> Men spännvidden låter som liiite för liten: En
> länk är ju 1/2 tumme = 12.7 europeiska enheter
> och då kedjan går ett varv så får det delas
> på hälften med alltså 6.35 metriska
> millimetrar. Då saknas 0.15 mm. Inga stora
> problem men ligger man på gränsen kan kedjan bli
> svår att få på.
Att den inte klara av att justera en hel kedjelänk kan tyckas lite märkligt. Men jag tror de försökt få ut så stor justeringsmån det bara går. Stålhylsan hade inte kunnat göras mycket tunnare och vevaxeln går verkligen så långt ut ifrån centrum den bara kan.
Men har man den kedjestagslängden och/eller de drevkombinationerna att det saknas 0,15 mm är det bara att montera en halvlänk och vrida exentern 180 grader. Då blir kedjan å andra sidan 0,15 mm för lång, men det är något som knappast kommer att göra något för funktionen. För med ett vanligt vevparti är det svårt att centrera klingan så att den gör en helt perfekt rund rörelse. Det blir för det mesta lite ovalitet kvar hur noga man än mäter in klingan och därmed går det aldrig att få 100% ”rätt” kedjespänning varvet runt.
Med beltdrive kan det däremot bli problem med den ringa justeringsmånen. Jag läste att med beltdrive krävdes en justeringsmån på 7,5 mm och då fungerar Excentriker kanske inte i alla situationer.
> Lite sisådär när det kommer till att justera kedjespänningen alltså?
Initialt är det en barnlek att vrida hylsorna och justera in rätt kedjespänning. Att vrida båda hylsorna lika är inga svårigheter i och med de målade markeringarna. Däremot om justeringen behöver ändras efter viss tid kan excentern kärva och klämbultarna sitta rejält fast. Men med de loss är justering åter igen inga problem.
> Hade inte litat riktigt på hållbarheten faktiskt, kanske lite grusig väg till jobbet men inte i skogen.
Som den skogscykel testcykeln är så har den rullat mest i skogen. Jag har inte känt någon oro över hållbarheten och då har jag tagit i rejält med cykeln som singlespeed. Att excentern vred sig i början pga för lågt åtdragningsmoment upptäckte jag först när jag kom hem och inspekterade vevlagret. Ute i skogen vare sig märkte eller kände jag något onormalt. Men att åka en längre tid med snett vevlager är förstås ingen bra idé.
När det gäller motståndskraften mot lera, sand, salt etc så har excentern mer än ofta varit inpackat i lera/saltslask men visar efter drygt ett års cykling inga onormala tecken på slitage. Kullagren som sitter monterade i Excentriker är tillverkade av (för) Phil Wood. Ett ersättningslager kostar enligt Trickstuff 15,50€.
För den som är mer intresserad så har Trickstuff en avdelning på tyska MTB-News-forum där de kommenterar och svarar på frågor om deras produkter. Direktlänk till tråden om Excentriker
http://www.mtb-news.de/forum/showthread.php?t=293304