[Notis] Trek lanserar ännu en nav-standard

Suck! Man borde inte ens få kalla det standard utan bara skriva att de hittar på ett eget bakaxelmått, tills någon annan ev hoppat på det.

Annars tycker jag grundtanken att öka styvhet hos 29er-hjul är en bra tanke. Men jag tror inte att skillnaden 142-148mm ger så markant ökad styvhet att det är värt problemet att inga andra nav passar. Jämför med Giants egna styrrörsstorlek OverDrive.

Senast ändrad:
Ja, det blir ju lite fånigt. Jag menar, varför inte ta 150mm då och utveckla lättare vevarmar och nav för den redan existerande standarden? Visst folk får stå lite som om de skitit ner sig eftersom det blir bredare mellan fötterna, men vad gör det om det blir suuuuuperstiff!!!!

Egentligen tycker jag det verkar rätt vettigt tänkt, man flyttar ut kedjelinjen så långt det går med befintlig q-faktor. Dels blir hjulet starkare, men man får också mer plats för kedjestag och framväxel (Huga!!!) även med kortare kedjestag. Inte för att Trek gjort eller kommer att göra en cykel med korta kedjestag någonsin, men ändå.
Ett intressant problem som kan uppstå är att det blir trångt mellan hälar och kedjestag, jag vet att Lapierre har fått kritik för detta på sin senaste trendurorigg. Framförallt om man kör med plattisar där skorna ofta är lite bredare kan det bli kymigt med utrymmet. Mao skapar det lite nya problem, men för en gångs skull ser jag ändå meningen med denna nya "standard".

Egentligen är det väl det här man skulle gått på direkt istället för 142mm, som ju bara är 135*12mm med tabs så det blir lättare att få hjulet i ramen. En del nya dh-cyklar har 157*12, vilket är helt analogt med skillnaden 135->142mm, dvs att det blir lättare att sätta i hjulet, men det är lika styvt osv.

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Egentligen tycker jag det verkar rätt vettigt
> tänkt, man flyttar ut kedjelinjen så långt det
> går med befintlig q-faktor. Dels blir hjulet
> starkare, men man får också mer plats för
> kedjestag och framväxel (Huga!!!) även med
> kortare kedjestag. Inte för att Trek gjort eller
> kommer att göra en cykel med korta kedjestag
> någonsin, men ändå.
> Ett intressant problem som kan uppstå är att det
> blir trångt mellan hälar och kedjestag, jag vet
> att Lapierre har fått kritik för detta på sin
> senaste trendurorigg. Framförallt om man kör med
> plattisar där skorna ofta är lite bredare kan
> det bli kymigt med utrymmet. Mao skapar det lite
> nya problem, men för en gångs skull ser jag
> ändå meningen med denna nya "standard".
>
> Egentligen är det väl det här man skulle gått
> på direkt istället för 142mm, som ju bara är
> 135*12mm med tabs så det blir lättare att få
> hjulet i ramen. En del nya dh-cyklar har 157*12,
> vilket är helt analogt med skillnaden 135->142mm,
> dvs att det blir lättare att sätta i hjulet, men
> det är lika styvt osv.

Jag kan meddela herrn att jag redan nu på min Stumpy (och redan på min gamla Pitch som hade 135-nav) gnider hälarna på kedje- och sadelstagen i så pass hög grad att lacken slits bort.

Ja fast det där med hälskrap har mycket bara med hur man formar kedjestagen. På min Epic så skrapade jag i hela tiden men med samma navbredd (och allt annat åxå för övrigt) skrapar jag i stort sett aldrig i på min Banschee. Så det handlar rätt mycket om former på kedjestagen och var de går (vinkel från naven).

Stalle

Jag har haft någon sån tendens på Fiven ibland också faktiskt, fast det är inte ofta det händer. Mao får man nog tänka sig för när man försöker göra utrymme för mer flänsbredd, hjul och annat.

Sen har jag lite svårt att förstå vad som är så jävla farligt med större q-värde, fatbikarna korsar för tusan Alaska med 100mm breda vevlager. Jag märker ärligt talat inte så stor skillnad på 83mm vevlager jag har på dehån, och då kan man använda befintlig standard för allt.

Har inte ordet standard gjort sitt i detta sammanhang? Det börjar ju liksom bli raka motsatsen mot vad man förväntar sej när något är en "standard".

Trodde det va Spech som gjort detta. Nåväl de stora vill måla in konsumenterna i ett hörn. Usch. Luktar unket....

Senast ändrad:
Ett alternativ för att styva upp bakändan vore att genom vevhusväxling (läs http://pinion.eu/discover-pinion/pinion-p1-18/ & http://www.effigear.com/#!copie-de-presentation/c10yd ) skippa den relativt smala bakaxeln på 12mm o blaffa dit något rejält typ 20-30mm. Bara man kan konstruera en body för att montera den lagom stora singelklingan och då företrädelsevis som http://www.carbondrivesystems.com/story

Denna Nicolai får illustrera potentialen
image.jpg

Cavaliere-Bikes kommande enduro ser lovande ut: http://www.philthybikes.com/anakin
Släps i sommar o kostar en förmögenhet (dvs ca 50Tkr), dock verkar den ha 12mm axeln...

// Larsa

jofahjalm skrev:
> Äntligen!

+1

Jäklar vad köpsugen jag blev!

Cannondale har varit lite slugare och använder en assymetrisk bakram istället. Resultat, korta kedjestag o symmetriskt ekrat bakhjul. Kedjelinjen flyttas ut 6mm, så ny spider behövs på SRAM-vevar mm, men annars borde det funka med drevet monterat på utsidan på ett vanligt tredelat vevparti. ( Cykeln är ju så racig att det bara är singelklinga som gäller)

http://www.terrengsykkel.no/index.php?id=5295

/S

marran skrev:
> En del nya dh-cyklar har 157*12,
> vilket är helt analogt med skillnaden 135->142mm,
> dvs att det blir lättare att sätta i hjulet, men
> det är lika styvt osv.

Tjena!

Jag har 160x14 på min DH.. Den är ALLT annat än ny..

Westman skrev:
> En sån där Pinion-box försedd hoj med i övrigt
> vettig geometri och dämparsetup hade jag inte
> tackat nej till..

Det är därför jag är så förälskad i Cavaliere Anakin som jag länkade till tidigare.
Spam'ar vidare på denna våta drömhoj med Effigears lättare 9-vxl låda (och samma omfång som 1*11)
Vikten ska enl dom själva bara vara några ynka 100g tyngre än konventionella utanpåliggande vxl. till skillnad mot Pinion som adderar dryga kilot.
Här är geo'n:
image.jpg

3750 EU-pengar för ramkit inkl hela drivpaketen (från reglaget ner till baknavet) samt BOS Kirk-dämparen. Dock får man slanta upp ca 2000kr för Belt-drive.

Devisen "det kostar att ligga på topp" verkar stämma ;)

// Larsa

Att sätta vikten för dreven och växlar centralt i ramen måste ju vara så mycket bättre, fast för det där priset blir det nog inte så många sålda, viket är synd!

Cannondales F-Si lösning var ett smart utnyttjande av befintlig standard.
Att få ekringen symetrisk är en fördel och ska man fixa det med en symetrisk ram behöver man ju komma upp till 141 mm jmf Cannodales förskjuting av ena sidan. Ska det sedan bli ytterligare styvare är man snart på 150 mm...

Hihi, det är lite roligt att alla tycker Cannondale är så jäkla smarta. Visst, det är en smuttare lösning på många sätt, men de var knappast först. Specialized har hållt på sådär i åratal, på bl.a Demon.

Kneecap skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En del nya dh-cyklar har 157*12,
> > vilket är helt analogt med skillnaden
> 135->142mm,
> > dvs att det blir lättare att sätta i hjulet,
> men
> > det är lika styvt osv.
>
> Tjena!
>
> Jag har 160x14 på min DH.. Den är ALLT annat än
> ny..

Ja? Det har funnits allehanda knasiga bredder på allt möjligt, det stämmer.
Det jag ville få fram är att 148 är väldigt annorlunda från 150, för att i de 148 millimetrarna är det inkluderat 7mm som bara är till för att navet ska vila i ramen och bli lättare att sätta i, medan 150 inte innehåller ngt sådant, i så fall blir det 157mm.

Det går också att använda asymetriska fälgar för att få symetrisk ekring.
Sram har ju det på sina nya MTB-hjul och Ryde har lösa asymetriska fälgar.
Så många lösningar finns men ingen verkar etablera sig, så kanske det är en icke problem...?

Cannondales lösning var ju betydigt smartare än Treks, lite som i början av F1-säsongen när alla visar sina bilar och någon står med brallorna nere och tänker "fan, varför löste vi det inte sådär enkelt"..

larsaw: Cavaliere Anakin ser ut att ha alla rätt, utom priset.

Man får bara såga av en 40mm eller så på sadelröret för att få den att passa oss taxbenta, så är den en dröm. Det skulle faktiskt vara väldigt intressant att prova en sån apparat

Ojämn ekerspänning, höger vänster, är inget som håller mig sömnlös om nätterna. Att flytta ut drivsidan känns som en sämre lösning än en asymmetrisk fälg eftersom det ger högre q-faktor.

s skrev:
> Ojämn ekerspänning, höger vänster, är inget
> som håller mig sömnlös om nätterna. Att flytta
> ut drivsidan känns som en sämre lösning än en
> asymmetrisk fälg eftersom det ger högre
> q-faktor.

Hur stor skillnad gör en marginellt större q-faktor egentligen? Jag kan inte påstå att det känns jättekonstigt att trampa på en dh-hoj jämfört med min stumpy. Om man bortser från att det är olika hojar alltså.

Är inte grejen med treks lösning att man inte ändrar q-faktorn?

För övrigt håller jag med luthman, jag känner då väldigt liten skillnad på dh:n och stigcykelns olika q-faktorer, men då har jag ifs inte trampat långt på dhn.

Fast folk trampar fatbikes helt sjukt långt, och de har ju q-faktorn från helvetet

Q-faktorn är väl kanske inte hela världen, däremot har jag på en del cyklar väldiga problem med heal-rub.

Fördelen med asymmetrisk fälg är ju att det passar alla befintliga cyklar.

Jag har inga problem att trampa med 83bb och 150-nav, så det hade väl varit enklast att bara ta det och ev be SRAM släppa lättare vevpartier för det om det inte fanns.

Westman skrev:
> Jag har inga problem att trampa med 83bb och
> 150-nav, så det hade väl varit enklast att bara
> ta det och ev be SRAM släppa lättare vevpartier
> för det om det inte fanns.

Lite så tänker jag också. Potentiellt kan det väl vara så att de även vill ha det här på sina kortslagiga xc-29or i framtiden och då vill man väl ha det så lätt som möjligt. Aka, smalare vevlagerhus.

Luthman Photography skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Jag har inga problem att trampa med 83bb och
> > 150-nav, så det hade väl varit enklast att
> bara
> > ta det och ev be SRAM släppa lättare
> vevpartier
> > för det om det inte fanns.
>
>
> Lite så tänker jag också. Potentiellt kan det
> väl vara så att de även vill ha det här på
> sina kortslagiga xc-29or i framtiden och då vill
> man väl ha det så lätt som möjligt. Aka,
> smalare vevlagerhus.

Där sa du något, vi behöver givetvis en ny vevlagerstandard för att matcha det här!!

marran skrev:
> Hihi, det är lite roligt att alla tycker
> Cannondale är så jäkla smarta. Visst, det är
> en smuttare lösning på många sätt, men de var
> knappast först. Specialized har hållt på
> sådär i åratal, på bl.a Demon.

Och Trek (Bontrager) använder asymmetriska fälgar...

Nu har jag tyvärr för få cyklar/hjul för att kunna göra någon riktigt säker analys :-)

Men det bakhjul jag riktat minst av alla, och nog använt mest är symetriskt ekrat.

Alla lösningar hittills har ju en baksida(vilkt/q-faktor/styvhet/fot i kedjestaget)som spelar olika stor roll beroende på vad syftet med ens cykling är. Därför kommer det nog fortsätta komma nya lösningar.

Undra hur navtillverkare resonerar, kommer de en optimera sin produktion för att kunna köra mindre serier eller blir det uppsjö adaptrar?

theBrand skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Westman skrev:
> >
>
> > -----

> Där sa du något, vi behöver givetvis en ny
> vevlagerstandard för att matcha det här!!

Fniss!

Tillbaka
Topp