[Notis]Guide - nya fyrkolvsbromsar från SRAM

En helt ny design för bromshandtaget är vad SRAM lanserar idag med sin nya serie skivbromsar med fyrkolvsok för stigcykling.

Det nya bromshandtaget har fått en helt ny design. Sram har stoppat in en ny teknik som de kallar för swinglink. Swinglink ska minska avståndet som bromshandtaget behöver tryckas in innan bromsbeläggen når skivan. Enligt SRAM ska det ge en bättre modulation och kontroll över bromskraften.

SRAM_MTB_GUIDE_RSC_Lever_Quarter_Silver_Med.jpg

Sram Guide har även en reservoar som kan hantera expansionen av bromsvätskan under långa utförslöpor. Reservoaren gör också att bromsarna fungerar bättre även om det kommer in lite luft i systemet. När luften har kommit in i reservoaren ska den hållas kvar där, något som ska se till att behovet av att lufta bromsen inte ska komma lika snabbt. Själva bromshandtaget har också fått en ny design och likheten med Shimanos är inte långt borta.

Oken är i stort sett samma som nuvarande trailbromsar, men två par kolvar på 14 respektive 16mm. Skivorna har fått en ny design som ska se till att de inte slår sig när de blir varma under långa inbromsningar.

SRAM_MTB_GUIDE_Caliper_Rotor_Front_Silver_Med.jpg

Guide kommer i tre olika nivåer, toppmodellen RSC som har både den nya swinglinkteknologin, reach adjust och justerbar pad contact. Ett steg ner hittar vi RS, som har reach adjust och swinglink. Den billigaste modellen R har enbart reach adjust.

Guide RSC väger 375 gram och kommer att kosta 177 euro.

Guide RS väger 380 gram och kommer att kosta 132 euro.

Guide R väger 375 gram och kommer att kosta 115 euro.

Heh. Jag läste precis PinkBikes artikel om dem för tre minuter sen. Första tanken var "Shimanobromshandtag" :)

Men det är enbart positivt i mina ögon. Inte för att jag tänkt byta bromsar den närmaste tiden.

Fast för vem är de egentligen till? Inte ens jag lyckas koka bromsarna när jag släpbromsar mig ner för en alptopp. Och det har jag gjort både med gamla Hayes HFX och med snart 10 år gamla Formula K12 eller vad de nu hette, iofs med 8" skivor men ändå. De enda bromsarna jag lyckats koka är Hope Mini med 180/160-skivor.

Kände dom att förtroendekapitalet för Avid blivit förbrukat eller varför lansera bromsar under SRAM-märket?

De senaste generationerna av toppmodellerna har väl lanserats under SRAM-märket, t.ex. SRAM XX bromsarna. Kan tänka mig att det är ett led i att sakta men säkert övergå till att allt ska heta SRAM, men att man inte velat byta namn på befintliga modeller.

Edit: Bra skriven notis!

Senast ändrad:
Reservoaren var väl främst för att bättre fånga ev luft som krupit in i huvudcylindern. De "gamla" bromsarna har ju reservoaren integrerad med huvudcylindern, jag antar att man identifierat det som en av orsakerna till att man behöver lufta Avidbromsarna lite oftare.

Själv gillar jag den gamla modellen bättre (har ju iofs inte provat den nya :D). Dessutom var ju den här för jefla ful :p

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Kände dom att förtroendekapitalet för Avid
> blivit förbrukat eller varför lansera bromsar
> under SRAM-märket?

Förtroendet för varumärket Sram vad gäller hydrauliska bromsar är väl inte heller särskilt stort efter hur det gick med de första landsvägsmodellerna...

theBrand skrev:
> Reservoaren var väl främst för att bättre
> fånga ev luft som krupit in i huvudcylindern. De
> "gamla" bromsarna har ju reservoaren integrerad
> med huvudcylindern, jag antar att man identifierat
> det som en av orsakerna till att man behöver
> lufta Avidbromsarna lite oftare.
>
> Själv gillar jag den gamla modellen bättre (har
> ju iofs inte provat den nya :D). Dessutom var ju
> den här för jefla ful :p

Så tolkade jag pressmaterialet och andras åsikter också. Även om sram givetvis inte skrev att den gamla konstruktionen var dålig.

Jag tycker att själva handtaget ser bra ut, jag gillar shimanos bättre än de gamla avid så det är kanske inte så konstigt.

Vad är det för förändringar de gjort på oken jämfört med X0-trail? Står bara att de är i stort sett samma.

Intressant, helst plötsligt fylldes mitt instaflöde med dessa bromsar. Helt klart har de lånat servowave tekniken, det ser jag som positivt.
Men som jomper skrev, vem ska ha dom? Jag har hellre ett lättare system med färre kolvar och går upp en skivstorlek om kraft saknas. Men jag cyklar inte i alper, så vad vet jag..

pbeijer skrev:
> Vad är det för förändringar de gjort på oken
> jämfört med X0-trail? Står bara att de är i
> stort sett samma.

Jag tolkade det som att förändringarna endast är kosmetiska

Mange. skrev:
> Intressant, helst plötsligt fylldes mitt
> instaflöde med dessa bromsar. Helt klart har de
> lånat servowave tekniken, det ser jag som
> positivt.
> Men som jomper skrev, vem ska ha dom? Jag har
> hellre ett lättare system med färre kolvar och
> går upp en skivstorlek om kraft saknas. Men jag
> cyklar inte i alper, så vad vet jag..
>
> pbeijer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det för förändringar de gjort på
> oken
> > jämfört med X0-trail? Står bara att de är i
> > stort sett samma.
>
>
> Jag tolkade det som att förändringarna endast
> är kosmetiska

I pressmaterialet skrev de inget om oken, och då jag inte kunnat klämkänna så antar jag att det bara är kosmetiska förändringar. Precis som Mange skriver.

Enligt Sram så ska oken inte väga mer än något gram extra jämfört med tvåkolvsoken så det är väl en bra uppgradering för de som vill ha lite mer kraft men inte gå upp på större skivor. Viktskillnaden mellan 160-200mmskiva blir väl kanske större än mellan två- och fyrkolvsoken.

Vem som ska ha dem är väl självklart, alla trendkänsliga trendurocyklister så klart :) (eller alla trendkänsliga cyklister överhuvud taget kanske).

Edit: Och Anka Martin, verkar det som :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp