[notis] Scandinavian Outdoor Games 2013 arrangeras i Falun

Westman

Aktiv medlem
sog2013_230.jpg

1-2 juni 2013 så kommer Scandinavian Outdoor Games arrangeras i Falun. Under en helg samlas tävlingar i mountainbike, trail running, klättring, kajak, multisport och crossfit.

Kolla in hemsidan: http://sog2013.se/

Det här kommer bli årets event 2013 (förutom Happys tioårsjubileum!), ligger redan med i min kalender :)

Under Scandinavian Outdoor Games 2013 kommer också det klassiska långloppet Långa Lugnet att återuppstå med en ny modern långloppsbana! Den nya banan är 61 km fördelat på tre loopar, med start, mål och varvningar inne på stadion. Tekniska stigar har fått ge vika för lättcyklade singletracks, traktor- och grusvägar, men den vackra kuperade Faluterrängen borgar för att benmusklerna kommer att få arbeta.

Modern långloppsbana?? Tråkig utveckling tycker jag. Är det inte bättre att ordna grusvägsrace för CX-cyklar istället för att förstöra MTB-tävlingar?

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här kommer bli årets event 2013 (förutom
> Happys tioårsjubileum!), ligger redan med i min
> kalender :)

+1, i min med!

Lingon skrev:

> Modern långloppsbana?? Tråkig utveckling tycker
> jag. Är det inte bättre att ordna grusvägsrace
> för CX-cyklar istället för att förstöra
> MTB-tävlingar?

Det verkar vara en vanlig missuppfattning att långlopp förr bestod av massa tekniska stigar, så har det aldrig varit.

Bättre med bara grusväg än att ha såna banor där CX-cyklarna kör om allt på dom lätta partierna och sen ligger i vägen för stök-entusiasterna så snart det knögglar till sig.
Kul! Heja!

kul med positiva kommentarer! du som åkt långa lugnet tidigare kommer känna igen dig. terrängen på lugnet och backarna finns där. vi har haft som målsättning att banan ska vara tillåtande och 100% cykelbar, även för den ovane. tekniska partier är vi världsmästare på i falun men ambitionen har varit att tona ned de värsta svårigheterna och göra en omväxlande och utmanande bana.

Har aldrig kört det tidigare Långa Lugnet. Hur teknisk är den nya banan om man jämför med de andra LL-loppen? Körde XC där för några år sedan och gillade banan främst vid området kring hopptornet, dvs nedförskörningen, klättringen bredvid underbacken och även DH-avsnittet!

Tidigare Långa Lugnet har varit riktigt bra, speciellt Öijers bana på det gamla militärområdet. I år verkar banan vara omgjord: "Tekniska stigar har fått ge vika för lättcyklade singletracks, traktor- och grusvägar, men den vackra kuperade Faluterrängen borgar för att benmusklerna kommer att få arbeta."

Sådär ja!

En fråga - om man redan köpt festivalpasset för 250kr men anmäler sig till Enduro Sprint nu efteråt, finns det någon möjlighet att bli återbetald 150kr eller få rabatt på tävlingsavgiften, eller blir man bestraffad för att man var lite ivrig? ;)

svalgis skrev:
> Sådär ja!
>
> En fråga - om man redan köpt festivalpasset för
> 250kr men anmäler sig till Enduro Sprint nu
> efteråt, finns det någon möjlighet att bli
> återbetald 150kr eller få rabatt på
> tävlingsavgiften, eller blir man bestraffad för
> att man var lite ivrig? ;)

Hej Svalgis!
För det första bör du få en hedersutmärkelse för att du köpt ditt festivalpass redan :-)
Vi ska kolla på om vi kan lösa det på nåt sätt. Jag vågar inte lova något så här på rak arm dock. Vi lägger ut info om det på webben i så fall.

//Per, Scandinavian Outdoor Games

Måste man betala inträde även om man inte tänker delta i någon aktivitet? Jag tänker på min gamla mor som ska vara barnvakt under tiden jag kör NLL...

Oj lutar kraftigt åt att bilen styr norrut för detta. Hoppas det även ges möjligheter att få testa lite av vad Falu stigcyklister skapar?

Tipsar om att anmälan till clinics och guidade turer är öppen. I flera clinics är redan hälften av platserna bokade, så passa på om du vill ha en plats.

Det erbjuds clinics i allt från slopestyle och enduro downhill till långlopp och cross country. Alla clinics är gratis för dig med festivalpass och med tanke på att vi har både sverige- och världselit bland instruktörerna får man nog kalla det ett kap. (Missa inte att vi har clinics i andra aktiviteter än cykel. Klättring och skärmflyg tex.)
http://sog2013.se/mountainbike/clinics-mountainbike__99

Nilsen: Det är helt gratis att gå in på området, titta på tävlingar, uppvisningar, äta god mat osv. Vill man delta i någon aktivitet behöver man ett festivalpass. För barn under 7 år är allt gratis. Förhoppningsvis får både din mor och barnbarnet en härlig dag medan du kör Nya Långa Lugnet!

Tillbaka
Topp