[RR] Brunico - Pineta (nu inkl dag 2)

GoranS

Aktiv medlem
Höjdpunkten på årets tripp till Dolomiterna var för min del den tredje etappen av Giro delle Dolomiti och den tur jag gjorde på den efterföljande vilodagen.

Tredje etappen startade i Brunico (jag kör för enkelhets skull genomgående med italienska namn) och vi började med att åka upp mot Badia-dalen.
P1060230Large.JPG

Färden gick sen via Longega och San Vigilio upp till Passo Furcia. En del fina vyer bjöds det på under färden upp.
P1060238Large.JPG

Asfalten på väg ner tillbaka i Val Pusteria lämnade bitvis en del att önska, men utsikten var svår att klaga på.
P1060249Large.JPG

Väl nere i dalen fortsatte vi österut bort till Dobbiaco och sen söderut upp genom Valle di Landro.
P1060269Large.JPG

Efter att ha passerat Passo di Cimabanche blev det utförskörning ner till Cortina d'Ampezzo. Några kilometer söder om Cortina var dagens andra depå placerad (den första var vid Passo Furcia).
P1060282Large.JPG

Från Cortina (bilden ovan) hade vi sen stigningen upp över Passo Falzarego och Passo Valparola att klara av.
P1060286Large.JPG

P1060288Large.JPG

P1060298Large.JPG

P1060309Large.JPG

P1060310Large.JPG

Lunch intogs i trakterna av Antermola.
P1060311Large.JPG

Därefter var det mest utför tillbaka ner till Brunico (via La Villa). Väl där var klockan närmare sex, så jag tog min ryggsäck och sa hej till de övriga i gänget, som skulle ta bussen tillbaka till Bolzano, och gav mig iväg österut. Blev en viss repetition från tidigare på dagen med färd upp genom Val Pusteria och Valle di Landro. Var dock nästan ännu vackrare när solen stod lägre på himlen.
P1060318Large.JPG

Innan jag kom upp till Cimabanche tog jag dock av mot Misurina. Var oerhört vackert upp vid Lago di Misurina där jag bokat ett rum på Grand Hotel Misurina, ett hotell som kändes som det mycket väl kunde vara hundra år gammalt. Takhöjden i rummet måste varit runt 3,5m.
P1060327Large.JPG

To be continued ...

Senast ändrad:
Tack för den! Det är riktigt vackert. Själv har jag bara åkt bil där när jag var på klätterresa. Men detta avgör saken: racer ska införskaffas!

Kul med bilder som innehåller cyklar och cyklister också! :)

Tur att det är sommar och fint ute annars skulle det vara jobbigt att se alla fina bilder! ;)

Sjukt fint.

Dollisarna är ju bara så vackra! Har bara vandrat där 3 somrar, men för er med pigga ben och cykel finns ju ännu en dimension. Tack för bilderna!

Efter en natts sömn körde jag en liten före-frukost-runda. Solen hade precis börjat smeka bergstopparna.
P1060333Large.JPG

Ingen tvekan här inte
P1060334Large.JPG

Efter att ha klarat av denna backe
lavarm.gif

så bjöds jag på riktigt fina vyer:
P1060338Large.JPG

P1060343Large.JPG

P1060348Large.JPG

På vägen ner passade jag på att ta några bilder. Som vanligt är det nästan hopplöst att lyckas fånga hur brant det är. Tycker dock denna ger en liten indikation.
P1060353Large.JPG

Lago Antorno
P1060356Large.JPG

Efter frukost på hotellet och utcheckning var det dags att börja tillbakafärden. Solen hade nu kommit upp lite högre på himlen.
P1060358Large.JPG

En bild på hotellet jag bodde på.
P1060359Large.JPG

Och en bild upp mot Tre Cime di Lavaredo.
P1060360Large.JPG

Åkte ner några km innan jag fick en kortare klättring upp över Passo Tre Croci för att sen kunna köra ner mot Cortina d'Ampezzo. Sista biten på utförskörningen var riktigt trevlig då det var bra asfalt och lagom kurvigt.

I Cortina tog jag vägen mot Belluno, men svängde vid Venas di Cadore av och klättrade upp mot Forcella Cibiana. Byn på bilden är Cibiana di Cadore.
P1060369Large.JPG

Efter att ha klarat av Cibiana-passet bar det av ner i nästa dal.
P1060373Large.JPG

Nere i Forno di Zoldo tog jag höger och följde dalen upp till Dont. Där hade jag ett val att göra.

Den mest ambitiösa planen för dagen var att köra över Forcella Staulanza och sen till Selva di Cadore och därifrån klättra Passo Giau, åka tillbaka ner och sen ta mig över antingen Passo Fedaia eller Passo Pordoi samt Passo Costalunga till Bolzano. Klockan hade dock hunnit bli närmare tolv och mina kalkyler sa mig att då det var sjätte cykeldagen i rad och benen inte var jättefräscha skulle det nog i så fall vara på håret om jag skulle greja att ta mig tillbaka till Pineta innan mörkrets inbrott. Då jag inte kände för att behöva ligga och pressa på under ett antal timmar beslutade jag mig för att Passo Giau får vänta till ett annat år och svängde istället i Dont av och tog vägen upp över Passo Duran.
P1060379Large.JPG

Precis efter själva passet.
P1060382Large.JPG

Bar sen av ner till Agordo i botten av nästa dal. En ganska kul utförskörning där jag tror de bättrat asfalten sen jag åkte upp för några år sen. Från Agordo åkte jag uppåt i dalen till Cencenighe där jag tog av och klättrade upp till Passo San Pellegrino. Den klättringen är relativt enkel upp till avtaget mot Passo Valles. Sen kommer några jobbiga kilometer. Först kommer en skylt som deklarerar att under kommande två kilometer har man ramper på upp till 15% att vänta. Och när man klarat av den biten möts man av en skylt som deklarerar att lutningen blir 18%. Som alltid ska man vara försiktig med att ta skyltarna som absoluta sanningar, men det var bitvis rätt brant och benen började bli möra, så det gick inte särskilt fort uppför där.

Nedanstående bild är tagen strax efter 18%-partiet är avklarat.
P1060387Large.JPG

Sista biten upp till passet var mer lättåkt och utförskörningen var inledningsvis rätt trevlig. Sen kom jag ikapp några husbilar som förstörde nöjet sista biten ner mot Moena.

Valde sen den tråkiga vägen via Cavalese till Passo San Lugano. Hade jag varit fräschare kanske jag hade åkt upp till Passo Costalunga då det är en rätt kul utförskörning på 1400 höjdmeter ner till Cardano därifrån. Kände dock inte för 500 höjdmeters klättring upp dit.

Från San Lugano är det en snäll utförskörning ner till Ora och om man bara rullar på så är det förvånansvärt få kurvor man alls behöver bromsa i.

Sista biten tillbaka till Pineta följde jag SS12 från Ora. När jag slutligen började närma mig Pineta hade klockan blivit nästan sju och jag var rätt nöjd att jag givit upp planen på att klämma Giau också. Hade visserligen inte blivit så mkt längre, men det hade adderat i runda slängar tusen höjdmeter, och Passo Giau är ingen "barnbacke".

Bilden nedan visar dalen söder om Bolzano.
P1060392Large.JPG

Totalt sett blev detta två riktigt fina cykeldagar med 20 timmar i sadeln, 40 tillryggalagda mil och 7000-7500 höjdmeter uppför.

Svedberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Fantastiskt! Dessutom vilket väder!

Generellt är mitt intryck att det oftast är bra väder i Dolomiterna den här perioden. Visst, det kan komma någon regnskur, men på över femtio cykeldagar utspridda över sex somrar är det bara en dag det regnat mer än hälften av de ljusa timmarna. Det är lite förvånande när man tittar på statistiken för nederbörd och ser att det är ganska blött där nere. Min känsla är dock att mkt av regnet kommer i rejäla åskskurar på kvällarna, d.v.s. när man ändå inte är ute och cyklar.

Årets tripp var f.ö. min varmaste hittills. Kollade statistik från italienska motsvarigheten till SMHI och av resans nio dagar så var högsta temperaturen under sju av dygnen mellan 34 och 37 grader i Bolzano.

Å andra sidan är ju GC ngt man åker till under vintern och Dolomiterna ett sommarresmål, så det ena behöver ju inte utesluta det andra. :-)

Men, det är klart, om jag bara skulle få göra en cykelresa ett år så skulle Dolomiterna stå före GC på listan.

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Å andra sidan är ju GC ngt man åker till under
> vintern och Dolomiterna ett sommarresmål, så det
> ena behöver ju inte utesluta det andra. :-)
>
> Men, det är klart, om jag bara skulle få göra
> en cykelresa ett år så skulle Dolomiterna stå
> före GC på listan.

Jag som tyckte vi körde hårt på GC i våras, men nu inser jag att det bara var din uppvärmning inför det här istället.

Suck. Det finns faktiskt regler att följa på det här forumet. En av dem är: lägg inte upp bilder som kan vara kränkande och stötande mot andra.

Äh, det är ju bara att ge igen! Se bara till att din RR innehåller sol och lite roliga backar som jag inte cyklat så lovar jag att bli kränkt. ;-)

Tillbaka
Topp