Artikel: Exzentriker - excentriskt vevlager för standardramar

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
ex1.jpg

Tyska Trickstuff har en produkt för den som vill konvertera sin växlade cykel till singlespeed eller navväxlar men som gärna vill slippa en extern kedjespännare. Exzentriker ger excentriskt vevlager i en vanlig standardram.

Läs artikeln

Senast redigerad av en moderator:
Intressant!

Känns som att det ska monteras på min hoj

Men spännvidden låter som liiite för liten: En länk är ju 1/2 tumme = 12.7 europeiska enheter och då kedjan går ett varv så får det delas på hälften med alltså 6.35 metriska millimetrar. Då saknas 0.15 mm. Inga stora problem men ligger man på gränsen kan kedjan bli svår att få på.

Har artikelförfattaren märkt något om detta?

Kul att se ett sånt testat.
Lite sisådär när det kommer till att justera kedjespänningen alltså?

Hade inte litat riktigt på hållbarheten faktiskt, kanske lite grusig väg till jobbet men inte i skogen. Sen verkar ju kedjespänningen vara pö om pö. Nja tvek.

Tror att Vic har ett exakt sånt där på min ScandAL och i hans fall verkar det funkar super. Skönt att man hakade på EBB-flugan från början.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror att Vic har ett exakt sånt där på min ScandAL

Du skulle ju inte köpa nån hoj! :D

Tack för artikeln, nu fattar jag hur de funkar.

> Men spännvidden låter som liiite för liten: En
> länk är ju 1/2 tumme = 12.7 europeiska enheter
> och då kedjan går ett varv så får det delas
> på hälften med alltså 6.35 metriska
> millimetrar. Då saknas 0.15 mm. Inga stora
> problem men ligger man på gränsen kan kedjan bli
> svår att få på.

Att den inte klara av att justera en hel kedjelänk kan tyckas lite märkligt. Men jag tror de försökt få ut så stor justeringsmån det bara går. Stålhylsan hade inte kunnat göras mycket tunnare och vevaxeln går verkligen så långt ut ifrån centrum den bara kan.

Men har man den kedjestagslängden och/eller de drevkombinationerna att det saknas 0,15 mm är det bara att montera en halvlänk och vrida exentern 180 grader. Då blir kedjan å andra sidan 0,15 mm för lång, men det är något som knappast kommer att göra något för funktionen. För med ett vanligt vevparti är det svårt att centrera klingan så att den gör en helt perfekt rund rörelse. Det blir för det mesta lite ovalitet kvar hur noga man än mäter in klingan och därmed går det aldrig att få 100% ”rätt” kedjespänning varvet runt.

Med beltdrive kan det däremot bli problem med den ringa justeringsmånen. Jag läste att med beltdrive krävdes en justeringsmån på 7,5 mm och då fungerar Excentriker kanske inte i alla situationer.

> Lite sisådär när det kommer till att justera kedjespänningen alltså?

Initialt är det en barnlek att vrida hylsorna och justera in rätt kedjespänning. Att vrida båda hylsorna lika är inga svårigheter i och med de målade markeringarna. Däremot om justeringen behöver ändras efter viss tid kan excentern kärva och klämbultarna sitta rejält fast. Men med de loss är justering åter igen inga problem.

> Hade inte litat riktigt på hållbarheten faktiskt, kanske lite grusig väg till jobbet men inte i skogen.

Som den skogscykel testcykeln är så har den rullat mest i skogen. Jag har inte känt någon oro över hållbarheten och då har jag tagit i rejält med cykeln som singlespeed. Att excentern vred sig i början pga för lågt åtdragningsmoment upptäckte jag först när jag kom hem och inspekterade vevlagret. Ute i skogen vare sig märkte eller kände jag något onormalt. Men att åka en längre tid med snett vevlager är förstås ingen bra idé.

När det gäller motståndskraften mot lera, sand, salt etc så har excentern mer än ofta varit inpackat i lera/saltslask men visar efter drygt ett års cykling inga onormala tecken på slitage. Kullagren som sitter monterade i Excentriker är tillverkade av (för) Phil Wood. Ett ersättningslager kostar enligt Trickstuff 15,50€.

För den som är mer intresserad så har Trickstuff en avdelning på tyska MTB-News-forum där de kommenterar och svarar på frågor om deras produkter. Direktlänk till tråden om Excentriker http://www.mtb-news.de/forum/showthread.php?t=293304

Känns som att man lika gärna kan prova med vanlig halvlänk först? Om man ändå riskerar att behöva köra halvlänk menar jag...

Mårten skrev:
> Känns som att man lika gärna kan prova med
> vanlig halvlänk först? Om man ändå riskerar
> att behöva köra halvlänk menar jag...

Jo. På min har jag halvlänk, men oturligt nog är dimensionerna på ramen/dreven såna att det ändå krävs en kedjespännare. En halv halvlänk hade varit lagom för min cykel... :D

geologen: Byt drev? En tand mer eller mindre någonstans kan vara det som behövs...

Kan laborera rätt länge med olika drev innan man är uppe i 1500kr. Och sååååååååååå perfekt utväxling har inte folk på sina ss-hojar i gemen. :D

Mårten skrev:
> geologen: Byt drev? En tand mer eller mindre
> någonstans kan vara det som behövs...
>
> Kan laborera rätt länge med olika drev innan man
> är uppe i 1500kr. Och sååååååååååå
> perfekt utväxling har inte folk på sina ss-hojar
> i gemen. :D

Jo, jag har övervägt det, och till och med räknat på det, men de möjliga utväxlingarna var alla ganska långt ifrån den utväxling jag har nu och trivs bra med. Cykeln är ingen skönhet i övrigt ändå... :D

Kan bara instämma med artikelförfattaren, en bra variant på kedejespänningsproblematiken.
Kör som ovan sagts med ett sådant vevlager sedan en liten tid tillbaks, hittils har det fungerat problemfritt.

Verkar riktigt fiffigt, men har inte Cannondale haft det där hur länge som helst?

Jo, det är många som har det. Men då i ramar som är gjorda för det från början, det här passar i ramar som är gjorda för vanliga vevlager.

Mårten: Hur hanterar du kedjeslitage med magic gear? Man får ha hyggligt med flyt för att det ska funka bra - att bara stoppa dit en halvlänk dubblar ju bara dina chanser, inte mer än så.

Jag har kört Exzentrikern i ett år och det funkar bra om man bara, som AJ skrev, drar åt mer än de fjuttiga 3 Nm som anges. Beroende på hur justerskruvarna hamnar på drivsidan kan en lång insexnyckel var mycket bra att ha med ut på turen...

Senast redigerad av en moderator:
Ni som köer med Exzentrikern, pallar den för fastnav tror ni? Är sjukt sugen på en fastnavstempocykel.

Jag har personligen inte provat med fastnav. Men enligt tillverkaren så ska det inte vara några problem.

I den stora Exzentriker-tråden på tyska MTB-forum svarar tillverkaren så här på frågan om Exzentriker och fixie:

Fråga (22.09.2007): Ist das Teil auch für fixed gear geeignet?

Svar från tillverkaren: klar geht das!

Lite längre fram i tråden (12.12.2008) är det dock någon med fixie som har problem med att lagret vrider sig:

- Bei meinen Querrad muss ich nach 1,5 Stunden die Kette nachspannen. Oder mach ich was falsch?

Tillverkaren svarar: hm bei uns im Testeinsatz an nem fixie klappst seit langen wunderbar. Ist die Kontaktfläche komplett fettfrei? evtl nochmal ganz sauber machen mit entfetter. Ansonsten kannst du die Schraube auch etwas fester anziehen.

Det vill säga att tillverkaren själva har testat Exzentriker på fixie under lång tid utan problem. En orsak till att det vrider sig kan vara att det finns fett/olja mellan delarna. Om det ändå vrider sig kan skruvarna behöva dras lite hårdare än de angivna 3 Nm. Precis som även vi fick göra.

Tillbaka
Topp