[RR] Snabbvisit i Dovrefjell! Inte för sista gången!

ECrider

Ny medlem
Så var det äntligen dax! Efter att ha snackat om fjällcykling sen i våras var det äntligen tid att ta tag i saken då både jag, Micke och UrTomas var lediga och på hemmaplan sammtidigt.

Tanken var först att cykla den klassiska Jämtlandstriangeln(numer rektangeln), men då vädergudarna verkade utlova regn och hala stenar i Storulvån så riktades istället hjulen mot den Norska sidan och Dovrefjell, närmare bestämt Grimsdalen, där solen stod som spön i backen och cykelstigarna var fantastiska!
Jag, Micke och UrTomas med fru och lille 1-årige sonen Arne(fantastiskt att kunna ta med allihopa på fjälltur) packade in oss i Saaben och sträckade 45 mil upp till Dovre en solig söndagmorgon.

Tidsoptimismen sprudlade över hela projektet som sedvanligt, och tältet var inte uppslaget i dalen fören 17-tiden på em, så efter lite snabb check och påfyllnad av vattenflaskor så bar det iväg norrut på en knappt 4 mil lång etapp som inte skulle vara avklarade fören långt in på småtimmarna.

Arne kikar att allt är i sin ordning och att Pappa har rätt lufttryck i däcken(inte en punka på hela resan)
DSCN2564.JPG

Tre tappra på väg ut på äventyr!

DSCN2578.JPG

Fösta biten bjöd på vide och busk och fina sandstigar, dock 400m stigning, men det skulle vi få igen!
DSCN2586.JPG

50 höjdmeter. 20sekunder. Tvärstopp i smal hög träbro=)
DSCN2597.JPG

Cykelglädje.
DSCN2601.JPG

DSCN2605.JPG

DSCN2610.JPG

Vädret var vindstilla och ca 15 grader på kvällen, vi körde T-leden rakt norrut mot Hjerkinn, för att sedan ta av mot sydväst(putta cykel) upp i passet på ca 1470m, och avsluta med grym 500 höjdmeter äkta Endurogläjde. Dock så gick solen ner hemskans snabbt, och den tänkte stigen från Hjerkinn var nog aktuell på 80-talet, men det gick fint ändå!

Choklad och vattenpaus med utsikt mot Rondande
DSCN2613.JPG

Terrängpsykklar.
DSCN2613-001.JPG

Svalkande vattenhinder är alltid välkomna!
DSCN2622.JPG

Inte alls tråkigt alls.
DSCN2625.JPG

Självfallet.
DSCN2628.JPG

Lite konstpaus efter att köttat de 400 höjdmetrarna ner till E6an, sjuka mängder sten och hopp, sjukt kul. UrTomas mös på fint här med den nyinförskaffade 180mm gaffeln, Evo`n trivdes oxå fint, och tjänade ut alla 150mm.

DSCN2636.JPG

Bara att börja putta tillbaka, solen försvann som sagt fort och temperaturen föll, men uppåt kom vi.
DSCN2641.JPG

Månen gick upp över Rondane i söder, runt 22:30, huvudsaken man såg nånting när det skulle brakas på nerför sen!
DSCN2653.JPG

Efter nån timmes puttande och lite vila så gick det riktigt fint att cykla på fjällhedarna(utan stig)trots den höga höjden ungefär 8km innan vi började ana rester av den gamla leden.Väl uppe vid passet var det så gott som mörkt, och dimman drog snabbt in över oss, och temperaturen föll till några få grader, men vi hade ändå en skapligt rolig färd ner till Grimsdalshytta, där det tog en bra stund att navigera rätt på tältet, Malin och Arne. 2 av oss ramlade ikull utanför och Tomas ramlade lika snabbt ikull i tältet efter 8timmar MTB.

Nästa dag var tanken att åka upp till Snöheim på andra sidan E6an, och köra därifrån via Reinheim ner till vägen. Dock så visade det sig att man börjar köra turbussar upp till Snöheim,och att bil inte var tillåtet. En stor suck gick genom sällskapet, då tidtabellen inte matchade vår egen för 5 öre, och att cykla upp skulle även det ta för stor del av dagen.

Således knöt vi näven i fickan och började kika på kartan... runt Alvdal borde det ju finnas fin cykling, med hemmafjellet Tron(1665möh)alldeles inpåknuten, och dessutom väg upp!

Efter en skön korvgrillning med bad så bar det iväg österut och efter någon timme var vi påväg uppåt, solen stekte även dennna dag och vi var inte mätt på cykling.

Halvvägs upp på Trontoppen, då bil bara var tillåtet till ca 750möh.
DSCN2659.JPG

Heroshot innan vi trampade utför igen, 400 höjdmter och 4km ren cykelglädje kan jag intyga.
DSCN2669.JPG

Så slutade en intensiv resa för denna gång, men det gav defenitivt mersmak, det blir en fjällcykelresa igen inom några veckor, troligen till Dovre igen, eller något annat som verkar skoj!

Senast ändrad:
Gaffeln känns riktigt bra! Man behöver ju sällan 180mm slag, men geometrin blev väldigt mycket trevligare! Sen är gaffeln väldigt mjuk och pluffsig, på gott och mot, men jag är mer än nöjd :)
Jag kör med punkamjölk i slangarna också. Hittills ingen punktering...
Jag kan starkt rekommendera att cykla i fjällen! Fina och roliga stigar, och utsikten, ja vad finns det att säga?

Fint! Vi har hytta där uppe men jag har aldrig hojat. Kul att se det från ett cykelperspektiv. Hela området runt Snöhetta håller de på att göra till Nationalpark (eller det kanske redan är det) det är därför det blir mer och mer restriktioner. Såg ni några myskoxar?

Tillbaka
Topp