[Notis] - Tågjätte underlättar för cykel på tåg

Aron

Inventarie
IMG_0623-448x597.jpg

Cykel på tåg är ofta ett stort gissel och många tågbolag kräver att cykeln ska monteras ihop och förvaras i väska eller påse under färden. I USA har nu det största federala tågbolaget underlättat för cyklister att ta med cykel på tåg.

Läs hela notisen: http://happymtb.org/2015/09/15/tagjatte-underlattar-for-cykel-pa-tag/

Även Jönköpings länstrafik tillåter numera, mot en avgift, att man får ta med cykeln på tåget. Kommer jag definitivt att använda till och från! Såg till och med idag att dom installerat cykelhållare på vagnen!

Även Upptåget har ordnat med cykelplatser på tågen som går mellan Uppsala och resp. Gävle och Sala. Man hänger upp framhjulet i ett cykelställ några decimeter över marken och cykeln står sedan i tågets längdriktning. Svajar lite, men största nackdelen är att det tar mycket plats och UL bara tillåter 2 cyklar per avgång och då bara utanför rusningstid.
Kostar 45 spänn.

Fler än jag som vart i kontakt med Tågkompaniet för att försöka få dom att ändra sina rutin för att ta med cykel på deras tåg?

I dagsläget är det möjligt att ta med cykeln gratis på deras tåg. De har två platser per tåg och det är gratis, superbra. Men... Det går ej att boka en sån plats så om du ska någonstans och ska ha med cykeln så är det omöjligt att planera din resa från punkt a till b eftersom du inte är garanterad att få med cykeln då alla platser kan vara fulla. Tågkompaniet säger att dom inte har några planer på att införa bokningsbara cykelplatser, varken gratisplatser eller sådana som kostar pengar. Varför?
Problemen som uppstår när man ska använda obokningsbara platser är att:

*Omöjligt att beräkna restid från punkt a till b då du inte vet när du kommer iväg då tåget du tänkte ta kan kan ha alla sina cykelplatser fulla.
*Vad händer vid byte? Om jag tar tåget Örebro-Ludvika och får med cykeln och sen ska byta till ett tåg Ludvika-Gävle där cykelplatserna är upptagna. Ska cykeln lämnas i Ludvika då?

Det ena utesluter ju dock inte det andra. Man borde kunna ha bokningsbara platser mot en mindre summa och även kunna ha kvar gratisplatserna. Du bokar en cykelplats precis som en vanlig biljett hela din sträcka mot ev. en mindre extra summa och är garanterad att du får med cykeln. Gratisplatserna finns kvar precis som idag och allt du behöver göra är att dyka upp med cykeln men du är ej garanterad plats/att få med cykeln.

Senast ändrad:
Bra ide om bokning. Har fått det som förslag några gånger med Uppsala Cykelförening också.
Det kan nog vara värt att skriva till respektive bolag och fråga några gånger - eller till respektive kollektivtrafiknämnd som har det politiska ansvaret.

Det jag kan tänka mig är största hindret är att den här trafiken inte har någon platsbokningsorganisation alls just nu - all trafik går som obokad. Vilket innebär att biljettförsäljning-systemen inte behöver ha någon koll alls egentligen på vilka tåg som går när, vilka platser de har osv. Så det kan kosta lite både IT och utbildning om man ska få in det "propert" i hela organisationen och alla säljkanaler.

Men fråga går ju alltid. Det borde inte vara oöverkomligt i alla fall.

Det är ju helt orimligt att erbjuda cykeltransport, men bara om det finns plats. Finns det någon person alls som reser på det viset? "Idag fick jag inte plats med cykeln så då lämnar jag kvar den" eller "idag fick cykeln inte plats så då reser jag inte".
Även om man inte har ett bokningsbart system som många länstrafikbolag inte har så bör de då erbjuda alla plats i alla fall. Självklart finns det situationer de inte kan klara av med lite flexibla regler som om en mega happyride kommer och skall med helt plötsligt.

skulle varit perfekt att få ta med cykeln på östgötapendeln. Skulle ställa bilen direkt om den möjligheten fanns. Får nog börja riva i vem som inflytande över den trafiken.

Uakeem skrev:
-------------------------------------------------------
> skulle varit perfekt att få ta med cykeln på
> östgötapendeln. Skulle ställa bilen direkt om
> den möjligheten fanns. Får nog börja riva i vem
> som inflytande över den trafiken.

https://www.brompton.com/ löser ditt problem redan idag :-) Igår hade jag med cykeln på tåget in till stan, det ösregnade när jag kom fram. Klev på bussen och åkte sista biten - det tar lite längre tid men jag kom fram torr. Cyklade genom stan till min buss hem sen på eftermiddagen, cykeln var ju med. Cyklade sedan sista kilometern från bussen och hem också.

Har förändrat mina jobbresor stort - till det positiva.

kontrapunkt skrev:
> Bra ide om bokning. Har fått det som förslag
> några gånger med Uppsala Cykelförening också.
> Det kan nog vara värt att skriva till respektive
> bolag och fråga några gånger - eller till
> respektive kollektivtrafiknämnd som har det
> politiska ansvaret.
>
> Det jag kan tänka mig är största hindret är
> att den här trafiken inte har någon
> platsbokningsorganisation alls just nu - all
> trafik går som obokad. Vilket innebär att
> biljettförsäljning-systemen inte behöver ha
> någon koll alls egentligen på vilka tåg som
> går när, vilka platser de har osv. Så det kan
> kosta lite både IT och utbildning om man ska få
> in det "propert" i hela organisationen och alla
> säljkanaler.
>
> Men fråga går ju alltid. Det borde inte vara
> oöverkomligt i alla fall.

Tågkompaniet har redan en funktion för platsreservation på sin hemsida med olika klasser så att göra det möjligt med att boka en cykelplats borde vara minimalt IT jobb

Uakeem skrev:
> skulle varit perfekt att få ta med cykeln på
> östgötapendeln. Skulle ställa bilen direkt om
> den möjligheten fanns. Får nog börja riva i vem
> som inflytande över den trafiken.
Nästa år får man faktiskt ta med cykeln på tåget: http://www.corren.se/nyheter/ostergotland/snart-far-du-ta-med-cykeln-pa-pendeln-8122943.aspx
Det är dock med väldigt konstiga regler och undantag:
- Du får inte ta med cykeln på morgon eller kväll
- Du får inte ta med cykeln under rusningstid
- Du får inte ta med cykeln på helger
- Du får bara ta med cykeln om det finns plats
- Du måste betala en extra avgift

Summa summarum:
Du får ta med dig cykeln mitt på dagen på vardagar och hoppas på att det finns plats och att det plötsligt inte räknas som "rusningstid", det är väl alltså i princip enbart pensionärer det passar för då.

Bra jobbat Östgötatrafiken, ni kunde lika gärna skitit i det helt.

Min bror och jag tog med cyklarna på tåget (Amtrak) mellan Charlottesville och Washington D.C redan sommaren 2010. Inga problem där inte. Åker man tåg från San Francisco och söderut så finns det speciella tågvagnar för cyklar där man hänger upp sin cykel med hjulet i en krok i taket så får den hänga där och dingla. Way to go, USA!!

Tillbaka
Topp