[Minitest] Handskar & mössor från GripGrab

Aron

Inventarie
BEL0623.jpg

Händer och huvud är alla viktiga delar för cyklister, därför är det viktigt att hålla dem bekväma när man är ute. HappyMTB.org har undersökt vad GripGrab har att erbjuda cyklisten för vår/höst och sommar i form av mössa och handskar.

Läs testet: http://happymtb.org/2015/03/19/minitest-handskar-mossor-fran-gripgrab/

Bengan, har du tvättat hansken du har använd mest?
Jag har haft ett par vantar från grib grab som blev sämre och sämre efter varje tvätt...

Jag har tvättat Raptor-handsken någon gång utan att de blivit sämre, visst lossnade det någon flaga från fingertexten, men annars har de hållit ihop över förväntan.

Vad är det som blivit sämre på dina?

Texten försvann som på dina och tyget/plasten på handflatan krackelerade och delaminerade...
En annan sak var att ovantyget var vindtätt men inte sömnen vilket begränsade temperaturintervalet man kunde använda dom.
Det var synd eftersom jag tyckte att dom hade en jättetrevlig passform och smarta detaljer, bl.a snortumme.
Detta var på en modell som köptes för kanske 6 år sen och problemen dög upp fort, max inom 2 år... vi får hoppas att gripgrab har förbättrat kvalitén på sina grejer sen dess, men det du skriver om försvunnen text går inte i rätt riktning i mina ögon!

2år känns ändå som rätt standard för livslängd på handskar. Iaf för mig. Jag sliter nog ut ett par på två år utan problem, vinterhandskarna slits mer eftersom jag inte har lika många par att fördela slitet på, men om jag körde samma sommarhandskar en hel säsong tar de nog slut rätt fort.

Jag glömde säga att jag använde handsken näst intill bara för pendling... vilket innebär mindre slitage pga av lera men främst mindre tvätt.
Jag kan ha handskar ganska länge men det verkar beror på märke: Hestra och Spesch håller bra medan Gore Bike och det exemplaret av Gripgrab höll inte särskild länge.

Mina pearl izumi vinterhandskar är två år gamla, tvättade ett gäng gånger och ser helt nya ut. Hade ett par från Shimano som var vrak efter samma behandling. Så det finns verkligen dramatiska skillnader på den punkten. Vissa handskar tål ju inte ens tvätt enligt lappen.

Cukelkläder som inte tål 40 grader (helst 60 grader) maskintvätt känns inte så användbara. Gillar att GripGrab försöker utveckla funktionella prylar till vettiga priser.

Jag har kört med windstermössan i 1,5år som enda mössa ned till minus 10-15 grader. Både när jag pendlar och snabbare/svettigare cykling och löpning. Jag tycker den är helt suverän, den kan vara blöt så man kan vrida ur den och ändå ha rätt temperatur på knoppen. Sedan att man ska tvätta den i 30 grader hade jag inte koll på, jag har kört den i både 40 och 60 grader och den ser fortfarande ny ut.

Jag har oxå windster-cappen, och har även haft windster-handskarna, samt både förra och nuvarande version av insulator liner-handskarna. Cappen är grym ända ner till balaclava-kyla. Handskarna är inte världens mest stryktåliga, men windster-handskarna höll iaf värmen hyggligt även efter desintegration (två år), så innerhandsken var väl grym. Insulator tycker jag är ganska bra nu, även om förra versionen var usel.

Tvättat mina Gripgrab-handskar några gånger i 40 grader. De trådar av sig och verkar lösas upp i sömmarna. Nej tack, inget mer från dem.

Jämför med handskar från amerikanska Spe*******d . Klockrent, tvättar varje gång och ser inga tecken på slitage annat än hålen från sten o grenar.

whirren skrev:
-------------------------------------------------------
> Tvättat mina Gripgrab-handskar några gånger i
> 40 grader. De trådar av sig och verkar lösas upp
> i sömmarna. Nej tack, inget mer från dem.
>
> Jämför med handskar från amerikanska
> Spe*******d . Klockrent, tvättar varje gång och
> ser inga tecken på slitage annat än hålen från
> sten o grenar.

Tvättar du handskarna efter varje runda?

Fjärdebrunn skrev:
> Cukelkläder som inte tål 40 grader (helst 60
> grader) maskintvätt känns inte så användbara.
> Gillar att GripGrab försöker utveckla
> funktionella prylar till vettiga priser.

+1

Riktigt märkligt när de gör träningskläder som inte tål 40 eller 60 grader. Till och med ull tål 40.

fhloston skrev:
> Riktigt märkligt när de gör träningskläder
> som inte tål 40 eller 60 grader. Till och med ull
> tål 40.

Det här handlar väl om gardering? Det är så vitt jag vet ett känt problem inom klädbranschen som helhet - man märker med låg tvättemp för att inte riskera skador på kläderna. Sedan står kunden där med problemet, alltså kläder som kan börja lukta surgubbe efter ett tag.

Man bör nog kunna köra minst 60, helst mera, om det skall bli rent och inte stinka.

Hi-viz får plus för att den syns bra. Men har man lite tätare hjälm är det väl typ bara i nacken som mössan syns?
Och finns Hi-viz med vindpanel? Jag känner sällan att det är i skogen jag syns för dåligt.

evo skrev:
> Misstänker att hi-viz met är ämnad åt löpare.

Ja, det är inte en orimlig gissning. De skickade den dock självmant för test så de anser nog att den kan användas till båda. Men just synligheten ger ju inte så mkt när den sitter under en hjälm.

Slitaget kanske är helt normalt efter en pendlingsvinter. Det känns som att stoppningen kollapsat, är mindre fluffig nu. Handsken värmer inte som när den var ny. Inget som tvätt hjälper mot heller..

Bilagor

• 20150320_090014.jpg
    20150320_090014.jpg
    93.6 KB · Besök: 83
Köpte ett par raptor för 2v sen(cyklat 30mil lvg med dem) . Upplever att handskarna har god kvalité för lågt pris. Dock kanske lite väl varma för aprilväder. Det största minuset är att de är väldigt svåra att ta av och på. Även lite klumpiga, så ska man ha något från jackan/jersyn måste man ta av och på dem och de har jag stora svårigheter med.

Kan bara stämma in har haft två gore handskar och "greppgummit" slits bort på en säsong.
Tycker att de borde hålla längre iomed priset som jag inte anser är billigt. Har för mig det kostade i området 5-700:-

Luthman Photography skrev:
..
>
> Tvättar du handskarna efter varje runda?

Ja - efter varje skogs- eller racerrunda.

whirren skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> ..
> >
> > Tvättar du handskarna efter varje runda?
>
> Ja - efter varje skogs- eller racerrunda.

Oj, ambitiöst. Eller onödigt.

> > > Tvättar du handskarna efter varje runda?
> >
> > Ja - efter varje skogs- eller racerrunda.
>
>
> Oj, ambitiöst. Eller onödigt.

Kanske, men det räcker med hockeyhandskarna som luktar. De tål 30 grader, men tar en evighet att torka varför det inte blir så ofta..

> whirren skrev:
> -----
> > Luthman Photography skrev:
> >
>
> > -----
> > ..
> > >
> > > Tvättar du handskarna efter varje runda?
> >
> > Ja - efter varje skogs- eller racerrunda.
>
>
> Oj, ambitiöst. Eller onödigt.

Skogsrundorna kan jag förstå. Åtminstone större delen av året. Allt beror ju på om man har någonstans att ha smutsiga kläder och hur äckliga handskar man vill ta på sig nästa gång.

> Jag tvättar mina handskar ett par ggr per
> säsong. Vi har en garderob för träningskläder,
> där hänger kläder i olika grader av äcklighet.

Mina träningskläder ska samsas i några lådor i samma garderob som jag förvarar vanliga kläder. Alternativt framme i hallen. Ingetdera känns så lyckat om kläderna är för skitiga :)

Dessutom torkar grejerna snabbare efter en vända i tvättmaskinen med centrifug jämfört med att bara hängas direkt ur vattenpölarna ute.

Rattnalle skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Jag tvättar mina handskar ett par ggr per
> > säsong. Vi har en garderob för
> träningskläder,
> > där hänger kläder i olika grader av
> äcklighet.
>
> Mina träningskläder ska samsas i några lådor i
> samma garderob som jag förvarar vanliga kläder.
> Alternativt framme i hallen. Ingetdera känns så
> lyckat om kläderna är för skitiga :)
>
> Dessutom torkar grejerna snabbare efter en vända
> i tvättmaskinen med centrifug jämfört med att
> bara hängas direkt ur vattenpölarna ute.

Jo, då blir det ju annorlunda. Vi har en dedikerad plats för att torka blöta träningskläder.

Tillbaka
Topp