[Artikel]Första titt - Rose Uncle Jimbo

Westman

Aktiv medlem
IMG_3080-Uncle-Jimbo-448x277.jpg

Enduro, All mountain, Helaberget-cykel, 160-hoj – segmentet med busiga men ändå trampvänliga utförscyklar är jobbigt att kategorisera. Roses bidrag i genren kallas för Uncle Jimbo. Vi provcyklade i Livigno och samlar nu våra första intryck!

Läs mer : http://happymtb.org

Senast redigerad av en moderator:
Kan tillägga att Rose Versand finns med på Svenska Cykeldagarna, så vill ni kolla lite på deras cyklar i verkligheten är det perfekt läge, eller kolla i deras enorma cykelkatalog

Jag har letat lite halvhjärtat men inte hittat en 150-160mm hoj med enkelklinga i fram. Nog för att det är en lätt match att helt enkelt bygga om en hoj till det, men det hade ju varit trevligare att slippa betala för ett sånt vevparti och växlar med reglage och allt.
36t i fram och 12-34 i bak hade nog lätt klarat 99% av alla mina situationer om cykeln är lätt och trampvänlig.

+1, men så är det tyvärr nästan alltid. Man får lägga på en slant för kedjestyrare och eventuellt bash.

greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har letat lite halvhjärtat men inte hittat en
> 150-160mm hoj med enkelklinga i fram. Nog för att
> det är en lätt match att helt enkelt bygga om en
> hoj till det, men det hade ju varit trevligare att
> slippa betala för ett sånt vevparti och växlar
> med reglage och allt.
> 36t i fram och 12-34 i bak hade nog lätt klarat
> 99% av alla mina situationer om cykeln är lätt
> och trampvänlig.

Jag kör själv enkelklinga fram(32t) och tycker det fungerar kanon till det mesta, samt är TYST och något lättare än flera klingor + växel och reglage. Se till att satsa på en ram med ISCG05-fäste är mitt råd.

Kan ju vara så att tillverkarna på kontinenten faktiskt inkluderar bergscykling i det som kallas AM...(?). Jag är väldigt tacksam för lillklingan när jag är i alperna...men visst för AM på hemmaplan är enkelklinga kanske tillräckligt.

Westman den där sadelrörsvinkeln, kan du berätta lite mer om hur den upplevdes? Den är ju betydligt flackare än 74 grader om man ser på hur mycket röret lutar, 74 grader är virtuellt till vevlagercentrum. Påminner en hel del om Cube Stereo där folk haft blandade åsikter om just sadelrörsvinkeln. Mycket utstick på sadelstolpen gör väl att man hamnar väldigt långt bak på cykeln (ex vid klättring där man har sadeln högt). Läste i artikeln att det uppfattas som positivt, tycker själv det kan bli lättstegrat om man sitter långt bak vid klättring.

InlineOla skrev:
> Kan ju vara så att tillverkarna på kontinenten
> faktiskt inkluderar bergscykling i det som kallas
> AM...(?). Jag är väldigt tacksam för
> lillklingan när jag är i alperna...men visst
> för AM på hemmaplan är enkelklinga kanske
> tillräckligt.
>
> Westman den där sadelrörsvinkeln, kan du
> berätta lite mer om hur den upplevdes? Den är ju
> betydligt flackare än 74 grader om man ser på
> hur mycket röret lutar, 74 grader är virtuellt
> till vevlagercentrum. Påminner en hel del om Cube
> Stereo där folk haft blandade åsikter om just
> sadelrörsvinkeln. Mycket utstick på sadelstolpen
> gör väl att man hamnar väldigt långt bak på
> cykeln (ex vid klättring där man har sadeln
> högt). Läste i artikeln att det uppfattas som
> positivt, tycker själv det kan bli lättstegrat
> om man sitter långt bak vid klättring.

Jag håller mer om lillklingan, den har definitivt sin plats i riktiga berg, iaf om man har så klena ben som jag. Men kedjestyrare finns även för 2 klingor, och storklingan har jag svårt att se att man får användning av. Detblir mest bara en massa kedja som skramlar och har sig.

Ang. sadelrörsvinkeln så borde det bero rätt mkt på hur långa ben man har och därmed hur lång sadelstolpe man har. Jag håller med om att det ser ut som man kan hamna onödigt långt bak, jag skulle hellre se en ett vanligt (brant) sadelrör

InlineOla skrev:
> Kan ju vara så att tillverkarna på kontinenten
> faktiskt inkluderar bergscykling i det som kallas
> AM...(?). Jag är väldigt tacksam för
> lillklingan när jag är i alperna...men visst
> för AM på hemmaplan är enkelklinga kanske
> tillräckligt.
>

Helt riktigt, en klinga duger fint för mig i hemmaskogarna men i Livigno hade jag inte klarat mig på den utan behövde iaf två! Stora var väl tveksamt om den eg behövdes så mycket. 24/36 känns fortfarande som den bästa kombinationen tycker jag!

> Westman den där sadelrörsvinkeln, kan du
> berätta lite mer om hur den upplevdes? Den är ju
> betydligt flackare än 74 grader om man ser på
> hur mycket röret lutar, 74 grader är virtuellt
> till vevlagercentrum. Påminner en hel del om Cube
> Stereo där folk haft blandade åsikter om just
> sadelrörsvinkeln. Mycket utstick på sadelstolpen
> gör väl att man hamnar väldigt långt bak på
> cykeln (ex vid klättring där man har sadeln
> högt). Läste i artikeln att det uppfattas som
> positivt, tycker själv det kan bli lättstegrat
> om man sitter långt bak vid klättring.

Det har du alldeles rätt i. 74.7 är nog nominell vinkel, dvs vad vinkeln blir från vevlagercentrum när sadelhöjden är i höjd med styret. Om de nu mäter så.

Eftersom testhojen var i storlek M vilket är en storlek för litet för mig fick jag köra sadeln sådär högt. Och då kom den ju som ni ser för långt bak vilket gjorde att min position vid klättringar blev riktigt dålig utom med TALAS-gaffeln maximalt sänkt. Alltså tror jag att sadelvinkeln som den är konstruerad fungerar bra så länge man håller sig inom en rimlig justermån, men det blir ju kass vid höga höjningar!

Vad i artikeln tolkade du som att vi tyckte att sitta långt bak vid klättringar var positivt? Vi kanske behöver redigera det för att förtydliga så är tacksamma för en pointer..

Angående lillklingans vara i "äkta" AM så håller jag med. Ska man uppför långa jäkelskap till backar så är ju en lillklinga rätt trevlig. Men jag är en tvättäkta nöjestrampare som föredrar lift uppför och trampa utför och lite på platten.
Och till det jävligaste har jag en Demo 9 så en trampvänligare allround-hoj men som ändå håller sig till det allra simplaste hade varit sjukt nice. Höj och sänkbara sadelstolpar lockouter hit och dit är inget jag prioriterar. Kanske bara för att jag är lyckligt ovetande :P

En annan sak som bidrar till att enkelklinga fram blir ännu mer användbart är de nya 11-36-kassetterna. Det är inte mycket utom alperna man behöver framväxel till om man kör 32t fram och 11-36 bak.

Jag som just skaffat mig en 11-34 för att byta ut min 11-32.. om bara 11-36 funnits i niodelat hade det varit ett givet byte!

Westman skrev:
---------------------------------
>
> Vad i artikeln tolkade du som att vi tyckte att
> sitta långt bak vid klättringar var positivt? Vi
> kanske behöver redigera det för att förtydliga
> så är tacksamma för en pointer..

Jag kolla mest på bilden och såg en risk att hamna långt bak om man höjde sadeln lite. Stod nåt i artikeln att den branta sadelrörsvinkeln upplevdes positivt vid långa klättringar. Den är ju bara brant så länge man sitter hyfsat lågt. Var mest nyfiken på hur den upplevdes efterom jag spanade på en Stereo för ett tag sedan men blev aningen skeptisk till sadelvinkeln och läste om andra som upplevde den som ett problem.

Vad gäller enkel vs dubbel o trippelklinga håller jag med er andra. 42'an kan man vara utan för det mesta och med en 11-36 bak kan man väl skippa lillklingan också.

.....och höj- och sänkbar sadelstolpe med remote är det bästa som hänt sen skivbromsarna:-)

Westman skrev:
> Jag som just skaffat mig en 11-34 för att byta ut
> min 11-32.. om bara 11-36 funnits i niodelat hade
> det varit ett givet byte!

Shimano har en 9-delad kassett 12 -36 http://www.bike-components.de/products/info/p21091_Deore-Kassette-CS-HG-61-9-fach-.html och man kan även bygga om en 11-32 kassett till 12-36 med ett 36t drev från FRM eller Action Tec mm. http://www.on-one.co.uk/i/q/CAFRM36T/frm-36t-cog-cassette-converter

På en sajt stod det att det krävs en bakväxel av Shadowtyp, men det är ju inte alls säkert att det är hela sanningen.

/S

12-36 är ju ingen mening, då kan man ju lika gärna köra mindre framdrev, och det resulterar i bättre omfång. Det är 11-36 man är ute efter, så man får större omfång med ett drev fram

Håller med marran, med tillägget att pivotplaceringen på många ramar är optimerad för att ge så lite pedalgung som möjligt med 32t, så att byta till mindre rekommenderar jag inte.

Men det där 36t-utbytesdrevet från FRM kanske kan vara något.

Saxat från on-one:
" The 11t cog and it's original lock-ring are removed. The aluminium 36t cog is added to the cogset together with a 12t lock-ring "

Tillbaka
Topp