[Kalender] SBR anno 2014 - Kickstart i Gömmaren / KungensKurva, Obs! Ny mötesplats!

larsaw

Aktiv medlem
[Kalender] SBR anno 2014 - Kickstart i Gömmaren / KungensKurva, Obs! Ny mötesplats!

Banbeskrivning:
Samtliga sträckor är ca 500m långa.
Under vecka 11 kommer det troligen att läggas upp lite kompletterande bild/video-material.
Efter förra helgen sondering av sträckorna med övriga i tävlingsledningen har sträckorna ändrats något (specielt sista sträckan som ansågs för mycket "svetto"), så därför är också banbeskrivningen uppdaterad enl nedan...

SS1 (Velour-brallan):
Lite blandat, som vanligt i Gömmaren liten tight stig, avslutas med nedförsbacke med tillhörande lättare stenkista och BunnyHopp-vänlig trädstam ;)
Är ni inte redan uppvärmda väntar nu en längre transport till nästa sträcka...

SS2 (aka Monsters High):
Den hårigaste sträckan, börjar flackt på bergshäll för att sedan gå utför, runda en större sten och ner bland granskog och stenkistan "grande", därefter enklare snabb "dual/singletrack" mot mål.
Kort brant uppförsbacke till SS3.

SS3 (aka Svennebanan):
Startar som flack singletrack, vilken därefter övergår i en något större stig nerför sluttningen mot ett hopp och vidare mot mål.
Sen blir det lite pushbike över lite grov stenig stig innan vi kan ta oss vidare upp till SS4.

SS4 (aka Speed Deamon):
Klart snabbaste sträckan. Efter lite knixig start bär det utför på snabb dualtrack, avslutas med lite kringelikrok bland gran o tall...
Bromsa i tid vid målgång, annars landar ni ett romsk läger!
Efter att ha bränt så många höjdmetrar på SS4, är det en lite seg transport upp till SS5 (avslutas med hike-a-bike).

SS5 (aka Happy Ending):
Här bjuds ni på flow'ig stig med ett något slirigt slut (läs nedförsbacke med lera :)
Nu väntar en sista transport på först stig, sen asfalt och därefter en sugande uppförsbacke som avslutas med ytterligare en hike-a-bike klättring till SS6 ;)

SS6 (aka Uppgörelsen):
Efter att ni pustat ut efter klättringen är det då dax för sista sträckan som börjar brant nerför bergsknallen genom en liten ravin och sen ut på den avslutande snabba singletrack'en ned mot mål.
Därefter transport mot AFTERBIKE'n :D

Rallyväder:
Ja om vi får tro YR, så kommer det här bli finfint!

Vdret.jpg

// Daz SBR Gömmaren Generalen :D

Edit: för många stora bokstäver i rubriken/ mod

Summering:
Så.. En liten summering kanske är på plats så här dygnet efter drabbning.
Frånsett att "nån vänlig själ" valt att under natten banda av stora delar av SS2 (som också var den mest tekniska / roligaste sträckan) gick racet jättebra! Inga större missöden än några punkor o "skadefria" OTB's. SS2 kördes ändå med enbart hjuluppkörningen från genomrullningen som vägledning (vilket så klart ledde till en del felåkningar för vissa ouppmärksamma...)
Genomrullning o racet gick på drygt 4 timmar och till slut kunde MrJones och LisaCicilia koras som segrare stolt följda av MartinPetter och DaPef resp Monglo och Karin_P, resultatlistan m eftersnack finner ni på sida 4 här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2360427/2383877#msg-2383877

Väl mött i Stockholmskogarna framöver // Larsa

Senast ändrad:
Jag är anmäld och peppar för att detta ska bli mitt första rally där jag inte flyger över styret i hög fart.

Jao! Jag kommer!

Hoppas att fler Uppsalabor vill följa med. Gömmaren minns jag som en mycket rolig skog att cykla i.

Hur är det med parkeringsplatser? Att ställa +30 bilar på hotellets parkering kanske inte blir sådär jättepoppis.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Jao! Jag kommer!
>
> Hoppas att fler Uppsalabor vill följa med.
> Gömmaren minns jag som en mycket rolig skog att
> cykla i.
>
>
>
> Hur är det med parkeringsplatser? Att ställa +30
> bilar på hotellets parkering kanske inte blir
> sådär jättepoppis.

Det finns gott om parkeringsplatser i Kungens Kurva...! :)

happymtb.fr skrev:
> Det finns gott om parkeringsplatser i Kungens Kurva...! :)

Nehe!

Eftersom samlingsplatsen är på ett ställe som inte är utmärkt med ett P så funderade jag på om man skall ställa bilen där eller på annan plats.

s skrev:
> happymtb.fr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns gott om parkeringsplatser i Kungens
> Kurva...! :)
>
> Nehe!
>
> Eftersom samlingsplatsen är på ett ställe som
> inte är utmärkt med ett P så funderade jag på
> om man skall ställa bilen där eller på annan
> plats.

Joho!

För säkerhetsskull borde man cykla ditt, på det visset blir det ingen strul med parkering!

happymtb.fr skrev:
> För säkerhetsskull borde man cykla ditt, på det visset blir det ingen strul med parkering!

Bra idé!!!
82 km är ju precis lagom uppvärmning och så hinner man trampa ur mjölksyran på vägen hem. =)

Kul! Tidig start på rallysäsongen, tummen upp!
Ansöker om frigång men det ska nog inte vara några problem.

Kul! Jag vill vara med!

s skrev:
> Hoppas att fler Uppsalabor vill följa med.

s - jag kör!

Kommer att uppdatera anmälningarna eftersom jag hinner (kanske några redan idag IOM att jag sitter på planet hem från Dyschklandet ;)
Ang parkering, så finns det ca 50-platser utanför Hotell Månen (övernattning för <500kr inkl frukost), som jag tänkte tvångsomhänderta...
Ni kan ju kolla kartlänken och sen välja satellit-bild så ser ni bättre. Dessutom ligger både K-Rauta och ett möbelvaruhus precis bakom, så bilen kan gott följa med hela vägen.
Uppdaterar med mer exakt info om parkering närmre raceday.

Cheers // Larsa

Hm. Har precis bokat in trysil den veckan... Jag är verkligen sämst på att lyckas vara ledig när det är race.

Skoj! Hoppas kunna vara med, men ska dubbelkolla datumet.

Vad gäller parkering så finns det som sagt många alternativ kring köpcentren i närheten alternativt industriernas parkingar som kan vara lediga på helgen.

Hetsjägar´n skrev:
> Kul! Jag vill vara med!
>
> s skrev:
> > Hoppas att fler Uppsalabor vill följa med.
>
> s - jag kör!

Sweät!

Super kul hade ju varit perfekt

Men då är det vårskidåkning istället.

/Christer

martinpetter skrev:
> Rejsa i Gömmarskogen låter kul, jag är med!

Super!

Vem blir tvåa?

s skrev:
> martinpetter skrev:
> -----
> > Rejsa i Gömmarskogen låter kul, jag är med!
>
>
> Super!
>
> Vem blir tvåa?

MrJones om man litar på statistiken från 2013...

jofahjalm skrev:
> Inte helt rätt i din datum där?

Haha! Nä det såg ja nu, det racet får väl isf ses tom ett träningsläger till Trenduro-premiären ...

Har för övrigt uppdaterat första inlägget med banbeskrivning samt tips om parkering för er som kommer med bil.

So long // Larsa

Jag hakar på jag med.
Får inte missa detta evenemang vid Gömmaren.
Någon måste ju komma sist ändå.
/Peter

Åh det här hade jag missat hemmaskog och allt, ska bara kolla familjekalendern innan jag anmäler mig.

wtf, jag trodde jag skrev i den här tråden häromdagen... JAG VILL VARA MED!!!

Jä.

:)

Nu är ni inlaggda på startlista, över 30 anmälda! Tjoho!!!
Efter helgens genomgång av sträckorna har tävlingsledningen putsat lite på layouten så att det blir mera rally än svetto, mer finns att läsa under "Banbeskrivningen".

// Larsa

Fishi skrev:
> dum fråga kanske, är det mass-start eller
> startar vi en och en ?

Haha! Masstart, det skulle se ut det.
Nä SBR'r körs en o en, till detta race tas tidtagningen om hand mha Sportident-stickor.

Kan också meddela till övriga att det mesta är klart ang spåren, möjligen blir det ett litet extra hopp eller så...
Jag befarade att halva skogen skulle ha trillat ner pga helgens blåst, men efter dagens rek-tur kan jag bara konstatera att träden står lydigt kvar med rötterna i marken :D
Två veckor kvar! Snart dax att börja diskutera däck m.m.
// Larsa

Tillbaka
Topp