[Artikel]Bikeparktest - Hafjell

Westman

Aktiv medlem
01.jpg

Norska Hafjell är Norges motsvarighet till Åre. Så skulle man kunna beskriva orten på ett fantasilöst och förenklat sätt. Men det vore inte rättvist, för Hafjell är ett ställe med egen karaktär och stil. Happymtb drog dit en helg i september för en utvärdering. Här kommer den nakna sanningen.

Läs mer : http://happymtb.org/2010/10/29/bikeparktest-hafjell/

Senast redigerad av en moderator:
Bra RR, det ända jag kan lägga till är att det är trist att nedre delen av berget endast finns en nedfart som är för enkel och mer transportorienterad... Men det har kanske ändrats nu när de invigt em-spåret?

För övrigt så rockar New- och Oldschool såååå mycket! Helt sjukt roliga spår!
Längtar tillbaka till Hafjäll när jag läser er artikel.

Ja jäklar vad kul vi hade, lika kul första dagen på min ht som andra dagen på fullgung..

Synd bara att cykeln fällde dig Fredrik!

Kommer definitivt bli ett återbesök nästa år.

Mr K skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja jäklar vad kul vi hade, lika kul första dagen
> på min ht som andra dagen på fullgung..
>
> Synd bara att cykeln fällde dig Fredrik!
>
> Kommer definitivt bli ett återbesök nästa år.

Shit happens, men har suttit på en motionscykeln i ett par v nu och är peppad på rehabträning av arm och axel med start nästa v. Snart tillbaka i skogen..

Nästa år blir det definitivt revansch på Hafjell!

Det ser ut som att det blir en solitt hård landning med framåtrotation på sista bilden eller är det en underbacke utanför bilden som är brantare???
-Jonas

Hafjell var trevligt när vi var där. Men alla maskinspår utom motown var helt okörbara när vi var där.
Men några högfartsåk i övre delen av gresslöypa var ju mer än tillräckligt för att väga upp det :)

Det största problemet som jag såg det var att på pappret är det massvis med höjdmeter. I verkligheten så åker man nästan uteslutande i sittliften, dvs typ hälften av de höjdmeter som finns på pappret.
Dom skulle verkligen behöva bygga ut nederdelen med lite roligare spår.

Jo, det var väl OK, den sista biten när man svängde in på den leden som går förbi dirten. Men det var inget jag kände för att dra 300 fallhöjdsmeter transport (typ) bara för att köra den biten.

Sägas skall, att när vi var där så var EM-spåret inte tillgängligt. Så vi fick åka rätt mycket grusväg nerför.

EDIT:
Och det jag egentligen opponerar mig över är bristen på val ner till byn. Fanns i princip bara ett sätta att sig ner på.

finns inte överdrivet många val sista biten, men grusvägen brukar jag aldrig ta. Kör ni inte råbölstien? Allt kan väl inte ha varit avstängt?

stenmark skrev:
> råbölstien kränker mig :)
> Men det kan jag ju iofs inte skylla på Hafjell :)

Men man behöver ju inte köra EM-sträckningen. Det går ju att köra runt det branta stenpartiet...
Lite off-camber på väg ut kanske, men där känns det ju ändå mer XC än DH... :)

[edit]
Kom på att man kan dessutom kan köra in på råbölstien, köra gamla stigen (inte köra ner i branten på EM-banan) och precis efter att man svänger tillbaka ta av skarpt till höger och hoppa ut ner på transportsträckan. Då slipper man köra runt på grusvägen och man slipper den sista sektionen om man inte gillar den.

New/oldschool är ju helt grymma. Råböl är kul men faen så svår, punka sist och det är lika svårt att gå där som att cykla kan jag meddela. Bra artikel och krya på dej Westman!

Hafjell skulle jag säga!
Har börjat gilla Åre mer och mer, men jag tycker Hafjell är lite bättre på allt - speciellt som bikepark. Eftersom det står att du bor i västergötland är det dessutom bra mycket närmare till Hafjell än till Åre. Finns egentligen bara ett val då, HAFJELL! ;)

Åre +
+ Finns längre tekniska stigar.
+ Grymt kul om man gillar de mer tekniskta stigarna såsom Nelson och Bräcke. Här finns rötter och branter som jag bara gillar än mer i leran.
+ Hällride, liknar ju inget annat. Sjukt kul med alla stenar.
+ Åre bageri
+ Cykelpaket med liftkort och boende för inte så mycket pengar.

Åre -
- LÅNGT från Göteborg
- rätt sunkiga vägar för att ta sig dit.
- Sjukt dåligt bygda hoppleder tex. flinbanan och shimano.
- myggor
- Rätt dyra boendekostnader
- öppnar upp fler delar av berget rätt sent

Hafjell +
+ "nära" Göteborg. Tar 5,5h med bil. Funkar lätt att ta en långhelg där.
+ bra väg från Göteborg, mest motorväg och större väg.
+ öppnar 1 juni!
+ Billiga stugor/hyttor går att få tag på. Kostar nästan ingenting om man är många.
+ Väldigt många olika flowiga hopp-leder. Allt för mer nybörjare till riktigt erfarna.
+ Allt som är byggt är väldigt bra gjort.
+ Finns tekniska sektioner och stigar att variera med.
+ Snabba liftar
+ WC-bana att utmana sig på.
+ Sjukt bra dirt.

Hafjell -
- Vore kul med några riktigt branta banor.
- att äta ute, tex Pizza är sjukt dyrt (för en svensk)

Senast ändrad:
Tänkte ta en tripp till Hafjell (äntligen!) verkar finnas stugor på olika håll, vilka är mest optimala för att få mest tid på berget? =)

42Hz skrev:
> Tänkte ta en tripp till Hafjell (äntligen!)
> verkar finnas stugor på olika håll, vilka är
> mest optimala för att få mest tid på berget? =)

När hade du tänkt dra dit?

pbeijer skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tänkte ta en tripp till Hafjell (äntligen!)
> > verkar finnas stugor på olika håll, vilka är
> > mest optimala för att få mest tid på berget?
> =)
>
> När hade du tänkt dra dit?

Har inte bokat nån tid ännu, när det är bra väder? :)

Tillbaka
Topp