MTB runt Gardasjön i sommar

micro553

Medlem
Hej

Har till 99 % fått med mig sambon på semester 1 vecka vid Gardasjön i sommar. Tanken är att flyga med Ryan (Bergamo) och ta med oss min cykel. Frugan får hyra på plats. Vi kommer satsa på hyrbil under veckan, så vi är mobila.

Om man tänker mtb-perspektiv vad får vi inte missa?
Har läst om Riva del Garda och mount Bardo.
Är det idé med guidade turer?

Var ska man bo, eller snarare vart ska man sikta på norra eller södra delarna?
Jag har nån idé om att tälta några dagar, är det nån som gjort det runt Gardasjön, isf vart

Vad kostar det att hyra cykel.? Jag vill ta med min Epic men samtidigt blir det ju ett projekt då väska måste införskaffas och extraavgift till Ryan måste betalas.

Övriga aktiviteter som man ej får missa?

Va där i somras, vi bilade ner och cyklade mest LVG, men hyrde MTB en dag och blev uppkörda med minibuss som cykelaffären fixade. Tog nästan 3 timmar ned med lite stopp. Tror vi gav runt 30 euro för heldämpad AM-hoj av nyare modell, och 15 euro var för liften upp. Väldans fint, bifogar ett gäng bilder från den dagen:

Foto2014-07-161047041.jpg

Foto2014-07-16113634.jpg

Foto2014-07-161157502.jpg

Foto2014-07-16123411.jpg

Foto2014-07-16124537.jpg

Norra delen. "Äventyrshuvudstaden" Riva är inte dumt ifall du ska cykla. Alternativt Torbole.
Sedan är sjön relativt liten, så man kan ju bo på avstånd och göra dagsutflykter med bil+cykelhållare.

Har utgått från södra änden och gjort bilutflykt till Monte Baldo. I övrigt ingen kanoncykling med mtb om man utgår med cykeln i södra änden av sjön.

Har även utgått från Limone, som ligger några kilometer söder om Riva. Enkelt då att ta sej till Riva där man har många trevliga utgångspunkter för både lvg och mtb. (Har bara kört mtb själv där). Om man tar den klassiska klättringen syd/sydväst om Riva (Monte Rocchetta) så finns det leder/stigar som mynnar ner direkt till Limone. Jag hann inte testa dessa när jag var där, utan landade med mina turer nere i Riva.

Sök på forumet, så hittar du nog en hel del om Garda. Vi är nog ett gäng som har varit där och skrivit mer eller mindre om det. Inklusive tips om både boende, cykling och vin.

Förbered dig noga med vilka stigar du skall ta. Det finns mycket bra men också mycket trist grusväg. Kolla in gardamtb.com där kan du ladda ned gpx filer.

Tack för tipsen!

Kan tydligöra att det inte är grusvägar som prioriteras.

Går gpx-filer att få in i Iphone? Har ingen gps-klocka.

Vilka affärer har hjälpt till med uthyrning av cykel och shuttle?

Vyerna verkar fantastiska så detta ska nog bli bra :)

Om man ska cykla mycket hade jag valt att bo i Torbole där bästa shuttelstationen finns. Allt nere vid vattnet runt sjön känns som samma sak. Det är menyer på tyska med samma priser. Alla serverar veteöl.

http://www.bikeshuttlestation.it/

Via shuttelstationen så är det populäraste alternativet att bli uppkörd och sedan ta 3 timmar på sig att ta sig ner via sceniska grusvägar. Jag har svårt att tro att du på en Epic tillsammans med måttligt intresserad sambo kommer tycka det är njutbart att cykla stöket där. Men om du ska motbevisa mig så rekommenderar jag varmt Sentiero 601
Det är helt otroligt bra. Även Val del Diaol
är superkul. Lycka till.

Jag kan tänka mig att mat och boende skulle kunna vara lite roligare om man tar sig upp från sjökanten.

Bodde i den lilla byn (vad den nu hette) ovanför Torri del Benaco på östsidan. Hade ingen cykel med mig men jag sprang flera långa rundor på bergsstigarna bakom byn och jag önskade hela tiden att jag satt på en cykel istället. Allt från riktigt flowigt till köttig dh i stenraviner och mycket kuperat. Ett litet tips bara om ni får tråkigt på norrspetsen av sjön.

Och pizzan vi åt på Italy di Pirri Vincenzo i samma by ligger på topp 5 bland mina kulinariska upplevelser.

Jag kanske har för höga tankar om min kära Epic :) nej vars jag förstår att de tuffaste lederna kanske kräver en köttigare cykel och en mer rutinerad förare. Dock trodde jag att det kanske fanns ett alternativ mellan grusväg och "jag dör" - leder?

Känner att jag ändå vill testa nåt lite tuffare än grusväg när jag ändå är där. Epicen får helt enkelt se till att ta mig ner haha.

Då vi funderar på att tälta nån/några nätter är det nån som har tips på revlig camping i närheten av Torbole, Riva del Garda typ?

Som sagt - tusen tack för all input. Känns verkligen det finns potential att ha en kanonsemester.

Skulle dock vara positivt om frugan skulle ha lite mer cykelvana, kanske skulle köpa henne en enklare mtb så vi kan komma ut lite i vår :) Hon är ju van vid häst så muskler, balans och förmågan att inte bli rädd för oväntade situationer har hon ju!

Jag och min fru(som e rätt van mtb-cyklist) var där sommaren 2013 och cyklade en del. Jag kan hålla med om att cyklingen utanför grusvägarna har en hel del rätt köttiga inslag. Jag körde på min Trek Superfly FS men hade nog gärna hellre haft något biffigare. Vi tog en dag kabinen upp på Monte Baldo, cyklade ner på baksidan och upp på Monte Altissimo di Nago. Sedan körde vi en bitvis rätt hårig utförslöpa i några timmar som kom ut nere i Navene.

Jag skulle INTE rekommendera att ta med en rookie ut på cykling där utanför grusvägarna utan att ha provkört exakt den tänkta leden innan. Tråkigt att hamna någonstans där din sambo får gå ner med cykeln i ett par timmar. Överhängande risk för tandagnissel, osämja och livsvarig cykelaversion.

Vi var även några dagar i Lugano, det var ett ritkigt mtb-paradis som nog är enklare att anpassa till någon med "begränsade förkunskaper"

Lyfter tråden.
Någon som är nere under juli?

Kommer att spendera ett par veckor där nere, har med både Lvg och mtb.

Någon som vet i fall det finns något (inte dödsnedför) långlopp eller liknande i tävlingsväg att ställa upp i?

Även Lvg-lopp är av intresse.

Tack.

micro553 sa:
Då vi funderar på att tälta nån/några nätter är det nån som har tips på revlig camping i närheten av Torbole, Riva del Garda typ?

Camping Marouadi, har bott där flera gånger. Men se till att boka plats. Från mitten av Juli brukar det vara fullt.
http://www.campingmaroadi.it

I Riva, Rastaurant Volt, History Jungle Pub,
Torbole, LA Terassa. Och kika gärna in i lilla vin/delikatess butiken bakom Terassa. Hon är duktig på lokala viner. Håll utkik efter Simoncelli, liten lokal producent som gör finfina grejer. Åk till byn Lavis och Cantina La Vis, trevlig guidning. I Mezzocorona finns Bertagnolli, en av Italiens större grappa tillverkare. Även de har trevliga visningar.
Jag kan hålla på ett tag till om du vill.

Senast ändrad:
KONAmi sa:
Jag skulle INTE rekommendera att ta med en rookie ut på cykling där utanför grusvägarna utan att ha provkört exakt den tänkta leden innan. Tråkigt att hamna någonstans där din sambo får gå ner med cykeln i ett par timmar. Överhängande risk för tandagnissel, osämja och livsvarig cykelaversion.
Jag har försökt läsa på och hitta bra leder som inte är dödsbranter.. Finns det tillräckligt med xc/singletracks runt Torbole/Malcesine eller bör man åka till nåt annat ställe? Nån som kan tipsa om en bra guide att cykla med?

MarcusEWR sa:
KONAmi sa:
Jag har försökt läsa på och hitta bra leder som inte är dödsbranter.. Finns det tillräckligt med xc/singletracks runt Torbole/Malcesine eller bör man åka till nåt annat ställe? Nån som kan tipsa om en bra guide att cykla med?
Det går guidade turer från flertalet ställen varje dag flera gånger.
Har dock bara kört lvg kring Garda, men hört av vänner att det skall vara underbart med mtb där nere. XC, icke bara dödsbranter.

Tillbaka
Topp