• [RR] Muntii Bucegi, Rumänien. En runda till...

Av:
    Sigge Star
    Tjenahej,

En hälsning från Rumänien…

Med bara en och en halv timma i bil från det platta Bukarest (100 möh) kommer man till Sinaia på ca 900 meters höjd. Plötsligt är man mitt i Karpaterna och om man vill tar man kabinbanan upp till 2000 möh och man är långt borta från hettan och stojet i huvudstan. Gissa om man vill…
    01 Map (1024x594).jpg

Hade ett kundevent i just Sinaia igår och passade på att ta med hojen för en ”liten tur” efteråt. Jag har aldrig lyckats med en ”liten tur” i stora berg tidigare så varför skulle jag det nu? Dessutom ville jag reka lite innan Cross Micke kommer på besök i Juli. Fuskade lite genom att börja med att klara av 1100 höjdmeter med kabinbana, men det blev ytterligare 1100 höjdmeter på egen hand och nästan 5 timmars cyklande. Framför allt blev det en utförstur där härliga 1600 fallhöjdsmeter klarades av i ett åk.
    02 Perspektiv (1024x364).jpg

Visst såg det kymigt ut på väg upp, men bor man på låglandet och längtar efter berg hela dagarna så spelar vädret ingen roll.
    03 upp i dimman (1024x513).jpg

Skönt att veta att kabinkillen i alla fall fått sig ett par bira…
    04 öl (1024x768).jpg

Skam den som ger sig. Bakom molnen som höll till utefter kanten på berget väntade solen och sjukt sköna stigar. Grymt skönt avbrott från hettan i stan. Med över 30 grader och hög luftfuktighet var det helt underbart att få trampa på i ca 15 grader.
    05 bakom molnen (1024x768).jpg

06 galben (1024x768).jpg

Tekniskt blev det också bitvis
    07 tekniskt (1024x768).jpg

Ett bidrag till avdelningen märliga skyltar…
    08 skylt (1024x768).jpg

Lite bortom molnen vid bergskanten ner mot dalen blev det riktigt skönt i solen
    09 smal stig (1024x683).jpg

En stor dag för mig, men en helt vanlig för denna herde på ca 2200 möh. Jag har sett många herdar i detta underbart vackra land, men något som skiljer dessa herdar från de jag sett i andra länder är deras läskunnighet. Många gånger ser man dom gå omkring och läsa en roman och bara titta upp då och då.
    10 herde (1024x768).jpg

Stigen fortsätter… med sällskap
    11 får (1024x768).jpg

Jag når Cabana Babele och märkliga formationer. Lite nördigt med självporträtt, jag vet, men utan sällskap så...
    12 fallos (1024x768).jpg

Och så lite av ett varumärke för Muntii Bucegi som massivet kallas. Sfinx’en
    13 sfinx (1024x768).jpg

Med extremvintern långt bakom oss känns det exotiskt med snö
    14 snö (768x1024).jpg

Landskapet är vackert och utsikten nästan bedövande. I bakgrunden syns orten Azuga som är ytterligare en av skidorterna på vintern
    15 Azuga (1024x768).jpg

Målet i sikte: Cabana Umo 2507 meter över havet. Lite kasst ljus i bilden men tog med den för att visa stigen som jag tog ner efter toppturen. Det blev den mest brutala fjällsidan jag cyklat utför någon gång. Ni ser den sicksacka ner från toppstugan
    16 brutal stig (768x1024).jpg

Bild från samma ställe men tagen åt vänster. Följde stigen hela vägen till toppen längst upp till höger i bild
    17 klipphylla (1024x768).jpg

Samma stig, men från toppen
    18 looking back (1024x768).jpg

Dessa vyer… helt grymt skådespel när molnen totalt mystifierar bergen ner mot Bran.
    19 fenomen (1024x768).jpg

Mera utsikt…
    20 utsikt (1024x768).jpg

Toppen nådd som sagt
    21 umo (1024x768).jpg

Dags att ge sig utför. Första partiet var mycket brant och med stora lösa stenar i gruset. Vurpade lätt i en switchback och ramlade som tur var in mot berget. Tog det lite mer försiktigt efter det. Spana in en helt fantastiskt vacker dal och med stigen lååångt där nere:
    22 dalen (1024x768).jpg

Neråt neråt. Lite väl hårigt ibland men emellanåt bra flow. Stora behållningen var nog naturupplevelsen och tekniska utmaningen. Bortom min egen skugga skymtar några vandrare på väg ner de också.
    23 dalen (1024x768).jpg

Nåväl, dalen blir något mindre dramatisk och jag kommer ner i skogen som bjuder på sköna stigar som ibland avrbyts av ställen där man får bära cykeln.
    24 skog (768x1024).jpg

De sista 400 fallhöjdmetrarna erbjöd fullkomligt episka utförsslingor i helt galet hög fart, vilken finale!
    25 supersnabbt (1024x768).jpg

Väl nere från berget i Busteni väntade en mil landsväg tillbaka till bilen i Sinaia. Med ytterligare några fallhöjdsmeter till godo var det ett rent nöje. Slut för denna gången, men det blir mer fler turer framöver!

Sigge
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2012-06-17 21:11 av Sigge Star.

• Re: [RR] Muntii Bucegi, Rumänien

Av:
    skrotfot
    Dramatiskt värre! Synd att du inte hade någon att dela upplevelsen med.

Hi. I don't care. Thanks.

Av:
    Skogling
    Shit vad häftigt!

Av:
    pMr
    Fy fan va fränt. Tack för det.

-------------------------------------------------------------------------------

-har man ingen talang är det klart man ska ha bra grejer-

Av:
    Aron
    Grym RR! Karpaterna är fantastiskt vackert. Jag var lite sugen på att åka och hoja i Rumänien i våras, men det kom +ANNAT i vägen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    Beofred
    Sweet! Knåpas in på "att göra-listan".

Häng med på stigcykelresa i Norge.

Av:
    dag
    Wow.

/Dag

Av:
    cross micke
    Grymmma bilder, o flygbiljetten e ju bokad så då får du med en ivrig o förväntansfull följeslagare :)!! Ses!

Av:
    Peter_K
    Grymt!

Av:
    Rock
    Härligt! Bra RR!

Av:
    marran
    Riktigt grymt!

Jag kluddar nog också ner det på listan, bilden på stigen längs bergssidan är nästan för mycket, måste kännas snudd på overkligt att stå och titta på den

------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

Av:
    jansson99
    Übergrum RR!

- Moderator -

Av:
    A.Nilsson
    Oj, nu blev man avis!

Av:
    CadelEv
    Helt grym RR, nu måste man alltså drömma om ett ställe till...

Av:
    Kolfibercowboy
    Fantastiskt... Tack.

Av:
    stenmark
    marran skrev:
    -------------------------------------------------------
    > bilden på stigen längs bergssidan är nästan för
    > mycket, måste kännas snudd på overkligt att
    > stå och titta på den

+1
    Vilken jävla stig. Som tusenmetarn i Åre efter ett liv på steroider.

Grym RR som vanligt Sigge!

Av:
    ErikH
    Otroligt vackert! Finns det stigcyklingsintresse f öv i krokarna/ har du hittat några o trampa med?

/E

Av:
    sjodell
    Grymt!

/Sebastian

Av:
    Mathias
    Härligt episkt. Tack för fin RR!

Av:
    Sigge Star
    Skoj att fler får upp ögonen för potentialen här!

ErikH skrev:
    > Otroligt vackert! Finns det stigcyklingsintresse f
    > öv i krokarna/ har du hittat några o trampa
    > med?
    >
    > /E

Det är många som cyklar här och det hålls tävlingar i ett. Det handlar väl mest om vad de kallar maraton, vilket kanske inte lockar just mig så mycket, men vem vet, jag provar säkert det någon gång. Folk är generellt sett fantstiskt trevliga här och då brukar typen av cyklingen kanske inte vara det viktigaste varje gång.

Men men... jag är mer ute efter tekniska stigar och gärna både uppför och nerför. Mer skoj än fitness. typ.

Det finns också en inbiten DH-community med en massa trevligt folk som jag haft möjlighet att träffa. Flera som driver affär och där vi har gemensamma bekanta i Bulgarien. Ska ta tillfället att hoja med dom - drog ju med utförshojen också. En av snubbarna är med och arrangerar ett riktigt trevligt event (refererat till tidigare):
    http://vimeo.com

Men, hittills alltså ganska lite stigcyklande i stil med i SE, men det kommer nog. Jag har svårt att få tiden att räcka till med nytt jobb, tre kids och allt annat som kommer när man flyttar till ett nytt land. Typ, sitter o skriver detta samtidigt som jag matar ettåringen med banan och 5-åringens polare vill ha hjälp med vad det nu är...

Lämnar av familjen i Sverige till veckan och återvänder sedan och då blir det en helg i bergen runt Brasov (norr om Sinaia) där stigarna är många och ser grymt lockande ut. Några exempel:
    http://vimeo.com
    http://www.youtube.com

Sen blir det hojande när Crossmicke kommer ner: några dagar här och några i Bulgarien. Ämenen för nya trådar...

hare
    Sigge

Av:
    MTBonden
    Gött att se att du inte har legat av dig sen du flyttade,lite annat än hemma fast bokarna i Stättared är inte fel heller.(se KULTUREN här på forumet)
    vi hörs
    P O

Av:
    fedde
    Vad är en väl en tur i Rumänien?
    Det kan ju vara hemskt tråkigt, jobbigt, farligt, svettigt och en massa annat.
    Men...
    Det kan ju förstås vara alldeles fantastiskt underbart och härligt också.

För övrigt tycker jag att sådana här ridereports i princip borde förbjudas.
    Vi stackare som inte har tid att göra sådana turer lider extra mycket.
    Livet är lite orättvist ibland.

/Fedde (jag är inte avundsjuk och bitter inte, nej, nej, nej, inte alls)

"jag cyklar, alltså tänker jag"

Av:
    42Hz
    Tack för den RR:en! Episkt! Måste man kunna Rumänska för att göra sig förstådd?
    Hur är ölen? =)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Janne_L
    Härlig RR! Skulle nog inte ha varken nerver eller teknik att ta mig ned för den stigen men nog blir man sugen ändå....:-)
    Rumänien finns uppenbarligen med även på Mtb-kartan!

------------------------------------------------------------------
    Uppförsbacke, nerförsbacke de é samma backe ju! (Ur: 'Nasse hittar en skottkärra'....)

Av:
    Sigge Star
    Det blev en tur till uppe i Muntii Bucegi och jag måste ju bara dela med mig av lite fler bilder… Denna gången var konceptet mer en utflykt med familjen: kabin upp fast jag cyklar ner. Blev nästan så. Vi skulle prova Kabinen från Busteni som tar en upp till 2200, men folkmassan i kön indikerade en sisådär 2 timmar i kö så vi nappade på ett av många erbjudanden om att åka jeep upp istället. Bara att lasta in alltihop. Barnvagn och cykel på taket.
    01.jpg

Otippat och ovanligt, men rätt häftig upplevelse får man ju ändå säga trots taskigt samvete för att skapa en massa oväsen för alla bergsdiggare som valt mer ädla sätt att ta sig upp.
    02.jpg

Nå, väl uppe fick frugan sig en runda också, medan jag körde off-road med lilleman i barnvagn.
    03.jpg

Efter lunch med fantastisk utsikt och gött deg i fjällgräset slängde jag på mig grejerna och gränslade den för dagen valda lite tyngre järnhästen, eller snarare aluminiumhästen och fick snabbt trampat upp mig till denna utsikt där man även ser höghöjdsträningsanläggningen (shit vilket långt ord) borta till höger.
    04.jpg

Ingen teknisk utmaning, men lagom lut uppför och mer än lagom utsikt
    05.jpg

06.jpg

Efter en ca 30 minuter kommer man fram till kanten av massivet och monumentet från WW1 går inte att missa:
    07.jpg

08.jpg

Och fasen om jag inte fick mig en wheely runt korset också
    09.jpg

Stupet ner mot dalen ger flyplanskänsla
    10.jpg

Efter en liten lätt klättring upp till platån igen väntar ca 1400 höjdmeter på att avverkas. I början riktigt soft medlut som inspirerar till trampande i hög fart.
    11.jpg

12.jpg

Hehe, sen var det ju det där med fåren ni sett på tidigare bilder. Mycket får leder till…
    13.jpg

Det börjar luta mer och jag får lägga på lite broms
    14.jpg

Sen över kanten och en helt fantastisk stig leder ner från trädgränsen och in i skogen
    15.jpg

16.jpg

Fantastisk kul stig där det går att släppa på mellan switchbacksen och där man träffar på lite northshore också ;-)
    17.jpg

Försökte bromsa upp då och då för att kunna förmedla hur det ser ut. Ytterligare en bild av denna sköna stig
    18.jpg

Efter att ha dundrat utför bra länge inne i skogen kommer man ut på en skön äng där man påminns om avstånden… Man ser korset i fjärran.
    19.jpg

Efter detta blev det inga fler bilder. Fortsatte ner på lite mindre tekniska stigar efter att ha letat och inte hittat den stig jag egentligen tänkt. Kom i alla fall ner till bilen och kunde sluta upp med resten av familjen och bränna hem till 30-gradiga Bukarest fastän klockan var 19 när vi kom hem.

Hare!
    Sigge

Harri: engelska och teckenspråk funkar och ölen är hur god som helst, för att inte tala om Palinkan (ca 50%-igt plommonbrännvin)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2012-06-17 21:15 av Sigge Star.

Av:
    42Hz
    Tack! När man inte trodde det kunde bli bättre! =)

//HaRR! - Fat tires save lives!

• Re: [RR] Muntii Bucegi, Rumänien. En runda till...

Av:
    GoranS
    Trevlig RR och framför allt fantastiskt vackert!

För oss som helst har asfalt under hjulen, har du någon uppfattning om vad den där delen av världen har att bjuda, framför allt vad gäller backar?

Av:
    sjodell
    Än vackrare bilder!

/Sebastian

Av:
    Robert
    Häftig RR och hög kvalité, som vanligt. Det förklarar varför jag inte stöter på i hemmaskogarna.
    Det är inte dåligt att du fick med dig både Reignen och Nomaden på samma resa.

/Robert

Av:
    Frostic
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-05-20 22:00 av Frostic.

Av:
    Jörgen_A
    Härlig RR.

Spännande att utforska stig utför, lite surt om man måste vända tillbaka några km eller så.

Av:
    stenmark
    Episkt, äntligen kan man använda det ordet och det faktiskt stämmer in någorlunda bra :)

Av:
    Sigge Star
    GoranS skrev:
    > Trevlig RR och framför allt fantastiskt vackert!
    >
    > För oss som helst har asfalt under hjulen, har du
    > någon uppfattning om vad den där delen av
    > världen har att bjuda, framför allt vad gäller
    > backar?

Tjena,

Det finns en sport som kanske ar mer extrem an andra i just detta land och det ar just landsvagscykling.

Bergen finns, Vagarna finns, de goa klattringarna finns, men det finns ocksa rumaner bakom ratten i bilarna du kommer att ha runt dig.

Jag har sjalv inte hunnit kora Transalpina (asfalterad i ar) eller Transfagarasan, men de borde ju vara alldeles lysande for din del. Transalpina, som nu alltsa asfalterats:
    transalpina.jpg

Transfagarasan:
    Transfagarasan-roads.JPG

/Sigge

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ