[Artikel] Stigcykel-grupptestet 2012 – Rose Dr. Z 29″

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Rose-DrZ-29.jpg

En 29-tums hardtail med XT-nivå på komponenter och en skaplig framgaffel brukar betyda runt 15 000 kronor. Rose drar till med en heldämpad 29er för det priset. Vad är haken? Kan billigt även vara bra? HappyMTB har svaret.

Läs mer http://happymtb.org/2012/04/23/stigcykel-grupptestet-2012-rose-dr-z-29/

Saxat från testet:

"När terrängen blir stökig och kuperad dyker flera begränsningar upp. Vid hårdkörning utför känns fronten låg och håller tillbaka framfarten. Uppträdandet känns inte lika säkert utför som med andra 29ers. Ett bredare och högre riserstyre kan hjälpa en del. För det raka 660 mm originalstyret är smalt vilket hämmar kontrollen och ger även liten hävarm vid brytningar."

Man ser ju nästan bara 29ers med höga styren (dvs noll eller litet drop)... är det verkligen bara det som får alla som blivit nyfrälsta 29er-ägare att tycka att cyklarna känns så stabila i teknisk terräng och nedför?

klart intressant med diskussionen om lågt styre/front med tanke på hur många i min närhet pratar om att få ner fronten på sina 29ers. :)

jag undrar dock hur det kommer sig att ni testar en XC/LL-hoj som om det vore en AM (se citat från castrello ovan) och sedan påpekar bristerna i det den inte är tillverkad för?

EDIT: Läste fel på vinkeln.

Och med den kedjestagslängden är klart att den känns smidig som en timmerbil med fullastat släp ungefär.

Senast ändrad:
Känns som att Rose lyckats sådär med sina 29:or, kommer ihåg testet av Mr Big(?) som inte heller övertygade.

"Rose rekommenderar att Dr. Z körs med 15-20 % sag i gaffel och bakdämpare. Att läsa av rätt nivå är enkelt med sag-markeringarna på gaffelben och bakdämpare."

Kan någon förklara och visa med bild hur detta funkar?

"Reba-gaffeln som ska pumpas i både den positiva och negativa luftkammaren kan dock vålla en del huvudbry och kräva en del experimenterande med tryck fram och tillbaka."

Min RockShox Sid har samma möjligheter, tips hur man gör "basinställning"?

Speedskejtarn skrev:
-------------------------------------------------------
> "Rose rekommenderar att Dr. Z körs med 15-20 %
> sag i gaffel och bakdämpare. Att läsa av rätt
> nivå är enkelt med sag-markeringarna på
> gaffelben och bakdämpare."
>
> Kan någon förklara och visa med bild hur detta
> funkar?

sätt dig på cykeln utan att gunga och läs sedan av nivån på gaffelns sag-markering (alt gummiringen som du innan du satt upp på hojen satte i bottenläge mot underbenet). se även http://www.sram.com och din gaffel.

> "Reba-gaffeln som ska pumpas i både den positiva
> och negativa luftkammaren kan dock vålla en del
> huvudbry och kräva en del experimenterande med
> tryck fram och tillbaka."
>
> Min RockShox Sid har samma möjligheter, tips hur
> man gör "basinställning"?

kolla här: http://www.sram.com/service/rockshox/7,102

Intressant, Dr. Z var med i tankarna när jag skulle köpa fullgung 29a, mest med tanke på komponenter/pris men bristen på recensioner på en helt ny modell fick mig att avstå. Det här testet förmedlar inte heller någon wow-känsla trots den fina komponentnivån. Då kanske Cube AMS 29 med 120mm hade varit trevligare som tysk stigcykel i den prisklassen, twentynineinches.com gillade iaf AMS SLTn.

För en bakdämparnovis är det lite märkligt att de rekommenderar 15-20% på monarchen, känns lite hårt med tanke på att en Scalpel(26") har 20-25% och min Anthem X 29 har 25-30% som rekommendation. RT3an tycker jag annars får goda vitsord, även om just mitt exemplars spak har liten verkan likt den i artikeln.

castrello och mattel, ni har rätt i att de testar cykeln utanför "specen" men det är ju ändå intressant för de flesta läsare att veta hur kompromisserna ser ut. :)

I sammanfattningen står ju tydligt att den funkar bra som XC och långloppscykel.

jag är nog inte ensam om att fundera på om denna skulle vara ett alternativ till en 120mm "AM-aktig" cykel.

Just köpt en Dr Z 29" 2 (exakt samma som i testet):

Minus:
Flaskstället på min ram (M) är obrukbart - flaskan måste lirkas in under dämparen och kan omöjligen nås under cykling på ett tryggt sätt.

Jag trodde aldrig jag skulle tro att den skulle kännas låg för min typ av cykling (helst snabbt och svettigt, helst inte stök), men jag slår i pedalerna lite för ofta. Men jag kommer väl lära mig antar/hoppas jag.

Den känns lite lång och bänglig vid knix.

Positivt:
Trygg i stökig, snabbcyklad terräng - bara att sitta eller stå och mata på (jag jämför iofs mest med HT 26).
Bra att klättra med.
Stabil utför.

Sammantaget: Passar mina önskemål, dvs snabb svettocykling. Bra långloppsracer känns det som.
Lite trist om man vill ha ngt snabbfotat eller AM-aktigt.
Prisvärd!

Tillbaka
Topp