[Notis] X01 DH - 11-delad teknik med 7 växlar

Sram tar nu den teknik de utvecklat för de 11-delade systemen och för över den till en dh-specifik grupp med färre växlar. Resultatet ska bli en drivlina som växlar säkrare under riktigt stökiga förhållanden.

Anledningen till att X01 DH bara har sju växlar är att Sram har märkt att dh-cyklister inte behöver det omfång som vanliga mountainbikekassetter erbjuder och att de ofta istället kör med tätare stegade landsvägskassetter. Men många av Blackbox-åkarna(Srams sponsrade åkare) har påpekat att de inte behöver så många växlar som de nu har tillgång till. Den nya kassetten har därför ett omfång på 10-24t utspritt på 7 växlar, och passar på samma nav som de 11-delade kassetterna. Likt de 11-deladekasseterna är de nya X01 DH tillverkade i ett stycke.

I övrigt är det samma tekniker som används genom hela systemet, narrow-wide klingor fram, X-horizonbakväxel(där trissorna också är narrow-wide-utformade) och vevarmar i kolfiber. Gruppen kommer bara med ett triggerreglage.

Lite pressbilder:

Bilagor

• SRAM_MTB_X01_Chain_md.jpg
    SRAM_MTB_X01_Chain_md.jpg
    10.6 KB · Besök: 55
  • SRAM_MTB_X01_DH_Cassette_7sp_M.jpg
    SRAM_MTB_X01_DH_Cassette_7sp_M.jpg
    89.9 KB · Besök: 56
  • SRAM_MTB_X01_DH_RD_7sp_Red_M.jpg
    SRAM_MTB_X01_DH_RD_7sp_Red_M.jpg
    79.2 KB · Besök: 50
  • SRAM_MTB_X01_DH_Shifter_7sp_Black_M.jpg
    SRAM_MTB_X01_DH_Shifter_7sp_Black_M.jpg
    33.9 KB · Besök: 56
  • SRAM_MTB_X01_DH_Shifter_7sp_Red_M.jpg
    SRAM_MTB_X01_DH_Shifter_7sp_Red_M.jpg
    35.3 KB · Besök: 58
  • SRAM_MTB_XD_DriverBody_M.jpg
    SRAM_MTB_XD_DriverBody_M.jpg
    40.7 KB · Besök: 54
  • SRAM_MTB_X01_DH_Crank_Black_M.jpg
    SRAM_MTB_X01_DH_Crank_Black_M.jpg
    27 KB · Besök: 53
  • SRAM_MTB_X01_DH_Crank_Red_M.jpg
    SRAM_MTB_X01_DH_Crank_Red_M.jpg
    26.5 KB · Besök: 51
  • SRAM_MTB_X01_Chainring_30T_M.jpg
    SRAM_MTB_X01_Chainring_30T_M.jpg
    56.4 KB · Besök: 58
  • SRAM_MTB_X01_Chainring_32T_M.jpg
    SRAM_MTB_X01_Chainring_32T_M.jpg
    57.4 KB · Besök: 53
  • SRAM_MTB_X01_Chainring_34T_M.jpg
    SRAM_MTB_X01_Chainring_34T_M.jpg
    53.1 KB · Besök: 52
  • SRAM_MTB_X01_Chainring_36T_M.jpg
    SRAM_MTB_X01_Chainring_36T_M.jpg
    53.1 KB · Besök: 51
  • SRAM_MTB_X01_Chainring_38T_M.jpg
    SRAM_MTB_X01_Chainring_38T_M.jpg
    54.6 KB · Besök: 49
Jag blev jätteglad över bakväxeln för 10-delat, tills jag läste att den skulle vara precis lika dyr som den för 11-delat...

Jäjä, det kanske kommer en X9-version snart (och en 10-36/11-42 kassett)

Varför inte passa på och bygga nav där flänsen flyttas lite utåt så att hjulen blir stuvare pga mer symetrisk ekring?

happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför inte passa på och bygga nav där flänsen
> flyttas lite utåt så att hjulen blir stuvare pga
> mer symetrisk ekring?

+1 Fast då är det iof redan gjort eftersom jag misstänker att DH-nav är bredare redan frän början (150mm) eller är det 142mm för alla baknav numera. Noll koll måste jag erkänna.
// Larsa

Luthman Photography skrev:
> ... Sram har märkt att dh-cyklister inte
> behöver det omfång som vanliga
> mountainbikekassetter erbjuder och att de ofta
> istället kör med tätare stegade
> landsvägskassetter...

Nu kör jag ju själv inte DH, men är inte detta en lite lustig kommentar? Eller är det bara jag som reagerar att SRAM har "märkt" något som pågått i tio år?

Förresten, kan någon förklara narrow-wide-konceptet? Jag förstår att kedjan inte hoppar lika lätt, men varför?
Finns någon anledning att köra narrow-wide på singelspeed (utan kedjespännare)?

ol__ skrev:
> Förresten, kan någon förklara
> narrow-wide-konceptet? Jag förstår att kedjan
> inte hoppar lika lätt, men varför?
> Finns någon anledning att köra narrow-wide på
> singelspeed (utan kedjespännare)?

Kortfattat kan man säga att tänderna på klingan är anpassade så att de passar bättre i "hålen" i kedjan. Tittar du på en kedja så ser du att "hålen" mellan länkarna är olika stora, därför har man gjort tänderna på klingan olika stora. Det är den passningen som håller kvar kedjan bättre. Om jag inte är helt ute och cyklar så har man även gjort tänderna på klingan lite längre.

På singlespeed justerar man oftast dreven så att man får en rak kedjelinje, då blir det inga krafter i sidled som gör att kedjan hoppar av lättare. Jag har kört SS med både framdrev som är anpassade för tredelade vevpartier och med SS-specifika klingor, med och utan kedjespännare. Oavsett setup har kedjan inte visat några tendenser att hoppa av lättare. Eller jo, när det är riktigt stökigt och kedjespännaren varit lite för lös så har den ibland fjädrat så att kedjan hoppar av. Men det är otroligt sällan. Så nej, det finns ingen större anledning att köra med n/w-klinga på en SS:

Aha, ja det är ju rätt logiskt när jag tänker efter. Smart! Det kräver såklart en jämn multipel mellan antal länkar och tänder, men det är ju inte så svårt att se till.

Nej jag misstänkte att det inte fanns någon större vinning med att ha det med SS.

Wohoo, icke tätstegat, vilken revolution. Utväxlingen är...förvillande lik en helt vanlig 10-d mtb-kassett med de 3 största dreven borttagna. Jag kanske ska börja köpa in SLX-kassetter, ta bort de 3 största dreve, skriva X0S på lådan och sälja tillsammans med Xee bakväxel och reglage.

Inklusive mitt eget påslag blir det 2000kr, man sparar alltså skitmycket pengar mot X01dh och behöver inte ens byta body.

Är det bara jag, eller har Sram helt börjat gå kräftgång sen lanseringen av xx1?
Först kom x01, som är xx1 med en annan färg men samma pris, sen kommer x01dh, som är xx1 där man sågat av de 4 största dreven på kassetten. Nästa grej blir x01ss, där det bara är ett drev kvar på kassetten, och Sram REVOLUTIONERAR singlespeedcyklingen.

/väldigt mycket surgubbe

Äh,det är väl bra att det finns prylar att bränna pengar på? Det är väl ingen som tvingar dig att köpa detta marran??

Eller är du rädd att framstå som mossig med din 9växlade hoj med 26"hjul? ;-)

Jag blir mest min vana trogen lite trött när det hävdas gång på gång att revolutionerande genombrott har skett, och sen lanseras samma gamla hjul som uppfanns för tusentals år sen.

Nej, ingen tvingar mig att köpa det, men lanserar man dumt skit får man nog räkna med att i alla fall någon, någonstans på internet synar en.

Hade Sram verkligen velat förbättra dh-cyklar på riktigt och inte bara göra en trött cash-in hade de kunnat snegla på lösningen Spec Demo har, där den smalare kassetten utnyttjas för att kunna använda 135mm (eller 142) nav med bibehållen hjulstyrka, eller varför inte 150mm nav med bredare spacing mellan flänsarna, som någon här redan påpekat.

Nä, jag fortsätter hävda att det är är en icke-nyhet av rang, helt i klass med x01.

För övrigt har jag faktiskt både 10-delat och narrow wide, jag är så sjuuuukt trendig :)

Men bra tänkt ändå. Även om det är döds-over-engineered för att sälja dyra nördprylar.

Måste även påpeka att liknande var helt normalt förfarande på Hope Pro2 Trials som väl kom redan 2006, med symmetriska navflänsar vilket tillåter body med plats för 6-delat.

Själv plockade jag lösa drev ur en vanlig kassett och körde 4-delat 13-26, var länge nöjd med det. På bilden dock monterat på en fullbreddsbody:

100_8065_x.jpg

marran skrev:
> Jag blir mest min vana trogen lite trött när det
> hävdas gång på gång att revolutionerande
> genombrott har skett, och sen lanseras samma gamla
> hjul som uppfanns för tusentals år sen.
>
> Nej, ingen tvingar mig att köpa det, men lanserar
> man dumt skit får man nog räkna med att i alla
> fall någon, någonstans på internet synar en.
>
> Hade Sram verkligen velat förbättra dh-cyklar
> på riktigt och inte bara göra en trött cash-in
> hade de kunnat snegla på lösningen Spec Demo
> har, där den smalare kassetten utnyttjas för att
> kunna använda 135mm (eller 142) nav med
> bibehållen hjulstyrka, eller varför inte 150mm
> nav med bredare spacing mellan flänsarna, som
> någon här redan påpekat.
>
> Nä, jag fortsätter hävda att det är är en
> icke-nyhet av rang, helt i klass med x01.
>
> För övrigt har jag faktiskt både 10-delat och
> narrow wide, jag är så sjuuuukt trendig :)

Ja, att de inte utnyttjar det ökade utrymmet för att göra stabilare hjul känns lite konstigt. Det är väl knappast någon som skulle köra dh-hjul på någon annan hoj, så de behöver ju inte vara kompatibla.

erik h skrev:
> Måste även påpeka att liknande var helt normalt
> förfarande på Hope Pro2 Trials som väl kom
> redan 2006, med symmetriska navflänsar vilket
> tillåter body med plats för 6-delat.

Jag kör för övrigt sjudelat på SS/Trials-hjulet jag köpte av dig. Krävde lite dremlande men funkar klockrent :)

/Johan

Bra: äntligen vågar nån släppa FÄRRE växlar istället för fler. För DH räcker det absolut med -7 växlar.

Dåligt:
1 de baserar det på det tätstegade 11-delade systemet med smalare kedja och tightare toleranser. Tycker själv 10-delat är betydligt mer smutskänsligt och svårt att få att växla rent i verkligheten än 9. 11 lär ju vara ännu känsligare? Så ifall de börjat med en niodelat system och kapat halva kassetten hade det funkat bättre i lera och med böjda växelöron, slitna vajrar och annat som är vardag för oss som cyklar DH/Bikepark.
2 11-delat system kräver egen body
3 För dyrt för att vara intressant, även utan nr 2 ovan

Men de öppnar iaf en intressant och efterfrågad väg.

Jag önskar nu fritt:
1 basera detta på niodelat istället
2 trickla ner till X7/X9-nivå

Westie: jag håller med, men det du efterfrågar finns redan. En gammal 9-delad saintväxel och en halv xtr eller annan 10-d kassett, lite spacers och så är du där. Det enda man inte får då är cluch på bakväxeln.

Men det finns en lösning för det också! En 10-delad Zee eller Saintväxel, ett 9-delat Sram växelreglage av valfri smak och en halv xtr eller annan 9-d kasset. Varsågod, exakt så många växlar du vill ha eller känner att du behöver, cluch, 9-delad kedja och drev och nog med sparade pengar för ett par tre veckors liftkort på köpet.

Behöver man verkligen så mycke som 7 växlar på DH lopp. Nu vet ja inte om en dh är så
eller om stigningar bitvis ingår . Men lättare änn 30-24 när använder ni det ? Till
backen ?

marran skrev:
> Westie: jag håller med, men det du efterfrågar
> finns redan. En gammal 9-delad saintväxel och en
> halv xtr eller annan 10-d kassett, lite spacers
> och så är du där. Det enda man inte får då
> är cluch på bakväxeln.
>
> Men det finns en lösning för det också! En
> 10-delad Zee eller Saintväxel, ett 9-delat Sram