[VR 2016 – SUB 7:30] Team X-Racing – Wazzzaaaaaa?

Patrik Clifford

Aktiv medlem
_______________________________________________________________________________________________

Kära Happyiter,

Kära Vänner,

Efter ett personligt ultramisärdeltagande i VR 2012 med Happys SUB 10-grupp där jag blev stående redan i Jönköping blev jag under den senare delen av förmiddagen vittne till den fantastiska känslan av att se några svenska toppteam (Conti, Ride of Hope, Mas och CC) fullständigt flyga förbi mig ledda av MC-ordonnanser med blåljus på och hurrande människor längs gatorna! Bara ljudet när ett stort team i denna hastighet kör förbi är magnifikt. En verkligt, verkligt euforisk upplevelse! Ett tankefrö såddes sålunda redan där i min vid tillfället kraftigt nedkylda hjärna (hade stått vid vägkanten helt dyng & sur i snålblåsten i över 2 timmar)… en tanke som därefter vidareutvecklats under en period av endast några dagars begrundande till ett aktivt beslut. Dumt va?

Jag har bestämt mig för att göra allvar av min tanke och HÄRMED påbörja en GENUIN satsning på att skapa ett Sammansvetsat VR-Team med den mycket högt ställda målsättningen att fram till VR 2016 klara den tuffa tiden SUB 7:30, och detta såklart endast med forumdeltagare från cykelforumet HAPPYMTB. Ett mål som kan tyckas något (väldigt något) orimligt med tanke på min egen mycket korta LV-bakgrund och ringa (väldigt ringa) cykelerfarenhet. Men jag är en envis (väldigt envis) jäkel och van att driva team sedan tidigare så jag tror mig faktiskt om att kunna lyckas med detta i slutänden. Om inte annat så blir det ett jäkligt roligt försök och förhoppningsvis en fantastisk resa!

Så till saken då, Lyckligtvis består ett toppresterande team inte av en person allena utan styrkan sitter i summan av beståndsdelarna. Och dessa beståndsdelar finns här ibland oss alla i teamet, det är jag säker på! Detta är huvudanledningen till att jag verkligen tror att projektet kan lyckas! Själv är jag villig att satsa till 100% på att uppnå detta mål och tar på mig att som teamchef och tillsammans med en grym lagledare leda alla medlemmar i detta team till slutmålet.

Målsättningen är att teamet gradvis skall utvecklas under de kommande åren och nå sin absoluta formtopp till VR 2016 där den uppsatta gränsen på 7:30 timmar skall besegras. Detta är VÅRT gemensamma MÅL och vägen dit är både lång och krokig. Delmål skall avverkas ett efter ett och nu till första årets deltagande (VR 2013) är det SUB 8:30 som gäller för gruppen. Vi skall ha en Erfaren Commendante/Lagledare som är mer eller mindre säker på att han själv personligen har kapacitet att klara 7:30-timmarsgänsen om 4 år och har järnkoll på taktik, träningsupplägg, gruppstyrning, formtoppning mm. och verkligen har viljan och förmågan att leda ett team till denna topprestation.

Vi har även några medlemmar med riktigt hög potential redan nu (minst SUB 8) för att kunna hjälpa övriga i gruppen att nå detta mål. Denna satsning lämpar sig alltså ypperligt för de som är i en kontinuerligt framskridande utvecklingsfas i sin cykling, som kanske har börjat cykla för inte alltför länge sedan, kanske står de långt ner i reservlistan till något annat Snabbt SUB-team men aldrig kommer med, eller så har de bara bestämt sig för att börja köra rejält mycket fortare på lite sikt..

Min roll är och kommer endast att vara teamchef och jag kommer INTE att agera lagledare under Träningarna/tävlingarna då jag vet att andra kan detta mycket bättre, under körning är jag endast en länk i kedjan. Teamet kommer inte att ha fler medlemmar än 25 st ordinarie (OBS. nu (2014) uppdaterat till 45 st). Detta för att kunna skapa så goda förutsättningar som möjligt att lyckas hålla en samlad trupp från start till mål. Vi kommer under tävlingarna att vara stenhårda på gruppsammansättningen och inte släppa in några andra i gruppen, varken före eller under loppen, detta skall ALLA vara beredda att ställa upp på, annars kommer vi aldrig att nå slutmålet.
Lagledaren bestämmer taktikupplägg och hur vi skall köra på så effektivt sätt som möjligt inför varje enskild VR.

Teamet baserar sig på de som är synnerligen intresserad av att verkligen utmana sig själva samt vet med sig och faktiskt tror att de verkligen kan nå detta mål. De behöver absolut INTE kunna köra fortare än SUB 9 nu i dagsläget (alltså 2012) och det är inte meningen att vi skall bygga upp teamet med bara cyklister som redan nu klarar ex. SUB 07:45, men alla måste ha en stark personlig målsättning att inom de närmsta åren förbättra sig oerhört mycket samt ha tid att lägga på denna typ av träning.

Alla i teamet måste givetvis ta allvarligt på denna satsning och verkligen tro att det är genomförbart och vara beredd att satsa. Gruppen består i nuläget av hela 44 st. medlemmar där man ingår fram till VR 2016. En plats är personlig och kan endast överlåtas om vederbörande själv väljer att inte längre deltaga eller på annat sätt hindras från deltagande. De som är med skall helst kunna samköra minst 5 gemensamma långdistansträningar/tävlingar per år och givetvis några fler ju närmare 2016 vi kommer och samkörningen blir viktigare och viktigare. Det är ett absolut krav.
Vi kommer att som team deltaga i alla VR 2013-2016 där jag som teamchef tillsamans med lagledaren ser till att ordna grupplogi, mat, teamkläder, extrautrustning etc för hela teamet. Ev. extern sponsring av teamet kommer möjligen att ske men är av ytterst sekundär betydelse, särskilt i inledningskedet, så lite utgifter måste alla kalkylera med. Vi skall sakta men säkert utvecklas gemensamt från ett vanligt relativt ordinärt VR-gäng till ett av de snabbare teamen som kör VR.

Givetvis räknar jag inte med att få alla medlemmar i teamet att köra in under SUB 7:30 år 2016 men det är inte heller det som är meningen, utan det viktiga är att TEAMET klarar tiden, om det sen är 8 cyklister eller allihop som rullar in under 7:30 timmar i Motala så är det ändå teamets prestation och unika sammansättning som gjort det möjligt i slutänden. 2016 skålar vi ALLA i champagne i Målområdet!!

Mvh, Patrik

Preliminära Delmål/slutmål:

VR 2013 SUB 08:30

VR 2014 SUB 08:05

VR 2015 SUB 07:45

VR 2016 SUB 07:30

MEDLEMMAR:

1 Xenomorf
2 VonPeppe
3 PeterA
4 sedarsson
5 ErikPG
6 kave
7 sjogren
8 Tonkan
9 Martintin
10 johandjaken
11 Trissnisse
12 Ostronmannen
13 Nicathu
14 Ikaros
15 tropfrog
16 globalsec
17 ultrafinem
18 Bjadler
19 AlexStorckenfeldt
20 wakemaster
21 cyklopat
22 Niklas Ljungskile
23 Stisse
24 zninedi
25 bianchi72
26 Bygel
27 theFlower
28 Nicklas W
29 Tattaren
30 AntonSpets
31 perra66
32 vpk
33 Goalfreus
34 JHVictor
35 JL2013
36 Maffe71
37 peterj_67
38 Mangansson
39 ricky123
40 nhesselgren
41 kx_anders
42 kennethgn
43 Mrobson
44 MrKack81

Bilagor

• LOGO2small.png
    LOGO2small.png
    3.6 KB · Besök: 117
Senast ändrad:
Men Peter, du skulle ju inte köra fler gånger.

Hänger inte på. Har tyvärr inte inte tid. Måste hinna cykla i skogen också.

Spännande! Detta kanske vore något för mig. Får tänka på saken någon dag och återkomma.

Kände direkt efter loppet i lördags att det gav ordentligt med mersmak att inte köra med 2-3 kompisar utan i klunga. Rullade med sub10 i mål iår och frågan efter loppet var ju då sub9 eller 8:30 nästa år. Är intresserad, men skall suga på hur vidare satsning kan komma se ut, men jäkligt kul skulle det vara! Bra initiativ här i göteborg!!

Robert skrev:
-------------------------------------------------------
> Men Peter, du skulle ju inte köra fler gånger.
>
> Hänger inte på. Har tyvärr inte inte tid.
> Måste hinna cykla i skogen också.

Jag hör bara....bla bla bla.....

SKÄRP DIG! Haka på nu, du hinner köra mtb också för fanken!

;-)

Fasen så kul! Jag tänker inte vara med då det 1) är för långt till GBG,2)är ALLDELES för fort för mig men jag hoppas att tråden får leva så vi andra slöfockar kan få komma med glada tillrop och (o)sportsliga påhopp i sann happyanda!

Toxy skrev:
> Spännande! Detta kanske vore något för mig.
> Får tänka på saken någon dag och återkomma.

Klart det är, bara att hoppa på tåget, tror det blir en grym gemenskap och riktigt utvecklande för oss samtliga!

:-)

Senast ändrad:
Vilken bra ide. Är riktigt sugen att vara med men jag har lite för långt till Gtb! Lycka till och kör hårt!!

MRobson skrev:
> SÅ, om jag får, så hakar jag gärna på!
> Nu jäklar kör vi!

Detta är din revanch inom elitidrotten "Glenn"!!!
Utnyttja den väl och varmt Välkommen i gänget. Själv Bor jag i Gbg men har även sommarhus i Halmstad så du bor ju perfekt mitt emellan :-)

DU ÄR MED! Och du har snart PM...

Mvh, Patrik

Blir sjukt sugen på det här men som student vet jag knappt hur de närmaste 4 åren kommer att se ut så vettetusan om jag kan ge mig in på något så långsiktigt. Tid att träna har jag ju, i Göteborg dessutom, men vad som händer när jag är klar, eller om jag läser mer då, har jag ju inte den blekaste aning om.

Tog mig inte ens runt Vättern utan bröt efter 20 mil pga av kylan men det gav grym mersmak ändå. Hade bara 18mil landsväg i benen så var väl i ärlighetens namn lite optimistiskt...

Får nog suga lite på saken även om det rycker i tarmen.

Rattnalle skrev:

> Får nog suga lite på saken även om det rycker i
> tarmen.

Fundera på, och som sagt, tänk på att det inte skall ske över en dag utan du har ju 4 år på dig :-)

Och cykla kommer du väl ändå aldrig sluta med oavsett vad du jobbar med eller var du bor?

Tycker det här skall bli kanonkul!

Kan jag bli bättre på klungkörning?
Ja

Kommer jag vilja cykla Vätternrundan de närmsta åren?
Ja

Tycker jag att årets sub-10 var höjdpunkten i min karriär och att det "räcker så"
Nej!

Hoppas verkligen detta blir av så att jag kan få göra det roligaste jag vet med ett gäng likasinnade... Inte 100 på att jag kommer klara det men, som de säger, sikta mot stjärnorna...

//
Peter

Jocke skrev:
> Kul satsning. Lycka till. Bor tyvärr 100 mil
> från Göteborg

Enkelt... flytta!

;-)

Sambon knorrade lite när jag påtalade att jag skulle vara med. Men det löser sig:-)
I värsta fall så får jag lägga mina långpass kl 05:00 på helgerna. Familjen har ju hög prio
/Peter

PeterA skrev:
> Sambon knorrade lite när jag påtalade att jag
> skulle vara med. Men det löser sig:-)
> I värsta fall så får jag lägga mina långpass
> kl 05:00 på helgerna. Familjen har ju hög prio
> /Peter

Klart det löser sig. Jag har ju faktiskt inte satt några högre ställda krav på gemensam träning än några gånger om året, detta mycket för just att inte avskräcka de som vill vara med och tror att vi måste träna gemensamt 3 dagar i veckan, det är inte tanken... I övrigt är det ju upp till var och en att se till att komma i form (och det är du ju osedvanligt bra på som jag redan vet)...

Grymt kul att du hakar på, laget behöver ett fast ankare med så hög kapacitet som dig!!

;-)

xenomorf skrev:
----------------------------------------------------
>
> Jag hör bara....bla bla bla...
> SKÄRP DIG! Haka på nu, du hinner köra mtb
> också för fanken!
>
> ;-)

Jag är så nöjd att cykla under min korkek och vill inte slåss med de andra cyklisterna......

Å så har jag ingen rejser.

MTBiker skrev:
> Jag vill köra sub 7:30 nästa år.

Jamen, då kan ju DU dra runt hela klungan vetja ;-)

När har du tänkt att gruppen ska starta? Tips på gemensam träning kan vara lägret på high chaparall?

Lingon skrev:
> Kul grej, morfen! Hade jag bott i gbg hade jag
> lätt hakat på.
> Lycka till!

De e bara å flytte.... änna..

Jag är på, körde VR 12:44 2002 på MTB efter ingen träning alls.
Nu blir det på racer istället.

Bor utanför Borås.

Toxy skrev:
> När har du tänkt att gruppen ska starta? Tips
> på gemensam träning kan vara lägret på high
> chaparall?

Gruppen startar när vi fått ihop hela teamet. Jag gissar på att vi försöker få till första gemensamma gruppkörningen/träffen någon gång i Juli om det passar folk med tanke på semestrar och dylikt. Annars tar vi det direkt efter semesterperioden i mitten på augusti.

Skall du vara med?

Mvh, P

kave skrev:
> Jag är på, körde VR 12:44 2002 på MTB efter
> ingen träning alls.
> Nu blir det på racer istället.
>
> Bor utanför Borås.

Ha ha, vilken oerhört utförlig information :-)

Du är självklart med! Jag skickar PM för lite mer kött på benen dock...

Mvh, Patrik

Jag är lite sugen på att vara med, känns som det kan bli ett tufft mål för mig men jag vill gärna ge det en chans!
jag är dessutom rookie vad gäller vättern så jag vet inte riktigt vad jag ger mig in på :)

sjogren skrev:
> Jag är lite sugen på att vara med, känns som
> det kan bli ett tufft mål för mig men jag vill
> gärna ge det en chans!
> jag är dessutom rookie vad gäller vättern så
> jag vet inte riktigt vad jag ger mig in på :)

Det är lugnt, vi har 4 år på oss!

Välkommen och du har PM!

En liten bökig sak med i varje fall SUB-8 och snabbare när man startar på natten/morgonen är alla tusentals och åter tusentals cyklister som ni måste passera (skulle tro att det rör sig om uppåt tiotusen).

Eller står ni i kö till en startgrupp på förmiddagen?

DT skrev:
> En liten bökig sak med i varje fall SUB-8 och
> snabbare när man startar på natten/morgonen är
> alla tusentals och åter tusentals cyklister som
> ni måste passera (skulle tro att det rör sig om
> uppåt tiotusen).
>
> Eller står ni i kö till en startgrupp på
> förmiddagen?

Första året får vi nog tränga lite men sedan är ju definitivt tanken att vi skall få vara med och starta med de andra SUB-grupperna på FM..

Jag bor i Sävedalen och är absolut intresserad! Kört VR på ca 12timmar helt själv och med skadade knän så men lite mer träning och klunga så borde det absolut gå. Kan du skicka PM med lite mer information som jag kan använda för att övertala sambon? :)

roding skrev:
> Jag bor i Sävedalen och är absolut intresserad!
> Kört VR på ca 12timmar helt själv och med
> skadade knän så men lite mer träning och klunga
> så borde det absolut gå. Kan du skicka PM med
> lite mer information som jag kan använda för att
> övertala sambon? :)

Ha ha, mer info än det jag skrivit i inlägget ovan? Det var inga dåliga krav din sambo har må jag säga...

;-)

Nja, jag tycker nog att jag fått med den mesta infon redan, är det något särskilt du undrar över?
Vi kommer att ha ca 5 obligatoriska träningar med hela gruppen under året, i övrigt så är det lite upp till var och en att se till att räna hårt och komma i form, men sedan finns det ju såklart möjlighet för alla att lägga upp träningar med delar av gänget när som helst (misstänker starkt att så blir fallet). Men kravet är 5 obligatoriska körningar ihop och om alla vill så kanske vi kör något enklare motionslopp i närheten av Gbg som uppvärmining också (typ Hallandsloppet eller nationaldagsloppet)..

Mvh, P

xenomorf skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vill köra sub 7:30 nästa år.
>
> Jamen, då kan ju DU dra runt hela klungan vetja
> ;-)

Är inte det jobbigt?

MTBiker skrev:

>
>
> Är inte det jobbigt?

Nej nej, det är helt fel.. det är alltid lättast att ligga längst fram för då trycks du fram av de andras kraftiga utandningar nämligen, det blir lite som en segeleffekt om man säger. Så desto större och fladdrigare tröja man kan hitta desto bättre effekt!

DT skrev:
> Lycka till med er satsning.
>
> Det verkar ha hänt en hel del sedan din
> "landsvägsslickare" till bror gav dig en
> startplats i VR i vintras:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1757233/page=
> 1
>
> ;-)

Ja det var som tusan att man kan bli lika biten på LV som MTB (nästan)... men man får väl vara glad över att utvecklingen går framåt eller något?

Det hade kanske varit bättre att köra med den där MTB:n när allt kommer omkring, då hade jag nog sluppit sönderkkört däck ha ha...

Fast utväxlingen hade ALDRIG funkat...

Jag är sugen på en plats ! 30 fyllda och tycker cykling bara blir roligare och roligare.Har kört solo på VR 2011 och 2012 på tiderna 9:37 och i år 8:48 men tycker ett lag nog är fan så mycket roligare att köra med så en något kort presentation men kan skriva en längre vid senare tillfälle såklart.

Nu kanske jag regnar på din parad här, men försök se mig som en realist snarare än ett neggo :)

Hur många tror du kan åta sig en fyra år lång satsning? Det är ju ganska stor omsättning i många sub-grupper, och då pratar vi ju inte ens om ett års framförhållning. Om man ska satsa så långsiktigt bör man nog ha en plan för hur man ska förvalta åtagandet, kommunicera vad det innebär och se till att de som verkligen satsar blir kvar. Risken är ju annars att det enda gemensamma mellan 2013 och 2016 är namnet och (eventuellt) du som samordnare. Mycket kan hända på fyra år.

MRobson skrev:
> xenomorf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > NYHET!
> >
> > Teamets hemsida kommer snart att vara klar och
> > ligger sedan här: http://www.teamx-racing.se/
> >
> > Hoj!!!
>
> Snyggt, här går det undan, gillas!
>
> Angående starttid, i år startade jag med CK Wano
> kl. 19.46.
>
> Den tiden fungerade bra i det avseendet att det
> inte var många att passera, det var även nästan
> vindstilla och mycket få bilar. Det var bara att
> susa på efter ett tag, ganska skönt att slippa
> ropa "håll höger" hela tiden =) De depåer vi
> gick in i hade vi för oss själva så det gick
> mycket snabbt och smidigt där.
>
> Tyvärr verkade vi dock överraska många
> flaggvakter och på vissa ställen saknades de
> helt vilket gjorde att vi tvekade i flera
> korsningar/rondeller i jkpg.
> Vi blev även invinkade i en depå trots att vi
> skulle rakt fram, flaggvakterna där blev glada
> att några kom och ställde sig mitt i vägen och
> vinkade så de i spets fick sakta in och halva
> gruppen svängde in mot depån =)
>
> En annan nackdel kanske kan vara om någon får
> nåt mindre problem som är snabbt fixat så är
> det svårt att jaga ifatt igen då det inte finns
> några andra att haka på.
>
> Bästa vore så klart med att få en tid bland
> SUB-grupperna till år 2014, men för 2013 kanske
> det kan vara ett alternativ med start på
> fredagskvällen?

Vore häftigt med tidig start på fredagen :-)

Tillbaka
Topp