[Artikel] Nya Långa Lugnet 2013 - extra allt och så en sten på det

Kristin

Ny medlem
lisaemma-448x322.jpg

Scandinavian Outdoor Games i Falun avslutades i helgen med den andra deltävlingen i Mitsubishi MTB Challenge - det återuppväckta Nya Långa Lugnet. HappyMTB har cyklat ett långlopp som innehåller allt en mountainbikecyklist kan önska sig: dammig grusväg, rotig stig, tuffa uppförsbackar och grävda utförsstigar med berms och hopp. Dessutom cyklistens värste fiende; punka-Stenen med stort S.

Läs mer: http://happymtb.org/

Nästa år ska jag se till att vara ledig...! Grymt välskriven artikel som fick en att verkligen längta till morgondagen då nya stigen ska få sig ett besök :)

Tack!

/Falubo

Mmmm....om inte detta är den hårdaste deltävlingen i LL-cupen så spotta ut det...så jag kan skippa den, detta året. Som 08:a och newbie-MTB:are blev man förödmjukad å det grövsta...visst har vi fina turer i 08...MEN...som Kristin skriver "Efter varje dold sväng hoppas man på en utförslöpa och nästan alltid kommer en brant uppförsbacke"...mmm...så rätt..samt att det var höjdmeter på dem oxå.
Inför nästa år hoppas jag att rullgruset är borta i högfartskurvorna samt att 1:a varvets utförslöpa efter tunneln fixas till i samma fina standard som övriga banan. BRA JOBBAT "masdjävlar"! En 08:a däckad! MEN JAG KOMMER TILLBAKA NÄSTA ÅR - med 1000 uppförskörningar från Hammarbybacken i benen! ;-P

den här raringen planerar vi att minnesmärka. den blir med största sannolikhet kvar, men tydligare utmärkt. som en kvarleva från en svunnen, elak tid.
rullgruset fimpar vi 2014.
/steafn

Bilagor

• Sten.jpg
    Sten.jpg
    197.5 KB · Besök: 85
Grymt arrangemang och toppenbana, Siljan Runt som uppvärmning var kanske i hårdaste laget om man siktade på en bra tid på Lugnet dagen efter :)

Positiva saker:
Alla himla glada cyklister ute i spåret! Inga sura miner, alla hjälptes åt och peppade!
Loop 2 och 3, sanslöst roliga och jobbiga som sig bör.
Min egen prestation, cyklade och hade kul och stannade i depå samt stannade och pratade med pappa som stod som publik, hade hur kul som helst och tog det för va det var (motionsklassen) men kom ändå in på plats 31.

Negativa saker:
Loop 1, trist grusvägsrace med alldeles för hög fart och rullgrus, förstår att det behövs för att dra ut fältet och få in tillräckligt med mil i loppet men ändå :)
Skyltningen på arenan, ingen koll på vart duschar osv fanns.
Avsaknad av funktionärer vid de stökiga partierna?! Jag kanske inte såg de bara men var rätt tomt på många ställen där man lätt hade kunnat slå över styret och sätta huvudet i en stenbumling och blivit liggandes.

Utan tvekan det roligaste loppet jag ställt upp i alla kategorier!

Tack för en trevlig artikel! Blev nästan lite en återupplevelse av söndagen bara av att läsa. Det var min första MTB-tävling någonsin och jag hade verkligen riktigt kul från start till mål. Av vad man kan utläsa av en del kommenterar så ska jag vara tacksam för att jag fått förmånen att bo bland och bli fostrad av Faluns backiga skogar.

Stenen blir garanterat kvar då vi redan fått omfattande anbud på namnrättigheterna från Schwalbe, Maxxis, Continental och Dugast. Officiell budgivning öppnar i höst!

Jag har försökt läsa artikeln flera gånger men det går helt enkelt bara inte.
Fastnar alltid vid 3:e bilden, kan liksom inte sluta titta på Kristin.

Klavikel skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har försökt läsa artikeln flera gånger men
> det går helt enkelt bara inte.
> Fastnar alltid vid 3:e bilden, kan liksom inte
> sluta titta på Kristin.

Haha, är det en hjälp-vad-fan-är-det-där-för-nåt-känsla som gör att du alltid fastnar? Typ som när man hittar en läskig insekt som man äcklas av samtidigt som man fascineras och därför inte kan sluta titta? Kanske borde artikeln ha föregåtts av en varningstext isf ;).

//Kristin

He, he.. Nej då oroa dig inte ;0) jag gillar bilden bara helt enkelt..
Jag menade på ett bra sätt. Lite med glimten i ögat men utan ironi.

Tillbaka
Topp