[RR] Ny kärlek för fenomenet att cykla uppför!

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Denna RR är skapad enkom av anledningen att det ruskiga höstvädret som nu nalkas kräver viss balans av minnen från sommaren som var. Bildkvalisorten är vad det blir med hjälp av mobiltelefon.

I vanlig ordning packas bilen med familj och cyklar för avfärd mot sydligare delen av europa. I år med slutmål Gardasjön och då två olika vistelseorter.

Reserutten för i år var:

Färja Göteborg - Kiel
Bil Kiel - Garmish
Bil Garmish - Manerba del garda
Bil Manerba - Riva del Garda
Bil Riva - München
Biltåg München - Hamburg
Bil Hamburg - Hem.

bilen.jpg

Bilen packad och klar.
Plastskyddet för cyklarna var ingen hit i högre hastighet. Åkte av på Autobahn för att bibehållas hela och nyttjas att täcka över cyklarna när bilen stod parkerad vid några tillfällen. (Hindrar nyfikna tjuvar litegrann inbillar jag mej. Inga stöldförsök i år heller.)

färjan.jpg

Till Göteborg, ombord på färjan. Mat och öl, och en skön eftermiddag/kväll.
Tyvärr tycker jag att det har rasat iväg prismässigt att ta kielfärjan under semestertider, men det är ganska skönt att sätta sej i bilen utsövd för en dags körning ner till Garmish.

gasthausgarmisch.jpg

På väg nedåt surfade jag hem en bokning på ett trevligt gasthaus i Garmish äldre delar. Som vanligt i dessa trakter bra mat, bra öl, trevlig ägare med personal. Bara bra helt enkelt.

kyrkklocka.jpg

Ca 20 meter från vårt fönster (som i den 35-gradiga värmen var tvunget att stå öppet) stod en stor väckarklocka. Den testades uppenbarligen varje halvtimme dygnet runt. Och den fungerade. Sov inte mycket.

cyklagarmisch.jpg

Efter endast njutning av mat och familjen ett par dagar, infann sej paniken att vi skulle vidare och jag inte hade passat på att cykla. Ställde klockan tidigt sista dagen för att ta mej upp i gryningen och cykla uppför sluttningarna ackompanjerad av kobjällror. Den som gjort det, vet hur underbart det är.

Vidare ner till Manerba vid Gardasjöns södra ände. De som varit i området vet att desto längre söderut, desto mer "plastigt" och sommarturistigt är det. Detta gäller definitivt i Manerba, men om man då bestämmer sej för att första gången ta med landsvägscykeln så tar man sej ganska snabbt till mer trevliga omgivningar.

lvg1.jpg

Första dagen en ganska platt runda från Manerba och ett par mil norrut till vätskestopp i Toscolano Maderno där bilden är tagen.
Inköp av ny GPS (Edge 1000) visade sej vara ett köp som lönade sej. Skapade rutter i routeplanerarverktyget i Strava och exporterade till edgen och körde med guidning av denna. Fungerade helt kanon.
https://www.strava.com/activities/363893667

runda20juli.jpg

Dag nr 2, pillade jag in en rutt med klättring. Trots komfortzonen fetto, ville jag testa att cykla uppför de utmanande serpentinerna. Inbillade mej att en väg med namnet Via Panoramica borde vara fin, och det hade jag rätt i.
https://www.strava.com/activities/350223135

lvg2-smalgrand.jpg

Innan klättringen i en trång passage i någon by.

lvg3-utsikt.jpg

Via Panoramica

Cyklingen var ju sådär underbar så att man lågprioriterar att ta en massa bilder. Jag tog helt slut på vätska och ork, och med ledning av gps:en räknade ut att det var ganska mycket stigning kvar, så jag vände innan "toppen" av min planerade runda.

Nu kom det överraskande roliga. Jag som många andra som härjar mest på en fulldämpad skogsmoppe vill ha tekniska stigar att bemästra för att få lite adrenalin.
Kicken av att ta sej utför på serpentinvägar var grym. Att testa gränsen för hur fort, och att ta kruvor lite fortare och lite aggresivare var bland det bästa jag upplevt på cykel. Hastigheten var naturligtvis inte särskilt hög jmf med dom stora pojkarna, men för mej tillräckligt för att framkalla någon form av beroende.

lvg5-smalgrand2.jpg

Ytterliga smal gränd på väg hemmåt. Den italienska bilföraren som kom efter mej (några sekunder efter jag tog denna bilden) var inte så imponerad av att jag stannade just där.

runda22juli.jpg

Berusad av det nya beroendet att i 35-40-gradig värme cykla uppför serpentinvägar och sedan susa nedför, medförde att nästa rutt blev ungefär densamma. Då jag studerat kartan hemma insåg jag att det i princip inte var någon klättring kvar där jag gav upp två dagar tidigare, så det blev ett varv på den vackra rundan hela vägen denna gången.
https://www.strava.com/activities/351601443

lvg6_bergsvg.jpg

Tänk att det kan vara så kul att cykla uppför.

lvg9_24juli-serpentiner.jpg

Särskilt om man vet att man får cykla nedför senare.

lvg10_24juli-vattenbrejk.jpg

Först lite vätskepåfyllning. Kristallklart och kallt vatten, helt gratis.

lvg11_24juli-utsikt.jpg

Och sedan utförs.

Efter en skön vecka med landsväg, tuffade vi vidare för några sista dagars vistele i Riva.
Och då passade jag på att rasta skogsmoppen lite.
Eftersom jag varit där tidigare och tagit mej an Ponale, så blev det inte så mycket bilder där heller.

runda26juli-ponale.jpg

Dag ett i Riva var avsikten att ta en runda jag gjort förut, upp till Monte Rochetta via Ponale.
På bara två år har det hänt en del;
- Det ödsliga skjulet en bit upp efter Ponale är numera ett musikdunkande modernt vattenhål med barutbud för olika smaker.
- En del ekonomiska medel har gjort att skyddsräcken har kommit upp på flera ställen, även om det fortfarande finns passager där tvångstankar kan få en att störta mot en säker död.
- En inte helt ovanlig syn är småmulliga tyskar på elassisterade fulldämpade farkoster. (Dessa vände i regel i en by halvvägs upp, där det verkade vara ungefär då de flesta modeller nådde sin batterikapacitet.)
https://www.strava.com/activities/354524643

ponale2-utsikt.jpg

Det finns fortfarande möjlighet att slå ihjäl sej om man är oförsiktig. Skyddsräcken är fortfarande en bristvara för den som vill ha sådana hela vägen.

Min plan var att kunna få en välförtjänt paus efter lång klättring och man bara har den sista svettiga och knöliga biten uppför till Rochetta. Det lilla stenhuset där jag för två år sedan köpte kall citronläsk av ett äldre par var delmålet som hägrade i värmen.

ponale-rochetta1-citronlskhuset.jpg

Tji fick jag, då det var bommat och ingen gammal tant som kunde sälja citronläsk där inte.
Jag blev så sur och besviken att jag bara tog mej halvvägs upp till målet, utan vände nedför och hemåt istället.

Nästa dag i Riva hade jag listat ut en ganska rejäl runda, med många meter uppförscykla (för min kapacitet). Beskrivet som en tekniskt utmanande utförskörning och hela rundan rekomnderades att ta med guide/sällskap. Men bra karl reder sej själv, tänkte jag, och drog iväg assisterad av min GPS.

runda27juli-ponale-cimaoro.jpg

Rundan är via Ponale upp i området av Cima Oro.
https://www.strava.com/activities/355268495

cimaoror2.jpg

Någon liten by på väg upp mot Lago Di ledro

apfelstr-lagodiledro.jpg

En ganska behaglig första halva uppför med Ponale och sedan via Lago di Ledro, där jag pausade och belönade mej med en apfelstrudel.

cimaoro3.jpg

Sedan vidare via Lago di ledros strand, och upp vidare mot brantare uppförskörning.

Sedan följde den jävligaste uppförskörning jag varit med om. Blandat tvärbrant på betongvägar till bra hyffsat brant på grusvägar. Kilometer efter kilometer som helt utmattade mej. Har aldrig varit så less på att sitta i en cykelsadel faktiskt som under de sista timmarna uppför.

cimaoro4-lagodiledro.jpg

Men utsikten var fin.

skyttevarnpanorama.JPG

Nästan uppe på toppen (nåja, ett par hundra höjdmeter kvar....typ, så trodde jag att jag var uppe då jag möttes av en minnestavla med info om ett skyttevärn från världskrigen. Taggtråden var fortfarande intakt.

Exakt när jag var längst upp på toppen, möttes jag av ett par kor som slagit läger mitt i vägen. Och nu äntligen skulle jag få njuta av massor av hljdmeter utför. SNokade rätt på stigen enligt gps:en och körde...... fel. När jag insåg att jag slösat ett några hundra meter utför och hamnat på vägen jag tog upp så kändes det som att en guide hade varit bra även av andra orsaker än säkerhet.

Nåja, rullade hela vägen hem samma väg jag tog upp. Klockan hade hunnit ticka iväg en del, men några bilder var jag inte så sugen på. Turen var ändå en fantastisk upplevelse i efterhand, men utamattande uppförskörning i fantastiskt miljö.

Närmare 7000 m klättring under en dryg vecka är mycket för ett fetto, och ändå uppskattade jag det såpass mycket att jag längtar tillbaka ordentligt.

biltghamburg.jpg

Dagen efter transport till Munchen för tågtransport till Hamburg där avlastning och hemresa var mindre underhållande än upptäckten av olika varianter av uppför och nedför.

Edit: Lagt till strava-länkar, korrigerat rubrik, enstaka bildtillägg och stavfelskorrigeringar

Senast ändrad:
Den sidan av lädersjön måste jag prova någon gång, ser fint ut. Har bl.a. varit i andra änden av sjön och kommit ut norr om Riva. Sjön är för övrigt trevlig att bada i strax innan campingen.
Jag var nära att åka dit för ett par veckor sedan, det verkade vara i slutet på säsongen där.

Fina bilder, och kul läsning. Shit va sugen man blir på att åka iväg med cykeln till något varmare land nu i höstrusket. Ligger här i soffan kl 05:00 och dricker kaffe och ska ut på en 3 timmars träningsrunda i skogen. Det regnar och är kallt. Brrrrrr!!! Men det är ju iaf premiärturen på min nya hojen, en Scott Spark 920 2016 i dag, så det finns ju lite pepp iaf :-)

Mkt trevlig RR. Även om det är från Italien så väcker det min gamla längtan till Österrike, härliga bilder.

Lysande! Ytterligare en själ som skådat ljuset i klättringens förlovade tunnel.

En fråga: Som jag fattat det är vägen upp mot Lago di Ledro delvis grus. Om man kör racer, hur långt avsnitt är det som man behöver gå om man tänker sig att ta den vägen? Tunneln på stora vägen är om jag fattat det både otrevlig och otillåten att cykla i och ska man ta sig runt norrut upp via Tione di Trento blir det rätt långt.

me.I.am skrev:
-------------------------------------------------------
> Mkt trevlig RR. Även om det är från Italien så
> väcker det min gamla längtan till Österrike,
> härliga bilder.

Tafel-am-Brenner.jpg

Hasse#7 skrev:
> För bra RR för att skumma igenom. Återkommer
> när jag läst klart senare.

Vad menas med [RR] ???

Frankenstein's Bike skrev:
> me.I.am skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mkt trevlig RR. Även om det är från Italien
> så
> > väcker det min gamla längtan till Österrike,
> > härliga bilder.
>
> http://www.datum.at/fileadmin/bilder/artikelbilder
> /Tafel-am-Brenner.jpg

Fast Garda är väl knappast Sydtyrolen?

GoranS skrev:
> Lysande! Ytterligare en själ som skådat ljuset i
> klättringens förlovade tunnel.

Fast det är ju inte klättringen TS gillar om man läser texten, snarare det som kommer efter! ;)

42Hz skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Lysande! Ytterligare en själ som skådat ljuset
> i
> > klättringens förlovade tunnel.
>
> Fast det är ju inte klättringen TS gillar om man
> läser texten, snarare det som kommer efter! ;)

Äh, du måste bara läsa det på rätt sätt: "Cyklingen var ju sådär underbar så att man lågprioriterar att ta en massa bilder. Jag tog helt slut på vätska och ork, ...". Låter inte det som en förälskelse i att cykla uppför så vet jag inte vad som är det.

Eller?

"Sedan följde den jävligaste uppförskörning jag varit med om. Blandat tvärbrant på betongvägar till bra hyffsat brant på grusvägar. Kilometer efter kilometer som helt utmattade mej. Har aldrig varit så less på att sitta i en cykelsadel faktiskt som under de sista timmarna uppför."

"Kicken av att ta sej utför på serpentinvägar var grym. Att testa gränsen för hur fort, och att ta kruvor lite fortare och lite aggresivare var bland det bästa jag upplevt på cykel."

=)

Fin RR!

Någon som har kört the legend, dvs upp från Riva till Lago di Ledro och sedan vidare västerut för att sedan klättra på asfaltskurvor upp till Tremalzo, genom tunneln och sedan ner på andra sidans grusväg med en miljard kurvor och fin utsikt för att avsluta med lite skog och sedan tillbaks på bergskanten till Riva?

Släpade med fru, dotter samt dåvarande pojkvän upp på den rundan för några år sedan. Den siste var något cykelotränad och spydde efter lunchen men upp kom han till slut utan andra större problem..

Men då var det MTB som gällde antar jag, för östra sidan av Tremalzo är väl inte åkbar med racer (i synnerhet nerför), eller ...?

Senast ändrad:
42Hz skrev:
> Eller?
>
> "Sedan följde den jävligaste uppförskörning
> jag varit med om. Blandat tvärbrant på
> betongvägar till bra hyffsat brant på
> grusvägar. Kilometer efter kilometer som helt
> utmattade mej. Har aldrig varit så less på att
> sitta i en cykelsadel faktiskt som under de sista
> timmarna uppför."
>
>
> "Kicken av att ta sej utför på serpentinvägar
> var grym. Att testa gränsen för hur fort, och
> att ta kruvor lite fortare och lite aggresivare
> var bland det bästa jag upplevt på cykel."
>
> =)

Bortsett från att TS verkar ha missuppfattat betydelsen av ordet less tycker jag inte dina citat ger ngt stöd för min hypotes om att TS är nyfrälst. ;-) F.ö. är väl andra citatet från en passage innan han kommit till första citatet och verkligen fått uppleva klättring i sin mest destillerade och berusande form.

42Hz skrev:
> Eller?
>
> "Sedan följde den jävligaste uppförskörning
> jag varit med om. Blandat tvärbrant på
> betongvägar till bra hyffsat brant på
> grusvägar. Kilometer efter kilometer som helt
> utmattade mej. Har aldrig varit så less på att
> sitta i en cykelsadel faktiskt som under de sista
> timmarna uppför."
>
>
> "Kicken av att ta sej utför på serpentinvägar
> var grym. Att testa gränsen för hur fort, och
> att ta kruvor lite fortare och lite aggresivare
> var bland det bästa jag upplevt på cykel."
>
> =)

Bra bra! Tror vi är en ickekorrekt rubrik på spåren här!

GoranS skrev:
> Men då var det MTB som gällde antar jag, för
> östra sidan av Tremalzo är väl inte åkbar med
> racer (i synnerhet nerför), eller ...?

Det stämmer bra. Den vägen nedför var det mycket stora stenar blandat med gruset. Intressant nog passerade vi ofta en fet tysk som var på väg uppför den vägen med svetten lackande och det var innan det fanns elektrifierade MTBs. Faktiskt lite imponerande. Vi tog ju enkla vägen upp på asfalt från väster om lilla sjön.

Höjdkurvor, mm:

http://www.gardamtbtours.com/en/cross-country/tremalzo-extreme

Senast ändrad:
GoranS skrev:
> Frankenstein's Bike skrev:
> -----
> > me.I.am skrev:
> >
>
> > -----
> > > Mkt trevlig RR. Även om det är från
> Italien
> > så
> > > väcker det min gamla längtan till
> Österrike,
> > > härliga bilder.
> >
> >
>
> > /Tafel-am-Brenner.jpg
>
> Fast Garda är väl knappast Sydtyrolen?

Jodå, Lago di Ledro = Ledrosee och Garda (norra delen) ligger i region Trentino-Südtirol, som motsvarar de tidigare södra delarna av Tyrolen.

> GoranS skrev:
> -----
> > Frankenstein's Bike skrev:
> >
>
> > -----
> > > me.I.am skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Mkt trevlig RR. Även om det är från
> > Italien
> > > så
> > > > väcker det min gamla längtan till
> > Österrike,
> > > > härliga bilder.
> > >
> > >
> >
>
> >
> > > /Tafel-am-Brenner.jpg
> >
> > Fast Garda är väl knappast Sydtyrolen?
>
> Jodå, Lago di Ledro = Ledrosee och Garda (norra
> delen) ligger i region Trentino-Südtirol, som
> motsvarar de tidigare södra delarna av Tyrolen.

Mkt möjligt att det finns tyskspråkiga kopplingar, men Trentino-Südtirol är väl just ett samlingsnamn för Trentino och Sydtyrolen och av dessa så ligger ju Garda och Lago di Ledro i Trentino.

clnr skrev:
> Resereportage, Ride Report, Race Report.

Rest and recuperation

GoranS skrev:
> -----
> > GoranS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Frankenstein's Bike skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > me.I.am skrev:
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > Mkt trevlig RR. Även om det är från
> > > Italien
> > > > så
> > > > > väcker det min gamla längtan till
> > > Österrike,
> > > > > härliga bilder.
> > > >
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > /Tafel-am-Brenner.jpg
> > >
> > > Fast Garda är väl knappast Sydtyrolen?
> >
> > Jodå, Lago di Ledro = Ledrosee och Garda
> (norra
> > delen) ligger i region Trentino-Südtirol, som
> > motsvarar de tidigare södra delarna av
> Tyrolen.
>
> Mkt möjligt att det finns tyskspråkiga
> kopplingar, men Trentino-Südtirol är väl just
> ett samlingsnamn för Trentino och Sydtyrolen och
> av dessa så ligger ju Garda och Lago di Ledro i
> Trentino.

Nja, Trentino/Trient var precis som
Sydtyrolen/Bolzano/Bozen en del av den sydliga del av Tyrolen som tilldelades Italien som tack för att de bytte sida under första världskriget.

> GoranS skrev:
> -----
> > Frankenstein's Bike skrev:
> >
>
> > -----
> > > GoranS skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Frankenstein's Bike skrev:
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > me.I.am skrev:
> > > > >
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > >
> > > > > -----
> > > > > > Mkt trevlig RR. Även om det är från
> > > > Italien
> > > > > så
> > > > > > väcker det min gamla längtan till
> > > > Österrike,
> > > > > > härliga bilder.
> > > > >
> > > > >
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > >
> > > > > /Tafel-am-Brenner.jpg
> > > >
> > > > Fast Garda är väl knappast Sydtyrolen?
> > >
> > > Jodå, Lago di Ledro = Ledrosee och Garda
> > (norra
> > > delen) ligger i region Trentino-Südtirol,
> som
> > > motsvarar de tidigare södra delarna av
> > Tyrolen.
> >
> > Mkt möjligt att det finns tyskspråkiga
> > kopplingar, men Trentino-Südtirol är väl
> just
> > ett samlingsnamn för Trentino och Sydtyrolen
> och
> > av dessa så ligger ju Garda och Lago di Ledro
> i
> > Trentino.
>
> Nja, Trentino/Trient var precis som
> Sydtyrolen/Bolzano/Bozen en del av den sydliga
> del av Tyrolen som tilldelades Italien som tack
> för att de bytte sida under första
> världskriget.

Ja, men skylten säger Süd-tirol, vilket jag tolkar som Sydtyrolen (i dess nuvarande mening som norra delen av Trentino-Südtirol), inte "södra delen av ett sedan länge till historien förpassat Tyrolen". Så, vi har väl båda rätt i någon mening, beroende på vilken definition man använder. Fast det är klart, jag har ju lite mer rätt. ;-)

Vackert område att cykla i är det dock, oavsett vilken definition man använder.

Håller man till på östra sidan sjön kan man ju alltid ta en tur till Valpolicella! Och sedan när man tröttnat på "korta" backar kan man åka en timme eller två så är man i Dolomiterna. Bilder från sommarens tur med familj, husvagn och cykel i Europa.

Bilagor

• 20150701_082635.jpg
    20150701_082635.jpg
    67.5 KB · Besök: 58
  • 20150701_084702.jpg
    20150701_084702.jpg
    76.3 KB · Besök: 67
GoranS skrev:
> -----
> > GoranS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Frankenstein's Bike skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > GoranS skrev:
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > Frankenstein's Bike skrev:
> > > > >
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > >
> > > > > -----
> > > > > > me.I.am skrev:
> > > > > >
> > > > >
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > >
> > > > >
> > > > > > -----
> > > > > > > Mkt trevlig RR. Även om det är
> från
> > > > > Italien
> > > > > > så
> > > > > > > väcker det min gamla längtan till
> > > > > Österrike,
> > > > > > > härliga bilder.
> > > > > >
> > > > > >
> > > > >
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > >
> > > > >
> > > > > > /Tafel-am-Brenner.jpg
> > > > >
> > > > > Fast Garda är väl knappast Sydtyrolen?
> > > >
> > > > Jodå, Lago di Ledro = Ledrosee och Garda
> > > (norra
> > > > delen) ligger i region Trentino-Südtirol,
> > som
> > > > motsvarar de tidigare södra delarna av
> > > Tyrolen.
> > >
> > > Mkt möjligt att det finns tyskspråkiga
> > > kopplingar, men Trentino-Südtirol är väl
> > just
> > > ett samlingsnamn för Trentino och Sydtyrolen
> > och
> > > av dessa så ligger ju Garda och Lago di
> Ledro
> > i
> > > Trentino.
> >
> > Nja, Trentino/Trient var precis som
> > Sydtyrolen/Bolzano/Bozen en del av den sydliga
> > del av Tyrolen som tilldelades Italien som tack
> > för att de bytte sida under första
> > världskriget.
>
> Ja, men skylten säger Süd-tirol, vilket jag
> tolkar som Sydtyrolen (i dess nuvarande mening som
> norra delen av Trentino-Südtirol), inte "södra
> delen av ett sedan länge till historien
> förpassat Tyrolen".

Hmm, 96 år bakåt i tiden är väl rena antiken beroende på perspektiv kanske.

> Så, vi har väl båda rätt
> i någon mening, beroende på vilken definition
> man använder. Fast det är klart, jag har ju lite
> mer rätt. ;-)

Tja, skylten var ett grafiskt sätt att påpeka det korrekta i me.i.ams plötsliga längtan till Österrike. (Förklarad av mer än en "möjlig tyskspåkig koppling")

> Vackert område att cykla i är det dock, oavsett
> vilken definition man använder.

Ja, och trevligt reportage:-)

Senast ändrad:
Nu var det inte det geografiska som väckte min längtan, utan dom underbara bilderna på alper, eller tyrolerberg kanske?

Snöiga alptoppar i soldis, mmm, och lummiga grönskande sluttningar bakom alphütten, mumma. Poesi fångat i en kamera.

me.I.am skrev:
> Snöiga alptoppar i soldis, mmm, och lummiga
> grönskande sluttningar bakom alphütten, mumma.
> Poesi fångat i en kamera.

+1

GoranS skrev:
> Lysande! Ytterligare en själ som skådat ljuset i
> klättringens förlovade tunnel.
>
> En fråga: Som jag fattat det är vägen upp mot
> Lago di Ledro delvis grus. Om man kör racer, hur
> långt avsnitt är det som man behöver gå om man
> tänker sig att ta den vägen? Tunneln på stora
> vägen är om jag fattat det både otrevlig och
> otillåten att cykla i och ska man ta sig runt
> norrut upp via Tione di Trento blir det rätt
> långt.

Minnet är lite sådär, men den vägen jag tog skulle jag gissa var kanske totalt 25-30% grusväg upp till Lago di Ledro. Inledningsvis grusdelen av ponale och sedan en del andra avsnitt längre upp som går till stor del ganska parallellt m asfalterat alternativ.

Det är nog grusdelen av ponale som gör det ganska drygt med racern.

GoranS skrev:
> En fråga: Som jag fattat det är vägen upp mot
> Lago di Ledro delvis grus. Om man kör racer, hur
> långt avsnitt är det som man behöver gå om man
> tänker sig att ta den vägen? Tunneln på stora
> vägen är om jag fattat det både otrevlig och
> otillåten att cykla i och ska man ta sig runt
> norrut upp via Tione di Trento blir det rätt
> långt.

Från Riva är det grus första delen längs sjön, men det såg ut att vara grus även för en racer om man vill.

RivadelGardatunnel.jpg

Vi körde tunneln en gång, det verkar vara förbud mot någon typ av tvåhjuling av skylten att döma, i alla fall mot Riva. Vi körde andra hållet och jag kan inte minnas någon förbudsskylt då.

Efter tunneln är det asfalt hela vägen upp till Lago di Ledro om man vill (vanlig bilväg). Eller så tar man stigen med grus som går en bit till vänster om bilvägen (hyfsat brant på några ställen om jag minns rätt).

IngvarW skrev:
> Någon som har kört the legend, dvs upp från
> Riva till Lago di Ledro och sedan vidare västerut
> för att sedan klättra på asfaltskurvor upp till
> Tremalzo, genom tunneln och sedan ner på andra
> sidans grusväg med en miljard kurvor och fin
> utsikt för att avsluta med lite skog och sedan
> tillbaks på bergskanten till Riva?

Ja. Fast vi körde lite fel och körde ner förbi Storo först, så det blev lite längre än tänkt från första början. Vi såg inte den lilla sjön där man skulle svänga av till vänster. Så det blev ju lite nedförs- och uppförskörning extra. :)

P8130793_25.jpg

Efter tunneln uppe vid passet börjar ett väldigt speciellt landskap med en massa "stenstoder" i sluttningarna.

Vägen ner efter passet är ju också lite lustig, den består av en massa små "trappsteg" (berget) utfyllda med grovsingel.

Mr Orange skrev:
> Mysig RR. Mest impad över att du hade mössa i
> 35-40 graders värme. Jag hade dött. På riktigt.

Nja, jag kanske är ensam om det, men en bandana eller annat tygstycke på huvudet uppfattar jag som svalkande och bekvämt. Inbillar mej att svettningarnas kylande effekt blir förbättrad i sej självt, men även ytterligare om man tar vattenflaskan och spillar några droppar vatten på "mössan" som får dunsta och då blir kylande.

(Har fö kompletterat med länkar till strava-loggarna.)

Jag håller helt med om att det är skönt med något på huvudet även i värme. Jag kör (så länge det inte blir för kallt) alltid med keps. Har dessutom fördelen att svetten har en tendens att åka ut till kanten på skärmen och droppa ner därifrån istället för att rinna ner i ögonen.

Om det blir tokvarmt vet jag dock inte riktigt hur det funkar - det varmaste jag kört i var i Dolomiterna 2013 när det var officiella temperaturer i skuggan på upp till 38 grader.

JPL skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > Mysig RR. Mest impad över att du hade mössa i
> > 35-40 graders värme. Jag hade dött. På
> riktigt.
>
> Nja, jag kanske är ensam om det, men en bandana
> eller annat tygstycke på huvudet uppfattar jag
> som svalkande och bekvämt. Inbillar mej att
> svettningarnas kylande effekt blir förbättrad i
> sej självt, men även ytterligare om man tar
> vattenflaskan och spillar några droppar vatten
> på "mössan" som får dunsta och då blir
> kylande.
>
> (Har fö kompletterat med länkar till
> strava-loggarna.)

Måste faktiskt testas, jag har stora problem med svett i ögonen och att jag bränner huvudet.

Om du hade långfingerhandskar på torde du dock inte ha varit överdrivet varm, eller?

Bele skrev:
> Måste faktiskt testas, jag har stora problem med
> svett i ögonen och att jag bränner huvudet.
>
> Om du hade långfingerhandskar på torde du dock
> inte ha varit överdrivet varm, eller?

Då ska du defentitivt testa någon form av tunn huvudbonad under hjälmen.

Jo jag var allt varm så det räckte. Men jag har en förkärlek för hela handskar av tunn modell hellre än halvfingervariant. Tycker bara det är irriterande med skarven där fingret sticker ut genom de "avkapade" fingrarna och med svettig hud direkt mot styrlindan.

Så hur konstigt det än låter, när det är som varmast uppemot 40 grader, så har jag mössa och långfingrade handskar på mej. :)

Tillbaka
Topp