Loctite eller liknande för Press Fit vevlager i stockholm?

Tja, går att få ut lagret utan själva koppen, tror jag. Men vad jag läst är att tanken är att hela enheten byts, inte bara lagret. Lagret är inte service bart.
Har också läst att folk pillat bort locket/tätningen på lagret medans det sitter i ramen, och rengjort så.

Mina campakoppar jag drog i och ut, där satt inte lagren något vidare hårt, så jag inbillar mig att lagren går att pilla ur och rengöra. Park tools verkar säga att lagren själv är en "mild press fit" in koppen.

Lagren är så billiga, om du inte kör keramiska, att jag i alla fall tänker byta ut dem när det är dags.

Gaah, fått rotor grejerna och varit bortrest lite, deras pf 4130 trycker jag i med fingrarna på drivsidan med en gnutta motstånd, på non drive side, så är det nästan så det glappar.

Campakopparna satt hårt.

Hmm, jag gillar inte det här alls.

Hade tänkt smälla i dem utan loctite 641 men det måste jag bara använda nu.

Gaaah, fuck jävla pressfit åt helvete, sicken jävla SKIT.

EN bra sak dock, det är tillräckligt med plats för vevbultarna i alla fall. Inte så tight som det var med campan.

Nu till rengöring och locktite.

michaelk sa:
Väcker liv i följande gamla tråd :)

Någon som provat biltemas medel?

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/cylindrisk-fastlasning-2000032979

Har bytt vevlager 2ggr nyligen (bb86, shimano pressfit). Allt funkar bra i början (helt tyst) men efter några rundor
så börjar det småknaka typ när jag ställer mig på pedalerna i typ en uppförsbacke :(

Kan detta vara ett alternativ till loctite 641 ?

Några andra tips?

Tråkigt tips. Men ett pf lager du skruvar ihop kanske?

Börjar bli riktigt trött på att kassera helt fungerande lager bara för att knak uppstår, har Loctites motsvarighet, så kanske åker på nästa gång. Biltemas motsvarighet borde väl duga med!

Hej!
Jag har följt den här tråden då jag själv nyligen köpt en karbon ram med pressfit BB86. Karbon ska vad jag förstår inte ha nått fett utan ska monteras direkt mot varandra. Såg nått om loctite 641 är det något som man ska använda alltid?
Lagret som jag avser att köpa är följande

s-l1600.jpg

Är det lämpligt lager? Nån som har erfarenhet?

Tacksam på förhand för svar.

Hej.. Jag byggde min första kolcykel ifjol med BB386. Jag köpte efter lite forskande Park Tools grejor för montering, Adhesive Primer (AP-1) och retaining Compound (RC-1). Har också läst om rekommendationer av Loctite 641. Men på PTs förpackningar står följande vad det gäller rengöraren och primern: competes with Loctite 7649. På retaining compound står det: competes with Loctite 680, alltså inte 641. Loctites 7649 hittade jag bara på spray vilket jag inte föredrar, 680 finns på vanlig flaska. PT har vanlig flaska på båda. Priset var ungefär detsamma, jag tror att jag fick ihop PTgrejorna lite billigare. Så har ni bra kanaler så titta efter 7649 och 680. Det är ju ingen större åtgång på vätskorna, nu står de i kylskåpet i väntan på nästa montering. 600 spänn är ganska mycket för hyllvärmare.. Den som vill testa PT, skriv ett PM till mig så skickar jag över de båda flaskorna. Du betalar bara porto plus returportot, flaskorna är redan betalda. Jag kan bara säga att den som strular eller jävlas med det här kommer att hängas ut här fett som faan. Utan pardon. Håller man inte ett gentlemens agreement är det lagom straff. mvh borano20

P.R sa:
Hej!
Jag har följt den här tråden då jag själv nyligen köpt en karbon ram med pressfit BB86. Karbon ska vad jag förstår inte ha nått fett utan ska monteras direkt mot varandra. Såg nått om loctite 641 är det något som man ska använda alltid?
Lagret som jag avser att köpa är följande

Är det lämpligt lager? Nån som har erfarenhet?

Tacksam på förhand för svar.

Ser ut som något billigt Aliexpress lager. Men jag kan ha fel. Köp kvalitet!

bojsänke sa:
Loctite härdar i frånvaro av luft. Om man tänker sig att det skulle ta upp glapp och rörelse på grund av kass passform kan man nog ge sig fan på att det inte härdar precis där behovet är som störst.

Nja, det krävs närvaro av "aktiv" metall (dvs inte anodiserad alu t.ex) och frånvaro av luft. Behöver inte vara hermetiskt tillslutet utan det sluter ju till sig självt så att säga. Men metall måste finnas med annars händer inget. Det är därför det inte härdar i pipen på plastflaskan när man stänger. Lite glapp är inga problem och en gänga t.ex har alltid lite glapp på ena sidan men det härdar ändå.

Edit: Såg nu att jag svarat på ett aningen gammalt inlägg. Jädra trådarkeologer som drar upp gamla saker ?

Senast ändrad:
Jag har följande vevlager:

https://www.bike-discount.de/en/buy...i-press-fit-bottom-bracket-sm-bb72-41b-626734

Tipset om loctite 609 (eller 641 ) hittade jag här (5 min in i filmen):

Som jag förstår det så kan höljet i ramen "mikroskopiskt" blivit lite större vilket kan orsaka små rörelser som resulterar i knakande.

Då 609 inte säljs i Sverige och 641 kostar skjortan så föll mitt val på "Cylindrisk fastlåsning" hos biltema.

Tror jag provar och pensla på ett tunt lager nästa gång jag demonterar velagrena.

Eller nån som har fler tips?

michaelk sa:
Jag har följande vevlager:

https://www.bike-discount.de/en/buy...i-press-fit-bottom-bracket-sm-bb72-41b-626734

Tipset om loctite 609 (eller 641 ) hittade jag här (5 min in i filmen):

Som jag förstår det så kan höljet i ramen "mikroskopiskt" blivit lite större vilket kan orsaka små rörelser som resulterar i knakande.

Då 609 inte säljs i Sverige och 641 kostar skjortan så föll mitt val på "Cylindrisk fastlåsning" hos biltema.

Tror jag provar och pensla på ett tunt lager nästa gång jag demonterar velagrena.

Eller nån som har fler tips?
Tänk på att vid demontering så behövs det värmas för att Loctite skall lossna så titta i säkerhetsbladet för produkten det brukar stå där.

Tillbaka
Topp