Eventuella vinster med annan bakdämpare? Ja det är det! Ja det är det igen?

mikipedia_

Aktiv medlem
Jag har en Enduro 650b, på den sitter en Fox blahbla med autosag och ett ctd vred.

Jag har alltid på decent läget och rebound tror jag är bra iaf enligt manualen, likaså med sag kanske lite mindre än rekomenderat.

Vad skulle jag vinna på en Rs dämpare? Alla säger att det är superskillnad hit och bättre kurva dit! Vad är skillnaden egentligen?
Hjälp mig förstå och motivera ett byte om det är mycket bättre.

Edit.
Jag har nu kört ett rejs med nya dämparen Rs Monarch plus. Dämparen har ett trevligare motstånd i slaget, jag kan tex stå och trampa utan att komprimera nästan hela som var fallet med foxen.
Sen känns det faktiskt skillnad när man rattar rebound och väljet kompresionslägen.

Under gårdagens rejs ställdes rebounden till 15klick från fullt och sag enligt autofunktionen (återkommer med mm och psi sen)

Slutsats.
Fox har taskig inställningskänslighet och dyker alldeles okontrolerat i slaget tills slutet där den sparkar tebax lite.
Min cykel känns mycket bättre nu med justerings möjligheter och bättre känsla som resultat.

Senast ändrad:
När jag uppgraderade från en Romic med 700lbs-fjäder till en Avalanche DHS med 450-fjäder kände jag "aha, det är så här det ska vara". En nästan lika stor aha-upplevelse var när jag bytte till en mjukare fjäder i min Boxxer och kunde börja använda kompressionsdämpningen på riktigt.

Men uppgraderingen från min gamla Fox RP23a på min Trance och Monarch+ på nya hojen... Nja. Ärligt talat så är det inte så jag trillar av stolen. Den mest är där och gör sitt jobb.

Men jag märker inte alltid så stor skillnad på saker. :)

Jag funderar på samma sak, men har dock en storlek större på hojen. Jag kör dock alltid i Trail-läget för att inte b00ttna hela tiden, på min förra Spetizialized så stoppade jag in en volymspacer i luftburken och fick en betydligt bättre känsla i dämparen. Poppigare och den bottnade inte alls lika lätt (mer progressiv).

Som H. är jag känslig för olika saker. Det är inte alltid jag märker om jag kört med låst bakdämpare (inte medvetet iaf), men jag märker om jag bottnar mycket och ofta. Med andra ord vet jag inte heller om jag faktiskt skulle vinna något på att byta till en Monarch Plus debbonnär, eller om jag bara ska stoppa in en volymspacer i luftburken and be done with it. Den tydligaste vinsten i dagsläget är ju imagelyftet man får av att ha en bakdämpare med piggyback.

Min uppfattning är att för vanlig stigcykling så är det absolut viktigaste att man har en fjäderkurva som passar bra till länkaget. Det kan man få på vilken dämpare som helst med rätt tuning.

Hur fixar man volymspacer då? Jag tycker inte jag har den där känslan om min fox dämpare!

Luthman du kanske ska ta några extra pumptag i dämparen? Jag åkte på trail först oxå och tänkte att jag har köpt en cykel med mycket dämpning då ska jag fan använda den! Upplevde stor skillnad på 15%sag och ca 20%som det blev med auto.

Ni som ställer in för stigcykling - hur mycket sag kör ni med i "viloläget"?

30% har jag läst nånstans men då bottnar jag för ofta, nu har jag ställt den på typ 15-20% men stigarna är fortfarande inte så värst farbara så har inte testat än. Är det 30% som gäller eller är jag rätt ute?

Jag som bara åkt ht innan gillar lite hårdare bakända, ligger på ca 15% på min enduro. Och det ställer jag givetvis in i öppetläge.

Finns att köpa på diverse interwebzshoppar, söker man på Air spring tuning kit så brukar det dyka upp något, se till att du får för rätt årsmodell bara. Jag köpte en påse med fem olika spacers i, tog den mittersta och stoppade in. Funkade bra då.

Jag kör runt 20%, kör jag med mindre tycker jag att den blir lite för okänslig. När jag stoppade i en reducer i min stumpy så kunde jag sänka trycket med typ 30psi men ändå bottna ur mer sällan.

smogz: Sag är ingen exakt vetenskap, det beror dessutom på den specifika cykeln exakt vad som passar bäst. Jag kör olika mycket sag på olika cyklar, trots liknande användningsområde och slaglängd. Vissa länkage (VPP framförallt) är kända för att vara otroligt kinkiga på exakt rätt sagpunkt, medan andra länkage kan man ställa sag lite mer efter vilken känsla man är ute efter.
Generellt brukar man väl säga att 20-30% någonstans är en bra startpunkt.

Mikipedia: Min åsikt om fox ctd har jag bjudit på så många gånger så jag tänker inte bli tjatig här, men kort uttryckt tyckte jag allt blev bättre iom dämparbyte. Bättre grepp, bättre kontroll, mer lekfullhet.

På min CTD tyckte jag D var helt oanvändbart, otroligt mjukt och helt utan stöd vid pumpande osv. Jag kör också mycket ht annars och gillar att jobba aktivt på cykeln.

En sak du skulle kunna prova är att köra i trail, öka sag lite (25% i alla fall) och minska returen motsvarande mängd. Om jag har rätt (och det är såklart långt ifrån säkert) borde du i så fall få ett lägre vevparti och mer stabilitet, bättre grepp iom det ökade negativa slaget men ändå ungefär lika mycket känsla av "svampighet" som du har nu iom att du kompenserar upp med mer kompressionsdämpning. Om du börjar bottna väldigt mycket kan det vara läge att trycka i en volymspacer som Luthman säger.

Jo din åsikt om fox har jag läst några ggr nu? jah hade typ så som du beskriver marran men gillade inte det riktigt. Tyker det blev bättre med D och mindre sag.
Hittade lite volymspacers på tftuned, men är det lika lätt som olje byte i en gaffel typ? Lr ska jag be någon rutinerad dämparnisse i mon närhet om hjälp?

Jag kan tänka mig det, vad jag föreslog är ju lite "skolboksinställningen". Om du har lust får du gärna försöka sätta ord på vad du inte gillade. Jag tycker faktiskt på riktigt det är jätteintressant med dämparinställningar och hur folk uppfattar olika saker.

Det är lättare att byta volymspacer än att serva en gaffel. Kika på youtuben, det lär finnas massor av klipp. Enkelt uttryckt skruvar man av luftburken, trycker dit spacern och skruvar tillbaks den. Det borde inte ta mer än en halvtimme, och har du gott om plats i ramen behöver du nog inte ens skruva loss dämparen utan kan göra allt på plats, då snackar vi nog snarare 10 minuter inklusive att pumpa dämparen igen.

Nu har jag iofs bara 120mm slag i bak på min hoj och den går inte i endurospår utan i vanlig XC-terräng, men iaf...
Jag bytte ifrån Fox CTD med Kashima och hela faderullan till en Monarch XX.
Dra åt helsike vilken skillnad! Från tre nyanser av bajsutblandad keso till två distinkta lägen. Ett i princip låst för grus och asfalt men som ändå tar emot trottoarkanter och enstaka gupp på ett utmärkt sätt, och ett öppet med en väldigt fin dämpning för skogen. När jag tittar på o-ringen så har jag bottnat i princip vid varje skogstur, men aldrig känt av det.

Jag skulle tro att ett FSR länkage kräver lite mer av dämparen jämfört med tex VPP, antisquat kurvan rasar ju ganska snabbt så behovet av lite mer stöd från dämparen är kanske store där?

Oj vad svårt att sätta ord på.
Märker nästan ingen skillnad mellan T och D bara att jag kommer kortare i slaget med T.
Om jag rattar Rebound 3-4klick märks knappt, märker bara att jag får hoppstylta lr dö gris i fullt öppet lr stängt. Ingen känslighet där imellan.
Vill ha nåt fungerande som inte har massa mellanläges trams!

Jag pendlar även med min cykel i skogsinställningaran ca 1,5mil asfalt varje vardag, inte ens där gör lägena särskilt stor nytta C gör att jag använder 30% om jag ståcyklar typ.

Om jag skulle köpa nytt, vad ska man ha då då? Vivid? Lr passar en coil modell kanske?

TM skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag iofs bara 120mm slag i bak på min hoj
> och den går inte i endurospår utan i vanlig
> XC-terräng, men iaf...
> Jag bytte ifrån Fox CTD med Kashima och hela
> faderullan till en Monarch XX.
> Dra åt helsike vilken skillnad! Från tre nyanser
> av bajsutblandad keso
till två distinkta lägen.
> Ett i princip låst för grus och asfalt men som
> ändå tar emot trottoarkanter och enstaka gupp
> på ett utmärkt sätt, och ett öppet med en
> väldigt fin dämpning för skogen. När jag
> tittar på o-ringen så har jag bottnat i princip
> vid varje skogstur, men aldrig känt av det.

jag vill inte bidra med något mer, jag ville bara säga att den där frasen åker in i min lista av "uttryck jag måste komma ihåg att använda".

Luthman Photography skrev:
> TM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu har jag iofs bara 120mm slag i bak på min
> hoj
> > och den går inte i endurospår utan i vanlig
> > XC-terräng, men iaf...
> > Jag bytte ifrån Fox CTD med Kashima och hela
> > faderullan till en Monarch XX.
> > Dra åt helsike vilken skillnad! Från tre
> nyanser
> > av bajsutblandad keso till två distinkta
> lägen.
> > Ett i princip låst för grus och asfalt men
> som
> > ändå tar emot trottoarkanter och enstaka gupp
> > på ett utmärkt sätt, och ett öppet med en
> > väldigt fin dämpning för skogen. När jag
> > tittar på o-ringen så har jag bottnat i
> princip
> > vid varje skogstur, men aldrig känt av det.
>
> jag vill inte bidra med något mer, jag ville bara
> säga att den där frasen åker in i min lista av
> "uttryck jag måste komma ihåg att använda".

Det var poetiskt?

mikipedia_ (fd gordiz) skrev:
> Oj vad svårt att sätta ord på.
> Märker nästan ingen skillnad mellan T och D bara
> att jag kommer kortare i slaget med T.
> Om jag rattar Rebound 3-4klick märks knappt,
> märker bara att jag får hoppstylta lr dö gris i
> fullt öppet lr stängt. Ingen känslighet där
> imellan.
> Vill ha nåt fungerande som inte har massa
> mellanläges trams!
>
> Jag pendlar även med min cykel i
> skogsinställningaran ca 1,5mil asfalt varje
> vardag, inte ens där gör lägena särskilt stor
> nytta C gör att jag använder 30% om jag
> ståcyklar typ.
>
> Om jag skulle köpa nytt, vad ska man ha då då?
> Vivid? Lr passar en coil modell kanske?

Det enda som passar är en RS Monarch Plus (om jag inte har fel). Specialized har ju ett specialfäste i bakre delen av infästningen på dämparen.

Här kan du köpa: http://r2-bike.com/navi.php?suchaus...ized&JTLSHOP=abe46b945910d8a1787fda0776709c6f

mikipedia_ (fd gordiz) skrev:
> Vilka svin dom är!! Trodde man kunde plocka av
> det från dämparen och fästa på en annan.

Haha, nej då så kul ska vi inte ha det.

Det cirkulerar ju en del Vivids i EWS-cirkusen, men jag tror att det är custom-grejer. Just nu verkar iaf bara Monarch Plus finnas. Men som sagt, piggyback bättrar ju på imagen.

"Annorlunda" skulle jag vilja säga snarare än mer. Traditionellt har Specialized kört med väldigt lite antisquat, så lågfartskompression är kritiskt. Å andra sidan så har VPP en jäkligt konstig drivning av dämparen, iaf alla vpp som drivs från övre länken, som egentligen är suboptimal framförallt för luftdämpare. (Den hugade kan nörda lite här http://www.ridemonkey.com/threads/w...sweet-shock-rate-article.271671/#post-4034033 till exempel)

Så sett ur den synvinkeln kräver VPP mer både av den som pumpar dämparen (pga den kinkiga sagpunkten) och av själva fjädern för att minska tendenserna till stötighet i början av slaget, gungighet i mitten och svårigheter att använda hela slutet.

Ja, får se om imagen behöver bättras efter flottsbro lr om jag måste tömma spargrisen innan falun?

Finns inte CCDB(a) till Enduro? Och hur är det med Öhlins, om man nu ska gå full retard?

CCDB både inline och CS fanns till Specialized, men sånt rymdraketsdämperi vill man väl inte ha. RS är ju rätt överlägsna när det kommer till hemmaservice vid köksbordet och det uppskattar iaf jag.

Jag hittade dock ingen info om Öhlins.

Öhlins finns på Spez hemsida, iaf till evo modellen och till Demon givetvis.
Helt rätt Luthman inge rymdraketsdämpare! Den är säkert superbra men jag vill kunna greja service själv hyfsat enkelt.

Jo, de kommer ju som original, men frågan är om de går att skaffa lösa till andra modeller om man inte heter Wallner i efternamn.

marran skrev:
> "Annorlunda" skulle jag vilja säga snarare än
> mer. Traditionellt har Specialized kört med
> väldigt lite antisquat, så lågfartskompression
> är kritiskt. Å andra sidan så har VPP en
> jäkligt konstig drivning av dämparen, iaf alla
> vpp som drivs från övre länken, som egentligen
> är suboptimal framförallt för luftdämpare.
> (Den hugade kan nörda lite här
> http://www.ridemonkey.com/threads/woah-nsmb-just-d
> ropped-a-sweet-shock-rate-article.271671/#post-403
> 4033 till exempel)
>
> Så sett ur den synvinkeln kräver VPP mer både
> av den som pumpar dämparen (pga den kinkiga
> sagpunkten) och av själva fjädern för att
> minska tendenserna till stötighet i början av
> slaget, gungighet i mitten och svårigheter att
> använda hela slutet.

Det var en intressant länk men blir lite fundersam till den gula luftfjäderkurvan.
Jag köper puckeln i början av slaget med tanke på negativ fjäder men varför så flack kurva mitt i slaget som plötsligt tokstiger på slutet? Eskalerande kompressionsvärme eller felaktig kurva?

Utan enheter på axlarna går det inte att säga så mkt om hur överdriven den där flackheten är, men dess existens borde väl i princip kunna bero på att utjämningspunkten för negativa luftkammaren kommer lite för tidigt i slaget, och därmed skapar negativa kammaren ett "sug" i midstroke som motverkar rampninge i positiva kammaren, ända tills positiva kammaren blir så komprimerad att den eskaleringen åter dominerar totalkurvan?

marran skrev:
> Utan enheter på axlarna går det inte att säga
> så mkt om hur överdriven den där flackheten
> är, men dess existens borde väl i princip kunna
> bero på att utjämningspunkten för negativa
> luftkammaren kommer lite för tidigt i slaget, och
> därmed skapar negativa kammaren ett "sug" i
> midstroke som motverkar rampninge i positiva
> kammaren, ända tills positiva kammaren blir så
> komprimerad att den eskaleringen åter dominerar
> totalkurvan?

Jag tror aldrig att man har designat dämparen för att hantera undertryck I kammaren då det komplicerar saker rätt mycket men efter att ha läst texten lite nogrannare så påpekar han ju att kurvan är överdriven vilket jag håller med om.
Skulle vara kul och ganska enkelt att göra en test med en vågcell och ett ordentligt skruvstäd. Man behöver ju inte ha så högt tryck I dämparen:)

De dämpare jag har sett har ett runt hål eller kort spår för utjämning mellan positiv och negativ kammare, det måste väl betyda att det blir undertryck i negativa kammaren (jämfört med positiva, inte jämfört med atmosfär) när man passerar det hålet. Om jag inte tänker helknasigt borde det väl ge upphov till "sug"?

Jag gissar att den initiala humpen är ganska tryckberoende, men midstroke borde gå att testa med ganska lite tryck i kan man tycka. Kom igen, gört!

Negativa kammaren växer och positiva minskar vid kompression, så att trycket sjunker i den negativa och stiger i den positiva känns väl inte så radikalt?

H. skrev:
> Negativa kammaren växer och positiva minskar vid
> kompression, så att trycket sjunker i den
> negativa och stiger i den positiva känns väl
> inte så radikalt?

Precis, det som är radikalt är den plötsliga kurvstigningen i slutet av slaget?
Negativa kammaren kommer alltid att försöka trycka ihop dämparen även när man befinner sig i bottnat läge så jag förstår inte riktigt teorin bakom den där kurvan.

Är det inte lite förenklat från allmänna gaslagen att trycket är inverst proportionellt mot volymen? I ett visst läge kommer positiva kammaren bli mindre (i procent räknat) fortare än negativa kammaren växer, då skjuter trycket i höjden i positiva kammaren medan negativa kammarens tryck minskar bara litegrann, så tryckökningen i positiva kammaren dominerar fjäderns beteende.

Räkneexempel för att förtydliga:

Säg att fjädern har 10cm slag, positiva och negativa kammaren har samma tvärsnitt.

Går vi från 8cm in i slaget till 9 cm in i slaget minskar positiva kammarens volym till hälften ( 2cm -> 1cm), negativa kammaren växer med en åttondel (8->9cm)

P = nKt / V säger då att trycket i positiva kammaren dubblas, medan trycket i den negativa kammaren minskar bara med en faktor 1/8, vilket såklart inte kompenserar. Ju närmre bottom out vi kommer, desto mer domineras alltså den totala fjäderkraften av vad som händer i den positiva kammaren.

Att vi sen aldrig kommer nå 10cm slag är en annan sak, och antagligen skulle den här fjädern inte säljas som en fjäder med 10cm slag utan lite mindre av just den anledningen.

Luthman Photography skrev:
> Vilket bakdämpare skulle jag ha nu igen?

Hahaha, +1

marran skrev:
> Är det inte lite förenklat från allmänna
> gaslagen att trycket är inverst proportionellt
> mot volymen? I ett visst läge kommer positiva
> kammaren bli mindre (i procent räknat) fortare
> än negativa kammaren växer, då skjuter trycket
> i höjden i positiva kammaren medan negativa
> kammarens tryck minskar bara litegrann, så
> tryckökningen i positiva kammaren dominerar
> fjäderns beteende.
>
> Räkneexempel för att förtydliga:
>
> Säg att fjädern har 10cm slag, positiva och
> negativa kammaren har samma tvärsnitt.
>
> Går vi från 8cm in i slaget till 9 cm in i
> slaget minskar positiva kammarens volym till
> hälften ( 2cm -> 1cm), negativa kammaren växer
> med en åttondel (8->9cm)
>
> P = nKt / V säger då att trycket i positiva
> kammaren dubblas, medan trycket i den negativa
> kammaren minskar bara med en faktor 1/8, vilket
> såklart inte kompenserar. Ju närmre bottom out
> vi kommer, desto mer domineras alltså den totala
> fjäderkraften av vad som händer i den positiva
> kammaren.
>
> Att vi sen aldrig kommer nå 10cm slag är en
> annan sak, och antagligen skulle den här fjädern
> inte säljas som en fjäder med 10cm slag utan
> lite mindre av just den anledningen.

Jag tror inte riktigt man kan se det på det sättet då positiva kammaren är betydligt längre än dämparens slaglängd. Det är säkert 30% volym kvar I kammaren när dämparen bottnar.
Tror helt enkelt att vi får göra ett DIY labbtest på detta:)

Frågan är hur vanligt det är att hempulare kan överlista Specialized i att optimera progressivitetskurvan på Specializeds cyklar.

erik h skrev:
> Frågan är hur vanligt det är att hempulare kan
> överlista Specialized i att optimera
> progressivitetskurvan på Specializeds cyklar.

I did :)

Det beror så klart visserligen på hur man ser det och till personliga preferenser. Men jag tycker att det kändes orimligt att jag skulle bottna bakdämparen så fort jag rullade över kanter som var högre än 40cm med över 200 psi i burken. Med 170 psi och en volymspacer blev det betydligt bättre för mig iaf.

erik h skrev:

Specszzsch lägger väl i sann USA-anda alla R&D-pengar på sina jurister så att de kan stämma folk istället, så det är nog inte så svårt.

:)

I den här branschen kan man helt klart sälja det mesta rätt paketerat oavsett teknisk konstruktion..

erik h skrev:

Chansen att den som ska använda cykeln kan ställa in den bättre än tillverkaren som inte vet något om just den personens preferenser skulle jag säga är ganska stor.

Jag undrar fortfarande hur jag ska lyckas använda hela slaglängden på min CCDBi. Tog ut spacern och har pillat ner högfartskompressionen utan nämnvärd förändring; dock blev den lite mer plush i mitten av slaget. O-ringen visar att jag aldrig kommer till mer än ungefär 2/3-3/4 av hela längden. Extremt märkligt.

Nackdelen med en avancerad dämpare är att man måste veta hur man vill att det ska kännas och vad de olika inställningarna gör. Jag har ingen aning om hur mycket rebound som är "lagom" och hur LCS och HSC ska vara i förhållande till varandra, så fan vet om jag inte hade klarat mig minst lika bra med en enklare dämpare som dessutom går att serva hemma.

Makten skrev:
> Jag undrar fortfarande hur jag ska lyckas använda
> hela slaglängden på min CCDBi. Tog ut spacern
> och har pillat ner högfartskompressionen utan
> nämnvärd förändring; dock blev den lite mer
> plush i mitten av slaget. O-ringen visar att jag
> aldrig kommer till mer än ungefär 2/3-3/4 av
> hela längden. Extremt märkligt.

Sänk trycket?

Jag brukar leta upp ett dropp på runt en meter och köra ut utan att bry mig om att landa speciellt snyggt. Sen justerar jag trycket så jag klarar mig utan hårda bottningar.

Det brukar vara en rätt bra mätare för att inte bottna i utförslöporna heller.

Testa att droppa en höjd du känner dig bekväm med och återkom med höjd på droppet och använd slaglängd.

Tillbaka
Topp