Som någon sa i tråden om cyklars vikt, nu har jag rört om i myrstacken;)
Massor av frågor som skulle kunna besvaras, men jag tar det lite enkelt. Vill ni ha riktiga svar får ni gärna maila till mig direkt.
Det jag reagerade på är att folk tror att en våg är exakt. Det finns inget exakt, all mätning resulterar i en mätosäkerhet som beror på massor av parametrar, bla miljön finns med i formeln.
Om jag säger att en normal penna är 15 cm lång håller en del kanske med. Men säger jag att en normal penna är 15 cm lång +/- 5 cm då håller de flesta med.
När det gäller normal vägning tar man inte hänsyn till luftens upptryck, däremot vid analysvägning.
Det stämmer att jorden inte är helt rund, men även stora lokala variationer förekommer. Därför går det inte att säga exakt hur g ser ut. Jag minns inte hur förhållandena var mellan Eskilstuna och Ludvika, + eller -. Vid mitt test såg jag skillnad med 40 kg vikter där vågen visade 40 g fel. Det har ingen betydelse om det är en bilväg eller en labbvåg, felet finns alltid där och varierar förutom från syd till nord även lokalt.
För normal användning duger en hobbyvåg, men att tävla om gram är inte rätt om vågen inte är kalibrerad. Du kan köpa en våg som visar för lite och använder du då dessa siffror har du oavsiktligt lurats. Men talar du om att du använt en okalibrerad våg vet alla att vikten är ungefär.
Du kan fixa en järnklump, mäta den och på så sätt få fram vikten, men tänk om densiteten inte är exakt?
De flesta storheter kan härledas på någon form av teknisk väg. Längd tex är en den tiden en viss våglängd av ett laserljus, ungefär så.
Men massa härleds endast till en enkilosvikt i Paris. Vill du mot förmodan fördjupa dig i vägningsteknik kan du läsa mer på Welmecs hemsida, eller SP's sida.
Ska du ha koll på din våg, fixa två olika stora järnklupmar, helst i rostfritt. Besök ett företag och be att få väga in dem, såvida de har koll på sina vågar. Även deras vågar kan gå fel.
Eller så köper du ett par kontrollvikter, men de är skitdyra.jag vet då jag säljer sådana.
Bor du i närheten av mig kan du komma hit och jag väga in dem åt dig, såvida alla ni inte kommer hit, då vill jag ha lite betalt.
Jag var på på väg att ackreditera mig för kalibrering av vikter, men backade när sista avgiften skulle betalas.
På en riktig våg kan man placera på upp till 1/3 av maxvikten i hörnen utan avvikelse i viktvisningen. Vågar mäter belastning, vilket gör att även luftströmmar påverkar belastningen, lutar vågen blir resultatet fel, vibrerar det blir det fel. Inget får beröra belastningsplattan eller det vägda föremålet när avläsning skall ske.
Vågar kostar från några tusenlappar upp till drygt trettio tusen, beroende på kapacitet och storlek. Det är lite lyxigt för en privatperson tycker jag.
Glöm nu inte, om du orkat läsa ända hit, jag jobbar med industriell vägningen och är färgad därifrån.
Jag försöker inte sälja något till er, bara förklara lite om vågar.
Hör gärna av. Om ni vill ha mer detaljer, vägning.
Lycka till
Christer D