[Artikel] Canyon Enduro Sprint – framtiden är nu

Westman

Aktiv medlem
DSC04351-Kopia.jpg

Under Scandinavian Outdoor Games i Falun arrangerades Sveriges första officiella Enduro-tävling, Canyon Enduro Sprint. HappyMTBs utsända var på plats och trendspanade. Vad som här följer är en berättelse om cykelglädje över disciplingränserna, samt en historia om blandad framgång från mitten av fältet.

Läs mer: http://happymtb.org/2013/06/06/canyon-enduro-sprint-framtiden-ar-nu/

Bra sammanfattat Westman!

Endurot var kanonkul, svårt att komma på ett bättre sätt att spendera en fredagkväll på.

/Sebastian

Mycket intressant läsning.
Kul att se åkarnas synpunkter.
Vi har under ett tag gått och funderat på någon form av endurotävling i Sundsvall/Timrå-trakten.
Vi har kört ett antal av SCFs DH-tävlngar i Skönvik och har viss erfarenhet av tävlingsverksamhet. Men det här är ett annat upplägg och tidtagning på ett annat sätt så jag har lite funderingar kring det praktiska.

Var det krav på säkerhetsvakter på samma sätt som i DH från scf's håll?
Hur många funktionärer behövs vid/kring tävlingsbanorna?
Var finns det möjlighet att hyra ett tidtagningssystem som funkar bra?

Eller kanske man inte ska fundera så mycket och bara blåsa på för full och sätta igång att ta emot anmälningar?

Intressant artikel. Tycker det är lite synd om det där transporthetsandet blir standard. Halva (hela) poängen är ju att man kan köra o löka på transporterna, snacka skit med kompisarna o annat folk...en o annan fika ska det väl helst vara utrymme för också:). Köra på mjölksyra o känna stress o tidspress gör man så det räcker på specialsträckorna, orka hetsa mellan dom också.

InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Intressant artikel. Tycker det är lite synd om
> det där transporthetsandet blir standard. Halva
> (hela) poängen är ju att man kan köra o löka
> på transporterna, snacka skit med kompisarna o
> annat folk...en o annan fika ska det väl helst
> vara utrymme för också:). Köra på mjölksyra o
> känna stress o tidspress gör man så det räcker
> på specialsträckorna, orka hetsa mellan dom
> också.

+1

Även om tidsgränser på transporterna är standard i World series tycker jag det är trevligare utan. Är man orolig att behöva sitta och vänta hela natten på att folk ska trilla in måste man ju såklart ha något liknande. En annan lösning är att ha en bana som är såpass fysiskt avskräckande att de som inte fixar att pallra sig runt på en någorlunda vettig tid helt enkelt låter bli att ställa upp, istället för att de ska bli utsållade på maxtiden. 2*300hm klättring är ju inte precis speciellt mycket på en heldagstur. Visst hade Grycksbo betydligt mer?

Sen tycker jag det är lite tråkigt om det skulle bli standard att man kör enduro i Sverige på huvudsakligen släta banor med berms och annat, det är ju rätt långt från hur det brukar se ut i andra delar av Europa.

Hur funkar det förresten med SCF-sanktionering, har de ens en enduro-kategori de kan sanktionera tävlingar under, med tanke på att inte UCI har det?

Senast ändrad:
En väl tilltagen maxtid för alla delsträckor + transporter tycker jag är en mer sympatisk variant, håller helt med om att man vill kunna ta det lugnt på transporterna.

På den här tävlingen var det ju dessutom alltid kö vid delsträckornas start så det hängde ju inte bara på dig heller.

Sant, väl tilltagen maxtid borde funka bra. Köbildning vid start på sträckorna är nog svårt att undvika tyvärr, i alla fall om man släpper hela fältet samtidigt i början, speciellt om man sen har en relativt snäv tidsbegränsning på transportsträckan.

marran skrev:
> Sant, väl tilltagen maxtid borde funka bra.
> Köbildning vid start på sträckorna är nog
> svårt att undvika tyvärr, i alla fall om man
> släpper hela fältet samtidigt i början,
> speciellt om man sen har en relativt snäv
> tidsbegränsning på transportsträckan.

Beror ju lite på. Den här tävlingen var ju ganska kort och de tävlande släpptes iväg med 30 sekunders mellanrum. Tror de flesta körde hela på mellan 2 och 2.5 timmar. Ofta var det ganska många minuters väntan vid starterna.

Trans Provence var ju heldagarsetapper och starten gick i två omgångar, jag upplevde aldrig att jag fick stå i kö vid någon specialsträckestart. Däremot hängde det alltid lite folk och chillade och tog igen sig inför specialsträckan. Klart längre transporter och dagar gör ju att fältet sträcks ut mer. Där var främsta incitamentet (för mig iaf) till att inte softa för mycket att jag ville komma tillbaka till lägret i god tid för att slippa stressa och hinna vila ordentligt till nästa dag.

Så det är lite skillnad beroende på upplägg.

En GBG enduro med 4-5 specialstäckor i Änggården, Delsön, Sisjön skulle vara grymt! Totaltid 12 h :) då kan man luncha och äta middag på väg mellan skogarna.
Specialsträckor på ca 10-20 min på det.
Tidtagning via Strava el liknande, borde funka.
Sen öl.
?

Falun var grymt, visst några bansjukdomar, men kul!

Senast ändrad:
Jag har också tänkt tanken med Strava, då slipper man hela tidtagningsmomentet. Tuffast vore om man försåg varje deltagare med en förpreppad telefon i ryggsäcken, då är det minimial risk för fel och manipulering dessutom och alla har samma förutsättningar.

En heldags GBG-enduro låter som en grym ide. Och visst fanns det några små barnsjukdomar i Falun men helheten var otroligt bra ändå!

jomper skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sant, väl tilltagen maxtid borde funka bra.
> > Köbildning vid start på sträckorna är nog
> > svårt att undvika tyvärr, i alla fall om man
> > släpper hela fältet samtidigt i början,
> > speciellt om man sen har en relativt snäv
> > tidsbegränsning på transportsträckan.
>
> Beror ju lite på. Den här tävlingen var ju
> ganska kort och de tävlande släpptes iväg med
> 30 sekunders mellanrum. Tror de flesta körde hela
> på mellan 2 och 2.5 timmar. Ofta var det ganska
> många minuters väntan vid starterna.
>

Jo det var det jag menade, på en såpass kort tävlig där alla släpps samtidigt är det svårt att undvika köbildning. Får man jamsa runt hela dan blir det en annan femma

Jag tror (?) att tidtagningen på transportsträckorna hade lite att göra med att starten gick såpass sent, efter klockan fem, och att de inte ville att vi skulle vara ute hela kvällen innan de kunde köra prisutdelning. Annars tycker jag att tiderna var lite väl tajta, det fanns ju inte marginal att fixa en punka ens vilket är lite trist. Det straffar sig ju nog att punka på själva SS, så att då även få tilläggstid på nästa ser jag inte poängen med.

Som helhet ett jättekul arr som sagt, men viss förbättringspotential finns. Min önskelista på förbättringar:
*stökigare banor
*mer tilltagen transport/maxtid
*möjlighet att starta transporterna i kompisgrupp istället för en och en

Westman skrev:
> Jag tror (?) att tidtagningen på
> transportsträckorna hade lite att göra med att
> starten gick såpass sent, efter klockan fem, och
> att de inte ville att vi skulle vara ute hela
> kvällen innan de kunde köra prisutdelning.
> Annars tycker jag att tiderna var lite väl tajta,
> det fanns ju inte marginal att fixa en punka ens
> vilket är lite trist. Det straffar sig ju nog att
> punka på själva SS, så att då även få
> tilläggstid på nästa ser jag inte poängen med.
>
>
> Som helhet ett jättekul arr som sagt, men viss
> förbättringspotential finns. Min önskelista på
> förbättringar:
> *stökigare banor
> *mer tilltagen transport/maxtid
> *möjlighet att starta transporterna i kompisgrupp
> istället för en och en

Nu körde jag inte det här racet och det i Grycksbo var ju av en ännu mer avslappnad karaktär när det kom till transporterna(troligen beroende på att de var förhållandevis långa). Men det kan ju uppstå problem även på transporterna som isf påverkar även racetiderna vilket känns lite segt. I Grycksbo hade vi väl 3-4 kedjebrott i de branta stigningarna på transporterna vilket tar sin lilla tid att fixa.

Ska man ha maxtid på transporterna tycker jag att den ska vara väl tilltagen.

I stort sett håller jag alltså bara med dig men jag valde att lägga ut orden en jäkla massa i onödan. :)

Hur hårda är transportsträckorna i staterna där man kört det ett tag, det är ju oftast rätt snabba killar i toppen på lätta hojjar.

Tycker det ser grymt roligt ut när man sett när det varit masstart och en rejäl klättring första biten för att dra ut fältet.

Det får ju inte heller sluta att 160mm hoj är det enda alternativet.

Spontant tycker jag att Specialsträckorna ska vara så pass stökiga att en 140-160-hoj med lagom flack geometri är det optimala vapnet. Man ska inte vara snabbast på en XC men int eheller på en DH, alltså lite lagom mittemellan.

Utifrån min begränsade erfarenhet tycker jag att banorna i Grycksbo var perfekta. Där märkte man att mer slaglängd än 100 premierades men samtidigt kunde man inte bara sitta och stirra utan var även tvungen att vara snabb i benen.

I alla fall när man kör det som tävlingsgren, på SBR och liknande är det väl viktigare att man får med lite mer folk än att bara storbergsdemoner med cocoscyklar med långa gafflar kan köra. Fast risken för det är ju minimal, iaf i sthlm.

Håller helt med om att en lättare 140mm bör vara det optimala och banor byggda med det i åtanke.

På vissa ställen snabbare på 160-180mm på andra snabbare på 100mm XC.

Ang Strava så är det en kul grej och har jag har också funderat på om man kan rejsa med det som tidtagning. Men det verkar diffa väldigt mycket beroende på vad för chip du har i din telefon/klocka och vad för samplingsintervall etc som ställts in. Ex när vi kört samma sträcka och laddat in från en iPhone och en Garmin 30 så skiljer det rätt mycket i höjdmeter, sträcka och därmed tid (eftersom start och mål diffar). Så jag tror inte man kan tävla "seriöst" med det om inte alla har likadana prylar för tidtagning.

Westman skrev:
> Ang Strava så är det en kul grej och har jag har
> också funderat på om man kan rejsa med det som
> tidtagning. Men det verkar diffa väldigt mycket
> beroende på vad för chip du har i din
> telefon/klocka och vad för samplingsintervall etc
> som ställts in. Ex när vi kört samma sträcka
> och laddat in från en iPhone och en Garmin 30 så
> skiljer det rätt mycket i höjdmeter, sträcka
> och därmed tid (eftersom start och mål diffar).
> Så jag tror inte man kan tävla "seriöst" med
> det om inte alla har likadana prylar för
> tidtagning.

+1

Synkade klockor vid start och mål med fasta starttider funkar ju väldigt bra, men det kostar ju en person på varje plats.

Jag ska försöka få tag på en manual för sportident, det vore intresant att se vilka alternativ för banläggning som finns.

När IGGE arrar Enduro-rejs i Göteborg har vi kört med Sportident. Det har funkar väldigt bra, men tydligen krävt lite efterbearbetning för att få ut tiderna på det format som önskas.

Vad behöver man egentligen ha för cykel för att ta sig genom? Skulle det fungera på en ht 29er med 100 mm? En ht med 120 mm? Mer tour/xc inriktad fs med kanske 120-130 mm eller behöver man komma upp i en 140 mm?
Joel

Du behöver ingen dämpning för att ta dig igenom (behöver man någonsin det?), men om man vill ha roligt och vara någorlunda snabb så är nog en FS på minst 120mm, gärna mer, att rekommendera. Både tävlingen i Grycksbo och Canyon Sprint (och även SBR tror jag?) hade väl som uttryckligt mål att 140-160mm ungefär skulle vara optimalt? De är alltså riktade mot det segmentet av cyklar, vilket även verkar gälla de flesta andra endurotävlingar (åtminstone i Europa).

svalgis skrev:
> Du behöver ingen dämpning för att ta dig igenom
> (behöver man någonsin det?), men om man vill ha
> roligt och vara någorlunda snabb så är nog en
> FS på minst 120mm, gärna mer, att rekommendera.
> Både tävlingen i Grycksbo och Canyon Sprint (och
> även SBR tror jag?) hade väl som uttryckligt
> mål att 140-160mm ungefär skulle vara optimalt?
> De är alltså riktade mot det segmentet av
> cyklar, vilket även verkar gälla de flesta andra
> endurotävlingar (åtminstone i Europa).

+1 Förutom möjligen på SBR, där har jag aldrig hört om några såna uttalade målsättningar. Det beror nog mer på vem som arrangerar dem och var de arrangeras.

Angående Strava så verkar det som att det har för stora marginaler både i tid o rum. Jag har ett par banor med samma start- o målpats, men delvis skiljer 50-60 m i sida. Trots detta har jag fått tid på 2 banor när jag bara har kört en! Och tiden har skiljt med ett par sekunder.

Att få fram resultat på ett snabbt sätt är väl mest en fråga hur mycket man vill satsa på kringutrustningen på Sportident eller EMIT-systemen. Hyreskostnaden för ett litet event kan ju raka iväg alldeles för mycket.

För en del tycks transporterna ha ett egenvärde på en endurotävling och man vill ha långa o hårda transporter. Jag vet inte var de har fått det ifrån . Inte min tekopp. Trötta ut sig skall man göra tillräckligt på specialsträckorna. Lift är ju bäst men inte särskilt valbart utanför Åre mm.

Nästa EWS-tävling går i Val d'Allos F. Den tävlingen vanns förra året av Jay Clementz på 1.54 , lite mer än 20 min i Punta Ala! Lifttransport och mer än 10.000 hm på 2 dagar. I år hinner man väl inte tävla på så många sträckor, eftersom man ska hinna med ett träningsåk före tävlingsåken på alla sträckor.

/S

Senast ändrad:
Westman skrev:
> När IGGE arrar Enduro-rejs i Göteborg har vi
> kört med Sportident. Det har funkar väldigt bra,
> men tydligen krävt lite efterbearbetning för att
> få ut tiderna på det format som önskas.

Jo, jag pratade lite med IGGE om det när vi var i Grycksbo.

Men det vore intressant att läsa lite mer om vad systemet klarar av, om man kunde lägga en bana och få en tid på varje delsträcka istället och sedan en totaltid på det. Så kan man skriva ut tiderna direkt när man kört klart. Då kan man dessutom lämna kontrollerna längs med banan och hämta in dem senare, då kanske arrangörerna får en chans att köra också.

theBrand skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > När IGGE arrar Enduro-rejs i Göteborg har vi
> > kört med Sportident. Det har funkar väldigt
> bra,
> > men tydligen krävt lite efterbearbetning för
> att
> > få ut tiderna på det format som önskas.
>
> Jo, jag pratade lite med IGGE om det när vi var i
> Grycksbo.
>
> Men det vore intressant att läsa lite mer om vad
> systemet klarar av,

Men det är väl bara att läsa? Finns mycket info på hemsidan, samt google.
http://www.sportident.se/

C-dale skrev:

>
> För en del tycks transporterna ha ett egenvärde
> på en endurotävling och man vill ha långa o
> hårda transporter. Jag vet inte var de har fått
> det ifrån . Inte min tekopp. Trötta ut sig skall
> man göra tillräckligt på specialsträckorna.
> Lift är ju bäst men inte särskilt valbart
> utanför Åre mm.
>

Klart de har ett egenvärde. När man använder lift blir det inte Enduro längre utan DH.... ;)

Jag körde 120mm ht i Falun och placerade mig mitt i fältet bland motionärerna trots att det var andra gången i år som jag cyklade mtb, så helt hopplöst är det ju inte. Tyckte inte falubanan var särskilt teknisk.

Luthman Photography skrev:
> +1 Förutom möjligen på SBR, där har jag aldrig
> hört om några såna uttalade målsättningar.
> Det beror nog mer på vem som arrangerar dem och
> var de arrangeras.

Det har du rätt i, läste i SBR-tråden nu och det var ju tydligen bara något jag hittat på själv. :)

Kristoffer R skrev:
> Klart de har ett egenvärde. När man använder
> lift blir det inte Enduro längre utan DH.... ;)

Nja, specialsträckorna skiljer sig ju fortfarande rätt rejält mot rena DH-race, och formatet likaså. Men jag tycker det vore dumt om transportsträckorna skulle avgöra hur specialsträckorna ser ut, bättre om det är tvärtom och att det blir som det blir för att länka samman dom. Att arrangemangen sedan kommer skilja sig rätt rejält mellan varandra på den punkten gör väl ingenting tycker jag.

Westman skrev:
> theBrand skrev:
> -----
> > Westman skrev:
> >
>
> > -----
> > > När IGGE arrar Enduro-rejs i Göteborg har
> vi
> > > kört med Sportident. Det har funkar väldigt
> > bra,
> > > men tydligen krävt lite efterbearbetning
> för
> > att
> > > få ut tiderna på det format som önskas.
> >
> > Jo, jag pratade lite med IGGE om det när vi var
> i
> > Grycksbo.
> >
> > Men det vore intressant att läsa lite mer om
> vad
> > systemet klarar av,
>
> Men det är väl bara att läsa? Finns mycket info
> på hemsidan, samt google.
> http://www.sportident.se/

Mjo, det var mer att jag inte kände att jag hade tid att sätta mig med det just nu, men nu har jag läst det som fanns på hemsidan :).

Det verkar inte som det finns stöd för annat än en enda lång bana, då systemet i princip bara loggar vid vilket klockslag man tryckt i brickan (lagras i brickan). Sen får man läsa ut stämplingarna med deras masterstation. Hittade ingen information om vilket format den tryckte ut data på serie-snöret, men får man reda på formatet skulle det ju gå ganska fort att sno ihop ett "Enduro-program" som spottar ut tiderna som man vill ha dem. Kombinera med en sån här http://www.usconverters.com/index.php?main_page=product_info&products_id=228
och en smartphone med ovan nämnda "Enduro-app" så är man hemma sen :D

Transportsträckorna har ett egenvärde tycker jag. Långa klättringar sorterar bort allt för tunga och gungiga hojar till exempel. Många av de etapper jag körde på TP framförallt men även i viss mån Biivouac skulle nog kunna gå snabbare på en hoj med mer slag än 160, det var stundtals rejält stökigt och snabbt. Dh-sulor hade också varit att föredra på många ställen, men då ska man även orka släpa sina 42a triple ply minions uppför alla långa klättringar.

Å andra sidan har banor i alperna en fördel i att de sorterar bort dh-slädarna med tighta switchbacks, då vill man inte ha en allt för flack geometri och dubbelkronade gafflar.

Långa transportsträckor ställer dessutom krav på att för att köra riktigt fort bör man vara en "heldagscyklist", som orkar sitta på cykeln länge förutom att blixtra till och vara sjukt snabb på valda sträckor.

Sen tycker jag att en stor del av charmen med formatet förutom att man sitter och snackar skit på klättringarna och lär känna nya människor även är att man får se helt nya, naturliga stigar. Ett endurolopp i Åre som skulle bestå av att man kör olika banor i bikeparken och sen rullar grusväg eller åker lift mellan dem lockar inte mig.

En annan reflektion är ang. stökigheten. Visst, en endurobana bör kanske inte vara lika hårig som en DH-bana i WC-klass, men många av de sträckor jag kört har varit väl så håriga som det mesta man hittar i t.ex. Åre bikepark i termer av brant och stökigt, och dessutom ofta rätt exponerat om man skulle klota. Det vore jättetråkigt tycker jag om enduro i Sverige bara skulle handla om vem som är snabbast nerför Getrappet och Månskogen.

Senast ändrad:
marran skrev:
> Ett endurolopp i Åre som skulle bestå av
> att man kör olika banor i bikeparken och sen
> rullar grusväg eller åker lift mellan dem lockar
> inte mig.
>
>
> En annan reflektion är ang. stökigheten. Visst,
> en endurobana bör kanske inte vara lika hårig
> som en DH-bana i WC-klass, men många av de
> sträckor jag kört har varit väl så håriga som
> det mesta man hittar i t.ex. Åre bikepark i
> termer av brant och stökigt, och dessutom ofta
> rätt exponerat om man skulle klota. Det vore
> jättetråkigt tycker jag om enduro i Sverige bara
> skulle handla om vem som är snabbast nerför
> Getrappet och Månskogen.

Skönt med positiva vibbar och glada tongångar :) Men du glömmer ett sjukt stort problem när det kommer till cykeltävlingar i och runtomkring Åre: negativa och stundtals rent fientliga markägare. För två år sen ville vi ordna en AM-tävling under festivalen som bland annat skulle gå i Jörgens vid Rödkullen. Vi skickade fram prästen Gabbe för att prata med markägaren där eftersom vi hade tänkt ut att han borde vara den bästa förhandlaren i det läget, med sitt yrke och allt. Svaret? Ett blankt nej förtydligat med ett "kommer ni efter att ripjakten börjat tar jag fram hagelbössan". Och detta alltså för en tävling som skulle pågå under max två timmar, på en dag under hela året. Samma svar (minus bössan) hade vi garanterat fått angående Burma eller någon annan singletrack som inte ingår i ledsystemet. Copperhill kanske är ok. Välliste, möjligt, men är lite långt bort för en endagstävling. Duved? Kanske, vi ska fiska runt lite där. Men i stort sett är vi hänvisade till mark som antningen ägs av Skistar eller som dom redan har befintliga cykelleder igenom. Så det är minst lika mycket en fråga om lokalpolitik som fantasi från banläggarna.

Samtidigt vill många ha maximalt med cykling för sina pengar under ett endurorace, speciellt om man rest långt, typ från Finland som kommer att bli fallet under festivalen i Åre. Med andra ord är lift till ett par sträckor ett vettigt alternativ.

Det finns många åsikter att ta hänsyn till när man arrangerar ett race, och det är inte helt enkelt att tillfredställa alla till 100%. Ett alternativ är också att vara glad över att någon vill ta på sig uppgiften att arrangera något så tidsrkrävande och krångligt som ett endurorace och dra dit och köra tävlingen med sina polare, garva lite och ha kul under tiden istället för att diskutera vad som är true enduro. Det är ju också en möjlighet.

marran skrev:
> Transportsträckorna har ett egenvärde tycker
> jag. Långa klättringar sorterar bort allt för
> tunga och gungiga hojar till exempel. Många av de
> etapper jag körde på TP framförallt men även i
> viss mån Biivouac skulle nog kunna gå snabbare
> på en hoj med mer slag än 160, det var stundtals
> rejält stökigt och snabbt. Dh-sulor hade också
> varit att föredra på många ställen, men då
> ska man även orka släpa sina 42a triple ply
> minions uppför alla långa klättringar.
>
> Å andra sidan har banor i alperna en fördel i
> att de sorterar bort dh-slädarna med tighta
> switchbacks, då vill man inte ha en allt för
> flack geometri och dubbelkronade gafflar.
>
> Långa transportsträckor ställer dessutom krav
> på att för att köra riktigt fort bör man vara
> en "heldagscyklist", som orkar sitta på cykeln
> länge förutom att blixtra till och vara sjukt
> snabb på valda sträckor.
>
> Sen tycker jag att en stor del av charmen med
> formatet förutom att man sitter och snackar skit
> på klättringarna och lär känna nya människor
> även är att man får se helt nya, naturliga
> stigar. Ett endurolopp i Åre som skulle bestå av
> att man kör olika banor i bikeparken och sen
> rullar grusväg eller åker lift mellan dem lockar
> inte mig.
>
>
> En annan reflektion är ang. stökigheten. Visst,
> en endurobana bör kanske inte vara lika hårig
> som en DH-bana i WC-klass, men många av de
> sträckor jag kört har varit väl så håriga som
> det mesta man hittar i t.ex. Åre bikepark i
> termer av brant och stökigt, och dessutom ofta
> rätt exponerat om man skulle klota. Det vore
> jättetråkigt tycker jag om enduro i Sverige bara
> skulle handla om vem som är snabbast nerför
> Getrappet och Månskogen.

Kan inte annat än hålla med! Bra skrivet!
Min åsikt är att enduro inte ska vara downhill light, utan en helt egen tävlingsform. Man tar sin cykel, trampar iväg med likasinnade och snackar lite skit. När man kommer till starten av specialsträckan så byts vänskapen ut mot konkurrens och man kör allt man har! I mål så återgår allt till vänskap igen! När dagen är över ska man vara slutkörd och överlycklig!
Kort sagt: den som vinner har teknik, explosivitet och uthållighet! Men alla som är med ska ha kul! Lämplig cykel bör vara en am-inriktad historia.

Men det är min enkla åsikt!

Verkar skoj i Åre, förresten! Ska se om jag kan ta mig dit...

Senast ändrad:
Glisseur skrev:
> marran skrev:
> > Ett endurolopp i Åre som skulle bestå av
> > att man kör olika banor i bikeparken och sen
> > rullar grusväg eller åker lift mellan dem
> lockar
> > inte mig.
> >
> >
> > En annan reflektion är ang. stökigheten.
> Visst,
> > en endurobana bör kanske inte vara lika hårig
> > som en DH-bana i WC-klass, men många av de
> > sträckor jag kört har varit väl så håriga
> som
> > det mesta man hittar i t.ex. Åre bikepark i
> > termer av brant och stökigt, och dessutom ofta
> > rätt exponerat om man skulle klota. Det vore
> > jättetråkigt tycker jag om enduro i Sverige
> bara
> > skulle handla om vem som är snabbast nerför
> > Getrappet och Månskogen.
>
> Skönt med positiva vibbar och glada tongångar :)
> Men du glömmer ett sjukt stort problem när det
> kommer till cykeltävlingar i och runtomkring
> Åre: negativa och stundtals rent fientliga
> markägare. För två år sen ville vi ordna en
> AM-tävling under festivalen som bland annat
> skulle gå i Jörgens vid Rödkullen. Vi skickade
> fram prästen Gabbe för att prata med markägaren
> där eftersom vi hade tänkt ut att han borde vara
> den bästa förhandlaren i det läget, med sitt
> yrke och allt. Svaret? Ett blankt nej förtydligat
> med ett "kommer ni efter att ripjakten börjat tar
> jag fram hagelbössan". Och detta alltså för en
> tävling som skulle pågå under max två timmar,
> på en dag under hela året. Samma svar (minus
> bössan) hade vi garanterat fått angående Burma
> eller någon annan singletrack som inte ingår i
> ledsystemet. Copperhill kanske är ok. Välliste,
> möjligt, men är lite långt bort för en
> endagstävling. Duved? Kanske, vi ska fiska runt
> lite där. Men i stort sett är vi hänvisade till
> mark som antningen ägs av Skistar eller som dom
> redan har befintliga cykelleder igenom. Så det
> är minst lika mycket en fråga om lokalpolitik
> som fantasi från banläggarna.
>
> Samtidigt vill många ha maximalt med cykling för
> sina pengar under ett endurorace, speciellt om man
> rest långt, typ från Finland som kommer att bli
> fallet under festivalen i Åre. Med andra ord är
> lift till ett par sträckor ett vettigt
> alternativ.
>
> Det finns många åsikter att ta hänsyn till när
> man arrangerar ett race, och det är inte helt
> enkelt att tillfredställa alla till 100%. Ett
> alternativ är också att vara glad över att
> någon vill ta på sig uppgiften att arrangera
> något så tidsrkrävande och krångligt som ett
> endurorace och dra dit och köra tävlingen med
> sina polare, garva lite och ha kul under tiden
> istället för att diskutera vad som är true
> enduro. Det är ju också en möjlighet.

Ojsan, att säga att det inte lockar mig var tydligen att vara för negativ. Jag ber om ursäkt för det.

Jag förstår att det är ett helvete med markägare och tokgubbar, och jag menar inte att klanka på er.

För att förtydliga min poäng så har jag kört de endurotävlingar jag kört väldigt mycket pga att det är lite som ett alternativ till att hyra en guide, någon har helt enkelt plockat ut de roligaste och mest utmanande stigarna i sina hemmaberg, och tävlandet är för mig som en extra krydda. Väl så viktigt som tävlingsdelen har för mig varit alla sköna människor man har fått cykla transporterna tillsammans med.

I lift/ej lift-debatten är jag lite mitt i, visst kan en shuttle eller lift vara bra ibland, men jag tycker ändå det är trevligt när merparten av klättringen går för egen maskin.

Senast ändrad:
Med min ringa enduroerfarenhet får jag nog hålla med om att jag föredrar transporter utan eller med väl tilltagen maxtid. Jag låg ensam på alla transporter i Falun och blåkörde för att klara maxtiderna. Att det sedan var köbildning längre ner i fältet (jag startade rätt tidigt) och att regeln om tidstillägg för överskriden maxtid skulle komma att slopas visste inte jag om... så min endurosprint blev mer som ett XC-rejs där jag låg på 90% av maxpuls i 1 h 40 min.

Det jag tror lockar massorna till enduro är just den sociala biten i kombination med grymt rolig cykling, som marran skriver. På tävlingen vi körde i Frankrike fick proffslagen som deltog i tävlingen starta sist. Detta för att fältet inte skulle bli lika utspritt och för att blanda upp proffs och amatörer. Det fanns heller ingen maxtid på transporterna vilket gjorde att jag som svensk amatörbrud kunde åka och småprata med franska mästare i XC. Det förhöjer upplevelsen något enormt! Vill man hetscykla under lång tid kan man köra långlopp, imho.

//Kristin

Senast ändrad:
Eftersom alla utgår från sig själva så får väl jag också göra det. :-)

Jag tycker att det är viktigare att de arrangeras rallyn/endurorace än att de följer fastslagna regler. Tävlingsformen lockar mig av samma skäl som folk ovan angivit. Människorna man träffar och lär känna, surret på transporterna och under hela tävlingen samt möjligheten att få hoja på nya ställen, oavsett om det är i Väsby(nästan hemma) eller i Grycksbo.

För egen del på sprinten i Falun reflekterade jag inte ens hur lång tid det tog att hoja mellan specialsträckorna, jag antog att tiden var så tilltagen att man skulle kunna köra lagom fort och ändå klara utan problem. Men så var det kanske inte, enligt vad ni andra säger. Jag har iofs svårt att cykla sakta uppför utan vill hålla en viss fart för att "bli av med det". Det funkar ju så klart bättre på ett race som är 2 h än 6 dagar, men jag kände ingen stress. Formen endurosprint kanske kan ha lite tightare tidsramar men en punka ska man ju hinna med att laga samt ta ta sig mellan specialsträckorna.

Sedan gillar jag även att det folk på allt från XC-spjut till DH-hojar och inte bara en specifik typ av cykel. Lite så att det inte förmedlar att man måste ha en viss sorts hoj för att köra, utan det är banorna som ger tävlingen sin stämpel. Sen vlken som är mest optimal kan ju diskuteras i all evighet. :-)

UrTomas: förhoppningsvis syns vi Åre då, jag ska försöka dra upp dit också!

Edit: förtydliganden

Senast ändrad:
Vad roligt det är att det tagit fart i Sverige och händer saker! Stor eloge till UrTomas i Grycksbo, Åregänget, Tompa i Falun och alla andra som jobbar för den här typen av evenemang.

Jag tycker att Marran skriver något väldigt bra: "...någon har helt enkelt plockat ut de roligaste och mest utmanande stigarna i sina hemmaberg..." men detta ger en intressant effekt i praktiken. De sanktionerade/större tävlingarna, där man måste se till att ha tillstånd för att köra, kan få det mycket svårare att dra riktigt bra banor eftersom man har markägare att ta hänsyn till. Svartracen har ju en klar fördel här. Det blir spännande att se var vi är om 10 år med detta.

Angående sprinten i Falun tror jag att man måste komma ihåg att den lades till i programmet efter de andra större evenemangen och därför fick fredagskvällen att hållas med. (Eller är det en felaktig tolkning?) Då kan jag tänka mig att man är mån om att hålla ner tidsåtgången för transporterna för att hinna klart innan man vill gå hem och lägga sig. Att man valde att hålla sig inom Lugnetområdet tror jag också har med tidsåtgången för racet att göra - och därför blev det lite mindre stökiga specialare än man kunnat få om man vidgat området något.

Glisseur har en viktig poäng där. Så fort man ska arrangera något som inte är ett inofficiellt svartrace blir markägarfrågan högst relevant. Alla som nån gång arrangerat en mtb-tävling eller anlagt leder vet att man ganska snart hamnar i läget att man måste utgå från "var får vi cykla" istället för "vilka stigar vill vi helst ha med". Endurobanan i Falun behövde tex ändras några dagar innan start eftersom vi inte kom i mål med en markägare nära Lugnet.

Angående transportsträckor och maxtider så var tighta maxtider det enda tänkbara eftersom legenden Tompa Johansson, aka Sveriges mest tävlingsinriktade herre, var tävlingsledare. Han har föga förståelse för slöa happyiter som vill snacka skit istället för att cykla :-) Personligen skulle jag nog föredra väl tilltagna maxtider. Jag tror att maxtiderna i Falun var hyfsat väl tilltagna i motionsklassen, men det var mycket snack om dem så folk verkar ha stressat lite i onödan.

Jag var hur som helst sjukt sugen på att vara med och rejsa men fick nöja mig med att springa Killer Hill Run istället.

/Per

Jag tror egentligen att alla här i tråden är inne på samma spår när det gäller enduro: socialt, rolig cykling och en lagom mix av ansträngning och lök på vägen upp. Sen finns det en jäkla massa andra faktorer som spelar in som man måste ta hänsyn till. Ett litet krux med Åre som jag inte skrev i min förra post är ju att väldigt många redan cyklat dom flesta av dom stigar/leder som vi överväger till endurotävlingen under festivalen. Visst, det tar bort en del av upptäckarandan men till exempel Bräckebäcken blir ju inte en sämre cykelled för den sakens skull. Och när det gäller Marran så är det väl få stigar i fjällen som du inte hojat, så i just ditt fall blir det ju ganska svårt att hitta nya varianter. Och så markägardilemmat på det.

Sen kan Hagdahl och Tompa och gänget slicka i sig allt beröm som jag hört från mina polare från Åre som var nere och körde sprinten i Falun, dom var sjukt nöjda.

> Sen kan Hagdahl och Tompa och gänget slicka i sig
> allt beröm som jag hört från mina polare från
> Åre som var nere och körde sprinten i Falun, dom
> var sjukt nöjda.

Kul att höra! Visst var det både några barn- och bansjukdomar (var det en felskrivning med flit?!) men på det stora hela känns det som att det blev en bra tävling. Ska ärligt erkänna att jag aldrig trodde tidtagningen skulle funka.
Särskilt med tanke på att Kea från Emit gled in kl 15.00 med utrustningen i tron att tävlingen började kl 19.00. (Citat: "17.00?? Vad fick jag 19.00 ifrån? Ja ja, då får vi skynda oss lite om vi ska ha tre specialsträckor."). Skönt med folk som har koll på tekniken i alla fall.

Ska bli väldigt kul att se hur endurotrenden utvecklar sig framöver!

Ett annat tips kan ju vara att markera sträckorna med band som är färggladare än svart-vitt :-) fast jag hade inga problem att hitta vägen, vandringsledscykling är bra träning..

Skiljer sig Enduro i Alperna och tex Oregon Enduro Series sig markant? I det senare verkar ju stighojjar vara valet i kombination med breda styren, breda däck och dropper seatpost.

Känns som det finns två olika håll man vill ta det, de som vill att fysik ska vara en del i avgörande och de som mest är ute efter DH-light. Ska bli spännande att följa utvecklingen här i Sverige

Senast ändrad:
Bingolotto skrev:
> Skiljer sig Enduro i Alperna och tex Oregon Enduro
> Series sig markant? I det senare verkar ju
> stighojjar vara valet i kombination med breda
> styren, breda däck och dropper seatpost.
>
> Känns som det finns två olika håll man vill ta
> det, de som vill att fysik ska vara en del i
> avgörande och de som mest är ute efter DH-light.
> Ska bli spännande att följa utvecklingen här i
> Sverige

Hela grejen med enduro är väl att det är både och?
Kondition och teknik, mångsidighet.
Uppför (du måste hinna till din starttid) och nedför mot klockan.

Tillbaka
Topp