Egentligen tycker jag det verkar rätt vettigt tänkt, man flyttar ut kedjelinjen så långt det går med befintlig q-faktor. Dels blir hjulet starkare, men man får också mer plats för kedjestag och framväxel (Huga!!!) även med kortare kedjestag. Inte för att Trek gjort eller kommer att göra en cykel med korta kedjestag någonsin, men ändå.
Ett intressant problem som kan uppstå är att det blir trångt mellan hälar och kedjestag, jag vet att Lapierre har fått kritik för detta på sin senaste trendurorigg. Framförallt om man kör med plattisar där skorna ofta är lite bredare kan det bli kymigt med utrymmet. Mao skapar det lite nya problem, men för en gångs skull ser jag ändå meningen med denna nya "standard".
Egentligen är det väl det här man skulle gått på direkt istället för 142mm, som ju bara är 135*12mm med tabs så det blir lättare att få hjulet i ramen. En del nya dh-cyklar har 157*12, vilket är helt analogt med skillnaden 135->142mm, dvs att det blir lättare att sätta i hjulet, men det är lika styvt osv.