Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Ögnade snabbt igenom pdf:en och det såg ju ganska bra ut. Sju meter bred cykelväg, me like. Tour de France-tecknet lämnas dock helt oanalyserat (DN:s ledarredaktion knyter näven i fickan).
72 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ögnade snabbt igenom pdf:en och det såg ju
> ganska bra ut. Sju meter bred cykelväg, me like.
> Tour de France-tecknet lämnas dock helt
> oanalyserat (DN:s ledarredaktion knyter näven i
> fickan).
Få se om det är samma förslag som de stoppade för typ 6 år sen? Har de satt upp elstolpar så alla elcyklarna kan laddas upp?
72 skrev:
> Tour de France-tecknet lämnas dock helt
> oanalyserat (DN:s ledarredaktion knyter näven i
> fickan).
Mycket märkligt att de inte tog med det när de ändå visade en bild på cykeltecken:
ser bra ut! skönt också att se att de redan börjat bygga cykelbana utefter nynäsvägen, den är efterlängtad vintertid eftersom alla bilister verkar tävla om att köra så nära mig som möjligt där när dom kör om, för att sedan bromsa ned så att jag också måste bromsa.
1, det här kan man bara tro på när det händer, det är en kulturförändring som ska till när cyklar ska få riktiga pengar och riktigt utrymme på bilars bekostnad.
2, men hur bra är det att det är en kommunal angelägenhet? Integrering över kommungränser, kanske, ibland.
Jag är skeptisk men glad om det händer på riktigt. Att prata cykel har varit i ropet i 10 år eller mer.
När kommer ett riktigt miljöfordonsbidrag?, för cyklar eller elcyklar...
abuselma skrev:
> ser bra ut! skönt också att se att de redan
> börjat bygga cykelbana utefter nynäsvägen, den
> är efterlängtad vintertid eftersom alla bilister
> verkar tävla om att köra så nära mig som
> möjligt där när dom kör om, för att sedan
> bromsa ned så att jag också måste bromsa.
Sorry. Det är fortfarande Enskede-Vantör som ansvarar för snöskottningen. Så ingen förbättring där. Men det är ju bullerplank som byggs? Cykelväg?
Lika bra att börja poppa popcorn direkt så man kan sitta och gotta sig åt den kommande bataljen - cyklister gentemot resten av världen. Tille: På det här forumet kan du som förmodad cyklistfientlig inte räkna med att vinna.
Skit i cykelbanor, jag förstår inte vad vi ska med dessa till egentligen!
Enligt rådande trafikförfattning är cyklar likställda med bilar i många hänseenden, det är bara att cykla på vägarna så är alla problem ur vägen. Enda krånglet blir att få bilisterna att respektera cyklisternas lika rätt att vara på vägen :D
Knuppe skrev:
> Skit i cykelbanor, jag förstår inte vad vi ska
> med dessa till egentligen!
> Enligt rådande trafikförfattning är cyklar
> likställda med bilar i många hänseenden, det
> är bara att cykla på vägarna så är alla
> problem ur vägen. Enda krånglet blir att få
> bilisterna att respektera cyklisternas lika rätt
> att vara på vägen :D
Håller helt med. Men vi som tycke så är i minoritet så vi får finna oss i massor med onödiga cykelbanor. Det finns även några helt nödvändiga cykelbanor också...
Därför att cykling på väg passar bra för en viss målgrupp. Är det tillräckligt med tät trafik har du svårt att få ut andra än "de redan frälsta". Så länge vi har bilar i stan (det snarare borde åtgärdas, för övrigt) kan det vara bra att ha bilfri infrastruktur för att unga och äldre ska våga ut också. (Hur många 12-åringar tror du törs cykla på cykelfälten längs Vasagatan till exempel?). Däremot ska den vara bra. OCH det ska enligt lag vara upp till oss själva att välja den - ett incitament så gott som något att bygga bra separerade cykelvägar.
DT skrev:
> Mycket märkligt att de inte tog med det när de
> ändå visade en bild på cykeltecken:
>
> [BILD PÅ "CYKELTECKEN"]
Jag föredrar faktiskt och seriöst tankeläsning, mycket effektivare.
Hmm... för att kunna komma ut med barnen vill man gärna ha cykelbanor.
Så - för att möjliggöra för vuxna och barn att på ett hyfsat säkert sätt kunna cykla tycker jag fler cykelbanor låter bra - så länge de tydligt åtskiljs från biltrafik och inte används som parkeringsplats för bilar
Tille skrev:
> Jag är inte cyklistfientlig. Jag är
> idotfientlig. Och jag har redan vunnit.
Gör nu segertecknet bara. Och glöm inte dra upp kedjan på cykeltröjan ;)
Blir kul o se om de kommer genomföra detta eller skicka pengarna rakt in något arena bygge iställe. Lovande är det iallafall.
En väldigt stor del av ckelmiljarden kommer tyvärr att gå till ledningssamordning. När man bygger inne i stan måste man samordna alla byggen och ledningsomdragningar vilket innebär att ett till synes enkelt cykelbanebygge kan bli väldigt dyrt. Som jämförelse nämndes det på presentationen att en cykelbana i innerstan kostar c:a 8 miljoner per km, att jämföra med 1-3 miljoner i förorten. Att måla cykelfält på gatorna är mycket billigare.
Black planet skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är inte cyklistfientlig. Jag är
> > idotfientlig. Och jag har redan vunnit.
> Gör nu segertecknet bara. Och glöm inte dra upp
> kedjan på cykeltröjan ;)
>
> Blir kul o se om de kommer genomföra detta eller
> skicka pengarna rakt in något arena bygge
> iställe. Lovande är det iallafall.
De kan ju slå två flugor i en smäll och anlägga ett gigantiskt velodromspår i Nationalarenan.