[Artikel] Första titt - Formula Speed-Lock 2012

Westman

Aktiv medlem
formula_oval_2012_2_730-448x252.jpg

Bromstillverkaren Formula släpper till 2012 års modellprogram ett system där ledningarna kan kopplas loss från bromshandtagen utan att behöva luftas om. HappyMTB har klämt och känt på systemet.

Läs mer: http://happymtb.org/2011/06/17/forsta-titt-formula-speed-lock-2012/

Senast redigerad av en moderator:
Oj, klart lyft! Eventuella viktökningar är ju försumbara jämfört med förbättringen!

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj, klart lyft! Eventuella viktökningar är ju
> försumbara jämfört med förbättringen!

+1 kul att se!

Det var därför jag kunde hitta mina Formula The One på rea ;)

Frågan är vilken ände skall men nu kapa om bägge ändarna är krimpade på? Tidigare var det i bromshandtagsänden man fick kapa.

*letar rea* Bra uppgrade men jag köper lätt nått på rea som måste luftas. Det är inte så jobbigt.

underscore skrev:
> Kul, och snyggt med video.
>
> Men känns nästan som en annons, ingen test what
> so ever på bromsarna? :)

Kul att du gillar det!

Bromsarna vi fick titta på är en förserie, de finns inte att köpa ännu (eller för oss att låna). Formula Oval är också Formulas top of the line-modell och kommer inte vara prissatt så att den är intressant för så många, och därmed inte för oss att testa. Då känns det roligare och mer relevant att ta en titt på de mer humant prissatta, men fortfarande vassa RX-bromsarna. Fast modell 2012 med Speed-Lock. Så fort vi provkört bromsar med detta system lovar jag att återkomma med en rapport ifall det påverkar bromskänslan. Watch this space!

Kvalitetskänslan på själva systemet var för övrigt mycket gedigen. Inget glapp eller fiddel utan distinkt klickande.

Jag ser det som ett nytt ickeproblem som är löst. Kunde de inte fixat ett smidigare sätt att kapa kablarna istället?

Hmm, jag är lite nyfiken på vad detta löser för problem. Är det så att ramar inom ett visst segment har intern kabeldragning? Om de nu har det, varför skulle man behöva ta bort bromsslangarna regelbundet när man inte direkt behöver det på en "vanlig" cykel? Eftersom så många verkar tycka detta är en fantastisk nyhet blir jag nyfiken.

Ser ut som ett liknande system som brummande cyklar har på sina långlopp (Le Mans) för att slippa pillra med beläggbyten så sliter dom bort hela oket med ett sånt här snabbfäste.

jag ser inte heller poängen då lite av poängen med hydauliska brakes för mig är att dom sitter på tills dom går sönder utan att mecka nåt värst.

(Den som uppfann hydrauliska skivbromsen borde för övrigt få nobelpris varje år!!)

Ja asså... varför då?

Och även om man har en ram som gör att man måste trä slangen genom nåt hål så äre ju typ max en gång/år.

Eller ere många som har tre hojjar och flyttar bromsparet mellan dom?

Stalle

Det går också att vända på resonemanget och fråga - varför inte? Även om det bara är en gång om året man tar isär sin cykel för rengöring eller lagerbyte i ramen till exempel, så är det väl skönt att slippa lufta om bromsarna? Detta gäller ju mest för ramar med intern kabeldragning, men som vi sett så kommer i princip alla nya cyklar från trail-slaglängd och uppåt med det framöver. Vi säkert får läge att återkomma till funktionen längre fram.

För 6-7 år sedan hade i princip bara tempohojar intern vajerdragning, idag är det mer regel än undantag på linjeloppscyklar. Idag kommer fler och fler trailhojar med intern vajerdragning, så det vore väl nästan otänkbart att inte i princip alla MTB's, från superlätt XC till stridsvagns-DH inom de närmaste åren kommer ha gått över till intern vajerdragning...

Tycker det verkar som om Formula har kommit på en genialt simpel lösning på ett ganska knepigt problem, som vi alla inom de närmaste åren kommer stå inför. Vore otroligt förvånad om inte de andra stora tillverkarna kommer med något liknande inom kort...

Face skrev:
> Äntligen! Fast jag hoppas att slangarna kommer i
> flera längder.
>Annars kan man kapa och lufta dom ;)

Tillbaka
Topp