[Artikel] ”Var é brudarna?” – På teknikkurs i skogen

Westman

Aktiv medlem
hllar.jpg

Varför syns så få tjejer på mountainbike i terrängen? En grupp erfarna kvinnliga cyklister bestämde sig för att försöka få fler tjejer att hitta ut i skogen och drog igång en nybörjarkurs – av tjejer, för tjejer.

Läs mer: http://happymtb.org/2012/06/08/var-e-brudarna-pa-teknikkurs-i-skogen/

Senast ändrad:
Men på tisdagrajderna dyker det väl upp enstaka tjejer ibland? På Snäckanrundorna är det värre. Antalet varit konstant 0.

Fint, the more the merrier! Så fort tjejerna blir fler än några stycken så kommer det att bli ett ickeproblem (även om det kanske inte är ett problem per say idag heller, men synd om tjejjerna som missar så mycket skoj). Välkomna i spenaten säger jag!

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Förlåt.

Äsch. Är man roligast i skogen så är man. Jag skulle ju givetvis ha varit mycket tydligare med att frågan främst avsåg en cykel och inte en gubbe.

Låter som en skitkul kurs! En kurs jag verkligen skulle behöva, för uj vad det finns mycket att lära sig och slipa på teknikmässigt. Fler MTB-kurser till folket!

Sen att just det här var "av tjejer, för tjejer". Det är väl ett bra initiativ för att locka tjejer som kanske inte skulle anmäla sig om det var en blandad kurs (vilket väl i praktiken oftast innebär en överväldigande majoritet killar). Anslagstonen i begreppet "av tjejer, för tjejer" kan i sig vara en ögonöppnare för många som kanske inte ens tänkt tanken på att börja med skogscykling.

För nytillkomna läsare bör det väl påpekas att det är en helt annan jargong på happyturerna än på forumet. Sållar man bara bland gnälltrådar och tråkmånsar så gömmer sig en ocean (eller i alla fall en respektabelt stor sjö) av kunskap och kul cykelkamrater. På rajderna möter man de som faktiskt tycker att det är roligt att cykla; där är umgänget lättsamt, trevligt och otvunget, IMHO.

Fantastiskt bra initiativ! Jag har dessutom cyklat någon gång med Lotten (som tycks vara en av deltagarna i kursen) i Hellas och hon är grym. Var finns motsvarande för manliga intresserade?

NickeG skrev:
> Fantastiskt bra initiativ! Jag har dessutom cyklat
> någon gång med Lotten (som tycks vara en av
> deltagarna i kursen) i Hellas och hon är grym.
> Var finns motsvarande för manliga intresserade?

I Göteborg, mtbkursen.se
Har själv bara kört landsväg tidigare, men köpte mig en Canyon Lux i höstas för vinterträning. Kände att jag ville lära mig köra lite mer på "riktigt" och var förra helgen på deras "boot camp", tokroligt och väldigt nyttigt!
Bra sätt att pröva att kliva ur sin komfortzon...
Alexandra har gått deras terminskurs för runt fyra år sedan och om jag förstått det rätt baserat mycket på deras upplägg.

>
> I Göteborg, mtbkursen.se
> Har själv bara kört landsväg tidigare, men
> köpte mig en Canyon Lux i höstas för
> vinterträning. Kände att jag ville lära mig
> köra lite mer på "riktigt" och var förra helgen
> på deras "boot camp", tokroligt och väldigt
> nyttigt!
> Bra sätt att pröva att kliva ur sin
> komfortzon...
> Alexandra har gått deras terminskurs för runt
> fyra år sedan och om jag förstått det rätt
> baserat mycket på deras upplägg.

Stämmer bra det. Mtbkursen i Göteborg har kört i flera år nu och har ett väl inarbetat koncept. Grymma och inspirerande ledare som dessutom var så schyssta att de lät oss använda deras kursupplägg. Tanken har såklart slagit oss att bredda verksamheten till att omfatta alla oavsett kön, men i nuläget har vi inte tid eller möjlighet till att utöka så mycket mer så vi fokuserar på det som varit vår hjärtefråga från första början, få tjejerna att synas och höras i skogen och gilla teknisk cykling lika mycket som vi gör :-)

/Alexandra

Bra artikel, superbra initiativ måste jag säga. Det finns uppenbarligen ett behov av detta med tanke på gensvaret, bra jobbat!

> Stämmer bra det. Mtbkursen i Göteborg har kört
> i flera år nu och har ett väl inarbetat koncept.
> Grymma och inspirerande ledare som dessutom var
> så schyssta att de lät oss använda deras
> kursupplägg. Tanken har såklart slagit oss att
> bredda verksamheten till att omfatta alla oavsett
> kön, men i nuläget har vi inte tid eller
> möjlighet till att utöka så mycket mer så vi
> fokuserar på det som varit vår hjärtefråga
> från första början, få tjejerna att synas och
> höras i skogen och gilla teknisk cykling lika
> mycket som vi gör :-)
>
> /Alexandra

Lasse, Jonas, Johan & Johan var supertrevliga! Bra konstruktiv kritik och hjälpte en framåt när det var lite motigt... dom hälsade glatt åt er!
Kul att ni har startat upp i Stockholm :-) Hoppas ni kan utöka så småningom så att alla kan vara med, vi förundrade oss över det faktum att det inte fanns något liknande i Stockholmsområdet!

MVH
/Nicklas

Skamligt, vad hände?

"Anne: Jag startade en tråd där jag ville ha råd inför ett cykelköp, men den spårade ur och kom att handla om Tille (känd forumanvändare, reds anmärkning)… man måste nog vänja sig vid jargongen som råder på forumet."

Aron skrev:
> För nytillkomna läsare bör det väl påpekas
> att det är en helt annan jargong på happyturerna
> än på forumet. Sållar man bara bland
> gnälltrådar och tråkmånsar så gömmer sig en
> ocean (eller i alla fall en respektabelt stor
> sjö) av kunskap och kul cykelkamrater. På
> rajderna möter man de som faktiskt tycker att det
> är roligt att cykla; där är umgänget
> lättsamt, trevligt och otvunget, IMHO.

Jag håller definitivt med om att stämningen på de Happyrides jag deltagit i varit super. Jag hade förmodligen inte fyllt min lägenhet med diverse hojar om det inte varit för det fina bemötande jag fick av Happy-folk back in '07 när jag köpte min första MTB. Sen är det inget fel på forumet heller men det speglar kanske inte alltid den förträffliga etikett som råder i skogen. Internet will always be internet osv. Folk är generellt trevligare när man kan se dem i ögonen :).

Angående Tille så var det en kommentar sagd med en stor glimt i ögat. Dock ett klockrent exempel på hur man aldrig vet var en tråd ska sluta, vilket även är en stor del av charmen med ett forum som inte är nitiskt modererat. Vissa har väl lättare för att bli snackisar än andra ;).

Fler kurser likt denna tror jag är en utmärkt väg att gå som komplement till spontanhojande och Happyrides. Jag hoppas att uppmärksamheten kan skapa ringar på vattnet.

//Kristin

NickeG skrev:
> Fantastiskt bra initiativ! Jag har dessutom cyklat
> någon gång med Lotten (som tycks vara en av
> deltagarna i kursen) i Hellas och hon är grym.
> Var finns motsvarande för manliga intresserade?

Jag körde nybörjarturer varje onsdag hela maj också med fokus på olika saker med allt ifrån Mek, teknikträning upp och ner mm. Gratis och hela maj ut.

Nästa år blir det igen

Låter verkligen som en jätterolig kurs! Precis de bitar som jag skulle vilja få lite mer mod och självförtroende i. Är det nån som vet hur man kan hitta liknande kurser (för enbart tjejer eller blandat) på andra platser i Sverige? Eller om det finns typ träningsläger över helger?

Till skillnad från tidigare trådar om tjej-specifika satsningar kan vi med glädje notera att ingen snubbe sitter och gnäller om diskriminering. Det finns hopp även för happy :)

Amen visst asså!
Till skillnad från tidigare trådar om tjej-specifika satsningar kan vi med glädje notera att ingen snubbe sitter och gnäller om diskriminering. Det blir mycket trevligare när alla tycker likadant. Jag vill bara umgås med, diskutera med och läsa sådana som aldrig ifrågasätter min världsbild. Jag, eller förresten Vi, gillar lika.

annek skrev:
> Låter verkligen som en jätterolig kurs! Precis
> de bitar som jag skulle vilja få lite mer mod och
> självförtroende i. Är det nån som vet hur man
> kan hitta liknande kurser (för enbart tjejer
> eller blandat) på andra platser i Sverige? Eller
> om det finns typ träningsläger över helger?

Om du bor i Gbg rekommenderar jag varmt mtbkursen som vi nämner ovan. Sedan finns det en del kurser och camps här och var, tex anordnar Bergslagstrampet en mtb-weekend. Har du inte allt för långt till Järvsö så anordnar vi i Bikeacademy tillsammans med Järvsö Bergcykelpark en tjej-helg i slutet av juni. Hoppas du hittar något som funkar för dig!
/Alexandra

Snuten skrev:
> Amen visst asså!
> Till skillnad från tidigare trådar om
> tjej-specifika satsningar kan vi med glädje
> notera att ingen snubbe sitter och gnäller om
> diskriminering. Det blir mycket trevligare när
> alla tycker likadant. Jag vill bara umgås med,
> diskutera med och läsa sådana som aldrig
> ifrågasätter min världsbild. Jag, eller
> förresten Vi, gillar lika.

Det kan ju vara så att de snubbar som gnällde om diskriminering och blev ifrågasatta i tidigare trådar ändrade sin världsbild och nu tycker att insatser för att fler tjejer ska upptäcka MTB är en makalöst bra idé. A.k.a. utveckling/evolution ;).

//Kristin

Kristin skrev:
------------------------------------------------------
>
> Det kan ju vara så att de snubbar som gnällde om
> diskriminering och blev ifrågasatta i tidigare
> trådar ändrade sin världsbild och nu tycker att
> insatser för att fler tjejer ska upptäcka MTB
> är en makalöst bra idé. A.k.a.
> utveckling/evolution ;).
>
> //Kristin

Absolut!
De som inte gillar lika har naturligtvis fel och är primitiva i sitt tänkande. Självklart ändrar de sin världsbild så de gillar lika efter att ha fått veta detta genom några kommentarer i ett cykelforum. Flocken har alltid rätt.

fredrikw skrev:
> Till skillnad från tidigare trådar om
> tjej-specifika satsningar kan vi med glädje
> notera att ingen snubbe sitter och gnäller om
> diskriminering. Det finns hopp även för happy :)

Det verkar tyvärr som att du ropade hej lite för tidigt...

Aron skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Till skillnad från tidigare trådar om
> > tjej-specifika satsningar kan vi med glädje
> > notera att ingen snubbe sitter och gnäller om
> > diskriminering. Det finns hopp även för happy
> :)
>
> Det verkar tyvärr som att du ropade hej lite för
> tidigt...

Jo, dessvärre verkar det som han blev provocerad av mitt inlägg så det kanske till och med är mitt fel :(

Utveckling är förnedring, eller hur var det nu?

Serenyeti skrev:
> Trålar man tillräckligt så nappar det till
> sist...

Ha ha. Tyckte synd om fredrikw. Sitta där och rycka i reven och aldrig få napp. Nej det går helt enkelt inte för sig.

Tja, på ett forum finns ju samma människor som man träffar på genom livet. De som tycker lika, de som tycker annat och de som eg inte har så mycket vettigt att säga men gillar att göra sin röst hörd. Handlade inte den här tråden om tjejer som hojjar? ;-)
/Alex

Alexandra L skrev:
> Handlade inte den här tråden om
> tjejer som hojjar? ;-)
> /Alex

Jo bla annat. Den handlar också om varför det är så få tjejer som hojar och de verkliga och inbillade skillnaderna mellan tjejer och killar. Det är naturligtvis ingen doktorsavhandling, men nog så intressant som artikel och diskussionsunderlag och förtjänar egentligen mera än att bara resultera i självklara och käcka tillrop av typen "Heja heja, tjejer kan!".

Man kan tex läsa:

"Lotten: Man kan identifiera sig med instruktörerna och tänker att ”kan hon så kan jag!”

Anne: Precis, det går inte att skylla på att man är tjej om man inte klarar ett svårt parti, eftersom man med egna ögon ser andra tjejer som kör.

Åsa B: Jag tror att det blir en annan attityd när det bara är tjejer med. Man är mer på samma nivå och det blir ingen hets eller prestige.”

och:

"Josefin: Tjejer är nog generellt lite mesigare än killar…"

och:

"Lotten: Jag tror att tjejer ibland saknar självförtroende."

och:

"Maria: Det är en väldigt grabbig stämning på Happy, jag tror att många tjejer kanske skräms bort av den.
Liselott: Det finns ibland en ”besserwissighet” gentemot nya medlemmar som ställer nybörjarfrågor vilket inte känns så välkomnande.
Lotten: Killarna trivs väl på Happy som det är, men många tjejer gillar nog inte forumattityden helt enkelt."

Allt det där mera är intressant och man skulle kunna diskutera det på ett sansat sätt utan drevmentalitet. Tyvärr säger min erfarenhet mig att det inte är möjligt här. Jag accepterar detta och konstaterar att siten HappyMtb har flera andra kvalitéer som gör den läsvärd, tex humor. fredrikw:s fiskande ovan är exempel på ofrivillig humor. Jag har säkert bidragit med liknande "skämt" mer än en gång.

Jaha. Missade visst poängen i diskussionen. Ett tag trodde jag det handlade om snubbar som fiskar. Men så har ju metaforer aldrig varit min starka sida. Det blir ju så mycket ord och så lite innehåll.

Snuten, ett av artikelns syften ÄR diskussion, även om ämnet stötts och blötts tidigare. Min personliga erfarenhet av dessa diskussioner är att det är väldigt många pojkar/män/herrar/gubbar som uttrycker sina åsikter, och väldigt få (uttalade) tjejer. Därför tyckte jag att det var värdefullt att få ett antal cyklande kvinnors syn på saker och ting.

Jag tycker också att verkliga och inbillade skillnader mellan könen (bra uttryckt) är intressanta och diskuterar gärna seriöst. Du bad ju dock om svaret jag gav dig genom att lägga ribban där. Om du har teorier får du gärna dela med dig, jag är idel öra (edit, jag raljerar alltså inte :). Jag ser gärna att man ska kunna föra diskussioner på Happy om annat än getter och gubbligg.)

//Kristin

Senast ändrad:
Annars är happy rätt trevligt med det att det är svårt, eller ibland omöjligt, att avgöra om det är en man eller kvinna som gömmer sig bakom ett visst forumnamn.

MRobson: Jag håller med. Varje forum har ju sina stammisar och internskämt, det hör liksom till. Utan ot vore forumet väldigt stelt och tråkigt. Jag tror också att fler tjejer skulle dra ner en viss sorts "macho"-jargong; det brukar bli självgenererande. Dock ska man ju komma ihåg att även tjejer kan ha humor ;).

geologen: Absolut, och det kan ju vara trevligt att få vara könlös för en gångs skull! Mörkertalet tjejer på Happy är säkert stort. Dock märker man ibland att om ett användarnamn är könsneutralt så antas hen automatiskt vara en man. Det gör att antalet kvinnor som "syns" decimeras ytterligare vilket jag tror påverkar både attityder och ffa andra kvinnors benägenhet att ex skriva på Happy. De tror inte att det finns andra tjejer här och så blir det en negativ spiral.

//Kristin

geologen skrev:
> Kristin, ditt är å andra sidan rätt lätt att
> genomskåda! ;)

Åh nej! Vad tog du det på? Var det tråden jag startade och frågade om jag såg tjock ut i mina cykelbyxor? Annars fattar jag inte vad som kan ha avslöjat mig som kvinna...

//Kristin

Lillskeden skrev:
> Kristin: Är inte du beviset på att kvinnor inte
> nödvändigtvis drar ner machonivån och ligga med
> gubbar-skämten?

Jo, men jag brukar också skärpa mig när det fler kvinnor around. Men visst, jag hänger gärna med macho-DH grabbar och medelålders fetto-gubbar för att jag ofta delar deras humor. Tror dock att det kan behövas element i en grupp som gör att den sociala dekadensen inte blir total.

//Kristin

Kristin skrev:
Tror dock att
> det kan behövas element i en grupp som gör att
> den sociala dekadensen inte blir total.
>
> //Kristin

Typ.
Att man försöker ta sig ur sin sociala bekvämlighetszon även om det gör lite ont ibland och kan kosta viss ansträngning.

Sen kanske man inte kan begära att man skall frottera sig med människor vars åsikter man helt enkelt inte kan acceptera av ren självbevarelsedrift.
Kanske "medelålders fettogubbar" (snudd på kränkande tillmäle btw) inte är riktigt så hotfulla att man helt måste hålla sig åtskild från dem?

Men vad vet jag, jag är ju bara en medelålders man med smal midja?

en fråga på bilden högst upp, är det inte stenhällarna där lida loop drog fram ifjol kanske i år också?

MRobson skrev:
> Likaså när någon ny på forumet som kanske inte
> är så kunnig, snabbt möts av ironi och
> kvickheter som endast hängivna happyiter känner
> till, då är det inte heller så vidare happy,
> då liknar det ibland snudd på nätmobbing.

+1

Jo, ju längre man har varit på happy, dessto värre får man bete sig.
Jag brukar tänka att ju mer brösttoner folk har på internet, desto ynkligare är dom i verkligheten.

Den jargong och attityd man ser på nätet ser man aldrig på bussen/affären/krogen.

Petri skrev:
> en fråga på bilden högst upp, är det inte
> stenhällarna där lida loop drog fram ifjol
> kanske i år också?

Bilden är tagen på stigen som går från motionsspåret vid järlagården. När man kör mot Nackamasterna typ. Finns säkert något bra Happynamn för den som jag inte lärt mig än :-)

Tillbaka
Topp