[Artikel] Test – Ryggsäckar med inbyggda ryggskydd

Westman

Aktiv medlem
backpacks-448x279.jpg

Utvecklingen på kamelryggsfronten går framåt - numera är det möjligt att hitta funktionella vätskeryggsäckar med inbyggda urtagbara ryggskydd. Men hur smidigt går det egentligen att cykla i skogen med dessa ryggskydd? Vi har testat två modeller från Evoc och POC och samtidigt tittat lite närmare på vad som kommer från tillverkarna till 2012.

Läs mer: http://happymtb.org/2011/10/22/test-ryggsackar-med-inbyggda-ryggskydd/

Senast ändrad:
Vad körde ni för blåsa i Evoc:en? Deras "egen" är ju också, precis som POCs, en Hydrapak och borde alltså också få en släng av sleven om ni inte gillar POC-munstycket.

I övrigt kan jag inte annat än hålla med om lovorden av Evoc som väskmakare. Jag har den tidigare modellen (som reas på CRC enligt länken ovan) och är väldigt imponerad av kvaliteten och detaljarbetet.
Btw: Visselpipan ni nämner på 2012väskan finns väl redan integrerad i bröstremspännet (jag har den och den ser ut att finnas kvar på de här bilderna).

Trailtrash skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad körde ni för blåsa i Evoc:en? Deras "egen"
> är ju också, precis som POCs, en Hydrapak och
> borde alltså också få en släng av sleven om ni
> inte gillar POC-munstycket.
>
Helt riktigt, däremot tvingas man inte köpa en Hydrapak på köpet med Evocen utan kan välja något annat. Själva fyllningsfunktionen på Hydrapaken (där hela toppen öppnas) gillar jag, synd bara att ventilen inte håller måttet. Förhoppningsvis förbättras den till nästa år.

Under testet körde jag en Camelbak 2l-blåsa i väskan.

> I övrigt kan jag inte annat än hålla med om
> lovorden av Evoc som väskmakare. Jag har den
> tidigare modellen (som reas på CRC enligt länken
> ovan) och är väldigt imponerad av kvaliteten och
> detaljarbetet.
> Btw: Visselpipan ni nämner på 2012väskan finns
> väl redan integrerad i bröstremspännet (jag har
> den och den ser ut att finnas kvar på de här
> bilderna).

Nu när du skrev detta fick jag lov att titta på spännet igen, och du har helt rätt. Den är så finurligt gömd att jag missat den tidigare! =) Tack för påpekandet.

Trevliga ryggsäckar och välgjort test, men som (deltids-)motorcyklist är jag lite kluven inför att trampa runt med hårda saker direkt utanpå ryggskyddet. Den där systemkameran, till exempel, lär utan större problem kunna orsaka rejäl skada vid en ordentlig vurpa, skydd eller inte.

Angående varma skydd: Dainese har ett utmärkt mc-skydd som består av nån form av aluminium-bikaka, mycket lätt och totalt luftgenomsläppligt. Nackelen är att det är ett engångsskydd som deformeras totalt vid en vurpa, men kanske kan vara en idé ändå för den som vill prioritera bort svettig rygg till varje pris.

Senast ändrad:
Vilken storlek skulle ni rekommendera till en som är 192 cm? Enligt storlekstabell på CRC är det precis mittemellan M/L och XL.

bjornsu skrev:
> Vilken storlek skulle ni rekommendera till en som
> är 192 cm? Enligt storlekstabell på CRC är det
> precis mittemellan M/L och XL.

EVOC rekommenderar den större storleken om man är mittimellan.
Jag är 190cm o har en XL. Skulle lätt kunna ha en ännu längre.

/S

Jag har en 16l EVOC med en 3l Camelblåsa och är klart nöjd med den . Sitter bra och känns inte särskilt svettig på ryggen. Enda felet är att det är förra årets modell och saknar årets välorganiserade ytterfack.
Jag har även en Deuter Attack med ryggskydd, men den är i kortaste laget (max 185cm enl. tillv.) och packvolymen är i minsta laget för annat än de vanliga turerna.

/S

Westman, ursäkta sent svar.
Jag köpte nog samma som C-dale skulle jag tro, köpte förra årets modell av Evoc 16 l från crc. En blå och den funkar alldeles utmärkt, köpte även en camelbak 3 l.
Är supernöjd med hur den sitter och känns på ryggen.

TsUPeR skrev:
> CRC har en billig evoc från 2010 just nu

Tack för tipset! Jag slog till på en och har till sist även använt den.

Kändes väldigt stor och klumpig första minuterna på asfaltstransporten, särskilt jämfört med min trogna ultralätta slafs-Salomon.

Men efter lite justeringar körde jag två timmar utan att tänka en tanke på ryggsäcken alls, vilket väl är toppbetyg.

Den gamla 2010an har inga riktiga fack på insidan, lite dumt men det finns ju åtminstone 2½ dragkedjefack på utsidan. Nyckelfacket i toppen sitter perfekt för korta pannlampssladdar.

Jag får också tacka för tipset med chainreactions billiga evoc :)
Jag fick tag i en och den funkar kanon!
För mig passar det stora facket utmärket för jag har extra kläder där + pump.
I det övre facket har jag ett verktyg modell cheapo, men den har det mesta.
Så jag kan inte klaga på säcken utan den känns stabil utan att kännas i vägen.
Så tack för test och tips! :D
/J

Hej! Funderar på att köpa en Evoc Trail eller enduro. Tacksam för färska synpunkter.

Någon som testat dem för alpin skidåkning (både i och off pist).

Tackar!

Har tittat på Evoc FR LITE TEAM men efter att nu ha sett Westmans test är jag fundersam.

Ryggskyddet M/L är specat till max 192cm men det är ju märkbart kortare än POCs så hur bra skyddar det egentligen mig som är 193cm lång?

Jag suktade efter EVOC men köpte Deuter Attack. Mest för att jag har två andra ryggor från Deuter och är nöjd med dem och så hade jag tur med rea. Den finns i 18 och 20 version, 20-versionen är den långa och den köpte jag.

Jag är längre än rekommendationen, nästan 2m, men har iofs rätt långa ben. Jag hade gärna sett att den var lite längre men å andra sidan kan jag inte klaga då den sitter bra på ryggen. Den känns väldigt tung när man lyfter upp den men när man har den på sig och cyklar omkring märks inte vikten tycker jag, och det är nog så bra det kan bli. :)

Mr K skrev:
> Har tittat på Evoc FR LITE TEAM men efter att nu
> ha sett Westmans test är jag fundersam.
>
> Ryggskyddet M/L är specat till max 192cm men det
> är ju märkbart kortare än POCs så hur bra
> skyddar det egentligen mig som är 193cm lång?

Ja, det är en anmärkningsvärd liten del av ryggen som faktiskt täcks av plattan. Jag beställde hem en Evoc i tron om att det var the shit, men blev väldigt skeptisk när jag synade skyddet. Kändes inte särskilt förtroendeingivande så den fick gå i retur till förmån för en POC-säck.

På mig som är 186 cm så sitter Evoc Enduro FR i storlek M/L perfekt. Skyddet går så långt ner som det ska.
Som rygga sitter den riktigt bra och märks inte av. Innan körde jag oftast med en Haglöfs LIM som känns som att ha en plastpåse på ryggen i jämförelse.

Har också den vänliga FrEnduro Team och ska prova den imon ! Hoppas den känns så bra som när jag torrkört den utan cykel ;-)

Får nog bli en POC 16 för mig i alla fall pga. min längd.
Min nuvarande Camelbak sitter som en smäck men vill ha bästa tänkbara skydd för min rygg i nästa väska.

Det låter inte som någon bra lösning. Om ett ryggskydd ska fungera ordentligt är det viktigt att det sitter perfekt. Nu kommer din rygga skydda ryggen en del mot vassa föremål, men du kommer nog inte komma upp i den skyddsnivån som du får med utrustning gjord för ändamålet.

Trådkapning.

Ahrg, har surfat runt i några dagar efter en ny ryggsäck. Vill ha en to rule them all, dvs den ska kunna bli så liten att man kan cykla runt med den och endast ha med lite verktyg,slang, vatten, paket med kanelbullar, ja i princip det man har i ryggfickan i normala fall, och samtidigt kunna förstora den och få med sig systemkamera, hänga ett stativ utanpå och lite kläder när man inte cyklar. Någon form av bälgvariant kanske, eller ett blixtlås i stil med en kabinväska som gör att man kan förstora/förminska.

Förslag någon?

Jacoba skrev:
> Trådkapning.
>
> Ahrg, har surfat runt i några dagar efter en ny
> ryggsäck. Vill ha en to rule them all, dvs den
> ska kunna bli så liten att man kan cykla runt med
> den och endast ha med lite verktyg,slang, vatten,
> paket med kanelbullar, ja i princip det man har i
> ryggfickan i normala fall, och samtidigt kunna
> förstora den och få med sig systemkamera, hänga
> ett stativ utanpå och lite kläder när man inte
> cyklar. Någon form av bälgvariant kanske, eller
> ett blixtlås i stil med en kabinväska som gör
> att man kan förstora/förminska.
>
> Förslag någon?

Jag har en sån här:
http://www.pocsports.com/en/product/1691/spine-snow-tourpack-20

Den går att komprimera väldigt bra och har mycket kraftiga och flexibla remmar på baksidan som borde funka bra till att spänna fast ett stativ med.

Fick precis höra om en bekant som gjorde en OTB och ligger på sjukhus med förmodade ryggskador (hoppas det går bra)

Finns det något nytt på ryggsäck/ryggskydd fronten, gärna inte så stor, plats för vattenblåsa och lite verktyg mm.

POC och Evoc verkar få bra betyg

Bra test men några fler modeller hade inte skadat. :)
Jag har en Deuter Attack Enduro 18L sen ett tag tillbaks. Den är riktigt bekväm och i övrigt ganska lik Evoc-väskan i konstruktion. Det enda negativa jag kan komma på med den hittils är att man måste ta av munstycket till vattenblåsan för att ta ur den, vilket hade kunnat lösas med lite kardborre eller nåt.

qma sa:
Jag har en Deuter Attack Enduro 18L sen ett tag tillbaks. Den är riktigt bekväm och i övrigt ganska lik Evoc-väskan i konstruktion. Det enda negativa jag kan komma på med den hittils är att man måste ta av munstycket till vattenblåsan för att ta ur den, vilket hade kunnat lösas med lite kardborre eller nåt.

Finns blåsor med snabbkoppling på slangen?

Camelback kudo kan jag rekommendera. Följer med ett litet fint vektygsfack. Jag kör med 12 liters men finns både mindre och större.

qma sa:
Vi har en Deuter Attack och en Evoc här hemma. Jag vet vilken jag skulle vilja ramla med om vi säger så. Skyddet i Evocen känns som två skivor wellpapp som limmats ihop. Täcker väldigt liten del av ryggen också. I övrigt schysst ryggsäck.

Angående Deuter och blåsa så kör jag med Camelbaks blåsa och den går i och ur lätt med snabbkopplingen på slangen.

Antex66 sa:
Camelback kudo kan jag rekommendera. Följer med ett litet fint vektygsfack. Jag kör med 12 liters men finns både mindre och större.

Jag instämmer, Camelbak Kudu fungerar förvånansvärt bra. Jag har en 8:a och den rymmer lagom lite :-)

Bra att tänka på är att vissa ryggskydd är "engångs" det ställer ju även lite krav på hur man förvarar och hanterar väskan utanför cyklingen.
Camelbak Kudo som nämnts har något slags skumplast som tål att deformeras flera gånger/ oändligt

SwearwA sa:
SwearwA sa:
Antex66 sa:

Jag instämmer, Camelbak Kudu fungerar förvånansvärt bra. Jag har en 8:a och den rymmer lagom lite :-)

Kan passa på att tipsa att den finns på rea (hyfsade 40%):
http://www.outnorth.se/camelbak/k-u-d-u-8#BlackLaserOrange

Tack! Eller nåt... Nu blev det ju dyrt (billigt? Minskade iaf på kontot) igen :-)

Rattnalle sa:
qma sa:
Vi har en Deuter Attack och en Evoc här hemma. Jag vet vilken jag skulle vilja ramla med om vi säger så. Skyddet i Evocen känns som två skivor wellpapp som limmats ihop. Täcker väldigt liten del av ryggen också. I övrigt schysst ryggsäck.

Angående Deuter och blåsa så kör jag med Camelbaks blåsa och den går i och ur lätt med snabbkopplingen på slangen.

Schysst. Jag har ett gammalt hydrapak 2L med stora munstycke-skyddet, som inte går igenom. Bra att veta om Evoc-väskan, har varken klämt på eller provat den IRL.

Boromir sa:
Bra att tänka på är att vissa ryggskydd är "engångs" det ställer ju även lite krav på hur man förvarar och hanterar väskan utanför cyklingen.
Camelbak Kudo som nämnts har något slags skumplast som tål att deformeras flera gånger/ oändligt
Någon som vet hur POCs magiska skumplast håller i längden

IMG_0318.PNG

Snubblade över en ryggafrån Alpinestars med inbyggt skydd för en billig peng på CRC. Har inga erfarenheter om ryggsäcken men dom brukar göra bra grejer annars.
/T

Tillbaka
Topp