[RR] En lättviktig långfärdscyklists betraktelser genom tre länder

silverman834

Ny medlem
Så där, då var den pretentiösa titeln skriven, då kan resten bli mer avslappnat. Det är nog ingen som i normala fall skulle klassa mig som lättviktsnörd, men jämfört med andra långfärdare så var jag nu lättviktig. Jag ber om ursäkt redan nu för att rapporten är så lång och bildtung...

Det hela började med att jag hade tänkt cykla ett visst antal mil under sommaren på räsern och kom då på att jag ju kunde hälsa på släkten nere i Holland. Vägen var tänkt att gå med färja från Göteborg till Fredrikshamn för att sedan följa atlantkusten. Jag bokade enbart den första natten i förväg, resten fick bli allt eftersom. Huvudsyftet med själva cyklandet handlade om hastighet varför jag tänkte packa så lätt som jag kunde.

Den planerade rutten blev ungefär så här, jag tänkte varje kväll detaljplanera mer precis.

0karta2.jpg

Siffrorna anger resdag. Varje dag blev i genomsnitt 16 mil.

1a.jpg

Allt utom badbyxor och mikrohanduk är med på första bilden. Den "civila" kläduppsättningen fick plats i sadelväskan, resten av packningen i styrväskan.

DAG 1.

1b.jpg

Normalt sett så ser jag alltid till att pumpa däcken kvällen innan, men nu gjorde jag det på morgonen. Och märkte att bakdäcket hade lägre tryck än jag väntade mig! Pyspunka eller handhavande fel? Jag slängde hur som helst i en ny slang och cyklade iväg till färjan. Det kändes inte direkt bra hur cykeln stod på bildäck. Men överfarten var lugn och jag fick mig ett trevligt samtal med en annan cyklist då jag satt på soldäck.

1c.jpg

Sedan började själva cyklingen i Danmark. Som bekant är landet väldigt platt. Och genom att det inte finns några nämnvärda kullar så hade man använt linjal för att rita vägarna. Trafiken var lugn och det fanns ofta hyfsade cykelbanor. Cykelbanorna var bättre än svenska då de i korsningar lät cykelbanorna vara en del av huvudleden vilket gjorde att inga korsande bilar ställde sig i vägen. De var såpass bra att jag i de flesta fall använde dem.

1d.jpg

Sen fick jag punka. Solen stekte på riktigt kraftigt då jag åter igen fick byta slang. Nu hittade jag en glasflisa som gått genom mina Snakeskins. Var detta första punkan i en serie av många? Tur nog så var det inte det utan jag fick ingen mer under resan.

Sista biten innan vandrarhemmet var det cykelförbud, men det hade inneburit en riktigt lång omväg att hitta en annan väg varför jag fortsatte här. Det var inte värre än vilken normal svensk väg som helst.

Vandrarhemmet i Thisted var ok med en väldigt snäll föreståndare. Nästa morgon började jag snacka med en supertrevlig britt som hade tänkt möta upp en kompis som också var ute och cyklade, men av någon anledning så möttes de inte så jag fick en hel kasse med energikakor och -gel! Gelen var verkligen suverän de kommande dagarna då jag fick svackor.

DAG 2.

2a.jpg

Ibland blev cykelbanan till grusstig.

Har jag nämnt att vägarna var raka?

2b.jpg

På väg mot färjan vid Thyborön så var cykelbanan spikrak i 7,8km. Solen stekte fortfarande väldigt starkt och i väntan på färjan så fick jag ta den enda skuggan som fanns.

2c.jpg

Raka vägar, bla längs med sanddyner.

Hur var de danska förarnas bemötande då? Generellt sett så var det bättre än i Sverige, men en bilist tyckte tydligen att jag låg för långt ut på vägen så denne körde om med minsta möjliga marginal, tutandes och vinkade in mot kanten. Där han sedan stannade. Men innan jag hann fram så började han köra igen. Phu! Jag hade gärna förklarat varför jag tyckte att det var lagom att ligga 20 cm innanför den taktila sidolinjen då vägrenen bara var 15 cm bred.

2d.jpg

Under morgonen hade jag ringt ett Bed and Breakfast i Hvide Sande som visade sig vara trevligt. Det var skönt med ett svalkande dopp på kvällen då efterlängtade moln rullade in.

Dag 3.

3a.jpg

Precis som i Sverige så vet man aldrig vart cykelbanorna ska ta vägen. Här fick jag helt sonika lyfta cykeln över räcket.

Naturen skilde jag helt från vad jag är van vid från Sveriges västkust.

3b.jpg

De första dagarna var ibland rejält ansträngande rent psykiskt och jag fick pausa lite varstanns.

Staden Riba var trevlig med en del riktigt gammal bebyggelse. Det kändes som Danmarks version av Visby.

3c.jpg

De verkade vara bra förberedda på att stänga av alla vägarna från biltrafik!

Jag hade ringt vandrarhemmet i Tönder under morgonen, men pga min stamning så bad de mig att skicka ett mejl. Vilket de inte hade läst då jag kom fram, men det fanns ett ledigt rum iaf. Hela byggnaden liknade ett fängelse. Trots att min stamning ibland kan var ganska kraftig så fortsatte jag de flesta andra dagarna att ringa olika boenden jag hittat på internet och stamningen ställde aldrig mer till med problem.

DAG 4.

4a.jpg

Nu kom jag över den tyska gränsen och möts av smalare cykelbanor som i korsningar mer liknar de svenska. De första milen var dåliga med regelbundna kanter som stack upp. Sedan blev beläggningen bättre.

I alla samhällen i Tyskland så var cykelbanorna stenbelagda, så där körde jag alltid på vägen.

4b.jpg

Oftast var det en ok cykelbana, annars det en bra vägren. Trafiken var ofta tung.

Skyltningen skrämde mig, var jag på väg mot en motorväg? Trots att denna skylt ofta återkom så stötte jag aldrig på någon motorväg.

4c.jpg

En period så kliade det väldigt mycket och då jag stannade så märkte jag hur jag var täckt med småkryp!

4d.jpg

De tyska cykelnätverksskyltarna verkade vara bra så nu bestämde jag mig för att strunta i mina vägnötter och istället följa skyltarna. Det borde jag inte gjort då jag blev ledd till en riktigt krånglig väg. Men vacker var den.

4e.jpg

Sedan blev det färja i Brunsbüttel där jag sedan cyklade genom ett riktigt nedgånget industriområde.

4f.jpg

Sedan kom jag till ett vägarbete där omdirigeringsskyltarna ville leda upp mig på en motorväg. Efter mycket krångel så hittade jag en färja som ledde mig till rätt väg. Normalt sett så verkade den färjan bara ta cyklister! Nu var jag rejält sliten och ena vaden började göra rejält ont. Skulle jag orka fram?

Bed and Breakfastet jag hade bokat i Glückstadt visade jag vara riktigt elegant. Det kändes lite dumt att hänga upp alla våta kläder efter den kraftiga regnskuren som hade kommit.

DAG 5.

5a.jpg

Vaden kändes bättre då jag vaknade. Sedan blev det färja igen. På den så träffade jag en trevlig tysk cyklist vid namn Jan som skulle 15 mil till sin syster. Vi följdes åt ett par mil innan jag behövde ta ett lugnare tempo. Efter ett tag så träffade jag på honom igen då han hade krockat med en annan cyklist! Han hade uppskrapade knän och armbågar och punktering. Men han hade klarat sig bra så vi fortsatte en stund till tillsammans.

5b.jpg

Cykelbanorna var ofta helt ok att cykla på. Tyskarna verkar verkligen älska sina alléer för det var alléer längs nästan varenda väg jag cyklade längs.

5c.jpg

Ännu en färja. På söndagar så var tydligen allting stängt varför alla städer kändes som spökstäder. Under tidigare dagar hade jag haft stunder som psykiskt kändes tunga, nu började allt kännas bättre!

5d.jpg

Jag hade inte hittat något boende i Westerstede under morgonen, men jag hittade på plats snabbt ett billigt hotell. På de flesta ställen så stod min cykel hyfsat säkert, men här stod den i deras Biergarten med bara sina minimala vajerlås, det kändes verkligen inte bra...

Vissa kvällar så tvättade jag kläder i handfatet och torkade dem genom att rulla in dem i en hotellhandduk som jag sedan vred runt. Det fungerade riktigt bra.

Senast ändrad:
DAG 6.

6a.jpg

Snart så kom jag in i Holland! Genast så förändrades mycket. Några bilister tutade på mig, men inte i ilska utan de vinkade glatt! Och cykelbanorna blev markant bättre, nu var de i de flesta fall riktigt breda och fina.

Men skyltarna visade dock även in mig på en riktigt smal stig med knivskarpa svängar. Men den tog snabbt slut.

6b.jpg

Trafiken på de små vägarna var väldigt lätt, men på de större vägarna var den ofta riktigt tung. Men då fanns det alltid riktigt bra cykelbanor.

Nu hade jag helt vant mig vid att cykla så långt varje dag och det gick mycket lättare nu.

6c.jpg

Det var helt underbart att komma till staden Groningen! Trafikplanerare från hela världen åker hit för att kolla in cykelinfrastrukturen och den var sannerligen suverän. Det var cyklister precis över allt och allting fungerade klockrent.

6d.jpg

Det var riktig många andra träningscyklister ute och alla använde de suveräna cykelbanorna.

Men de flesta holländare använder ju standardcyklar, och eftersom att det ofta blåser hårt på fälten mellan städerna så hade många aerobars!

6e.jpg

Nattens hotell i Leeuwarden hade bokats på morgonen och rummet var riktigt litet med delat badrum, men det var väl värt dess låga kostnad.

Alla holländska hus har rejält branta trappor vilket är en utmaning med lvg skor.

DAG 7.

7a.jpg

Google tyckte tydligen att detta var en bra väg. Men vacker var den.

Senare cyklade jag längs med en av Hollands alla barriärer mot havet, det var ovant att cykla i skrå!

7b.jpg

Jag tycker verkligen om den här typen av vägar där bilarna får samsas om mittområdet utan någon mittlinje!

Velomobil kändes som ett riktigt lämpligt fordon i Holland!

7c.jpg

Sedan började jag korsa Hollands längsta barriär, den är 3 mil lång och skyddar en väldigt stor vik från Nordsjöns stormar. Med bra medvind så låg jag länge i 45 km/h.

Sedan var cykelbanorna grymt pittoreska då de gick på barriärerna längs med kanaler.

7d.jpg

Vissa korsningar var riktigt egendomliga. De hade inga cykeltrafikljus som vi har utan ibland var det en cykel tillsammans med den röda gubben. Dock inte i denna korsning. Betyder det att man är menad att cykla mot röd gubbe och alla bilar måste väja mot en?

Sista biten innan jag kom fram till min moster i IJmuiden (ja, de två första bokstäverna ska vara versaler!) var en kanal som fick korsas med färja.

HEMRESEDAG 1.

8a.jpg

Efter att ha spenderat alldeles för få dagar med släkten så behövde jag ta mig hemåt. Tanken var att åka tåg till Kiel där jag skulle ta nattfärjan hem. Först lastade vi in cykeln i bilen för att sedan åka pendeltåg till Amsterdam.

8b.jpg

Långfärdståget mot Tyskland hade bra cykelställ.

Men snart började bekymren och vi fick knö in oss på alldeles för små tåg. Men tågpersonalen trodde fortfarande att jag skulle hinna med färjan hem.

8c.jpg

Krånglet fortsätter och till slut så inser jag att jag missar färjan och jag får ta in på ett hotell i Kiel. Han i hotellreceptionen bad nästan om ursäkt för rummets storlek, men det passade mig perfekt! Jag fick gå ut i trapphuset för att ta bilden.

HEMRESEDAG 2.

9a.jpg

Färjan visade sig vara fullbokad de kommande dagarna! Hur sjutton skulle jag nu ta mig hem? Jag såg nu att det tydligen går färjor från Puttgarden till Danmark där jag kan ta tåg till Göteborg.

Sagt och gjort så fick jag på morgonen cykla tio mil för att komma till färjan. Jag var orolig för hur kroppen skulle kännas, men det var bara skönt att få cykla! Första biten var katastrofal då man aldrig kunde på upp flytet, men snart blev det bättre igen.

9b.jpg

Det var trevligt hur skyltarna i slutet av orterna i Tyskland visade namn och avstånd till nästa by!

Nu tyckte google att jag bitvis skulle cykla på rejält dåliga stigar. Men vackert var det.

9c.jpg

Cykelbanan vid bron som ledde till ön där Puttgarden ligger var även med tyska mått mätt rejält smal.

Den ön visade sig vara en populär semesterö med "trevliga" småvägar. Hemskt.

9d.jpg

De usla vägarna fortsatte, nu fanns det även ett otal hinder längs vägen! Om jag inte hade haft så gott om tid på mig så hade jag blivit riktigt, riktigt arg. Det kanske fanns bättre vägar, jag orkade inte kolla upp det.

9e.jpg

Till slut så kom jag fram till färjan. Jag var inte den enda resenären. Men det fanns bra skugga att sitta i.

9f.jpg

Efter färjan så satte jag mig på lokaltåget till Köpenhamn för att sen fortsätta med Öresundståget hem till Göteborg! Det var rejält med krångel med förseningar här så det var riktigt trångt.

EFTERORD

9g.jpg

Solen stekte som sagt de flesta av dagarna varför min cykelbränna blev riktigt absurd. Fläckarna i pannan efter hjälmen är ju inte direkt snygga...

Jag cyklade som sagt i genomsnitt 16 mil per dag, men de sista dagarna hade jag absolut kunnat cykla längre, men det var skönt med extra tid för att planera nästkommande dag.

NAVIGERING

I norra Danmark kunde man lätt navigera efter vägnötter där man bara skrev upp vägnummer. Den andra dagen var bara två noter långt! Men i de södra delarna började det bli alldeles för långa listor. I Tyskland skrev de aldrig ut vägnummer på skyltarna.

I början så försökte jag detaljbestämma min färdväg med hjälp av google streetview, satellitbilder och Strava Heatmap, men de sista dagarna så litade jag blint på Googles färdplanerare som faktiskt var helt ok. Vissa vägval var visserligen mindre bra, men på det stora hela så var det helt ok.

I Holland så skrev jag bara upp vilka orter jag borde passera och följde sedan cykelskyltarna.

Jag ber återigen om ursäkt för den långa texten, men det känns skönt att få skriva av sig.

Allt som allt så skrapade jag ihop 124 mil.

Senast ändrad:
Härligt. Bra jobbat 16mil/dag!

Edit: Hur funkade det att cykla med en så stor och antagligen tung (relativt) sadelväska? Svajigt?

Senast ändrad:
Snygg RR! Måste ha känts lite tungt när du fick reda på att Kielfärjan var fullbokad. Med det löste ju sig bra!

Fin och inspirerande RR!
Två grejer verkar vara bra att ha koll på vid dylik resa:
1 Vägunderlaget? Man måste vara beredd på kackig vägstandard ibland. Cykelcross med tåliga däck?
2 Navigeringen? Det är väl alltid en utmaning när man är ute och kör iokända trakter? Hur kunde det ha gått smidigare?

En sådan resa man skulle göra någon gång. Jag har ju dessutom släkt i Holland jag med.
Apropå tyska alléer, så när du skriver det, visst finns det många sådana. Har aldrig reflekterat över det förut.
Färjorna Puttgarden-Rödby har väl gått sen stenåldern?

Inspirerande läsning.

Fältprästen skrev:
------------------------------------------------------
> Färjorna Puttgarden-Rödby har väl gått sen
> stenåldern?

Jo där åkte man som grabb när man skulle på bilsemester nedåt i Europa. När den gick kändes det verkligen att man var på väg mot något slags äventyr.
Det skall väl bli tunnel eller bro där förresten?

Tack alla för de snälla orden!

Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> Snygg RR! Måste ha känts lite tungt när du fick
> reda på att Kielfärjan var fullbokad. Med det
> löste ju sig bra!

"Känts lite tungt" var dagens underdrift ;-) Jag kände mig rejält stressad hela dagen och då har jag svårt för att äta vilket inte direkt gjorde det bättre. Det var i Hamburg som jag till slut försökte pussla ihop ett sätt att ta mig fram i tid och sen insåg att jag misslyckats, då var inte tårarna långt borta då jag redan visste om att de andra färjorna var fulla. Men jag visste ju att det skulle lösa sig på något vis.

Snuten skrev:
> Fin och inspirerande RR!
> Två grejer verkar vara bra att ha koll på vid
> dylik resa:
> 1 Vägunderlaget? Man måste vara beredd på
> kackig vägstandard ibland. Cykelcross med tåliga
> däck?
> 2 Navigeringen? Det är väl alltid en utmaning
> när man är ute och kör iokända trakter? Hur
> kunde det ha gått smidigare?

Tack så mycket!

1 Jag körde med 25mm slicks och ibland var det rejält stötigt. Även i Holland så förekom det mycket stenlagda vägar vilka jag ofta förbannade.

2 Det är just navigeringen som jag skulle förbättra mest till nästa gång! Jag tror att jag skulle skaffa en bra karta med cykelvägar för att kunna planera det bättre. Den andra halvan av resan använde jag ju google för navigering vilket jag inte alls hade planerat för varför mobilen hela tiden låg i en ryggficka vilket gjorde att jag upprepade gånger missade mina avfarter, speciellt i städer där navigeringen var ett helvete.

Fältprästen skrev:
> En sådan resa man skulle göra någon gång. Jag
> har ju dessutom släkt i Holland jag med.
> Apropå tyska alléer, så när du skriver det,
> visst finns det många sådana. Har aldrig
> reflekterat över det förut.
> Färjorna Puttgarden-Rödby har väl gått sen
> stenåldern?

Jag tror att våra familjeresor brukade gå via Traveműnde, men Puttgarden lät lite bekant långt, långt bak i huvudet. Det var på det sista tåget mot Kiel som jag såg en karta där färjerutten var utsatt, men annars hade jag nog upptäckt den senare under kvällen.

Snuten skrev:
> Det skall väl bli tunnel eller bro där
> förresten?

Vad jag hörde sist var att det var lagt på is.
Men det har ändrat sig lite fram och tillbaka under tidens gång.

Båtförbindelsen måste ha funnits där 50 år åtminstone.

Suberb RR! Bra kört också :)

Jag har haft tankar på delvis samma tur. Nu blev jag inspirerad :)

Fantastisk RR, inspirerande & med fina bilder.
Jag skulle också vilja göra en liknande resa och så delar du denna. Tackar!

Luktapåblommorna skrev:
> Fin RR. Vilka väskor hade du?

Tack!

P7250133.JPG

Styrväskan är en Topeak. Jag är helnöjd med den då den har så många fack vilket gör att man alltid vet direkt var alla sina saker är. Tex så finns det perfekta fickor att trycka ned godispapper i.

Den är dock egentligen lite mindre än vad jag önskar och man måste riva ut all vaddering då den är helt onödig och tar upp väldigt mycket utrymme.

Fodret sitter fast med dragkedja vilket är praktiskt eftersom att man då enkelt kan gömma pass och pengar i den.

P7250132.JPG

Sadelväskan är hemmasydd. Då jag använder kolfiberstolpe så känns de sadelstolpsväskorna som randonöer ofta använder lite riskabla och det känns bra att ha vikten så långt upp som jag kan. Dock har den här en tendens att svaja i sidled då jag tar i och som man ser på vissa bilder så lutar den neråt i en lite trist vinkel. Saker som ska förbättras till nästa version!

Tillägg: Jag hittade en bild på all vaddering som jag rev ut! Snacka om överkonstruerad väska!

vaddering.jpg

Senast ändrad:
Tack för en givande RR.

Nu fick jag inspiration att återuppta min planering av cykeltur söderut i Europa.

Varför ville du ha vikten så långt upp som möjligt? Jag har aldrig kört med någon stor sadel(stolps)väska, men skulle spontant gissat att man snarare skulle vilja ha vikten lågt.

GoranS skrev:
> Varför ville du ha vikten så långt upp som
> möjligt? Jag har aldrig kört med någon stor
> sadel(stolps)väska, men skulle spontant gissat
> att man snarare skulle vilja ha vikten lågt.

Jag gissar att TS vill att kolfiberstolpen skall ha mer utstick mellan klämman och lasten och således kunna fjädra lite; hade fästet suttit precis ovanför kanske risken för brott ökar?

GoranS skrev:
> Varför ville du ha vikten så långt upp som
> möjligt? Jag har aldrig kört med någon stor
> sadel(stolps)väska, men skulle spontant gissat
> att man snarare skulle vilja ha vikten lågt.

Jag tror att det är bra att försöka koncentrera all vikt så nära ekipagets tyngdpunkt om möjligt för att undvika hävstångseffekter. Av den anledningen så föredrar jag alltid ryggsäck om det inte är för tungt eller för långt som jag ska cykla. Men om man har riktigt mycket packning så håller jag absolut med om att man ska packa så lågt som möjligt för att öka stabiliteten på cykeln.

Kul! Finns det någon skiss/internetinspirationslänk på den hemkokta sadelväskan?

/Andreas

katten skrev:
> Kul! Finns det någon
> skiss/internetinspirationslänk på den hemkokta
> sadelväskan?

Hmm, jag hittar tyvärr nu inte min inspiration. Den hette något i stil med "gargantuan seat bag" och görs av något litet kanadensiskt(?) företag. Vet någon vad jag kan mena?

Har ofta funderat över om de där jättesadelväskorna inte skulle kunna moddas med ett par stag som tar last i vertikal vinkel. Finns det fäste vid bakaxeln på ramen är det ju busenkelt, men även annars borde det vara lätt att lösa med mjuka klämmor av något slag. Stagen kunde vara tunna alu rör. Stagen kunde sitta ihop upptill så de tillsammans skapade ett uppochnedvänt U.U-ets kortdel kunde förankras med en rem i sadelväskan.

Imponerande resa och RR.

Av bilderna att döma så verkar du vara väldigt exponerad för vind. Hade du några långa sträckor av motvind? I princip borde du kunna haft dag efter dag med motvind. Om du hade haft otur alltså. Jag har hojat en del på öland. Och bara där så kan ju motvinden göra mig galen ibland.

Snuten skrev:
> Har ofta funderat över om de där
> jättesadelväskorna inte skulle kunna moddas med
> ett par stag som tar last i vertikal vinkel. Finns
> det fäste vid bakaxeln på ramen är det ju
> busenkelt, men även annars borde det vara lätt
> att lösa med mjuka klämmor av något slag.
> Stagen kunde vara tunna alu rör. Stagen kunde
> sitta ihop upptill så de tillsammans skapade ett
> uppochnedvänt U.U-ets kortdel kunde förankras
> med en rem i sadelväskan.

Du, det där var ju faktiskt en riktigt intressant tanke, jag får verkligen kolla upp det! Annars har jag funderat mycket på att stärka upp det interna skeletett och sadelfästet, men detta skulle kunna lösa vissa problem.

Oggler skrev:
> Imponerande resa och RR.
>
> Av bilderna att döma så verkar du vara väldigt
> exponerad för vind. Hade du några långa
> sträckor av motvind? I princip borde du kunna
> haft dag efter dag med motvind. Om du hade haft
> otur alltså. Jag har hojat en del på öland. Och
> bara där så kan ju motvinden göra mig galen
> ibland.

Tackar! Jag var mer exponerad för vind än om jag inte hade haft väskorna, men de kan väl inte ha ökat vindmotståndet så mycket? Vind är annars något av det jobbigaste jag vet, ge mig regn och backar any day! Men jag hade tur och hade bara motvind någon dag.

Toppenfin RR med trevliga bilder.

Vad gäller navigeringen tänkte jag dela med av hur jag gjorde på en liten tur i Thailand i vintras.
Jag köpte Sygic gps till min iPhone, utrustade mig med ett batteriskal samt några lösa extrabatterier. Med inställningar gjorda så den gav väganvisningar via hörlur så räckte batterierna nästan hela dan, behövde bara extraladda en gång när det blev 11 timmar i sadeln.
Jag började dan med att lägga in rutten och det funkade riktigt bra. Kom bara fel en gång, jag lyckades aldrig få gps:en att varna när jag kom bort från rutten.
Och eftersom jag alltid tog in på hotell så kunde jag ladda upp allt inför nästa morgon.

Tillbaka
Topp