Mitsubishi MTB Challenge - Officiella tråden

LLcupen2.jpg

Det är snart dags att dra igång en ny säsong med härliga långloppsupplevelser. Vi öppnar härmed en officiell tråd för Mitsubishi MTB Challenge (tidigare Långloppscupen) där vi inbjuder till diskussioner om allt som rör långlopp, högt och lågt. Vad tycker ni om cupens olika deltävlingar? Vilka däck ska man ha på Mörksuggejakten? Vem vinner cupen i år? Vi kommer även att försöka svara så gott vi kan på era frågor som rör cupens olika deltävlingar.

Varmt välkomna till Mitsubishi MTB Challenge!

Lasse Strand
Sweden Mountainbike / Mitsubishi MTB Challenge

Bland annat jag, men inte bara :). För er som vill ha en autograf (alternativt göra ett uttalande/stoltsera med er nuna i artiklarna) så är det redan nu fastslaget att jag ska köra Billingeracet och Nya Långa Lugnet.

//Kristin

Lulle skrev:
-------------------------------------------------------
> Ehhhh... Gränsfall till smygreklam?
>
> Dessutom finns redan:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2047460/20934
> 94
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2053287/20885
> 53
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2099681/21003
> 85

Detta är en av Happy godkänd tråd och officiell i den bemärkelsen att arrangörerna av loppen kommer att delta i tråden och besvara frågor. Man får såklart diskutera de enskilda loppen i vilken tråd man vill men tanken är att denna tråd ska rymma hela cupen på ett och samma ställe. Se även: http://happymtb.org/2013/04/19/happymtb-samarbetar-med-mitsubishi-mtb-challenge/ , så så himla smygreklamigt var det nog inte :)

//Kristin

Klart att det ska finnas en samlingstråd också. Det hade varit snyggt med länkar till de respektive loppens egna trådar i översta inlägget.

Det är nog bara Kristin som ska svettas. För egen del är jag så inspirerad av när e. åkte Finnmarksturen att jag får lust att cykla med en annan approach. Lär dock inte lyckas med det när jag väl står i startfållan.

Jag kommer köra Lida Loop och Mörksuggejakten.

Jag ska köra Billingeracet och hade tänkt ta det lugnt och piano, tills jag såg att starten är kl 11 och inte kl 10 som jag av någon anledning hade fått för mig att alla långlopp startar. Jag måste lämna tävlingsplatsen absolut senast 15:30 vilket innebär att jag om jag duschar och packar cykel på 30 minuter så har jag 4 h på mig att rulla runt 75 km. Körde Mörksuggan 2010 på 3:40 i torra förhållanden och är eventuellt i något bättre form nu. Kan någon som kört båda loppen ge mig ett hum om hur tufft Billingeracet är i jämförelse?

Även: OM jag skulle tvingas DNF:a p.g.a. tidsbrist; är man ofta långt ute åt tjottahejti i skogen eller kör man i loopar kring start/målområdet?

//Kristin

Kristin skrev:
> Jag ska köra Billingeracet och hade tänkt ta det
> lugnt och piano, tills jag såg att starten är kl
> 11 och inte kl 10 som jag av någon anledning hade
> fått för mig att alla långlopp startar. Jag
> måste lämna tävlingsplatsen absolut senast
> 15:30 vilket innebär att jag om jag duschar och
> packar cykel på 30 minuter så har jag 4 h på
> mig att rulla runt 75 km. Körde Mörksuggan 2010
> på 3:40 i torra förhållanden och är eventuellt
> i något bättre form nu. Kan någon som kört
> båda loppen ge mig ett hum om hur tufft
> Billingeracet är i jämförelse?
>
> Även: OM jag skulle tvingas DNF:a p.g.a.
> tidsbrist; är man ofta långt ute åt tjottahejti
> i skogen eller kör man i loopar kring
> start/målområdet?
>
> //Kristin

Kan inte reflektera över jämförelsen Mörksuggan vs Billingeracet.

Men på din avslutande fråga så är det tyvärr lite körigt om du får tidsbrist och upptäcker det de sista typ 3 milen. Du kan då mycket väl vara så långt från start eller mål (olika platser) så att det inte på ett snabbt sätt går att avbryta och "sticka hem".

JPL skrev:
> Kan inte reflektera över jämförelsen
> Mörksuggan vs Billingeracet.
>
> Men på din avslutande fråga så är det tyvärr
> lite körigt om du får tidsbrist och upptäcker
> det de sista typ 3 milen. Du kan då mycket väl
> vara så långt från start eller mål (olika
> platser) så att det inte på ett snabbt sätt
> går att avbryta och "sticka hem".

Hmm, pressen på mig själv att cykla fort ökar. Jag har dock en chaufför. Kanske passerar man något lämpligt upplockningsställe (läs större väg) där man kan stanna och bli hämtad?

Helst vill jag såklart fullfölja loppet och även hinna knäppa någon bild (får träna på att göra detta och samtidigt hålla ca 20 km/h helt enkelt). DNF är plan B. Är det blött längs banan nu och hur väderkänslig är den?

//Kristin

HP skrev:
> Kör du D30 så kan det bli pallplats på strax
> under 4 h.

Jag har lååååååååååååååångt kvar till D30 (host, fyra år).

Hoppas fortfarande på att någon erfaren långloppscuppare ska droppa in och ge mig en jämförelse mellan Suggan och Billingeracet :).

//Kristin

Kollar man några av de bästa D30/D40 så verkade Billingeracet ta 30-35% längre tid i fjol.
Vet inte hur spåren var på MS i fjol, men BR var väl bra (har bara kört det i fjol).

Kristin skrev:

> Hmm, pressen på mig själv att cykla fort ökar.
> Jag har dock en chaufför. Kanske passerar man
> något lämpligt upplockningsställe (läs större
> väg) där man kan stanna och bli hämtad?
>
> Helst vill jag såklart fullfölja loppet och
> även hinna knäppa någon bild (får träna på
> att göra detta och samtidigt hålla ca 20 km/h
> helt enkelt). DNF är plan B. Är det blött
> längs banan nu och hur väderkänslig är den?
>
> //Kristin

Finns nog flertal ställen med bra "upp-plocknings-platser", men för vissa påbörjade slingor i rydslopen kan det ju ta en stund innan du kommer till en sådan, så du måste ha en liten plan innan!

Nu regnar det just idag, men i övrigt börjar det torka upp och vara riktigt fint på de delarna jag kommit år den senaste veckan. Vissa delar är fortfarande lite blött, men torkar upp ganska snabbt.
Huruvida det är väderkänsligt är en lite för relativ fråga för mej att besvara.

nyfiken på det nyaste (nåja) loppet i årets cup? nu på lördag den 4 maj åker vi igenom hela banan, tre loppar, totalt 61 km. avfärd från stadion kl 10:00. räkna med fyra timmar. det går alldeles utmärkt att hoppa på/av under resans gång. www.langalugnet.se
välkommen!

photo2.jpg

Vilket av långloppen är jobbigast resp lättast att genomföra?
Tänkte ev köra några i sommar, men man vill gärna veta vilket man bör vara mest vältränad till.
Någon som har erfarenhet av samtliga lopp?

JPL skrev:
> Finns nog flertal ställen med bra
> "upp-plocknings-platser", men för vissa
> påbörjade slingor i rydslopen kan det ju ta en
> stund innan du kommer till en sådan, så du
> måste ha en liten plan innan!
>
> Nu regnar det just idag, men i övrigt börjar det
> torka upp och vara riktigt fint på de delarna jag
> kommit år den senaste veckan. Vissa delar är
> fortfarande lite blött, men torkar upp ganska
> snabbt.
> Huruvida det är väderkänsligt är en lite för
> relativ fråga för mej att besvara.

Tack för input! Planen är nu som sådan att min bättre hälft står beredd att plocka upp mig i Slättås (57 km) om jag inte håller tiden för sub4. Är det lätt att hitta dit måntro om man kommer med bil? I PM rekommenderades den platsen för langning så jag antar att det inte är helt off.

//Kristin

jobr skrev:
> Vilket av långloppen är jobbigast resp lättast
> att genomföra?
> Tänkte ev köra några i sommar, men man vill
> gärna veta vilket man bör vara mest vältränad
> till.
> Någon som har erfarenhet av samtliga lopp?

Jag har nu kört banorna för dalaloppen (dvs Långa Lugnet, Finnmarksturen och Mörksuggejakten). Av dessa tycker jag att Suggan är relativt sett lättast banprofilsmässigt, sedan är det hugget som stucket mellan Finnmarksturen och Långa Lugnet. Båda dessa har ca 1000 höjdmeter på 70 respektive 61 km. Hur vältränad man behöver vara har väl dock mer att göra med vilken måltid/-placering man har eller hur trött man vill bli :).

Södra ändan av landet får någon annan svara för.

//Kristin

Hanky skrev:
> Någon som har koll på höjdmeter i respektive
> lopp?

Jag har mätt Långa Lugnet och Finnmarksturen med min Garmin 305 så felmarginalen är förmodligen ganska stor. Men ändå:

Långa Lugnet ca 1000 @ 61 km.
Finnmarksturen ca 1000 @ 70 km.
Halva Billingeracet (jag fick mekaniska problem vid varvning) ca 500 höjdmeter @ 37 km. Andra halvan sägs vara flackare och loppet är totalt 75 km så gissningsvis är det totalt inte lika många höjdmeter/km som Dalaloppen.

//Kristin

Dags för långlopp i morgon! Jag kör Lida loop som Happy-representant och ska se till att göra rapport från loppet. Blir jag ensam på singelspeed eller är vi flera?

Tillbaka
Topp