Då kan jag förklara för mzi att det är trevligt att då och då kunna cykla med vanliga skor. Till exempel när jag sommarjobbade på posten, så föredrog jag att cykla i de skor jag hade på mig under arbetspasset. Därmed slapp jag byta skor, och slapp ha med mig skor att byta med. Att köpa ett extra par skor för att bara ha på jobbet kändes inte aktuellt. En helt onödig utgift.
Samma sak om jag ska cykla nånstans där jag behöver gummistövlar när jag kommer fram (exkursioner vissa dagar, till exempel). Då är det smidigt att slippa böka ner stövlarna i väskan, som kanske redan är full med matpaket, ombyteskläder, anteckningsblock, osv.
Samtidigt vill jag kunna pendla till och från skolan med SPD-skor i övriga fall.
Kort sagt är såna här pedaler fantastiska för att slippa massa extra kostnader (t ex i form av en extra cykel för "vanliga" skor, alternativt en extra uppsättning pedaler att skruva av och på stup i kvarten) och extra bök med bytesskor.
Nu tar det för det första snarast 5-10 minuter att växla pedaler, och för det andra är det inget man vill meka med när man ska iväg tidigt på morgonen. Helt onödigt arbete att växla pedaler två gånger varje dag!