t ex ett cykelsuget
> besök) som gör att jag måste sätta på ett par
> andra pedaler, men det tar ju inte ens en minut.

Alla kanske inte har 5 cyklar som du.. :D
Kombi pedaler kan vara ett bra alternativ om man har en hoj som ska göra det mesta.

Hur länge höll vi på med din pedal på Odenplan innan vi gav upp ? :D

Då kan jag förklara för mzi att det är trevligt att då och då kunna cykla med vanliga skor. Till exempel när jag sommarjobbade på posten, så föredrog jag att cykla i de skor jag hade på mig under arbetspasset. Därmed slapp jag byta skor, och slapp ha med mig skor att byta med. Att köpa ett extra par skor för att bara ha på jobbet kändes inte aktuellt. En helt onödig utgift.

Samma sak om jag ska cykla nånstans där jag behöver gummistövlar när jag kommer fram (exkursioner vissa dagar, till exempel). Då är det smidigt att slippa böka ner stövlarna i väskan, som kanske redan är full med matpaket, ombyteskläder, anteckningsblock, osv.

Samtidigt vill jag kunna pendla till och från skolan med SPD-skor i övriga fall.

Kort sagt är såna här pedaler fantastiska för att slippa massa extra kostnader (t ex i form av en extra cykel för "vanliga" skor, alternativt en extra uppsättning pedaler att skruva av och på stup i kvarten) och extra bök med bytesskor.

Nu tar det för det första snarast 5-10 minuter att växla pedaler, och för det andra är det inget man vill meka med när man ska iväg tidigt på morgonen. Helt onödigt arbete att växla pedaler två gånger varje dag!

båtbensbudet skrev:
> Alla kanske inte har 5 cyklar som du.. :D
> Kombi pedaler kan vara ett bra alternativ om man
> har en hoj som ska göra det mesta.

De flesta här har ju mer än en hoj! På den tiden när jag bara hade en cykel hade jag först korgpedaler och sedan SPD. Jag saknade aldrig plattpedalerna sedan jag bytt.

> Hur länge höll vi på med din pedal på Odenplan
> innan vi gav upp ? :D

Det måste ha varit något fel på den där pedalen! Efter att jag givit upp och dig så försökte jag någon timme till dagen efter på Cycling innan Richard förbarmade sig och drog loss den på tre sekunder...

geologen skrev:
> Därmed slapp jag byta skor, och slapp ha med mig skor att byta med.

Jag har ett par skor på jobbet som jag jobbar i.

> Att köpa ett extra par skor för att bara ha på
> jobbet kändes inte aktuellt. En helt onödig
> utgift.

Ah. Ja, har man bara ett par skor så kan det såklart bli ett problem.

> Nu tar det för det första snarast 5-10 minuter
> att växla pedaler, och för det andra är det
> inget man vill meka med när man ska iväg tidigt
> på morgonen. Helt onödigt arbete att växla
> pedaler två gånger varje dag!

Förutom när något strular (och då kan det ta timmar! :-) så går det på runt minuten att skifta pedaler, i alla fall för mig. Jag menade inte heller att man ska byta pedaler två gånger om dagen, det verkar ju riktigt dumt. Men de få tillfällena då det krävs kan det vara värt den där extra minuten.

Men visst, om man bara har ett par skor och inte vill ha dem i väskan, samt har behov av att cykla i gummistövlar så fyller säkert kombipedaler ett behov.

Jag har flera cyklar, men min hybrid använder jag både för motions- och långcykling (då vill jag ha SPD-skorna), och för att cykla till affären/stan (då vill jag ha vanliga skor). Oavsett fördelarna med SPD-skorna vid cyklingen är det ju skönt att slippa ha med extraskor när man bara ska ner på stan eller liknande, då är cyklingen bara ren transport (men man får njuta även då).

För egen del kör jag nog varannan dag med spd-skor och vanliga skor, lite beroende hur dagen på jobbet ser ut. Det är inte alltid som jag bara passerar mellan hem och kontor, och då tycker jag att det är bekvämare med en vanlig pedalsida jämfört med att kliva på en SPD-pedal med vanliga skor.

mzi skrev:
> Förutom när något strular (och då kan det ta
> timmar! :-) så går det på runt minuten att
> skifta pedaler, i alla fall för mig.

Räkna då från det att du går för att hämta verktygen och de andra pedalerna, tills du är helt klar med pedalerna och lagt undan de gamla, samt verktygen igen, och kanske även tvättat händerna (fett är bra!). Fixar du det på under minuten är jag grymt impad!

Bah, lägga undan verktygen?
Leta upp pedaler?
Sånt behöver jag aldrig göra, allt ligger i en stor hög vid cyklarna :)

Rippa: Budgetalternativet är att köpa eller få till en plastplatta att trycka i eggbeaterpedalerna för att cykla med vanliga skor. Inget vidare grepp men skönare än att trycka in eggbeaters i skorna.

Bra test, jag började köra spd med PD-M324 och de var verkligen usla, alltid på fel sida.

cerro skrev:
> Rippa: Budgetalternativet är att köpa eller få
> till en plastplatta att trycka i
> eggbeaterpedalerna för att cykla med vanliga
> skor. Inget vidare grepp men skönare än att
> trycka in eggbeaters i skorna.

Jag har funderat på att tillverka något. Men jag misstänker att man måste vränga av dessa plattar varje gång man ska köra med kloss-skor. Annars lär det ju inte gå att klicka i, med tanke på grundkonstruktionen.

Rippa skrev:
> Jag har funderat på att tillverka något. Men jag
> misstänker att man måste vränga av dessa
> plattar varje gång man ska köra med kloss-skor.
> Annars lär det ju inte gå att klicka i, med
> tanke på grundkonstruktionen.

Det är väl bara att prova med två skor på en pedal? Om man inte har för avsikt att använda pedalerna till något annat skulle man kanske kunna hitta på en lösning där plattan sitter fast i framkant på något sätt och sedan bara vilar mot den bakre bygeln, så att inte fjädermekanismen påverkas på andra sidan?

fredrikw skrev:

> Det är väl bara att prova med två skor på en
> pedal?

Ja, så långt tänkte jag oxå. Sedan glömde jag bort alltihopa. Men nu när du påminde mig ska jag prova bums

Tillbaka
Topp