Artikel: Eurobike 2010 – åt skogen med elcyklar

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
skogen.jpg ht=428

Elcyklar hittar nya användningsområden. Från att ha varit ett stadsanpassat transportmedel tar nu elcyklar på allvar klivet in i skogen.

Läs artikeln

Senast redigerad av en moderator:
Jag är skeptisk. Det är lite som när man försökte trycka ut rörlig bild i radion på 90-talet.

Är inte en av anledningarna att vi gillar cyklar just att det inte är en motorsport?

pean skrev:
-------------------------------------------------------

> Är inte en av anledningarna att vi gillar cyklar
> just att det inte är en motorsport?

Om du är Yehuda Moon kanske. Annars kan jag tänka mig gott om människor, mig själv inräknat, som skulle tycka det vore sjukt kul med 1000 watt i bakhjulet på en DH släde i skogen.

Det kan hända att jag är Yehuda Moon.

Fast visst vore det kul men är det inte fan är det att cykla?

Finns det något som har efterfrågat cyklar som dessa?! Känns som en konstruktion skapad av marknadsavdelningen och inte "marknaden".

Endast som transportmedel på allmän väg, annars gäller terrängkörningslagen!!!
Elmotorer skall användas i transportmedel inte nåt jävla glädjepiller i skog o mark....

ErikH skrev:
> inte nåt jävla glädjepiller i skog o mark....

Jo...

Va fula de är! här är en tillverkare som gör en mer osynlig variant 100w. på touren gick det ryckten om att en del cyklister skulle använt det här i sina cyklar.

Nej, det där kommer inte att slå igenom i skogen. Märklig utveckling...bara för att det är genomförbart är inte någon garanti att det går att sälja.

/Leo

Det kan nog slå i skogen. Kan tänka mig att det blir enklare att få tillstånd till att anordna endurospår i skogarna ifall man kör med tysta och icke-närutsläpp av koldiox. Men är dom inte lite för klena för att vara roliga endurohojar?

Gällande pendling så känns det bara som en tidsfråga innan någon kraschar med en dåligt balanserad eller upplyst elcykel innan vi får mopedklass på dom. Vilket väl säkert de pendlare som inte orkar trampa gärna skaffar iaf om de inte har råd med bil eller kan åka kollektivt.

+1 på eldrift men liftbaserade 150-200mm jonnar känns lite fel att elkitta
Har länge funderat på att elektrifiera pendlaren dock, 1000w vevlagerplacerat skulle sitta som en smäck. 70-80km/h till jobbet whooo

pean skrev:
> Jag är skeptisk. Det är lite som när man
> försökte trycka ut rörlig bild i radion på
> 90-talet.

Va?

stefan_ skrev:
> Gällande pendling så känns det bara som en
> tidsfråga innan någon kraschar med en dåligt
> balanserad eller upplyst elcykel innan vi får
> mopedklass på dom.

Hmm, jag undrar det jag. Jag skulle snarare tro att man upptäcker att den var olaglig (inte begränsad till max 250 W upp till max 25 km/h och 0 W däröver) och nöjer sig med det. Kanske göra nåt för att komma åt de olagliga modellerna bara.

För är den laglig så blir det inte snabbare eller farligare än en vanlig cykel. Bara lättare.

geologen skrev:
> stefan_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gällande pendling så känns det bara som en
> > tidsfråga innan någon kraschar med en dåligt
> > balanserad eller upplyst elcykel innan vi får
> > mopedklass på dom.
>
> Hmm, jag undrar det jag. Jag skulle snarare tro
> att man upptäcker att den var olaglig (inte
> begränsad till max 250 W upp till max 25 km/h och
> 0 W däröver) och nöjer sig med det. Kanske
> göra nåt för att komma åt de olagliga
> modellerna bara.
>
> För är den laglig så blir det inte snabbare
> eller farligare än en vanlig cykel. Bara
> lättare.

Med tanke på hur mycket ( inte alls) de jagar trimade mopeder idag kan jag inte tänka mig att det blir någon större hetsjakt på övermotoriserade elcyklar, förutsatt att volymerna inte blir tokstora.

Mycket bra utveckling.
MTB med elmotor blir kanon när man blir äldre och för äldre.
25 km/h är fullt tillräckligt för att hänga med på stigar eller kanske till och med dra ifrån med.

Sen är det ju så att desto fler el-cyklar som kommer ut på marknaden kommer att pressa priserna.
Det blir bra det här.

Att slänga på el på en skogsläde är ju rent av ett princip fel, skall man ha motor och vara slapp kan man köpa sig en cross. Hela idén med cykel är väll endå att trampa själv och upplevelsen som följer med när du anstränger dig. Jag personligen ser ingen anledning att ens införa elmotorn i MTB världen, den säljer nog bra på trekking fronten men nu får dom ta och ge sig va?!

Jag kan ha fel som alla andra men jag tycker inte detta är närheten av rätt. Höjden av lathet.

Oj hjälp, va vare jag sa när elhojarna började dyka upp...
Alla vet ju att mountainbikers egentligen vill köra cross i skogen.

LÅT OSS KÖRA CROSS!!

Enda vettiga syftet jag kan se med elmotorassisterad MTB är för de där timmarna man ligger på lillklingan i snigelfart uppför grusvägarna i bergen för att komma till stigarna. Ett par hundra watts assistan då hade inte varit fel i sådana lägen, men å andra sidan vill man ju inte extravikten när man väl är på stigarna.

Terrängkörningslagen gäller rimligtvis för motordrivna fordon oavsett om de drivs av direktverkande bensin eller av tyska kolkraftverk på distans.

Poängen är ju att det här är som att köra cross i smyg.
Det ser ut som en laglig mountainbike. Men är en klen motocross.

Fast det kanske kvävs i sin linda genom att kosta för mycket.

Jag sålde hobby bilen och skaffade MTB just för att slippa det där med motorer. Som någon skrev tidigare så finns terrängkörnings lagen som inte tillåter motorfordon och då det redan tjafsas om att en vanlig mtb förstör skogen så skulle ju inte en massa eldrivna åbäken göra oss skogscyklister mer populära!

Jag är inte helt säker på att detta inte kommer funka. Om hojarna bara har fartbegränsning till 25km/h kommer de väl att komma förbi terränglagen?

Men som några endurohojar kommer de inte funka. Kommer ju elmotorcyklar nu som kommer ta den platsen.

elfetto-den nya tidens cyklist

ghosten såg rätt mullig ut men fy f-n för att släpa på 26kg, kommer ju knappt att lätta från marken i guppen och det blir kul när batteriet tar slut och man har 5mil hem

En eldriven och långslagig skogshoj har jag längtat efter sedan jag slutade med enduro.:-) Den som tror att det är att cross och enduro är för lata och otränade har inte provat men visst 250 W räcker kanske inte för att köra slut på sig på samma sätt som 40000 W gör.

DH har redan el assist. Iaf om det finns lift.

26 kilo skogsmaskin. Eller inte. Det lär bli djupa hål i myllan när man droppar till platt med en sån.
Fram med vigvattnet på dessa monster.

Kalla mig taliban, men jag tycker inte att det är att cykla på riktigt om det ska blandas in elhjälpmotorer. Köp en elcross eller elenduro hoj isf.

tycker 26kg låter rätt bra med tanke på att en normal scott gambler Dh20 väger in på 21kg, iaf min gamla.

och håller med senaste enduro talare att jag skulle också vilja ha en eldriven skogshoj, jäklar vad det skulle gå på alla småstigar uppför som man normalt bara måste plåga sig på då man istället kan hoppa uppöver.

braaaaaaaaaaap

Att ge sig ut på sådana där tingestar i skogen vore ett oslagbart effektivt sätt att få igång en förbudsdebatt, och då finns en risk att även MTB hamnar i samma fålla ;(

Det skulle ju vara extremt dålig reklam för mtb-cyklingen om dylikt blev vanligt.
Förbudsivrarna lär ju få vatten på sin kvarn.
Oavsett om det är lagligt eller inte hoppas jag att de aldrig slår.

Man kan ju alltid hävda att en vältränad person + Bullit blir samma sak som en otränad (men smal) person + el-mountainbike. Samma kraft mot marken, samma fart, samma vikt och samma ljud. Ungefär.

erik h skrev:
> Man kan ju alltid hävda att en vältränad person
> + Bullit blir samma sak som en otränad (men smal)
> person + el-mountainbike. Samma kraft mot marken,
> samma fart, samma vikt och samma ljud. Ungefär.

Nu gör du det fatala misstaget att blanda in mätbara storheter. Förbudsiver baseras på känsla.

Det är ju som DH på platten! toppen, hur kan inte det vara skoj? Jag skulle tycka det var grymt att få rasta släden i skogen och inte åka till en torftig stockholmsbacke för att skoja. Kanske inte funkar i hellas men det finns andra lekparker. Smakar det så kostar det däremot. En släde av klass lär ju kosta ytterligare 20 kakor på en redan dyr peng...

> Poängen är ju att det här är som att köra
> cross i smyg.

Låter fantastiskt bra, jag tar två! :)

Det ser ut som om Cannondale sneglat på den svenska floppen Itera ABs cykel. Ha ha, näe jag befattar mig inte med dessa mischmasch - el - cyklar.

För övrigt har posten haft el-cyklar ute på prov under cirka ett års tid. Efter en kort summering av vår brevbärare lyder utlåtandet som väntat att den ökade vikten drar ner ronden och det är i praktiken omöjligt att trampa cykeln utan elmotorns hjälp ens på plan mark. Men å andra sidan har elmotorn tillräcklig dragkraft för att ta ekipaget uppför backar som tidigare var tvungna att forceras med apostlahästarna.

Att Cube kom med en modell med det dåligt klingande namnet EPO är väll inget nytt, jag har en gammal Felt Epo från den tid då epo var på modet bland fuskatleterna, undra hur dom tänkte då?

Tillbaka
Topp