[RR] Rjukan, Norge

DD88

Aktiv medlem
[RR] Rjukan, Norge
Har tidigare varit i Rjukan för att bestiga Gaustatoppen, men denna gång tog vi med cyklarna och vår 2,5-åring. Då jag var tvungen att ta lilltjejen i barnsits (hört om mycket tillgänglighetsproblem med vagn) så fick min FS stanna hemma, tog i stället min Genesis som jag vanligtvis pendlar med.

MeKa8ph.jpg

De bästa cykelturerna börjar med en grym roadtrip, så även denna gången, 8h i bil hade vi framför oss.

K8Hik62.jpg

Vi kom fram precis i tid för att hinna upp till Gaustatoppens utsiktsplats för att se solnedgången. Den svenska sommaren har inte direkt varit sig själv i år men när man kommer ut från bilen till ett par plusgrader och frisk vind så kommer hemlängtan krypandes.

IpQMcac.jpg

Utsikten är dock grym. Nästkommande 2h letar vi boende då hela Norge verkar vara fullbokat på hotelfronten, passar inte riktigt in i vårt spontana semesterlevene. Innan midnatt får vi dock tag i en riktigt sur Danska som äger ett vandrarhem i Gaustablick-området. Efter lite övertalning så har vi ett rum för natten.

yUzmWA1.jpg

Utsikten från rummet var det inte heller något fel på.

GTIFLsc.jpg

Tidigt nästa morgon så ger vi oss ut för att leta reda på den där stigen som alla snackar om (...), men det visar sig lättare sagt än gjort då appen vi använder (visit norway) inte visar rätt destination. Vi litar istället på magkänslan och följer flocken av norrmän som ger sig ut i skogen.

vpjAkXE.jpg

Dessa alltså.

5pW5rkK.jpg

När vi tittat klart på djuren och stått en timme i kö så tog vi krossebanan upp på berget, väldigt uppskattat av den minsta i sällskapet.

KXnnzeS.jpg

Rutten började med ett par km stigning, då jag hade 25kg dödvikt på min hoj blev det pushbike. Kort därefter så flackade det ut och cyklingen kunde påbörjas.

zIQc2EH.jpg

Väl igång så tog det inte många km innan lillen somnade, bara att gilla läget och försöka hitta en buske som gav tillräckligt med skydd från den hårda och kalla vinden.

lIs2XKI.jpg

Vi sov rätt gott en timme innan det här vilddjuret väckte oss med sitt bräkande. Snabbt mellanmål och så vart vi iväg igen.

lNVRhjq.jpg

Trots temperaturer precis över nollan och isvindar så kunde man faktiskt njuta av vyerna.

Guo0HPH.jpg

Barnsits fungerade över förväntan, nu var det inte direkt någon brötig terräng vi körde i men det var skönt att inte behöva släpa på en vagn.

nNBz1Rq.jpg

Väl tillbaka vid krossebanan så vände vindarna och bjöd på lite värme. Nedanför cyklade ett gäng på sina trenduros och jag var inte alls avundsjuk.

vxSQQXk.jpg

Hemåt igen, en dag kortare än beräknat men vi kände oss ändå nöjda med vad vi upplevt. Personligen så uppskattade jag nog den nylagda asfalten mer, bjöd in till inspirerande körning på de slingriga småvägarna. Thulestället fick visa vad det tålde.

[RR] Rjukan, Norge
Var också i Rjukan med i början av förra veckan med familjen. Blev dock inte så mycket cyklat där utan mer turistande. Bodde nog hos samma danska men hon var inte sur mot oss...

DD88, hur långt cyklade ni från krossobanen? cyklade ni till kalhovde och tillbaka? Hur lång tid tog det?

Min uppfattning är att på väldigt många ställen i Norge går cykellederna från A till B istället för en runda så man måste ofta cykla samma väg tillbaka.

Tillbaka
Topp